سرویس: اقتصادی
کد خبر: 27025
|
11:42 - 1396/03/24
نسخه چاپی

طرحی که در وعده های انتخاباتی باقی ماند؛

از ابلاغ بانک مرکزی تا انکار بانک‌ها / مردم، بازیچه ابلاغ‌های سیف!

از ابلاغ بانک مرکزی تا انکار بانک‌ها / مردم، بازیچه ابلاغ‌های سیف!
رئیس بانک مرکزی بازهم روز گذشته از ابلاغ پرداخت تسهیلات 5 میلیونی با ضمانت حساب‌های یارانه خبر داد، ابلاغی که بانک‌ها از آن کاملاً بی‌خبر هستند!

به گزارشايلام بيدار،  "کسانی که شغل ندارند 250 هزار کارانه یا 150 هزار تومان یارانه را می‌گیرند اگر وام تا سقف 15 میلیون داشتند ما خودمان ضمانت این‌ها را می‌کنیم و از محل پرداخت یارانه‌ها، قسط وام‌ها را می‌دهیم"

همه‌چیز از این وعده‌ای انتخاباتی قالیباف یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شروع شد.

وعده‌ای که علاوه بر فرمول صحیح و قابل‌اجرای آن امیدی را در دل مردم برای دسترسی به تسهیلات هرچند خرد اما راحت و بدون دردسر را داشته باشند.

اما بیان همین طرح باعث شد مدیران بانک مرکزی که در تکاپوی حفظ سمت‌های خود در دولت دوازدهم هستند، دست‌به‌کار شوند و از عملیاتی کردن این طرح در سیستم بانکی خبر دهند.

حمیدرضا غنی‌آبادی با تشریح جزئیات تمهیدات جدید بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات آسان به مردم گفت: بانک مرکزی همواره در پی این است که تسهیلات را با روشی سریع، ساده و ارزان در اختیار مردم قرار دهد؛ این در حالی است که یکی از مشکلاتی که به‌ویژه در بحث تأمین مالی خرد وجود داشته که مبتلابه خانوارها بوده، این است که تأمین مالی با تشریفات اداری طولانی صورت می‌گیرد و حتی ممکن است که برای متقاضیان، امکان‌پذیر نباشد.

افزود: در این راستا بانک مرکزی از سال گذشته، سازوکار اعطای کارت اعتباری به مردم را فراهم کرد تا بانک‌ها بتوانند کارت‌های اعتباری را بر مبنای عقد مرابحه صادر کرده و در اختیار مردم قرار دهند؛ در این میان، رویکرد اصلی این بود که کارت‌های اعتباری، به‌تدریج جایگزین تسهیلات خرد بانکی شده و یا تمامی تسهیلات، از طریق کارت اعتباری اعطا شود.

وی تصریح کرد: دستورالعمل اعطای کارت‌های اعتباری سال قبل ابلاغ شد که بر مبنای آن، سقف تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی برای کارت‌های طلایی، نقره‌ای و برنز در نظر گرفته‌شده و نرخ سود هم همان ۱۸ درصد مبتنی بر نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار بود؛ درواقع هدف اصلی این بود که رضایتمندی شهروندان افزایش یابد؛ چراکه سرعت استفاده از تسهیلات بانکی افزایش می‌یافت.

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی افزود: متقاضیان کارت‌های اعتباری با ضمانت قرار دادن حساب‌های یارانه‌ای، می‌توانند از وام استفاده کنند؛ به این معنا که مردم با پشتوانه قرار دادن حساب‌های یارانه‌ای خود، حداکثر تا سقف ۵ میلیون تومان با عقد مرابحه و امکان بازپرداخت حداکثر ۵ ساله و سود ۱۸ درصد، وام دریافت کنند که بازپرداخت تسهیلات، به‌صورت خودکار از محل یارانه‌های نقدی از سوی دولت باشد.

وی اظهار داشت: مبالغ این وام‌ها، صرفاً برای خرید کالا و خدمات بوده و تراکنش‌های مالی برداشت وجه و انتقال وجوه، امکان‌پذیر نیست؛ بر همین اساس، بخشنامه مربوطه در ۲۷ اردیبهشت‌ماه امسال به شبکه بانکی ابلاغ‌شده و قابلیت اجرایی دارد.

بانک‌ها بی‌خبر از همه‌جا


در این میان با مراجعه خبرنگار قم فردا به بانک‌های سطح شهر و ارائه درخواست برای دریافت وام 5 میلیونی نیز با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

شعب بانک‌های ملت، تجارت، سپه و صادرات در سطح شهر اصلاً از وجود چنین بخش‌نامه و تسهیلاتی بی‌خبر بودند و حتی پرداخت آن را قطعی عنوان نمی‌کردند.

حسینی یکی از کارمندان بانک در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: تجربه 20 سال کار در بانک‌های کشور را دارم و بارها زمزمه‌های پرداخت وام و حتی مصاحبه‌های آن انجام می‌شود اما در عمل هیچ‌گاه محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته امیدواریم این بار بانک مرکزی به این وعده خود عمل کند.

سیف دست‌بردار نیست

بااینکه بانک‌ها از وجود چنین تسهیلاتی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند ولی‌الله سیف درباره ابلاغ دستورالعمل پرداخت وام بانکی 5 میلیون تومانی با وثیقه قرار دادن یارانه‌های دریافتی گفت: بله، دستورالعمل پرداخت این وام‌ها به بدنه بانکی ابلاغ‌شده است و بانک‌ها در حال عمل هستند.

وی ادامه داد: درگذشته کارت‌های اعتباری 10 میلیونی، 20 میلیونی و 50 میلیونی صادر می‌شد؛ در حال حاضر نیز کارت‌های اعتباری 5 میلیونی نیز میان این کارت‌ها قرار داده‌ایم که از طریق وثیقه گذاشتن یارانه بتوان پرداخت وام را عملیاتی کرد.

این در حالی است که پیش‌ازاین مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی دراین‌باره گفته بود: بانک مرکزی بانک‌ها را برای پرداخت وام 5 میلیونی با وثیقه یارانه نقدی ملزم نکرده است. درصورتی‌که منابع بانک‌ها اجازه دهد طبعاً می‌توانند وام را پرداخت کنند اما در شرایط فعلی بانک‌ها منابع لازم برای پرداخت تسهیلات در این حجم وسیع برای افرادی را که یارانه دریافت می‌کنند، ندارند.

مردم بازیچه ابلاغ‌های سیف!

با این اوصاف باید گفت این تنها مردم هستند که درواقع بازیچه وعده‌های مدیران بانک مرکزی و سیف شده‌اند به‌طوری‌که در هفته‌های اخیر بارها سیف از قطعی شدن پرداخت این تسهیلات خبر داده اما مراجعه مردم به بانک‌ها به دربسته خورده است.

 

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب