سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27081
|
08:04 - 1396/03/29
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

اندر احوالات پسابرجام/ تحریم ها؛ قصه ای که سر دراز دارد

اندر احوالات پسابرجام/ تحریم ها؛ قصه ای که سر دراز دارد
نمایندگان مجلس سنای آمریکا، علی رغم اینکه به ابتدایی ترین وعده هایشان در برجام عمل نکردند با ۹۸ رأی موافق و تنها دو رأی مخالف «طرح جامع تحریم ایران و روسیه» را تصویب کردند.

به گزارشايلام بيدار،برجام همان برنامه جامع مشترکی که فقط نام مشترک را یدک می کشد که تنها از سوی مسئولان اجرایی جمهوری اسلامی ایران اجرایی شد.

این توافق که تنها از سوی مسئولان ایرانی مهم شمرده شده و با اجرا کردن زودهنگام تعهدات خود به راحتی گول ظاهر فریبنده طرف مقابل و غیرقابل اعتماد آمریکا را خورده، اکنون و با تحریم های جدید چیزی به جز کاغذپاره ای از آن باقی نمانده است.

روز پنج‌شنبه نمایندگان مجلس سنای آمریکا، پس از گذشت چندین ماه از توافق برجام، علی رغم اینکه به ابتدایی ترین وعده هایشان در برجام عمل نکردند با ۹۸ رأی موافق و تنها دو رأی مخالف «طرح جامع تحریم ایران و روسیه» را تصویب کردند این در حالی بود که این طرح برای تصویب تنها به 50 رای موافق نیاز داشت.

هر چند ترامپ بعنوان رییس جمهور آمریکا سه ماه فرصت دارد تا درباره اجرایی کردن آن تصمیم گیری کند اما با توجه به رفتار های ترامپ پس از به کرسی نشستن وی می توان پیش بینی کرد که این طرح اجرایی خواهد شد.

این در حالی بود که رهبر معظم انقلاب در دوران پیش و پس از مذاکرات بارها بر اجرایی کردن تعهدات طرفین قرارداد بصورت همزمان مصرانه تاکید کرده بودند، اما متاسفانه مسئولان اجرایی کشور فارغ از تمامی بدمنشی ها و بدعهدی هایی که سران آمریکایی در سالیان متمادی بعد از انقلاب اسلامی به کشور روا داشته اند، متاسفانه به اجرایی کردن یکطرفه مصوبات اقدام کردند.

در آخرین تذکرات رهبری، ایشان دوماه پیش از اجرای برجام تاکید کردند که "چنانچه خر آمریکا از پل رد شود بر می گردد و به ریشتان می خندد؛ حالا خواهید دید چه خواهد شد!"

حال با گذشت دو سال از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک این تذکر رهبری به خوبی برای همه روشن شد که آمریکا همان شیطان بزرگ هیچگاه قابل اعتماد نیوده و نخواهد بود.

مسپولان قوه مجریه و در راس آنها خود رپیس جمهور وقتی از موضع ضعف در مقابل عوامل غربی استفاده میکند باید هم خود را برای مقایله با بدترین و سخت ترین تحریم ها آماده کنیم.

ضعف دولت ما تا جایی خود را بروز داد که آمریکا با هم پیمانانش در منطقه برای مقابله با ایرانُ قراداد های چند هزار میلیاردی تسلیحاتی منعقد کرده و با وقاحت و پررویی تمام دم از اقدام مشترک وهمکاری برای جنگ علیه ایران می زنند.

اما اکنون پس از تصویب تحریم های ظالمانه که برخلاف نظرات صریح و روشن برخی غربگرایان داخلی، از آمریکای جنایتکار جز این نباید انتظار داشت این سوال در ذهن خطور می کند که آیا آمریکا، ایران و بخصوص دولتمردان را به بازی گرفته است؟

این در حالیست که برخی تحلیلگران و در راس آن ها روزنامه های دولتی در روزهای انعقاد قراداد برنامه جامع اقدام مشترک توصیف هایی در وصف برجام استفاده می کردند که گویا آزادی واقتصاد خود را در سایه این پیمان به دست خواهیم آورد و اکنون که برجام با شکست مواجه شده است شرافتمندانه نیست که خاموش نشسته اند و ازتب وتاب افتاده و در وصف شکست برجام سخن نمی گویند.

"فواد ایزدی"، کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به اینکه بعد از برجام قرار نبود تحریم ها به این گستردگی علیه ایران وضع شود عنوان کرد: این تحریم های جدید با بخش های زیاد و مختلفی از برجام مغایر است و تصویب این قانون نشلن داد که برجام از درون تهی است.

ایزدی یادآور شد: فراتر از اینها تحریم دیگری وضع شده است که طبق ان هر کس ریسک انجام یکی کاری را داشته باشد تحریم شود به عبارت دیگر اکنون توانمندی ها و قابلیت ها تحریم می شود به عنوان مثال هرکس توانمندی ساخت فلان کالا را داشته باشد تحریم می شود.

وی در خصوص اقدام متقابل ایران در قبال این تحریم ها تصریح کرد: در یک سال گذشته روند وضع تحریم ها علیه ایران به شدت افزایش پیدا کرده است؛‌در ابتدا شیطنت و مشکل اصلی از سوی طرف مقابل است اما در ادامه باید خاطر نشان شویم که وزارت خارجه نقض های قبلی را همواره توجیه کردند.
این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود:‌ در جایی گفته شد فلان موارد نقض برجام نبوده و تنها نقض شروط رهبری است که باید توضیح داده شود که چرا برجام بر اساس شروط رهبری نبود؛ مسئولین در داخل باید روند توجیه عملکرد خلاف طرف مقابل را متوقف کنند و باید تحریم هایی که علیه ایران وضع می شوند برای طرف مقابل هزینه دار باشد.
ایزدی در پایان تصریح کرد: اگر تحریم هایی که علیه ایران وضع می شود برای طرف هزینه داشته باشد دیگر استفاده از وضع تحریم‌ها برای آمریکا مقرون به صرفه نخواهد بود. به عبارت دیگر باید هزینه های هوشمند در قبال این تحریم ها به طرف مقابل وارد کرد تا مانع تحریم های جدید علیه ایران شد.

 در پایان گفتنی است که در دوران پسا برجام بر جوانان و بویژه دانشجویان است که با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود مبنی بر اعلام آتش به اختیار بودن دانشجویان، برای مقابله با این شرایط بحرانی تشدید تحریم ها خود را آماده کرده و با توصیفات و تحلیل های هوشمندانه و منصفانه از برجام در بین اقشار مختلف جامعه، به مقابله با عوام فریبی و دروغ پردازی مسئولان اجرایی در وصف دستاورد های برجام پایان داده و موضع واقعی برجام را برای مردم روشن کرده و ملت را در جریان امورات و نتایج واقعی و نه موهومی توافق برجامی که هیچ دستاوردی برای ملت نداشته، قرار بدهند.

 

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب