سرویس: سیاسی
کد خبر: 27024
|
11:24 - 1396/03/24
نسخه چاپی

بررسی حوادث تروریستی تهران در گفتگو با سردار جوانی:

لزوم تشکیل سازمان اطلاعات 80 میلیونی/ تروریسم قومی و مذهبی در ایران پا نمی‌گیرد

 لزوم تشکیل سازمان اطلاعات 80 میلیونی/ تروریسم قومی و مذهبی در ایران پا نمی‌گیرد
معاون سیاسی سابق سپاه، تشکیل سازمان اطلاعات 80 میلیونی را یکی از راهکارهای مقابله همه جانبه با تهدیدات امنیتی و تروریستی در کشور در آینده عنوان کرد.

به گزارشايلام بيدار،  روز چهارشنبه 17 خردادماه طی دو عملیات تروریستی عناصر وابسته به داعش در حرم امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی، 17 تن از هموطنان به شهادت رسید و بیش از 50 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

در این عملیات که تنها چند ساعت طول کشید، تمامی 5 تروریست به هلاکت رسیده و همچنین تعداد زیادی از مظنونین و وابستگان به این دو گروه در استان‌های مختلف کشور دستگیر شدند.

وزیر اطلاعات نیز از کشته شدن فرمانده و طراح اصلی این دو عملیات در خارج از کشور خبر داد.

برای تشریح و بررسی این دو حادثه، پیامدها و نتایج آن و نیز عملکرد نیروهای امنیتی بخصوص سپاه پاسداران در مقابله با این اقدامات، گفتگو کردیم با سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سابق سپاه و از کارشناسان مسایل سیاسی و نظامی.

* 17هزار شهید ترور نشانه حجم سرمایه‌گذاری تروریستی استکبار در ایران است

سردار جوانی در ابتدای این گفت‌وگو، در خصوص ارزیابی از اهمیت حوادث اخیر در تهران و نیز تشابه آن با اقدامات تروریستی در ایران طی دهه‌های گذشته اظهار داشت: مردم و خصوصا نسل جوان ما برای تحلیل این حوادث باید ابتدا شناختی از گذشته داشته باشند و بدانند امروز ما در منطقه در چه شرایطی به سر می‌بریم.

وی ادامه داد:‌ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام استکباری سعی کرد با به وجود آوردن یک سازمان تروریستی به مقابله با انقلاب بپردازد و برای اینکه ببینیم چقدر آنها در این زمینه کار کردند کافی است به رقم شهدای ترور در دهه 60 نگاه بیندازیم که قریب به 17 هزار شهید است و این نشان می‌دهد آنها چه حجم سرمایه گذاری در این زمینه کرده بودند.

* نقش اطلاعات 36میلیونی در شکست تروریسم دهه60

این کارشناس مسایل سیاسی خاطرنشان کرد: از آنجا که نظام جمهوری اسلامی از ابتدا یک نظام مردمی و متکی بر مردم بود، با شکل‌گیری سازمان اطلاعات 36 میلیونی در کنار عملکرد نهادهای انقلابی، جریان ترور دردهه 60 با شکست مواجه شد و عمده گروه‌های تروریستی از ایران خارج شدند و بعد از این دهه، کشور به یک امنیت پایدار رسید.

جوانی اضافه کرد: البته اگر از دهه 60 تا امروز خصوصا در مرکزیت کشور، حوادث تروریستی مانند آنچه اخیرا رخ داد نداشتیم، این به معنای عدم تلاش و فعالیت دشمن نیست. 

وی گفت: از دهه دوم و سوم تا دهه چهارم انقلاب، استکبار جهانی سعی کرده است با استفاده از تمامی امکانات خود و به کارگیری ایادی‌اش در منطقه، مجموعه‌ای از اقدامات را برای ایجاد اختلال امنیتی و ضربه زدن به امنیت نظام جمهوری اسلامی ایران شکل دهد اما دیدیم که نتیجه کار آنها - اگر هم ثمری داشت- عمدتا در نواحی مرزی کشور مانند مناطق شمال غرب و جنوب شرق بود و آنها نتوانستند این اقدامات خود را به عمق کشور و به سمت مرکزیت بکشانند.

* توطئه بزرگ در دهه چهارم انقلاب

معاون سیاسی سابق سپاه ادامه داد: در دهه چهارم انقلاب، ما با یک توطئه بزرگ منطقه‌ای با استفاده از ابزار تروریسم مواجه شدیم که نمونه آن در عراق و سوریه بود که نتیجه‌اش شکل‌گیری گروه‌های متعدد تروریستی در منطقه و در کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه است و دیدیم این کشورها در طول سال‌های گذشته به شدت با تروریسم و جنگ‌های نیابتی درگیر بودند.

جوانی خاطرنشان کرد: جریان‌های تروریستی با تفکرات انحرافی، برخی مناطق مانند سوریه را ارض جهاد اعلام کرده و سعی به جذب افراد کردند و  اساسا تروریسم منطقه‌ای در یک شکل و شمایل جدید به وجود آمد و بیشترین سرمایه‌گذاری هم بر روی داعش شد که هدف اصلی این جریانات بیداری اسلامی و سپس جمهوری اسلامی ایران بود.

وی گفت: گسیل هزاران تروریست از اروپا، آسیای میانه و قفقاز و از آفریقا و عربستان و دیگر مناطق، با این هدف صورت گرفت که پس از عراق و سوریه به سراغ ایران بیایند و این نشان می‌داد که یک توطئه بزرگ در راه است.

* دشمن در دوردست زمین‌گیر شد

این کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد: در این مقطع ما شاهد اقدامات مهمی از سوی جمهوری اسلامی ایران خصوصا سپاه پاسداران بودیم که طی آن دشمن در دوردست زمین‌گیر شد و اگر امروز مرزهای امنیتی ما در عراق و سوریه است به برکت اقدامات هوشمندانه جمهوری اسلامی و عملکرد مدافعان حرم است که اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت و آنها به مرزهایمان می‌رسیدند حوادث متعددی در مقیاس وسیع‌تر از حادثه تروریستی اخیر، در بسیاری از شهرهای ما رخ می‌داد.

* دفاع از حرم در کنار دفاع از حریم امینت ملی است

جوانی خاطرنشان کرد: مردم ما باید بدانند که عملکرد نیروهای مدافع حرم در کنار دفاع از حرم اهل بیت(ع)، در واقع دفاع از حریم امنیت ملی نیز هست و همین باعث شد تا تروریست‌ها نتوانند برنامه خود را در خصوص ایران عملیاتی کنند.

وی افزود: آنها در واقع قصد داشتند پس از تسلط به عراق، شامات، افغانستان و پاکستان مانند مور و ملخ وارد ایران شده و وضعیت ما را به شکلی درآورند که سوریه در 5 سال اخیر درگیر آن است.

معاون سیاسی سابق سپاه گفت: در سال‌های اخیر تیم‌های زیادی را از طریق پاکستان، افغانستان، عراق و دیگر مناطق وارد ایران کردند به طوری که طبق گفته وزیر اطلاعات، در 2 سال اخیر، حدود 100 تیم تروریستی توسط نیروهای امنیتی شناسایی، دستگیر و یا منهدم شد. بنابراین اگر می‌خواهیم حادثه اخیر تهران را تحلیل کنیم این تحلیل باید در چنین فضایی شکل بگیرد.

جوانی ادامه داد: در واقع بعد از سال‌ها کار و تلاش گروه‌های تروریستی، تنها یک اتفاق در تهران افتاد و ما باید به این نکته مهم توجه کنیم که همین یک اتفاق هم زمانی رخ داد که پیش از آن، حوادث متعدد تروریستی در غرب و اروپا شکل گرفته بود.

وی اذعان کرد: در واقع آنها گروه‌های تروریستی را برای گرفتار کردن ایران و جهان اسلام در یک جنگ مذهبی تشکیل دادند اما دیدیم که همین گروه‌ها چه بحران‌هایی را در غرب و در اروپا رقم زدند.

* نفس ورود به تهران برای تروریست‌ها یک ارزش حساب نمی‌شود

این کارشناس مسایل امنیتی و دفاعی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با فارس، در خصوص میزان ارزشمند بودن حوادث اخیر برای تروریست‌ها از لحاظ عملیاتی اظهار داشت: اگر چه تروریست‌ها و حامیان آنها سعی می‌کنند در رسانه‌هایشان این حادثه را یک اقدام و دستاورد بزرگ معرفی کنند ولی آنچه رخ داد در واقع فاقد یک ارزش عملیاتی بود. 

جوانی گفت: اول اینکه آنها بعد از سالیان سال تلاش و فرستادن تیم‌های متعدد -که به انهدام آنها می‌انجامید- توانستند وارد فضای تهران شده و دست به چنین اقدامی بزنند. البته آنها در گذشته هم وارد فضای تهران شده بودند اما همه آنها در تور نیروهای اطلاعاتی افتاده و پیش از اقدام منهدم می‌شدند.

وی اضافه کرد: البته نفس ورود به تهران برای تروریست‌ها در پوشش مردم، کار چندان سختی نیست آن هم در کشوری که یک فضای امنیتی و پلیسی بر آن حاکمیت ندارد. در واقع در تهران همه می‌آیند و می‌روند و هیچ گاه ندیدیم که مثلا برای ورود یا خروج از شهر، صف‌های طولانی جهت بازرسی افراد شکل بگیرد بنابراین نفس ورود به تهران یک ارزش حساب نمی‌شود.

* ورود به محوطه حرم امام(ره) آسان است

معاون سیاسی سابق سپاه با اشاره به محل انجام 2 عملیاتی تروریستی اخیر (حرم امام و ساختمان مراجعات مردمی مجلس) تصریح کرد: اگر به این محل‌ها یک نگاه بیندازیم می‌بینیم که ورود به آنها نیز فاقد ارزش است چرا که اینها محل‌های عبور و مرور مردم است.

جوانی ادامه داد: برای مثال، اساسا در حرم امام(ره) که تروریست‌ها در آن به بیراهه رفته و در همان بیرون محوطه و قبل از ورود به شبستان از پای درآمدند، دارای ضوابط سفت و سخت امنیتی نیست. مردم به راحتی در آن تردد کرده و حتی بسیاری در آنجا می‌خوابند. بنابراین به راحتی می‌توان وارد این محوطه شد.

* اگر تروریست‌ها به صحن مجلس می‌رسیدند ارزش عملیاتی داشت

وی اضافه کرد: در حادثه مجلس هم تروریست‌ها به محلی وارد شدند که محل مراجعات مردم بود و در گیت اول اساسا بازرسی به آن صورت ندارد. 

این کارشناس مسایل سیاسی افزود: البته تروریست‌ها هم نتوانستند مثلا با روش‌های پیچیده از این گیت عبور کنند که بخواهد یک اقدام ارزشمند تلقی شود. آنها بلافاصله از همان لحظه ورود، با اسلحه به سمت نیروی پاسدار حفاظت (شهید تیموری) شلیک کرده و بعد از شهادت ایشان، با تیراندازی به سمت مردم سعی در به وجود آوردن فضای رعب و وحشت کردند. 

جوانی گفت:‌ البته تروریست‌ها از همان ابتدا ناکام شدند چرا که قصد آنها این بود تا با یک اقدام ضربتی وارد صحن علنی مجلس شده و برنامه‌های خود را در آنجا ادامه دهند که اگر این اتفاق می‌افتاد کشور با یک بحران مواجه می‌شد و آنوقت می‌توان کار آنها را دارای یک ارزش عملیاتی دانست.

وی اضافه کرد: اما اینکه مردم عادی را بکشند مانند این است که در خیابان مردم را به رگبار ببندند  آنهم در کشوری که فضای امنیتی و پلیسی در آن حاکم نیست.

* تعداد شهدا و مجروحین حادثه مجلس به حداقل رسید

معاون سیاسی سابق سپاه اظهار داشت: تروریست‌ها بعد از شکست در همان مرحله اول، مجبور شدند به سمت ساختمان جانبی مجلس بروند که در اینجا عملکرد نیروهای امنیتی بسیار قابل توجه است چون توانستند با تدابیر هوشمندانه تعداد شهدا و مجروحین را به حداقل برسانند آن هم در محیطی که تعداد زیادی از مردم در آنجا حضور داشتند.

جوانی اقدام نیروهای امنیتی در مقابله با تروریست‌ها یک شاهکار معرفی کرد و افزود: ممکن است در چنین عملیات‌هایی، نیروهای امنیتی در لحظه اول غافلگیر شوند و تروریست‌ها بتوانند برنامه خود را پیش ببرند اما ما دیدیم که نیروهای فداکار ما با مقاومت، ایستادگی، هوشیاری و خونسردی جلوی هدف اصلی آنها یعنی ورود به صحن علنی را گرفته و سپس 150 نفر از مردم را به صورت سالم و برخی را نیز که مجروح شده بودند، از محل واقعه خارج کردند.

وی گفت: اگرچه همین تعداد شهدا و مجروحین هم برای ما قابل توجه است، اما باید به این بیندیشیم که ممکن بود اتفاقات خیلی بدتری رخ دهد.

* رفتار مردم در حادثه تروریستی تهران موجب تحقیر دشمن شد

این کارشناس مسایل سیاسی در خصوص واکنش مردم به این حوادث و بازگشت سریع امنیت به شهر و قرار گرفتن زندگی مردم در روال عادی تصریح کرد: مردم ما نسبت به ملت‌های دیگر دنیا مردم متفاوت‌تری هستند و این را می‌شود در رفتارهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نیز مشارکت آنها در تامین امنیت و مقابله با دشمن به وضوح دید. 

جوانی اظهار داشت: ملت ما یک انقلاب بزرگ را به ثمر رساند و با دست خالی یک رژیم تا دندان مسلح را ساقط کرد و بعد از آن 8 سال در جنگی که در واقع یک جنگ جهانی علیه ایران بود ایستاد و نیز در دهه 60توانست در برابر موج عظیم تروریسم مقاومت کند. این مردم در واقع با فرهنگ شهادت،‌ایثار، دشمن‌شناسی و بصیرت آشنا هستند و با این حوادث جا نمی‌خورند و همین رفتار است که دشمن را تحقیر می‌کند.

وی گفت:‌ اگر دقت کنید، در کشورهای دیگر، در موقع وقوع چنین حوادثی همه فرار می‌کنند ولی در اینجا مردم مراجعه کرده و می‌گفتند اگر کاری از دست آنها برمی‌آید انجام دهند و این نشان می‌دهد که مردم ما از مرگ هراسی ندارند.

* اگر مدافعان حرم نبودند وضعیتی شبیه عراق و سوریه داشتیم

معاون سیاسی سابق سپاه افزود:‌ البته این اتفاق یک وجهه آگاه کننده نیز داشت و اگر برخی افراد دچار شبهاتی بودند و شاید عملکرد شهدای مدافع حرم را درک نمی‌کردند امروز به این آگاهی رسیدند که اگر این افراد و این اقدامات نبود وضع ما چیزی شبیه امروز سوریه و عراق می‌شد.

جوانی خاطرنشان کرد:‌ تازه بعد از اینکه مسئولان اطلاعاتی و امنیتی و فرماندهان سپاه آمدند و گزارش دادند، مردم متوجه شدند چه تلاش گسترده‌ای از طرف دشمن برای ضربه به جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: البته این حوادث و واکنش‌های مردمی نشان داد که سازمان اطلاعات 80 میلیونی نیز شکل خواهد گرفت یعنی همان روندی که موجب ناکامی و شکست تروریسم در دهه 60 شد در حالی که در آن مقطع هنوز نهادهای امنیتی ما هم به صورت کامل شکل نگرفته بود.

معاون سیاسی سابق سپاه گفت: در همین حادثه اخیر، ما در شناسایی و دستگیری تروریست‌ها برخی رفتار مردم را دیدم که اگر لازم باشد مسئولین امنیتی به آن اشاره خواهند کرد تا ببینیم چه کسانی را چه کسانی لو داده‌اند.

* 5 پیام از حضور فرماندهان سپاه در حادثه مجلس

جوانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حضور فرماندهان عالی‌رتبه سپاه در محل حادثه تروریستی مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: اگرچه شاید در بسیاری از کشورها، این رفتار قابل توجیه نباشد اما ما دیدیم علاوه بر فرمانده کل سپاه، جانشین ایشان، فرمانده نیروی زمینی، رئیس سازمان بسیج و برخی افراد دیگر حاضر بودند که این حضور 5 پیام دارد.

وی ادامه داد: اولین پیام به ملت ایران بود که این فرماندهان نشان دادند اگرچه نیروهای متولی امر در صحنه بودند و توانایی برخورد را هم داشتند، اما همه فرماندهان برای ایجاد امنیت و دفاع از ملت ایران در صحنه حضور داشته و در این مسیر هیچ ملاحظه‌ای ندارند در حالی که صحنه فوق غیرقابل پیش‌بینی بود و ممکن بود اتفاقات دیگری هم رخ دهد.

این کارشناس مسایل نظامی گفت: پیام بعدی خطاب به محوریت نظام یعنی ولایت فقیه است که این فرماندهان گفتند علی‌رغم اینکه سردار هستند اما مانند یک سرباز برای دفاع از امنیت کشور آماده‌اند.

جوانی پیام سوم را خطاب به دشمنان عنوان کرد و افزود: این اقدام فرماندهان نشانه حضور همه جانبه آنها در صحنه بود که به دشمن می‌گوید علیرغم همه توطئه‌ها، راه به جایی نخواهد برد.

وی با بیان اینکه حضور فرماندهان در صحنه یک پیام دلگرم کننده برای نیروهای عمل کننده بود، اظهار داشت: نهایتا این حضور یک پیام هم برای گروه‌ها و جریانات سیاسی دارد تا آنها قدر حافظان امنیت خود را بدانند.

* برخی در فضای امن کشور، حرمت حافظان امنیت را می‌شکنند

معاون سیاسی سابق سپاه تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر، برخی افراد، جریان‌ها و رسانه‌ها علی‌رغم فعالیت در یک فضای امن، گاها علیه حافظان همین امنیت حرمت شکنی می‌کنند.

* رفتار آمریکایی‌ها در قبال حوادث تهران یک تناقض آشکار بود

جوانی در ادامه گفتگو با فارس، در خصوص رفتار آمریکایی‌ها در قبال حادثه تروریستی اخیر و نیز ارتباط این حوادث با سفر ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) به عربستان گفت: گاهی وقتی مجموعه‌ای دچار شکست و سردرگمی و بحران‌های جدی می‌شود، می‌توان وضعیت آنها را در نحوه سخن گفتن‌ و رفتارشان مشاهده کرد. 

وی افزود: ترامپ با صراحت اوباما،‌ کلینتون و در واقع آمریکا را بوجود آورنده داعش معرفی کرده و داعش را یک خطر بزرگ جهانی معرفی کرد. از طرفی این داعش بود که مسئولیت حوادث تهران را به عهده گرفت بنابراین باید لااقل آمریکایی‌ها در ظاهر هم که شده این حوادث را محکوم کرده و با ملت ایران ابراز همدردی می‌کردند آنهم در حالی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارند ولی به راحتی و علیرغم این موارد، طی یک زد و بند با عربستان، اقدام به توسعه ایران‌هراسی کرده و حتی می‌گویند حوادث تروریستی تهران نتیجه حمایت ایران از تروریسم است. که این یک تناقض آشکار است. 

این کارشناس مسایل سیاسی اظهار داشت: اگر این حوادث در آمریکا و اروپا رخ دهد می‌توان گفت که نتیجه حمایت آنها از تروریسم است چرا که خودشان به این موضوعات اعتراف کردند.

جوانی افزود: کم نیستند نخبگان سیاسی و فکری در غرب که می‌گویند غرب در سال‌های گذشته تروریسم‌پرور شده و آل سعود امروز در منطقه حامی اصلی تروریست‌هاست ولی اینکه چنین رفتار متناقضی از خود نشان می‌دهند به دلیل نگاه ابزاری آنهاست که ممکن است در کوتاه مدت از آن بهره ببرند اما قطعا در درازمدت آسیب خواهند دید.

* خسارت تروریسم برای غرب بیش از ایران است

وی با بیان اینکه خسارت تروریسم شکل گرفته در منطقه به دست غرب برای آنها بیش از ما خواهد بود، گفت: نگاه کنید ببینید چند اقدام تروریستی اخیرا در اروپا رخ داده و چند اقدام در ایران در حالی که آنها تروریسم را برای ضربه زدن به ایران ایجاد کردند اما امروز همان بحران دامنگیر خودشان شده است.

معاون سیاسی سابق سپاه افزود: جمهوری اسلامی ایران بیشترین نقش را در مبارزه با تروریسم داشته و رفتار آمریکایی‌ها و برخی شیوخ منطقه به گونه‌ای است که در آینده حتما نتایج آن را خواهند دید.

* تروریست‌ها تاوان خواهند داد

جوانی با بیان اینکه مردم ما خودشان حافظ امنیت کشورشان هستند، تصریح کرد: در حوادث اخیر دیدیم که بلافاصله امنیت مجدد برقرار شد و حتی فرمانده اصلی تروریست‌ها در خارج از کشور به هلاکت رسید و تیم‌های زیادی دستگیر شدند و جمهوری اسلامی حق انتقام را برای خود محفوظ دانسته و تروریست‌ها قطعا تاوان این کار را خواهند داد.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است غرب بسیار آسیب‌پذیر است و هر چه دیرتر رفتار خود را اصلاح کند در آینده هزینه سنگین‌تری را خواهد پرداخت.

* اظهارات برخی سیاسیون کوته‌بین موجب تقویت گسل‌های قومیتی می‌شود

این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه، درخصوص برخی فضاسازی‌ها برای سوء استفاده از هویت تروریستها در جهت تحریک قومیت گرایی بخصوص با هدف جامعه کُردها اظهار داشت: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که با یک نگاه واقع‌بینانه از دامن زدن به تضادهای قومیتی و برجسته‌سازی برخی تفاوت‌ها و برانگیختن گسل‌های قومیتی پرهیز شود.

جوانی افزود: متأسفانه گهگاهی برخی سیاسیون و رسانه‌های ما با افکار کوته‌بینانه سیاسی، مسائلی را مطرح می‌کنند که این گسل‌های قومیتی را تقویت می‌کند. اما واقعیت این است که اگر به مناطقی مانند کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ترکمن صحرا یا دیگر مناطق که به لحاظ قومی یا مذهبی تفاوت‌هایی دارد، برویم با یک بررسی میدانی به دو نکته مهم خواهیم رسید.

وی ادامه داد: اولا در حوزه دینی، اسلام غلبه دارد و به عنوان عامل وحدت خود را نشان می‌دهد و نکته دوم بحث غلبه ایرانی بودن بر قومیت است. یعنی دین‌گرایی بر مذهب‌گرایی، ایران‌گرایی بر قوم‌گرایی غلبه دارد و این دو عامل وحدت است.

معاون سیاسی سابق سپاه همچنین با اشاره به برخی اشتراکات فرهنگی و پیشینه تاریخی و نیز سرنوشت مشترک همه ایرانیان، گفت: کسانی که در فضای مجازی و یا شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال متهم کردن یک قوم هستند، معلوم است که ملت ایران را نشناخته‌اند.

جوانی خاطرنشان کرد: من در سال 59 در کردستان حضور داشتم. وقتی جریان‌های ضدانقلاب موفق شده بودند حرکت‌های تجزیه‌طلبانه را شکل دهند و از آن سمت هم به دلیل ارتباطات پیش از انقلاب، قدرت‌های خارجی به طرفداری از آنها آمده بودند، اما نکته قابل توجه این بود که ما شاهد شکل‌گیری یک نیروی مردمی در خود منطقه برای مقابله با جریان ضد انقلاب وابسته به بیگانه بودیم که نمودش در سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان بود.

* کُردها خودشان را از ایران جدا نمی‌دانند

وی با بیان اینکه این عزیزان در طول جنگ و حتی پس از آن، شهدای زیادی را تقدیم انقلاب اسلامی و دفاع از تمامیت ارضی کرده‌اند، گفت: امروز حفظ امنیت کردستان و آذربایجان غربی و مناطقی که مثلا پژاک و گروه‌های تروریستی سعی در ناامن‌سازی آن دارند، برعهده مردم همان مناطق است لذا وقتی امنیت در مناطق قومیتی ما مردم پایه است، معنایش این است که مردم کُرد خود را از مردم دیگر مناطق کشور جدا نمی‌دانند و ایرانی می‌دانند و برای تأمین امنیت کشور و نظام سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این کارشناس مسایل سیاسی اضافه کرد: مگر میزان مشارکت در انتخابات در کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان در مقایسه با دیگر استان‌های ما چه تفاوتی دارد؟

جوانی تاکید کرد: دشمن مردم ما را می‌شناسد و می‌داند که در این توطئه هم موفق نخواهد شد و اگر احیانا برخی عناصر فریب‌خورده هم تحت تاثیر قرار بگیرند، خود مردم برای مقابله با آنها پیش‌قدم می‌شوند. 

وی تصریح کرد: جریان تروریسم نه با تکیه بر مسائل قومی و نه با تکیه بر مسائل مذهبی نمی‌تواند در کشور ما پا بگیرد.

* آسیب‌شناسی حوادث اخیر از تکرار آنها جلوگیری می‌کند

معاون سیاسی سابق سپاه در بخش پایانی این گفتگو، درخصوص آسیب‌شناسی حادثه اخیر تهران در حوزه امنیتی نیز اظهار داشت: این اقدامی که انجام گرفت از بین ده‌ها تیم تروریستی بود که در طول سال‌های گذشته آمدند و تنها در یک مورد موفق شدند که به هر حال همان یک مورد هم زیاد است و نباید اتفاق می‌افتاد.

جوانی افزود: البته مقوله امنیت، یک مقوله نسبی است و مطلق نیست و هیچ‌گاه نمی‌شود به صورت مطلق و صد درصد امنیت را تأمین کرد.

وی ادامه داد: در خود کشورهای اروپایی نیز با آن سازمان‌هایی اطلاعاتی امنیتی و سیستم‌های پیشرفته، هر از چندگاهی اتفاقات تروریستی می‌افتد اما این بدان معنا نیست که بخواهیم از کنار چنین مسئله‌ای به راحتی عبور کنیم و بر همین مبناست که فرماندهان و مسئولان امروز تأکید دارند که آسیب‌شناسی حادثه‌ای که در تهران اتفاق افتاد، می‌تواند از وقوع حوادث دیگر در آینده پیشگیری کند.

این کارشناس مسایل سیاسی امنیتی تصریح کرد: شاید مهمترین کاری که در حوزه مبارزه با تروریسم باید انجام بگیرد بحث اشراف اطلاعاتی است. این اشراف اطلاعی در جامعه 80 میلیونی با وسعت جغرافیایی موجود، مرزهای طولانی و اقوام متعدد و توجه به این موضوع که نظام ما یک نظام پلیسی و امنیتی نیست، تعریفی متفاوت دارد.

جوانی گفت: مردم باید در آرامش باشند و نظام هم به دنبال این نخواهد بود که فضای کشور را پلیسی کند چراکه اصولا شأن مردم ما این نیست.

وی با تاکید ر اینکه باید اشراف اطلاعاتی را بیشتر کنیم، افزود: این یعنی باید بتوانیم هر عامل تروریست را قبل از ورود به کشور شناسایی کنیم و یک همکاری خوبی را کشورهای همسایه خود خصوصاً با دولت‌های دوست داشته باشیم که اساساً هر نوع تحرکی در آن سوی مرزها رصد شده و به محض اینکه وارد کشور شد آن را دنبال کنیم.

معاون سیاسی سابق سپاه یادآور شد: اتفاقی که در مورد رهبر گروهک جندالشیطان - ریگی معدوم - انجام شد نشان می‌داد که فعالیت‌های او در پاکستان، افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج و حین پرواز رصد شده تا در فضای ایران آن هواپیما را مجبور به فرود می‌کنند. این یک اشراف اطلاعاتی است و این اشراف اطلاعاتی باید درباره همه عوامل تروریستی تسری داشته باشد.

* لزوم تشکیل سازمان اطلاعات 80 میلیونی

جوانی افزود: لازمه‌ این امر آن است که همانطور که امنیت پایدار، مردم پایه شده، اشراف اطلاعاتی را هم مردم پایه بکنیم. یعنی خود مردم احساس مسئولیت کنند، آموزش‌های لازم را ببینند، آگاهی‌های لازم را پیدا کنند، با اینکه گروهک‌های تروریستی چگونه اقدام کرده و یا چه هدفی دارند و از کجا سرچشمه می‌گیرند، آشنا شوند.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد ما یک سازمان مردم پایه اطلاعاتی 80 میلیونی را خواهیم داشت و معنی‌اش این است که اگر در خانواده‌ای گروه‌های تروریستی توانستند یک عضو خانواده را فریب دهند همه اعضای خانواده آن فرد را معرفی می‌کنند.

این کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد: دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول مانند سپاه، وزارت اطلاعات، بسیج و نیروی انتظامی باید در بالا بردن سطح آگاهی‌های مردم و آموزش‌هایی که لازم است در جامعه داده شود فعالیت‌هایی را انجام دهند و آن سازمان اطلاعات 80 میلیونی عملیاتی شود و در آن زمان است که ما با کمترین هزینه می‌توانیم به بهترین نتایج برسیم.

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب