سرویس: استان ایلام
کد خبر: 26996
|
07:44 - 1396/03/23
نسخه چاپی

گزارش؛

خلاء نظارت در بازارچه مرزی مهران هویدا است/ مدیریت در ایلام مشکلات در مهران

خلاء نظارت در بازارچه مرزی مهران هویدا است/ مدیریت در ایلام مشکلات در مهران
بازارچه مرزی مهران واقع در محوطه گمرک نه تنها از داشتن مدیر محروم است بلکه همین عامل خود مشکلاتی را برای تجار فراهم کرده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازآوای مهران، در سال 91 براساس یکی از  مصوبات پنجمین جلسه کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان و به منظور یکپارچه‌سازی فرایند نظارت و تصمیم‌گیری در حوزه ورود و خروج کالا در مرز بین‌المللی مهران، مدیریت بازارچه مرزی از وزارت کشور منفک و به اداره گمرکات استان محول شد.

از سال 91 مدیریت داخلی بازارچه مرزی مهران از قبیل امور مربوط به ورود و خروج کالا، اداره تأسیسات زیربنایی موجود، هماهنگی در بین دستگاههای دولتی مستقر در محدوده سایت و انتظام بخشی به فعالیت‌های بخش خصوصی و دولتی با رعایت قوانین مربوطه، به گمرکات استان تفویض و واگذار شد.  

به گفته مسئولان در آن تاریخ چون دایره فعالیت مبادلات مرزی در بازارچه‌ها محدود است و نمی‌توان از ظرفیت‌های قانونی که در گمرکات وجود دارد استفاده لازم را برد اما با حضور و نقش‌آفرینی گمرکات در بخش مدیریتی این مرز می‌توان به آینده مبادلات کالا و خدمات در منطقه بین المللی مهران بیش از گذشته امیدوار شد.

اما پس از مدتی و در جهت بدست آوردن برخی درآمدها از طرق مرز باسکول، لیفتراک و کرایه غرفه ها از سوی استانداری به پیمانکار داده شده و نام این قسمت که در محوطه گمرک فعالیت دارند به بازارچه عنوان کردند.

آنچه که تعامل بر انگیز است نبود مدیریتی برای این قسمت از گمرک هکه بازارچه نام گرفته و تجار با دوگاگی رو برو هستند چرا که گمرک و بازارچه از نظر قانونی دارای کدهای مخصوص خود و مزایایی مربوط به خود هستند.

تجار و ترخیص کاران مهرانی نیز بر این روند اعتراض دارند آنها معتقدند می خواهیم بدانیم اینجا بازارچه است یا گمرک زیرا عوارض بازارچه و گمرک جداست اگر گمرک است که ما کاری به بازارچه نداریم و اگر بازارچه است چرا از ما مالیات میگیرند.

تجار خاطر نشان کردند: در تمام بازارچه ها مالیات معاف است اما ما اینجا سالیانه مالیات میدهیم و تکلیف ما روشن نیست که در گمرک فعالیت می کنیم یا در بازارچه زیرا هر کدام از اینها کد مخصوص به خودشان دارند.

آنها همچین به کرایه غرفه ها که زیر نظر بازارچه هستند اعتراض دارند و می گویند مسئولین باید به این مرز باید کمک کنند متاسفانه کرایه غرفه و عوارض بالاست و درآمد حاصل از تجارت در این مرز بسیار کمتر از سایر مرزهای کشور است که در این خصوص باید مسئولان بیشتر توجه کنند.

با این وجود و مطابق ماده 4 قانون ساماندهی مبادلات مرزی بازارچه ی مرزی محوطه ای محصور واقع در نقاط مرزی است که مطابق استاندارد های تعیین شده توسط دولت به صورت مستقل یا با انجام تفاهم نامه منعقد شده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار تاسیس و در آنجا به صورت نماینده گمرک تشریفات ترخیص  کالای مجاز برای مبادلات مرزی صورت میگیردمرزنشینان می توانند کالا و محصولات مجاز را با رعایت مواد این قانون در بازارچه های مشترک مرزی استان مبادله کنند.

اما در حال حاضر و در محوطه ای که محصور و متعلق به گمرک است تنها لیفتراک،باسکول و غرفه ها به اسم بازارچه فعالیت دارند و عملا کار ترخیص و مبادلات توسط گمرک انجام می شود که این خود یکی از معضلات تجار و ترخیص کاران است و خواستار تفکیک این دو از یکدیگر شدند.

علاوه بر این نبود مدیریتی برا ساماندهی مسائل آن در مرز مهران و تنها نظارت مالی آن توسط استانداری نیز باعث شده تا برای مسئولان مسایل و مشکلات به وجود آمده ملموس نباشد و پیمانکار اقدام به افزایش قیمت های برخی تعرفه ها ونماید و از حمایت مسئولان نیز برخوردار باشد.

در این خصوص نیز تلاش خبرنگار آوای مهران برای دریافت پاسخی از مسئولان بی نتیجه ماند و امیدواریم تا مسئولان جواب قانع کننده ای برای این مشکلات تجار و تریخص کاران داشته باشند و در جهت رفع مشکلات این قشر از مردم در سالی که اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال نام گرفته داشته باشند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد