سرویس: اقتصادی
کد خبر: 26966
|
07:45 - 1396/03/21
نسخه چاپی

گزارشی از زوجی که تمام داراییشان را خرج اختراعشان کردند؛

وقتي همدردي با مادر خلاقيت مي شود+تصاویر

وقتي همدردي با مادر خلاقيت مي شود+تصاویر
زوج خلاق و مبتکر ایلامی که برای ساخت و به مرحله تولید رساندن طرح خود با مشکلات مالی بسیاری مواجه هستند قادر به تکمیل دستگاه اختراعی خود نیستندو نیازمند توجه ویژه مسئولان هستند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد؛ "نمیر ربیعی و جمیله آتشزبان" زوج خلاق و خوش فکر ایلامی که با الگو گرفتن از قالیبافی سنتی در ایلام و با سابقه طولانی در کار فرش و تابلو فرش و طراحی نقشه فعالیت دارند از مشکلات و دغدغه های موجود در راه فعالیت و به ثمر رساندن ایده خلاقانه خود می گویند.

خانم آتش زبان با 18 سال سابقه مربی گری و آموزش فرش در ایلام،  با معرفی طرح اقتصادی و ایده خلاقانه خود در زمینه قالیبافی در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد، اظهار داشت: دستگاهی که با فکر و ایده خلاقانه خود اختراع کرده ایم یک دستگاه قالیبافی است که کاری مشابه بافنده در سیستم دستی انجام می دهد، که از نظر کیفیت با نمونه دست بافت آن برابری می کند.  

این مبتکر ایلامی با بیان چگونگی شکل گیری این ایده بیان کرد: از زمان کودکی نزد مادرم به قالیبافی مشغول بودم و از همان دوران کودکی به خاطر علاقه فراوانی که به این هنر داشتم به سرعت فوت و فن آن را فرا گرفته تا حدی که خودم شخصاً بر روی یک دار قالی کار می کردم و ان را به اتمام میرساندم.

آتش زبان ادامه داد: با گذشت زمان مادرم به خاطر کهولت سن و همچنین قالیبافی ( قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب به مدت طولانی ) دچار بیماریهای مفصلی از جمله آرتروز کمر و گردن شد که دیگر قادر به ادامه قالبافی نبود و چون پدرم هم مسن بود و قادر به کار در بیرون از خانه نبود، دیگر فقط خودم تنها مجبورر به قالیبافی و کسب درآمد برای خانواده ام بودم اما با بدلیل سختی کار و با هدف کمک به سایر هم وطنانم که به این حرفه علاقه مند و مشغولند و همچنین برای عدم ابتلا به بیماری مادرم به فکر چاره ای افتادم.

وی ساخت و اجرایی شدن این ایده را مدیون همسرش آقای ربیعی دانست و خاطرنشان کرد: از انجا که همسرم حرفه مکانیکی را دنبال می کند و با تراشکاری وساخت وسایل مکانیکی آشنایی داشت توانستیم طرح را از روی کاغذ خارج و به مرحله اجرا و ساخت برسانیم.

آتش زبان با بیان اینکه تمام دارائی و زندگی خود را برای ساخت این طرح هزینه کردند و الان در وضعیت اقتصادی مناسبی قرار ندارند یادآور شد: این دستگاه به شکل تمام اتوماتیک قادر است فرشی را ببافد که با فرش های ماشینی بسیار متفاوت است یعنی پود دارد، و می توان نوع پود ان را تعیین کرد، در کیفیت بالاتر از فرش دست بافت است، گره دارد، مدت زمان کمتری نسبت به نوع سنتی برای تولید و بافت فرش نیاز دارد و هزینه تمام شده بافت فرش توسط این دستگاه بسیار پایین بوده و در تیجه بسیار مقرون به صرفه است.

 

این زوج ایلامی با تأکید بر اشتغال زایی این طرح در صورت تولید انبوه اظهار داشت: برای کمک از ارگان های مختلف در راستای تکمیل این طرح چندین بار به ادارات مختلف جهت کمک مالی مراجعه نمودیم اما علی رغم تلاش فراوان نتیجه ای نگرفتیم، و همم اکنون به دلیل وضعیت بد اقتصادی و عدم حمایت های مالی از سوی مسئولان دولتی قادر به تکمیل ساخت و تولید این دستگاه که هزینه های زیادی را صرف ان نمودیم نیستیم.

"نمیر ربیعی" نیز در ادامه این گفتگو، گفت: تاکنون پیشنهاد های زیادی را از برخی تجارعراقی برای فروش طرح به آنها داشته ایم، اما ترجیح دادیم که طرح را در کشور خودمان و به نام مردم ایران ثبت و ضبط جهانی شود.

این کارآفرین ایلامی با بیان این درخواست که مسئولان باید دست گیر مبتکران و صاحبان طرح و ایده باشند، بیان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، ثبت و حمایت از این طرح هم می تواند در حوزه اقتصاد مقاومتی و هم در زمینه ایجاد اشتغال با تولید فرش های دست بافت ایرانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

ربیعی اظهار کرد: اگر این طرح ثبت اختراع شده و با حمایت مالی دولت و مسئولان بتوان آن را تکمیل و به کار انداخت قطعامی تواند در ایجاد شغل برای بسیاری از جوانان استان مثمر ثمر باشد.

این زوج مبتکر تأکید داشتند: از آنجا که با سرمایه خود و هزینه کردن تمام دارایی خویش برای به ثمر رساندن این طرح تلاش کرده و الان برای تکمیل آن نیاز به حمایت مالی دارند از مسئولان دولتی و کسانی که در این زمینه وظیفه دارند خواستند که با در اختیار قرار دادن تسهیلات مالی از انها حمایت کنند.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب