سرویس: استان ایلام
کد خبر: 26538
|
21:00 - 1396/02/22
نسخه چاپی

گزارش کامل سومین مناظره تلویزیونی 6 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری

رئیسی:‌ آقای روحانی! نزدیکترین فرد شما دارد فساد می‌کند؛ چرا برای پیگیری مقاومت می‌کنید/ قالیباف: آقای جهانگیری! با بانک برادر خودتان برخورد کنید

رئیسی:‌ آقای روحانی! نزدیکترین فرد شما دارد فساد می‌کند؛ چرا برای پیگیری مقاومت می‌کنید/ قالیباف: آقای جهانگیری! با بانک برادر خودتان برخورد کنید
مشروح سخنان ۶ نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در سومین مناظره تلویزیونی را در این خبر بخوانید.

به گزارشايلام بيدار،  سومین و آخرین مناظره انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «مسائل اقتصادی» از شبکه یک سیما، شبکه خبر و رادیو ایران آغاز شد.

دو مناظره قبلی با موضوع «اجتماعی» و «سیاسی - فرهنگی» برگزار شده بود.

رئیسی: دولتی که وزرایش در بخش‌های خصوصی مسئولیت دارند نمی‌توانند با قاچاق کالا مبارزه کنند

حجت‌الاسلام‌ سیدابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در سومین و آخرین مناظره انتخاباتی صداوسیما با موضوع «اقتصادی» و در  پاسخ به جهانگیری ضمن تبریک نیمه شعبان،  اظهار داشت: پشتوانه برنامه ما کارهای بسیاری است که در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام‌شده و از روزی که وارد عرصه انتخابات شدم، نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی نه چندماهه بلکه برنامه‌ای که مدت‌های کثیر انجام‌شده بود، پشتوانه برنامه ماست. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه ما توانسته‌ایم از تجربه همه استفاده کنیم، افزود: این برنامه در اختیار همه خواهد بود تا بتوانند درباره آن نظر دهند. 

 

وی درباره موضوع قاچاق کالا و حضور خود در قوه قضائیه تصریح کرد: قاچاق کالا کجا تولید می‌شود؟ امروز 18 میلیارد که البته ایشان (جهانگیری) می‌گوید 12 میلیارد وارد کشور می‌شود از کجاست؟ دستگاه اجرایی پرونده تولید می‌کند و به دستگاه قضایی می‌دهد، نکته مهم این است که آیا ما می‌توانیم از ورود کالای قاچاق پیشگیری کنیم؟

*دولتی که وزرایش در بخش‌های خصوصی مسئولیت دارند نمی‌توانند با قاچاق کالا مبارزه کنند

رئیسی تأکید کرد: بله ما و دولت قطعاً می‌توانیم از ورود کالای قاچاق پیشگیری کنیم، اما کدام دولت؟ دولتی که خود وزرا و مسئولانش در بخش‌های خصوصی مسئولیت نداشته باشند و در عرصه کار برای کشور باشند، بنابراین اگر بخواهند در بخش خصوصی مسئولیت داشته باشند و از سوی دیگر کار دولتی کنند طبیعتاً این اتفاق نمی‌افتد. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما مدعی هستیم و این کار یکی از دغدغه‌های جدی ماست، چرا دولتی‌ها با این موضوع برخورد نمی‌کنند؟ ما اعتقادداریم که می‌شود 10 میلیارد دلار قاچاق کالا را کاهش داد و از آن‌یک میلیون شغل ایجاد کرد و اگر مبادی ورودی کاملاً کنترل شود این کار شدنی است.

وی در پاسخ به میرسلیم با اشاره به موضوع خام فروشی اظهار داشت: امروز اگر پالایشگاه‌هایی در استان‌های مختلف ایجاد شود، هم جلوگیری از خام فروشی می‌شود و هم با ارزش افزوده نفت فروش می‌رود که متاسفانه اینطور نشده است.

*دولت می‌خواهد مالیات بگیرد اما نه نسبت به کسانی که فرار مالیاتی دارند

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: علی‌رغم تلاش‌هایی که انجام‌شده امروز شاهدیم آنچه باید صورت می‌گرفت انجام‌نشده است، نسبت به اینکه برای کاهش وابستگی نفت چه‌کار کنیم، راهش این است که در دنیا نسبت به مالیات عمل می‌شود، اما دولت می‌خواهد مالیات بگیرد و نسبت به کاسبان و تولیدکنندگان نه نسبت به کسانی که فرار مالیاتی دارند و نسبت به کسانی که صد کانتینر قاچاق کالا جلوی چشم همه وارد کشور می‌کنند و این از کسی پوشیده نبوده و این مانند کوله‌بری نیست.

رئیسی افزود: پرونده فساد به‌وفور در دولت تولید می‌شود، بعد می‌گویند دستگاه قضایی چه‌کار کرده است؟ قوه قضاییه کار خودش را باید بکند، باید کاری کنید که جلوی فساد گرفته شود، در همه دولت‌ها و کشورها پیشگیری مقدم از برخورد است، می‌توان از قاچاق کالا کاملاً جلوگیری کرد، اما معتقدیم در دولت عزم و اراده جدی وجود ندارد و بعد می‌گویید دستگاه قضایی چه‌کار کرد. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: 250 هزار واحد تولیدی امروز به واحد توزیعی تبدیل‌شده است و این برای فشارهای مالیاتی است که این می‌تواند اصلاح شود، باید یقه کسانی که یک ریال مالیات نمی‌دهند گرفته شود، اما صبح تا شب قرار است دولت تبدیل به تولید پرونده و کیس‌های فساد شود و از آن‌طرف دستگاه قضایی در تمام کشور وارد برخورد شود. 

رئیسی همچنین در پاسخ به روحانی گفت: من در مصاحبه قبل اعلام کردم که یکبار برای همیشه یک مناظره تلویزیونی بین جناب آقای روحانی و دولت قبل بگذارید و تمام شود، هر چه سؤال می‌کنیم ارجاع می‌دهند به دولت قبل، تمامش کنید این بحث را.

وی ادامه داد: بگذارید مردم بتوانند تصمیم بگیرند، آقای روحانی و آقای جهانگیری مرتب می‌گویند دولت قبل این‌طور بوده، آقای روحانی اشاره می‌کنند که ما برای کشاورزی این کار را در دولت بعد خواهیم کرد، جناب آقای روحانی چرا در همین دولت این کار را نکردید؟ آدم بعد از چهار سال قول می‌دهد که چهار سال دیگر می‌خواهم این کار را انجام دهم؟ شما اعلام کردید که صدروزه بعد از تشکیل دولت بعد نسبت به اقدامات اعلام خواهید کرد، شما صد روز وقت دارید و در همین دولت شروع کنید.

*چهار سال کشور را به‌ناحق و ناروا معطل گذاشتید

کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: چهار سال کشور را معطل گذاشتید به‌ناحق و ناروا، الآن هم دارید می‌گویید، کشاورزها، صد روز دیگر من اعلام می‌کنم این‌طور شده، شما یکی از گلابی‌هایی که از برجام باید می‌چیدید سرمایه‌گذاری‌های خارجی بود، عدد سرمایه‌گذاری خارجی را خودتان بگویید چقدر است؟ 

رئیسی بیان داشت: سال 95 کل سرمایه خارجی که جذب‌شده 500 میلیون دلار بوده، یعنی کمتر از یک میلیارد دلار. 

وی اضافه کرد: به آینده حواله ندهید، من فکر می‌کنم اگر شما دقیق حساب کنید، آماری که ما داریم صادرات غیرنفتی 10 درصد کاهش داشته، شما می‌گویید صادرات غیرنفتی افزایش داشته؟ شما میعانات را از آن حذف کنید، زیرا میعانات باید به‌حساب صادرات نفتی برود، نباید به‌حساب صادرات غیرنفتی بیاید، این حساب‌وکتاب‌ها صحیح نیست و باید ببینیم که آیا 10 درصد صادرات کاهش پیداکرده یا نه.

در ادامه این مناظره رئیسی در پاسخ به هاشمی‌طبا گفت: 250 هزار کارگاه تولیدی لباس، کفش و کیف غیرازآن عددی که در شهرک‌های صنعتی است، از کار بیکار شدند، این عدد و رقمی است که وزرای همین دولت گفتند و در روزنامه‌ها نیز ضبط‌شده است و مسئله روشنی است. 

*نقدینگی به‌جای اینکه در تولید بیاید دست چند نفر آدم بدحساب بانکی رفته است

وی ادامه داد: در هر شهر و روستا که می‌رویم مواجهه هستیم با کارگرانی که بیکار شده‌اند، خیلی از این کارگاه‌ها مشکلشان کمبود نقدینگی است، اما دولت نقدینگی کم نداشته است، اما نقدینگی به‌جای اینکه در تولید بیاید و استفاده شود، رفته چند نفر آدم بدحساب بانکی این تسهیلات را گرفته‌اند و تسهیلات را نیز به نحو خاصی گرفته‌اند. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من به مردم عرض می‌کنم، آیا در طول عمرتان شده است یک وام صفر درصد بگیرید؟ یعنی وام بگیرید و هیچ‌گونه بهره‌ای نداشته باشد؟ اما اینجا مبلغ 300 میلیارد تومان وام صفر درصد یعنی یک قرآن بهره وجود ندارد داده‌شده است، خُب این‌ها در تولید استفاده نمی‌شود.

وی در مورد اینکه آیا صنعت اصل است یا کشاورزی، اضافه کرد: این مسائل در دولت هم مطرح‌شده است، به نظر ما هر دو مهم است، کشور ما قطب کشاورزی است، وقتی به یک نفر اجازه داده می‌شود میوه خارج از کشور وارد کند، درحالی‌که در مازندران، گیلان و آذربایجان غربی بهترین میوه تولید می‌شود، واردکردن میوه چه معنایی دارد؟ 

رئیسی تصریح کرد: یک وضعیت شدید عجیبی وجود دارد، به‌جای اینکه از کف بازار، از کف کار کشاورزی و از کف کار در روستا حرف بزنیم، می‌آییم عدد و رقمی را اعلام می‌کنیم، درصورتی‌که اگر کشاورزی ما و گلخانه‌ها و علم و فناوری در کشاورزی به‌کاربرده شود، این‌ها می‌تواند خیلی از مسائل کشاورزی کشور را حل کند. 

رئیسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست، اظهار داشت: ابتدا قبل از پاسخ به این سؤال با توجه به اینکه امروز روز نیمه شعبان است، در سیره مهدوی داریم که دولت مهدوی دولتی است که دولتمردان آن از دو ویژگی تقوا و خداترسی و دوم، کارآمدی و قدرت اجرایی برای مردم برخوردار هستند، لذا انتظار مردم این است که دولت هم ویژگی خداترسی داشته باشد و هم ویژگی کارآمدی. 

* وضعیت فقر در این دولت باسیاست‌هایی که وجود داشته بیشتر شده

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در موردبحث فقرا باید گفت ما قبلاً یارانه داشتیم، اما عده خاصی از آن استفاده می‌کردند و هدفمندی برای این بود که یارانه به‌صورت عادلانه توزیع شود، در ضمن این امر برای توانمندسازی کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی نیز بهره جسته شود، اما این یارانه امروز با فرازوفرودهایی که داشته توزیع می‌شود. ما شاهدیم که وضعیت فقر در این دولت باسیاست‌هایی که وجود داشته بیشتر شده است و این را طبق اعلام رسمی مسئولان عرض می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه این رقم امروز به 33 درصد افزایش‌یافته است، خاطرنشان کرد: با همین 45 هزارتومانی که دهک‌های پایین دریافت می‌کنند و امکان زندگی ندارند، شاید برای برخی این قابل‌تصور نباشد، اما باید زندگی آن‌ها را دید و ما می‌گوییم این باید افزایش پیدا کند، آقایان می‌گویند از کجا؟ این سؤال درستی است و حتماً باید منابع معرفی شود. شما برق، آب، نفت، گاز و بسیاری از حامل‌های انرژی را دیدید که گران شد و 40 هزار میلیارد تومان به 70 هزار میلیارد تومان تبدیل شد، قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز می‌گوید که یارانه هدفمندی را باید به خود مردم داد. 

 

رئیسی اظهار داشت: منابع دیگری برای تأمین یارانه‌ها وجود دارد، ما به‌عنوان دولت نسبت به خانواده‌های فقیر مسئولیت داریم و باید تکلیف این موضوع روشن شود، اگر نسبت به این قضیه وظیفه‌داریم، باید آن را دنبال کنیم، اما امروز سفره مردم کوچک‌تر شده، باید از مردم پرسید اقلامی همچون برنج و گوشت و روغن بیشتر شده یا ثابت مانده؟ قیمت‌های اقلام سفره افزایش پیداکرده است، لذا ما باید برای این خانواده‌هایی که دچار مشکل هستند فکری کنیم، بنابراین قانون هدفمندی یارانه‌ها یک پکیج و بسته‌ای است که باید به‌صورت کامل اجرا شود، هم در بخش توانمندسازی و هم در بخش توجه به فقرا. 

رئیسی افزود: آنچه در برنامه خود گفته‌ایم مکتوب هم شده است و مردم آن را در برنامه ما ملاحظه خواهند کرد و این بر اساس منابعی است که آن را مشخص کرده‌ایم و این درباره شغل و یارانه‌ها صدق می‌کند. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: آنچه ما می‌گوییم این است که آیا زندگی فقرا برای دولت مسئولیت آور است یا خیر؟ آقای روحانی می‌گویند ما مستمری‌بگیران را سه برابر کردیم، کی کردید این کار را؟ 

وی اضافه کرد: روزهای آخر تبلیغات انتخابات این کار را کردید؟ چرا از اول این کار را نکردید؟ چرا این‌قدر تبلیغات انتخاباتی می‌کنید، اگر نیاز بود این چهار سال می‌کردید، اگر نیاز نبود چرا کار تبلیغاتی کردید، ما همین را می‌گوییم. آقای روحانی می‌گوید این اواخر هر که نیاز دارد اسمش را بنویسد، ما هم همین را می‌گوییم. ما می‌گوییم چرا به زندگی فقرا بی‌توجهی کردید. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیان داشت: امروز باید اینجا بنشینید و بگویید در این چهار سال چه کردید؟ این کاری که این روزها انجام می‌شود مثلاً به بهیاران گفته‌اند ما 10 میلیون به شما می‌دهیم، بخشنامه‌اش موجود است، این کارها، کارهای تبلیغات انتخاباتی است، نباید این کارها صورت بگیرد.

*هر دولتی بیاید باید توانمندسازی فقرا را دنبال کند

وی ادامه داد: بعضی از آقایان می‌گویند هر دولتی بیاید توانمندسازی فقرا را دنبال می‌کنیم، ما معتقدیم سازمان‌های حمایتی باید کاری کنند که فقرا از تحت پوششان بیایند بیرون و خودشان توانمند شوند. این کارهایی که در اواخر این دولت دارد انجام می‌شود، طرح سلامت را اجرا کردید و طرح‌هایی بود که با مدیریت خوب آغاز شد، اما الآن آن چیزی که از جیب مردم داده می‌شود، آن چیزی که شما قصد کردید و آن چیزی که دریافت می‌شود و قرار بود به مردم کمک شود یکی است؟ 

رئیسی بیان داشت: مسئله مبلغ یارانه‌ها آقای نعمت‌زاده اشاره کردند، اگر این نقدینگی که 700 هزار میلیارد نقدینگی را افزایش دادند، یعنی سه برابر کردن یعنی دست در جیب کردن مردم، 100 هزار میلیاردش را به آقای نعمت‌زاده دادند تا صنایع را راه‌اندازی کنند، چرا 500 هزار میلیارد آدم‌های بدحساب توانستند وام بگیرند که این تولید کشور را به این روز انداختند. ما همین را می‌گوییم، 100 هزار میلیارد را به آقای نعمت‌زاده دادید، چرا کار تولید انجام ندادید؟ 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ما اینجا باید با مردم باصداقت صحبت کنیم. آقای روحانی شما باید نسبت به چهار سال گذشته که چه کردید پاسخ دهید. بنده اعلام می‌کنم الآن صداوسیما مناظره بگذارید، من از دیدگاه خودم نسبت به یک شهروند سخنان و حرف‌های بسیاری دارم، به‌عنوان نماینده قشر کارگر، کشاورز، زنان بی‌سرپرست، بسیاری از خانواده‌هایی که امروز حرف دارند و بلندگو ندارند صحبت می‌کنم، من روزنامه در این کشور ندارم که به‌محض اینکه صحبت می‌کنم پژواک آن در روزنامه‌ها و شبکه‌های زنجیره‌ای منتشر شود. من اعلام می‌کنم به نمایندگی از اقشاری که حرفشان شنیده نمی‌شود، با آقای روحانی حرف می‌زنم. 

*چهار سال کشور دستتان بوده و به این روز انداخته‌اید

رئیسی خاطرنشان کرد: چهار سال کشور دستتان بوده و به این روز انداخته‌اید، حتماً باید تولید انجام شود، من عرض می‌کنم، شما یارانه‌ها را گرفتید، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص کرده پول‌ها کجا برود، درست است، شما به‌عنوان دولت پرخرج، روزی که دولت را تحویل گرفتید هزینه دولت 100 هزار میلیارد، امروز این رقم 250 هزار میلیارد است، آیا حقوق کارکنان را اضافه کردید؟ حرفی نیست، نکرده‌اید، یارانه را افزایش دادید؟ این کار را هم که نکردید، چطور است که دولت باید 260 هزار میلیارد تومان هزینه‌اش باشد؟ 

رئیسی بیان داشت: اینکه هزینه دولت دو برابر شده نشان می‌دهد دولت، دولت پرخرجی است، من از شما سؤال می‌کنم، چرا یارانه مردم را شما تصرف کنید به‌عنوان دولت؟ این را به مردم بدهید تا توانمندسازی شود برای مشاغل مختلف. ما الآن نسبت به بخش فقیر مسئولیت داریم یا نداریم؟ فرق حرف من با حرف شما در این است که شما این کار را برای تبلیغات انتخاباتی کردید، ای‌کاش در این چهار سال هم همین کار را انجام می‌دادید. ما می‌گوییم آن بدبختی که نان ندارد، دولت نسبت به آن مسئولیت دارد یا ندارد؟ اگر دارد چرا نکردید؟ اگر کردید چرا این روزهای پایانی کردید؟ ای‌کاش این چهار سال همین سه چهار ماه بود. چه‌کارها که نشد در این دو سه ماه برای کشور؟ چه لیست بلندی که نشد از کارها؟ ای‌کاش این چهار سال هم مثل این سه ماه آقای روحانی به استان‌ها می‌رفت و مصوبه می‌کرد و به استان‌ها می‌داد، متأسفانه همه این کارها در راستای تبلیغات انتخاباتی بود. 

وی ادامه داد: آقای روحانی شما مردم را عاقل و اهل فکر بدانید. از من پرسیدند مردم به تبلیغات رأی می‌دهند؟ گفتم مردم تعقل دارند و نگاه می‌کنند کی چه حرفی می‌زند. حرف ما این است که باید به فقرا توجه شود، ای‌کاش از روز اول این کار را انجام می‌دادید. 

در ادامه این مناظره، رئیسی در پاسخ به قالیباف بابیان اینکه رشد اقتصادی 7 درصد اعلام‌شده اما 6 درصد آن مربوط به نفت است، اظهار داشت: 129 شرکت آماده کار اصل 44 بود که این‌ها تبدیل به 25 شرکت شد که ما نمی‌دانیم چرا این‌طور شده است.

رئیسی افزود: اگر خصولتی هم شده شما دولت هستید، چرا چطوری حرف می‌زنید که انگار فرد دیگری اختیار دارد؟ چه کسی باید این را انجام دهد؟ شما باید انجام دهید، شما دیگر نباید «باید» بگویید، این چه ادبیاتی است؟ 

*حتماً باید دیپلماسی عزتمند را دنبال کنیم

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به ادعای عبور از رکود تصریح کرد: رکود در کشور ما رکورد زده است و چه کسی است که این موضوع را نداند؟ آقای روحانی شما چند بار در اظهارات خود گفتید که ما از رکود عبور کردیم، اما مردم این وضعیت کارخانه‌ها و بیکاری را می‌بینند.

وی تأکید کرد: ما حتماً باید دیپلماسی عزتمند را دنبال کنیم و زمینه صادرات را فراهم کنیم و این قابل‌حل است.

رئیسی بابیان اینکه اگر ضرورت کمک به فقرا در دولت شما بود این کار را باید انجام می‌دادید، تصریح کرد: پیشران‌های اقتصادی مثل تولید را باید فعال و مبارزه‌ بی‌امان با فساد کالا و کنترل واردات را انجام دهیم. 

رئیسی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه برنامه و راهکار مؤثر شما برای مبارزه با فساد اقتصادی و رانت‌خواری چیست، گفت: امنیت سازمان اداری کشور در گرو مبارزه با فساد است، باید ساختارهای فسادها اصلاح شود تا ما هر روز شاهد یک طیف فساد نباشیم. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: فساد در کشور فراجناحی شد، چرا هر دولت، دولت قبل را مقصر می‌داند؟ این فساد زیبنده نظام ما نیست و راهکار آن یک اصلاح ساختاری است. 

وی با بیان اینکه افراد سالم را باید برای امور انتخاب کنیم، افزود: اگر یک دستگاه نظارتی گزارش داد که فلان فرد فاسد است، باید در قبال این موضوع با حساسیت برخورد کرد؛ یعنی این فساد زیر عمامه من باشد یا زیر عمامه آقای روحانی یا زیر کت آقای جهانگیری و کت آقای قالیباف، تفاوتی ندارد و ما باید با حساسیت با این موضوع برخورد کنیم. 

رئیسی تأکید کرد: اولین کسی که باید در قبال مسئله فساد حساسیت داشته باشد رئیس دولت است. آقای روحانی به‌عنوان رئیس دولت اعلام کند که نزدیک‌ترین فرد به ایشان فساد می‌کند، میلیونی فساد می‌کند، نه‌تنها حساسیت نیست بلکه مقاومت می‌شود و باید این امر با برخورد با فساد در نظام اداری سازگاری ندارد. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ما معتقدیم از گر نظام اداری ما بخواهد اصلاح شود که می‌توانیم این کار را بکنیم، در دولت خود یعنی دولت کار و کرامت مصمم هستیم تا اجازه ندهیم در هیچ کجای نظام فساد رخنه کند، زمانی که ما در سازمان بازرسی حضور داشتیم، آسیب‌شناسی فراوانی انجام دادیم، اما غصه‌داریم که چرا آسیب زدایی نشد. 

وی با تأکید بر اینکه اگر کسی فاسد است باید گوش او را گرفت و بیرون انداخت، افزود: مشکلی که امروز داریم این است که مردم نسبت به فساد اداری دغدغه دارند و این مسئله قابل‌حل است و نیاز به عزم و اراده راسخ دارد تا فساد کاملاً حل شود. 

رئیسی بیان داشت: در مورد منابع وعده‌هایی که بیان کردیم، مردم عزیز می‌دانید که همه منابع بررسی شده و دقیق عرمی‌کنیم، منتهی حتماً فرار مالیاتی باید جلویش گرفته شود که ما قاطع هستیم با این قضیه برخورد کنیم، نه اینکه فقط مالیات از کاسب‌هایی که دارند مالیات می‌دهند و خوش‌حساب هستند گرفته شود. 

وی در مورد قاچاق کالا گفت: رفیق و دوست و آشنای بعضی از دولتمردان اینها جلویش گرفته شود، دست‌درازی افراد خاص به منابع بانکی جلویش گرفته شود. یقین داشته باشید اگر هزینه‌های اضافی و روحیه اشرافی‌گری جلویش گرفته شود، حتماً می‌توان برای دهک‌های پایین وضعیت‌های متفاوتی ایجاد کرد و همانطوری که آقای روحانی گفتند در همین چند وقت اخیر نسبت به افراد تحت‌الحمایه سه برابر کردیم. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: این وعده‌ها دور از انتظار نیست و کاملاً قابل انجام است و دولت هم الان دارد انجام می‌دهد البته بخشی از آن را انجام می‌دهد. ما معتقدیم همانطور که تا حالا قابل انجام بوده، انجام می‌دهیم. آقای روحانی مرا می‌شناسید، سخن همینطوری بر زبانم جاری نمی‌شود، روحیه قضایی و حقوقی دارم. 

رئیسی تصریح کرد: آقای معاون اول قوه قضائیه و آقای دادستان آمدند دفتر شما صحبت کردند، اگر شما مساعدت می‌کردید، اسناد و مدارک کامل هم به شما دادند که نزدیکترین افراد شما دچار مشکلات میلیونی هستند. من جای شما بودم مساعدت می‌کردم؟ قانون برخورد کند. یا اینکه نباید انجام بشود بعداً انجام شود یا تشکیک کردن در این مسائل این با روحیه کسی که ئریس دولت است، سازگار نیست. 

وی ادامه داد: من این صحبت‌ها را به استناد اینکه آقایان آمدند در دفتر شما صحبت کردند، می‌گویم، آقایان خوب روحیه ضدفسادی من را می‌دانند، آقای جهانگیری وقتی وزیر صنایع بودند ده‌ها جلسه داشتیم. می‌گوید در سیاست خارجی آشنا هستید یا نه. 

رئیسی گفت: آمبودزمان آسیایی در زمان دولت اصلاحات برای اولین بار در قوه قضائیه با حضور ۴۰ کشور ایجاد شد که مؤسس آن بنده و پاکستانی‌ها باهم بودیم، من کمتر از شما آقایان البته به‌جز برجام که آن جلسات را داشته‌اید، از ارتباطات خارجی به اعتبار جایگاه حقوقی که داشته‌ام خبر ندارم، چرا می‌خواهید تحقیر کنید، این روحیه اخلاقی نیست، ورود من به مسئله سیاست‌های خارجی حتماً اطلاعاتم کمتر از شما و آقای جهانگیری نیست. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بابیان اینکه نسبت به آزادی‌های سیاسی و مدنی که مردم را می‌ترسانید باید بگویم که این مسئله وظیفه هر دولت است، اظهار داشت: دولت باید این آزادی را برای مردم تضمین کند، جناب آقای روحانی! مگر شما زبان را برای کردها آزاد کردید؟ خدا آزاد کرد. قانون اساسی اجازه داده که از زبان و رسم‌الخط و لباسشان استفاده کنند. کرد، بلوچ و سایر اقوام می‌توانند از این آزادی استفاده کنند و فقط دولت باید این آزادی‌ها را تضمین کند. 

وی در پایان تأکید کرد: ما شهروند درجه دو و درجه سه نداریم، دولت موظف است که به ۸۰ میلیون نفر خدمت کند، اما ما را در روزنامه‌ها و رسانه‌هایتان آماج تهمت‌هایتان و افتراهایتان قراردادید.

 

جهانگیری:‌ قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می‌شود که از رانت‌ها استفاده می‌کند

سحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اقتصادی در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه‌های وی برای مقابله با قاچاق کالا اظهار داشت: حتما یکی از مهمترین سیاست‌هایی که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده راه‌اندازی تولید داخلی است که از دو سه جهت آسیب می‌بیند و یکی از آنها قاچاق کالاست. 

وی افزود: قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می‌شود که از رانت‌ها استفاده می‌کنند تا به اقتصاد داخلی کشور ضربه بزنند. 

جهانگیری گفت:‌ در گذشته قاچاق کالا به شدت افزایش یافت و موقعی که ما دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا حدود 25 میلیارد دلار بود که در این 2-3 سال خیر و مقطع فعلی به 12 میلیارد دلار کاهش یافته است که بخشی از آنها کوله‌برها و ته لنجی‌هاست که ما به هیچ وجه مزاحم آنها نمی‌شویم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ما برنامه داریم 10 کالای اصلی که سهم عمده در قاچاق دارند را با آن مقابله کنیم. 

وی افزود: در یک مقطع از تاریخ کشور مسائل کشور به سمت شعار دادن رفت به جای حل شدن و قاچاق و فساد افزایش یافت. اقتصاد کشور به سمت فروپاشی رفت و سیاست خارجی به سمت تنش و حالا نمایندگان همان تفکر در صحنه مبارزه حضور دارند. با همان شعارها و روش‌ها می‌خواهند با مسائل برخورد کنند.

جهانگیری گفت: مردم باید دقت کنند که چقدر حرف‌های کاندیداها واقعی است و چقدر شعارهای فریبنده. کاندیداها باید برنامه بدهند و متاسفانه تا این لحظه برنامه‌ای دیده نشده است.

وی گفت: آقای رئیسی یک ماه مانده به انخابات من هنوز تصمیم نگرفتم و می‌خواهم خدمت حضرت رضا باشم و بار دیگر مناظره قبل جزوه‌ای را نشان داد و گفت 6 ماه روی آن کار شده و ما ندیدیم این برنامه چیست. فقط یکسری شعار دادند تا الان.

وی گفت: کاندیدا از سابقه خود نترسند و سابقه خود را شفاف به مردم ارائه دهند. بگویند در نیروی انتظامی بودند و این کارها مهم انجام دادیم. در قوه قضائیه بودیم و اینگونه با قاچاق و فساد مبارزه کردیم.

جهانگیری تصریح کرد: کسی که بیشترین سابقه حضور در قوه قضائیه را داشته باید پاسخگوی حضور سی و چند ساله خود باشد آقای رئیسی است.

وی ادامه داد: ما در مسئولین قوه قضائیه هیچ کسی به اندازه آقای رئیسی جزو مقامات اول قوه قضائیه نبوده است.

جهانگیری گفت: کی از مهمترین مسائل قوه قضائیه مبارزه با قاچاق و فساد بوده و اگر ضعفی وجود دارد باید پاسخگو باشد. آقای قالیباف یک دوره طولانی مسئول ستاد مبارزه با قاچاق و کالا بوده باید عملکرد خود را توضیح دهد.

جهانگیری در زمان دوم 4 دقیقه خود گفت: آقای رئیسی با توجه به حضور شما در قوه قضائیه برای اینکه قوه قضائیه باید با فساد، قاچاق و .. مبارزه کند و روز به روز این آمار اضافه شده بود معنایش این است که قوه قضائیه در مسئولیتی که شما داشتید خیلی ضعیف بوده است.

وی گفت: در زمان اصلاحات بحث قاچاق 2- 3- میلیارد دلار بود آقای میرسلیم روزی که ما دولت را تحویل گرفتیم قاچاق به 25 هزار میلاید رسیده بود. تعجب می‌کنم از کسی که یک دوره کار اجرایی کرده اینطرو حرف بزند. اینکه 3 سال قاچاق کالا را به نصف تقلیل دادیم یک موفقیت بزرگ است. دولت ایده‌ال شما قاچاق را به 25 هزار میلیارد رساند و بایستی شرمنده باشد کسی که این ارقام را می‌شنوند نه طلبکار.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آقای قالیباف شما عادت کردید مسائل خلاف را محکم بگویید نه چند میلیارد پاداش که اگر چند صد میلیون بنده پاداش گرفتم یا دادم ثابت شد بنده بقیه حرف‌های شما را قبول می‌کنم.

جهانگیری افزود:ایشان عادت کرده به حرف خلاف گفتن در این دوره و همه مطالبی که می‌گوید تهمت و خلاف است. و هیچ جا ثابت نشده است. 

وی ادامه داد: آقای قالیباف شما راجع به حخقوق‌های نجومی می‌گویید. فضای مجازی این بحث را باز کرد و دولت با افتخار پای آن ایستاد. و به سازمان محاسبات گفت که پیگیری کنند و به هر میزان است با آن بخرورد شود و تعدادی از مدیران هم برکنار شدند و قوانین و مقررات اصلاح شد که احدی نتواند تخلف کند. ور رئیس مجلس هم اعلام کرد تمام آن مبالغ به خزانه برگشت داده شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌اما آقای قالیباف با املاک مردم چه کردید. طبق گزارشات 2 هزار و 200 میلیارد تومان املاک مردم را بخشیدید تخفیف‌های نجومی دادید. آپارتمان 10 میلیاردی را 2 میلیاراد تومان و در چند ساله دادید. 

جهانگیری گفت: هر کسی خواست به این موضوع ورودئ کند اجازه ندادید. در ستاد مبارزه با مفاسد که با حضور مسئولین مجلس و قوه قضائیه برگزار کردید دادستان گفت که به 59 مورد تخلف در این خصوص رسیدیم خواستیم تحقیق و تفحص کنند که لابی کردید و جلوی آن را گرفتید. آقای قالیباف چرا جلوی تحخقیق و تفحص مجلس و شورای شهر را گرفتید. چرا کسی که این موضوع را افشا کرد سه ماه در سلول انفرادی زندانی کردید. 

وی تاکید کرد: آقایان با روحیه نظامی‌گری می‌خواهند همه مسائل را پیش ببرند بعد می‌گویند وزرا چنان است یک مورد تخلف وزرا را اعلام کنید که با آن برخورد نشده باشد.و آقای قالیباف بیشترین تخلف در بانک‌های حول و حوش شما بود و موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید. بانک قوامین امروز چه وضعی دارد. من فقط به خاطر رعایت مصالح ملی نمی‌وگویم البته به نیروی انتظامی و سیاست‌گذاران می‌گویم و گفته‌ام. فرمانده محترم ناجا 10 جلسه داشتیم تا این  مسئله حل و فصل شود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌ شما می‌دانید در بانک شهر چه می‌گذرد. می‌دانید بانک سرمایه را به چه قیمتی واگذار کردید. ملت ایران باید بداند بانک سرمایه که سهام آن متعلق به شهرداری بود به یک مفسد اقتصادی به چه شیوه‌ای واگذار شد. حال شما طرفدار 96 درصدی است و من 4 درصد؟ 

جهانگیری گفت: آقای قالیباف وقتی مردم در سال 91 در تحریم گیر کردند و به دنبال دارو بودند شما بستنی 400 هزار تومانی را دربرج میلاد برای چه کسی سرو می‌کردید اگر هشدار رهبری نبود شما جلوی آن را می‌گرفتید؟

وی تصریح کرد: من این تفکیک‌ها و درصدبندی‌ها را قبول ندارم. من با تمام وجود از بخش خصوصی حمایت می‌کنم اما با هیچ کدام سر و سری ندارم.

جهانگیری در پاسخ به میرسلیم گفت: آقای میرسلیم اطلاعاتشان نسبت به مسائل کشور ناقص است و بنده فکر می‌کردم ایشان با توجه به حضورشان در مجمع تشخیص مصحلت نظام اطلاعات بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: راجع به خام‌فروشی این یک سیاست جدی اقتصاد مقاومتی است. من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم. اتفاقاً این مسئولیت را هم با توافق مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور عهده‌دار شدم.

جهانگیری افزود: من فکر می‌کنم راجع به اقتصاد مقاومتی ما در خام‌فروشی خیلی خوب عمل کردیم و جلوگیری را به حد اعلا رساندیم و تقریبا در تمام زمینه‌ها تلاش کردیم تا یک کالا قابل صادرات شود.

کاندیدای دوازدهمین انتخاب ریاست جمهوری گفت: در دو سال گذشته تراز صادرات کالا نسبت به واردات بیشتر است. یعنی برای اولین بار در تاریخ ایران است که صادرات ما نسبت به واردات بدون تکیه به نفت خام بیشتر است. این اولین بار است که این اتفاق در این دولت افتاده است؛ زیرا بنده به طور مرتب شورای عالی صادرات تشکیل می‌دهم و تصمیم‌گیری کردیم که از صادرات کالا حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: هم قیمت ارز را مناسب نگاه داشتیم و هم بازارهای صادراتی خود را به صورت جدی شناسایی کردیم و هم عوارض برای خام فروشی گذاشتیم.

جهانگیری ادامه داد: صندوق توسعه ملی برای کشورهایی که کالاهای ایران را خرید می‌کنند خط اعتباری گذاشته است و یک بسته حمایتی کامل تهیه کردیم.

جهانگیری در نقد سخنان روحانی اظهار داشت: نظام بانکی نقش اصلی در اقتصاد ایران دارد و اقتصاد ایران بانک‌محور است.

وی افزود: متاسفانه در دوره گذشته به دلیل اینکه بانک مثل خزانه دولت با آن برخورد شد منابع بانکی به شدت در برخی مکان‌ها حبس و گرفتار شد و یکی از آنها معوقات بانکی است. یک مجموعه از افراد منابع بانکی را گرفتند و برنگرداندند و باعث شد منابع بانکی معوق شود که البته بخشی از این افراد به دلیل اینکه از افراد اقتصادی بودند باید به آنها فرصت داد اما بخشی سودجو بودند که کمیته‌ای در بانک مرکزی تشکیل دادیم تا مورد به مورد آنها را پیگیری کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: سرمایه نظام بانکی باید افزایش یابد که تصمیم‌گیری شده و طرح تجول نظام بانکی تهیه شده و در دست اقدام است.

جهانگیری گفت: با طرح تحول یباید قادر باشیم نظام بانکی را به مهمترین حمایت کننده سرمایه و تولید تبدیل کنیم. نظام بانکی در سال گذشته در راه‌اندازی تولید سهم مهمی داشت.

وی افزود: ما در خصوص وام ازدواج برای اولین بار آن را از 3 میلیون به 10 میلیون افزایش دادیم و به یک میلیون نفر 9 هزار میلیارد تومان وام ازدواج دادیم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اگر بتوانیم موانع نظام بانکی را برطرف کنیم نظام بانکی پشتوانه جدی در طرح‌های اقتصادی خواهد شد.

جهانگیری در نقد سخنان هاشمی‌طبا اظهار داشت: تولید جهت‌گیری اصلی است و خوشبختانه بخش خصوصی محور اصلی تولید و سرمایه‌گذاری در کشور است. 

وی افزود: باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و به یکی از دوستان که ناراحت می‌شود که چرا به گذشته می‌پردازی می‌گویم این ناراحتی را تحمل کنید. زیرا اعتقاد دارم دولت گذشته امروز در این جلسه نشسته و تمام تیم دولت قبل در این ستادها وجود دارند. 

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: رشد منفی 7 درصد را دولت قبل برای ملت درست کرد. آقای میرسلیم تعجب می‌کنم که آمار رسمی کشور را قبول ندارید و از خودتان آمار تولید می‌کنید و می‌گویید این اتفاق افتاده است. مگر می‌شود شما بر اساس آمار غیررسمی حرف بزنید.

جهانگیری  تاکید کرد: ملت عزیز ما مشکلات زیاد را حل کردیم و ثبات را به اقتصاد ایران برگرداندیم. یادتان هست که لحظه‌ای نرخ ارز و کالا عوض می‌شد و سرمایه‌گذار مگر می‌توانست برای تولید و سرمایه‌گذاری فکر کند.

وی گفت‌: ما منابع را به سمت تولید بردیم و فضایی درست کردیم که درعرصه بین‌الملل بشود کار کرد. آقای رئیسی می‌گوید مگر می‌شود سرمایه خارجی جذب کرد. بله در سال 95 ده میلیارد سرمایه خارجی در وزارت دارایی ثثبت شد و 3 میلیارد آن آمد روی زمین و جذب شد. ما اقتصاد کشور را راه انداختیم و ماشین اقتصاد کشور راه افتاده البته سرعت آن پایین است و باید بیشتر شود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آقای قالیباف من با همه مطالبی که به شما گفتیم یک جا هم نگفتیم شما دروغ گفتید بلکه گفتم شما خلاف می‌گویید و گزارش‌هایی که به شما می‌دهند خلاف است.

جهانگیری گفت:‌ بنده در زندگی هیچ رانتی نگرفته‌ام و اگر روزی زمین گرفتم که همان خانه‌ام است به قیمت روز بوده است.

جهانگیری در نقد سخنان رئیسی اظهار داشت: متاسفانه یکی از اقدامات بدی که در دولت گذشته افتاد این بود که سفره مردم کوچک شد.و طبق آمار رسمی سفره روستائیان 35 درصد و سفره شهری‌ها 25 درصد کوچک شده است. این نتیجه سیاست‌ها و تصمیمات غلط بود.

وی افزود: همانطور که گفته شد 45 هزار تومان در جیب مردم گذاشتیم و 200 هزار تومان برداشتیم. حالا آقایان آمده‌اند از این فقر مردم استفاده ناصحیح می‌کنند. آقایان محترم عزت مردم ایران را حفظ کنید. سرزده به خانه فقرا نروید و عکس و فیلم نگیرید و به عنوان تبلیغات نشان ندهید. عزت ملت ایران را حفظ کنید. ما می‌گوییم معیشت و توانمندی ملت ایران باید با عزت ملت حفظ شود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیسی اگر 150 هزار تومان بدهید برخلاف هدفی که می‌گویید عمل خواهد شد. ملت! 150 هزار تومان به شما می‌دهند و سه راه برای جبران آن دارید. یا دوباره حامل‌های انرژی را گران می‌کنند و بنزین را 8 هزار و گازوئیل را 3 هزار می‌کنند یا باید بگویند هزینه‌های دولت مثل حقوق معلم، پرستار و بودجه دفاعی را نمی‌دهند و یا باید بگویند می‌رویم و از بانک مرکزی پول برمی‌داریم که باز هم تورم ایجاد می‌شود.

جهانگیری گفت: هر روشی که بروند و 150 بدهند یک میلیون تومان هم به جیب دولت می‌گذارند و اقتصاد کشور را نابود می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما راهکارهای عاقلانه پیشنهاد کردیم تا نیاز نیازمندان برطرف شود و از اول امسال طوری عمل کردیم که هیچ ایرانی نخواهد بود که برای تامین نیازهای خود مشکل داشته باشد.

جهانگیری در نقد سخنان قالیباف اظهار داشت: رشد اقتصادی یکی از مهمترین هدف‌ةاست اگر کیک اقتصادی کشور را بزرگ کنیم همه مردم سهم بیشتری می‌برند. 

وی افزود: یکی از سیاست‌های تاثیرگذار بر رشد اقتصادی سیاست خارجی است. کاندیدای موجود آیا واقعا در دیپلماسی وارد هستند؟ آیا مذاکره خارجی کرده‌اند؟ آیا اطرافیان شما طرفدار دیپلماسی هستند یا فقط دنبال تنش‌زایی هستند؟ آیا افرادی که اطراف شما هستند قادرند سرمایه خارجی جذب کنند؟

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌در قانون برنامه پیش‌بینی شده 770 هزار میلیارد تومان برای رشد 8 درصد نیاز است و 65 میلیارد دلار سرمایه خارجی باید جذب شود. آقای قالیباف با افرادی که در سیاست خارجی دارید می‌توانید 65 هزار میلیارد دلار جذب کنید؟ شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردید و بخش خصوصی را در کارهای تهران کم وارد کردید. و عمدتا کارها را به نهادهای نظامی دادید. 

جهانگیری گفت: رشد 8 درصدی فقط با این روش امکان پذیر است که مردم میدان‌دار شوند. آقای میرسلیم اینقدر نفرمایید که ما اصل 44 را رعایت نکردیم. این بی‌انصافی است. من در شما انصاف سراغ داشتم. آیا ما چیزی را به خصولتی واگذار کردیم ما که هر چه واگذار کردیم به بخش خصوصی بود و این موضوع در دولت کاملا رعایت شد. رفقای شما در دولت گذشته اصل 44 را رعایت نکردند و ما هم گزارش دادیم. 

معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به میرسلیم گفت: همین شرکتی که شما مطرح کردید چرا نگفتید کجا واگذار شد؟ ما می‌خواستیم از دست آنها پس بگیریم اما نشد. قانون آن را به یک نهاد قدرتمند واگذار کرده بود و ما نتوانستیم پس بگیریم.

جهانگیری در زمان جمع‌بندی پایانی مناظره خود اظهار داشت: ملت ایران حتماً در انتخابات شرکت کنید و به سوابق کاندیداها نگاه و بعد انتخاب کنید. آیا کسانی که تحریم را فرصت می‌دانند بهترند یا دیگران. 

وی افزود:‌ ملت ایران شرایط کشور شرایط دشواری است ما از تحریم‌ها عبور کردیم منطقه ما منطقه حساسی است و باید جنگ را از منطقه دور کنیم. اوضاعی که در منطقه وجود دارد نگران کننده است. جنگ‌طلب‌ها در جای جای دنیا سر کار آمدند. باید مواظب ایران باشیم و از ایران حراست کنیم. نباید بگذاریم سفره مردم دوباره کوچک شود. ما با برنامه‌هایی که تهیه کردیم می‌توانیم مسائل کشور را حل کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌ همه و همه باید به صحنه بیایند و بدانند یک لحظه رای می‌دهید و آینده ایران را رقم می‌زنید. 

جهانگیری تصریح کرد: من خودم را ملتزم می‌دانم که به این سخن امیرالمومین عمل کنم که فرمود:‌ سوگند یاد می‌کنم هیچ کاری فرمان ندادم مگر آنکه پیش از آن خودم را به کار بستم. ما خاک پای امیرالمومنین هم نیستیم ولی در این مسیر حرکت می‌کنیم. ما زمان سعی و خطا نداریم و باید تصمیم بگیریم. 

وی تاکید کرد: آقای قالیباف شما 12 سال است شهردار تهران هستید و سومین بار است کاندیدا می‌شوید. فکر می‌کنید مردم تهران امروز نسبت به 12 سال قبل از ترافیک، محیط زیست و وضعیت گداها در تهران راضی‌تر هستند که اگر راضی بودند در انتخابات 92 شما فقط 700 هزار رای نمی‌آوردید در حالی که نفر آخر لیست نمایندگان تهران یک میلیون و خرده‌ای رای آورد. آقای قالیباف یک مقدار به خود بیایید.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ملت ایران ما برنامه‌های وسیع برای توسعه کشور پیش‌بینی کردیم و سهام عدالت را واقعی خواهیم کرد. اطمینان می‌دهم 50 میلیون نفر از مردم ایران در کارخانه‌ها سهامدار می‌شوند و سه سال روی این طرح کار شده است که سهام عدالت طوری ساماندهی شود که مردم لذت کارخانه‌دار بودن را بچشند. 

جهانگیری ادامه داد: از شهریور 96 هر فرد تحت پوشش کمیته امداد مالک 10 میلیون تومان در کارخانه‌های خوب کشور خواهد بود . بقیه جمعیت 5 میلیون نفر نیز بین 5 تا 10 میلیون تومان سهام در بهترین کارخانه‌ها را خواهند داشت و در سود کارخانه‌ها سهیم می‌شوند. 

وی در پایان اظهار داشت: در جلسه گذشته اقتصاد مقاومتی تصویب کردیم که در سال 96 نهصد و 50 هزار شغل مطمئن ایجاد کنیم و برای روستاها،عشایر و مناطق محروم از مجلس درخواست یک و نیم میلیون دلار کردیم و رئیس مجلس قول داد همین روزها تصویب شود.

 

 

قالیباف: در دولتی که وزیرش واردات غیرقانونی انجام می‌دهد چگونه قرار است از قاچاق پیشگیری شود؟

محمد باقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عصر امروز  جمعه (22 اردیبهشت ماه 96) در سومین مناظره انتخاباتی ریاست‌جمهوری طی سخنانی اظهار داشت: ما اگر بحث 4 درصدی‌ها را مطرح می‌کنیم به همین دلیل است، چرا مبارزه با قاچاق کالا انجام نمی‌شود؟

*دولتی که کارگران آن حقوق 800 هزارتومانی دارند، وزرایش پایه‌گذار حقو‌ق‌های نجومی می‌شوند

وی نخستین شرط مبارزه با قاچاق کالا را «پیشگیری» خواند و افزود: وقتی در دولتی برخی از اعضای دولت و مدیرانش که اقتصاد در دست آنهاست، در حین اینکه یک کارگر حقوقش 800 هزار تومان است اما اخیراً قدری افزایش پیدا کرده است، عقب‌ماندگی حقوق پیدا می‌کند، اما وزرای آن دولت پایه‌گذار حقو‌ق‌های نجومی می‌شوند، مثل خود جنابعالی آقای جهانگیری! که در دوره وزارت‌تان پاداش‌های چند میلیارد تومانی تصویب می‌کنید و هم به همکاران‌تان می‌دهید؛ شما چگونه از این افراد توقع دارید که از قاچاق پیشگیری کنند؟!

*وزرای دولت یازدهم مشغول کار تجاری و کار شخصی خودشان هستند

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه عنوان کرد:  شما در همین هفته گذشته دیدید وزیری که کار فرهنگ انجام می‌دهد، واردات غیرقانونی انجام می‌دهد؛ بعد با این شرایط می‌توانید از قاچاق پیشگیری کنند؟! پیشگیری از قاچاق در ابتدا وظیفه شماست (وظیفه دولت است).

قالیباف بر همین اساس اضافه کرد: جناب آقای روحانی و جناب آقای جهانگیری! وقتی شما امروز نمی‌توانید امنیت سپرده‌گذاران مستضعف مانند کاسپین، میزان و بسیاری از صندوق‌های دیگر را تأمین کنید، بعد چگونه می‌گویید می‌خواهیم سرمایه وارد کشور کنیم و امنیت سرمایه‌ها را برقرار کنیم، شما با  این همه مشکلات چگونه می‌توانید این مسائل را حل کنید؟!

*مدیر بانکی این دولت 400 میلیارد تومان را بدون هیچ‌ روالی در حساب دیگری جابجا می‌کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: وقتی شما در مسکن مهر این مشکلات را دارید، چون وزرای شما در دولت یازدهم مشغول کار تجاری و کار شخصی خودشان هستند، وقتی شما کسی را مدیر بانکی می‌گذارید که آن شخص مشخص می‌کند و می‌رود و رقمی بیش از 400 میلیارد تومان را بدون هیچ‌گونه روالی در حساب دیگری جابجا می‌کند، طبیعتاً قاچاق کالا در این شرایط اتفاق می‌افتد، پیشگیری از قاچاق وظیفه دولت است.

*مشکل صادرات با وجود عملکرد و روحیه 4 درصدی‌ها حل نخواهد شد

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه مشکل صادرات با وجود همین عملکرد و روحیه 4 درصدی‌ها که اجازه نمی‌دهند، حل نخواهد شد، چرا که منفعت آنها در واردات است، گفت: نکاتی در اینجا توسط آقای جهانگیری در این موضوع مطرح شد که دروغ آشکار است، به وقتش باید حتماً به این موضوع رسیدگی شود.

قالیباف ادامه داد: گفتند 2 هزار و 200 میلیارد دزدی در املاک نجومی اتفاق اقتاده است، این موضوع باید ثابت شود چون این یک تهمت بزرگ در حضور مردم است و این حق برای بنده وجود دارد.

*املاک نجومی را مطرح کردند تا جلوی خرابکاری و کثافت‌کاری حقوق‌های نجومی گرفته شود

وی همچنین عنوان کرد: اما بدانید در املاکی که گفته شد، بنده خودم به دادستان کل نامه نوشتم و ایشان هم رسیدگی کرد و اعلام کرد که جرم و تخلف سازمان‌یافته‌ای نبوده است، ولی چون این فساد حقوق نجومی شما اخبارش منتشر شده بود، مشاور جناب آقای روحانی یعنی آقای نجفی یک جلسه گذاشت و به گفته دادستان تهران در آن جلسه گفتند معادل‌سازی کنیم و املاک نجومی را مطرح کنیم و کار سیاسی انجام دهیم تا جلوی خرابکاری و کثافت‌کاری حقوق‌های نجومی گرفته شود.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع همان روحیه‌ای است که بنده می‌گویم 4 درصدی‌ها خیلی پرو رو هستند، خیلی قدرت دارند و خیلی جوساز هستند، اما اگر بانکی تخلفی مرتکب شده، مسئول امور بانک‌ها شما در دولت هستید، خب! برخورد کنید، هر بانکی که است، من‌الجمله با بانک گردشگری که (متعلق) به برادر خودتان (برادر آقای جهانگیری) است، برخورد کنید.

*آقای جهانگیری! این اخلاق شماست که مثل روحانی به دوربین نگاه می‌کنید و دروغ می‌گویید

وی خطاب به جهانگیری، گفت: چون شما گفتید هر کسی از من هر چیزی دارد، بگوید، بنده اینجا می‌گویم، وگرنه این اخلاق من نیست آقای جهانگیری؛ این اخلاق شماست که می‌ایستید و مثل آقای روحانی راست راست به دوربین نگاه می‌کنید و دروغ می‌گویید.

قالیباف با بیان اینکه املاک نجومی را چه کسی برده، شخص جنابعالی آقای جهانگیری، اظهار داشت: آقای جهانگیری شما از این دولت وقتی که وزیر بودید، همین زمینی که الان در آن هستید در ونک و در منطقه 3 تهران، آمدید 385 متر مربع زمین را متری 140 هزار تومان گرفتید، بعد ما املاک نجومی داریم، ما به کارگرهای رفتگر دادیم، آن هم براساس ضوابط و مقررات قانونی.

 

* مجلس تحقیق و تفحص از شهرداری را وارد ندانست چون سیاسی‌‌کاری کردید

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین اضافه کرد: اگر شما که ادعا دارید قانون‌مدارید و آقای روحانی که حقوقدان است، مجلس تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را وارد ندانست، چون سیاسی‌‌کاری کردید، شورای شهر هم وارد ندانسته چون سیاسی‌کاری کردید، این حرف‌ها را نزنید.

قالیباف افزود: آنهایی که نجومی‌بگیر و نجومی‌بخور هستند، شخص جنابعالی هستید آقای جهانگیری؛‌ که اسناد و مدارک آن را حتماً منتشر می‌کنیم تا مردم مراجعه کنند و ببینند که ایشان شخصاً این زمین را گرفته است.

* بیش از 500 هزار میلیارد تومان وام دقیقاً به چه کسانی داده شده است؟

وی برهمین اساس خاطرنشان کرد: همانگونه که اشاره شد حتماً بانک‌ها نقش جدی در بحث مربوط به تولید، کار و اشتغال دارند، ما معتقدیم مشکل این است که دولت در اداره و نظارت بر بانک‌ها ناکارآمد بوده است، بیش از 500 هزار میلیارد تومان وام داده شده است، بررسی کنید ببنید این وام‌ها دقیقاً به چه کسانی پرداخت شده  است؟!

قالیباف بیان کرد: عمدتاً این مبالغ، وام‌هایی است که شاید بشود به چند هزار نفر پرداخت شود، مردم ما می‌دانند که برای یک وام جزئی حتی برای یک وثیقه 10 میلیونی یا 5 میلیون تومانی، دچار مشکل می‌شوند، البته آقای جهانگیری می‌گویند که ما در دولت یازدهم مبلغ وام ازدواج را از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان افزایش دادیم اما دولت در مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد افزایش وام ازدواج به 10 میلیون تومان مخالفت کرد.

*آقای روحانی! این مجلس بود که وام 10 میلیونی ازدواج را به تصویب رساند نه شما!

وی افزود: این مجلس بود که در نهایت وام 10 میلیونی ازدواج را به تصویب رساند، پس این شما نبودید که در دولت وام ازدواج را افزایش دادید.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در حال حاضر هم وام را به تولیدکنندگان پرداخت نمی‌کنید، این وام‌ها عمدتاً به دست افراد خاص می‌رود، لیست آن موجود است و خود شما در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی حضور دارید و بنده نمی‌خواهم مطرح کنم، دولت در این بخش ضعیف عمل کرد و امنیت سپرده‌گذاران را رعایت نکرد، بنده در این زمینه توضیحاتی را ارائه کردم.

قالیباف با اشاره به اینکه امروز امنیت سرمایه‌‌ها را نیز نمی‌توانید تأمین کنید و بانک‌های کشور با مشکل مواجه هستند، تصریح کرد: آقای روحانی! واقعاً وقتی می‌گویید دولت قبل، از نظر بنده و همه مردم ایران، دولت قبل در حال حاضر دولت یازدهم که دولت جنابعالی بوده است، محسوب می‌شود.

*هیچ اصلاحی در امورات بانکی در 4 سال گذشته صورت نگرفته است

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یادآور شد:  4 سال دولت در دست شما بوده و در این 4 سال دیگر امروز باید پاسخ دهید که دقیقاً در 4 سال گذشته چه اقدامی انجام داده‌اید، بعد از 4 سال مجدداً وعده می‌دهید، هیچ اصلاحی در امورات بانکی در 4 سال گذشته صورت نگرفته، شفافیت بانکی صورت نگرفته است و جریان نقدینگی در جامعه به 3 برابر افزایش یافته است، بیکاری به چه جایگاهی رسیده است؟ با وجود افزایش 3 برابری نقدینگی در جامعه، مردم توجه کنید بیکاری از 10 درصد به 12.4 درصد افزایش یافته است.

وی با طرح این سوال که آیا امروز خانواده‌ای در جامعه هست که بیکار در آن نباشد؟، گفت: چون وام را به افراد خاص پرداخت کردند، ما معتقدیم درختی که در 4 سال گذشته میوه نداده باشد، در آینده هم ثمری نخواهد داشت.

* ما در تولید نیازمند نیروی انسانی کارآمد و سرمایه مناسب هستیم

قالیباف با تاکید بر اینکه بحث تولید بسیار مهم است، گفت: ما در تولید نیازمند نیروی انسانی کارآمد، تکنولوژی مناسب و سرمایه مناسب هستیم، امروز وقتی در بخش‌های مختلف بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که ما نیروی مناسب و آموزش‌دیده داریم، سرمایه‌های داخلی ما هم اگر درست هدایت شوند، سرمایه‌های داخلی خوبی هم هستند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتحابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه البته باید حتماً تلاش کنیم که از سرمایه‌های خارجی هم استفاده کنیم، عنوان کرد: آن هم زمانی اتفاق می‌افتد که ما ابتدا بتوانیم امنیت سرمایه‌های داخلی‌مان را برقرار کنیم تا سرمایه‌گذاران خارجی هم بتوانند سرمایه‌گذاری کنند.

* هر روز بیکاری در حال افزایش است

وی با بیان اینکه در حوزه دانش‌بنیان واقعاً شرکت‌های خوبی شکل گرفته‌اند و کارهای خوبی در حال انجام دادن هستند، اضافه کرد: اما اولاً می‌بینیم هر روز بیکاری در حال افزایش است و کارخانجات ما در حال تعطیل شدن هستند و چند 10 هزار کارخانه تعطیل شدند و روند تعطیلی آنها چه کوچک و چه بزرگ ادامه دارد، به نظر شما برنامه ششم که ما را مکلف کرده بیش از یک میلیون شغل در سال ایجاد کنیم، چگونه واقعاً می‌توانیم این کار را انجام دهیم؛ به نظر شما این اشکال واقعاً ریشه در بحران مدیریت اداره کشور ندارد که ما نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم؟

قالیباف همچنین با طرح این سوال که آیا ریشه در همین بحث 4 درصدی‌ها ندارد که فقط افراد خاصی بتوانند بیایند استفاده کنند و بقیه نتوانند استفاده نکنند، گفت: منظور آقای رئیسی این است که رسیدگی به محرومین وظیفه همه ماست و این توقع هم مردم و هم انقلاب و هم نظام است، اما واقعیت این است که ما باید کار تولید کنیم تا بتوانیم آنها را به مسیر خودشان بازگردانیم؛ می‌دانید امروز کسانی که می‌خواهند اشتغال ایجاد کنند، مثل کارخانه‌داران و سرمایه‌‌گذاران واقعاً تحت فشار هستند، آن هم تحت فشار همان بحث‌هایی که از قبل مطرح کردم، مثل کالای قاچاق و ارز، یا واردات بی‌رویه‌ای که در کشور اتفاق می‌افتد.

 

*4 درصدی‌ها همان‌هایی هستند که بدون هیچ تلاشی بنا دارند بیشترین منفعت را از انفال عمومی ببرند

وی افزود: آنها واقعاً هیچ اعتمادی ندارند، الان تجار و سرمایه‌داران ما ، آنهایی که با زحمت می‌خواهند پول دربیاروند، امروز همه به حاشیه رفته‌اند و هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهند چون نگران هستند، چرا نگران هستند، چون آن 4 درصدی‌هایی که بنده مدام روی آن تأکید داریم، آن افرادی که بدون هیچ تلاشی بنا دارند بیشترین منفعت را از انفال عمومی ببرند.

«همان نگاهی که وقتی ما می‌گویم این واسطه‌گر و زالوصفت یا این قاچاقچی‌ها که این کالاها را وارد کشور می‌کنند، این افراد مانع این هستند که این محرومین به وجود می‌آیند.»

*آقای روحانی! واقعاً در دولت شما برنامه مشخصی برای برخورد با قاچاقچیان وجود داشت؟

قالیباف در ادامه خطاب به روحانی، تصریح کرد: واقعاً در دولت شما برنامه مشخصی برای برخورد با این افراد دارید یا ندارید که سرمایه‌گذاران ساده و آنانی که تولید ثروت می‌کنند، بیایند و دست محرومان را بگیرند یا نه؟!

وی با اشاره به اینکه امروز کشور ما بدون شک با یک بحران اقتصادی روبروست یعنی بیکاری، یعنی رکود و یعنی گرانی، گفت: بحث این است که در حوزه مربوط به گرانی گفته می‌شود که تورم کنترل شده است، اما واقعاً مردم ما امروز می‌دانند که گرانی وجود دارد، اقلامی که مربوط به زندگی روزمره مردم است، گران شده است، مثلاً اگر دقت کنید شکر از 1500 تومان تبدیل به 3500 تومان رسیده است یا در حوزه سایر اقلام، پس گرانی هنوز هست.

* 3.5 میلیون نفر بر اساس آمار «بیکار» هستند

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه افزود: در حوزه اشتغال و بیکاری هم 3.5 میلیون نفر بر اساس آماری که گفته می‌شود «بیکار» هستند اما این رقم تا 6 یا 7 میلیون نفر هم می‌رسد، تعطیلی کارگاه‌ها به خاطر مباحثی که گفته شد، افتاده است.

وی ادامه داد: طبیعتاً در چنین شرایطی که بحران اقتصادی وجود دارد، در دنیال وظیفه همه دولت‌هاست و دولت‌ها در دنیا می‌آیند و تدبیر می‌کنند و به کمک مردم می‌آیند، بنده معتقدم دولت جناب آقای روحانی نتوانسته در این زمینه موفق عمل کند و به کمک مردم بیاید.

*افزایش هزینه قبوض در این دولت به قشر محروم فشار زیادی وارد کرد

قالیباف با بیان اینکه از قضا در بخشی از زمینه‌ها با افزایش هزینه‌های خودشان، حتی دست در جیب مردم و سفره مردم هم شد، افزود: توجه کنید در حال حاضر در دولت افزایش هزینه قبوض را بررسی کنید، در آب، برق، گاز و تلفن، این فشار به مردم وارد شد و این فشار هم یکنواخت وارد شد، مخصوصاً برای قشر محرومی که بحث‌اش مطرح بود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مالیات، در مسائل اقتصادی و درآمدی که آقای روحانی به آن اشاره کردند بخشی از آن «مالیات» است، وقتی می‌خواهیم رشد پیدا کنیم، گفت: قطعاً تولید در اولویت است چرا نباید به تولیدکنندگان مخصوصاً به کارگاه‌های کوچک و متوسط معافیت مالیاتی بدهیم، آن هم در شرایطی که این کارگاه‌ها باید به سمت تولید بروند یا به آنان تخفیف دهیم و یا کسبه‌ای که در این رکود «حداقل درآمد» را دارند، چرا نباید این کار را برای آنان انجام دهیم؟

*ما در مالیات بر ثروت و ثروتمندان کمترین سهم دریافت مالیات را داریم

قالیباف ادامه داد: از آن طرف در همین بخش مالیات، ما 40 درصد فرار مالیاتی داریم که مالیات پرداخت نمی‌کنند؛ ما در مالیات بر ثروت و ثروتمندان کمترین سهم دریافت مالیات را داریم.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین تصریح کرد: در جریان خود نقدینگی و جهت‌گیری نقدینگی، معتقدیم مهمترین بحثی که باید برای این کار در «دولت مردم» دنبال کنیم، همان اشتغال و افزایش اشتغال در کشور است اشتغال است که بیکاری را حل می‌کند و تولید را حل می‌کند و رونق را برمی‌گرداند، ما بر همین اساس برنامه‌ریزی‌مان این است.

 

* روحانی سایت کارانه ما را فیلتر کرد و سایت خودش با نام کارورزی را بالا آورد

وی با اشاره به اینکه الحمدالله آقای روحانی هم با صحبت‌هایشان قبول کردند که ما واقعاً باید نیروهای کاری که وجود دارند یا جویای کار هستند، آنان را شناسایی کنیم، اظهار داشت: الان گفته شد باید یک سایتی طراحی کنیم هم برای محرومین و هم برای آنهایی که واقعاً دنبال کار هستند و هم برای آنهایی که می‌توانند کارآفرین باشند؛‌ البته بگذریم از اینکه با شکایت آقای روحانی سایت کارانه ما فیلتر شد و سایت خودشان با نام کارورزی را بالا آوردند، این موارد مهم نیست، مهم این است که ما به سمت آن جوان بیکاری برویم که بیاید و مشغول به کار شود و قبل از آن هم بتوانیم 250 هزار تومان به او بدهیم، تا روزی که سر کار بدهد.

قالیباف همچنین خاطرنشان کرد: مالیات را عادلانه کنیم و حمایت از اقشار محروم جامعه را نیز حتماً باید انجام دهیم. حتماً در بخش مربوط به صنایع سنگین، نفت، پتروشیمی، و صنایع مادر و همچنین توجه به صنایع پایین‌دستی آن و جلوگیری از خام‌فروشی و رانت‌بازی که شغل و درآمد اصلی در کارهای زیردستی اتفاق می‌افتد در دولت مردم انجام خواهد شد.

*کارگاه‌های از کارافتاده کنونی را فعال خواهیم کرد

وی بااشاره به اینکه ما حتماً در جهت‌دهی به نقدینگی برای کارگاه‌های از کارافتاده‌ای که اکنون وجود دارند، فعال خواهیم بود، تصریح کرد: امروز پیشران کار در حوزه مسکن است؛ حوزه ساختمان و ساخت شما در این رابطه منفی 16 است که ما این موضوع را رونق خواهیم داد و پیش می‌بریم.

قالیباف همچنین با بیان اینکه در حوزه گردشگری و حوزه آی‌تی این تعهد را می‌دهم که ماهانه و سالانه به مردم گزارش بدهیم.، گفت: آقای روحانی! شما در صحبت‌های خود به گونه‌ای تعریف کردید که انگار امروز اشکالی در اقتصاد وجود ندارد. مردم ما می‌دانند که بحران اقتصادی وجود دارد هرچقدر شما و آقای جهانگیری اینجا بگویید بقیه اعضای کابینه را هم اینجا بیاورید از کارنامه دولت نمی‌توانید دفاع کنید. کارنامه دولت شما قابل دفاع نیست.

*یکی از بی‌قانونی دولت کنونی این است که برنامه وجود ندارد

این نامزد انتخاباتی همچنین با بیان اینکه ما برنامه داریم یکی از بی‌قانونی دولت کنونی این است که برنامه وجود ندارد، گفت: برنامه ششم توسعه به تصویب رسید اما چه چیزی به مجلس دادید؟ شما برنامه ندادید، چند برگه دادید بعد هم آن اختلاف را درست کردید.

وی افزود: ما امروز در دولت مردم متعهدیم برنامه‌ای که مجلس تصویب کرده حتماً سند چشم‌انداز را دنبال می‌کنیم و شما این کار را نمی‌کنید و یکی از نابسامانی‌ها همین است. حتماً افزایش درآمد هم در بخش ارزی و هم ریالی در کشور امکان‌پذیر است.

قالیباف ادامه داد: ما حتماً در کشور رشد 2رقمی هم داشتیم ما باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم اعتماد به بخش تعاونی داشته باشیم اما متأسفانه امروز مخصوصاً در دولت 4 درصدی‌ها اینگونه شده مانند دوره قاجار شده است.

* دیپلماسی شهری بنده قوی‌ترین دیپلماسی شهری در شهرداری تهران بوده است

«شما نگاه کنید ببینید فولاد دست کیست بانک‌ها و پتروشیمی اکنون در دست چه کسانی است و صادرات‌مان به کجا می‌رود حتماً با این وضعیت نمی‌شود در کشور رشد صورت بگیرد.»

وی با اشاره اینکه وقتی شما امنیت سپرده‌گذار را نمی‌توانید برقرار کنید کدام سرمایه‌گذار داخلی و خارجی می‌آید و این مشکلات شما است، بیان کرد: من دولت نبودم اما دیپلماسی شهری بنده قوی‌ترین دوره دیپلماسی شهری در شهرداری تهران بوده و امروز دبیرخانه همه کلانشهرهای آسیا به طور ثابت همیشه در تهران است و این یکی از افتخارات ما در دیپلماسی سطح امروی است که =خودمان انجام دادیم.

*آقای روحانی! درباره 2هزار 200 میلیارد جواب دهید

قالیباف همچنین خاطرنشان کرد: چون اینجا بداخلاقی صورت گرفت آنجایی که به شما گفتم و شما دروغ گفتید و شما حتماً باید درباره 2هزار  200 میلیارد جواب دهید و املاک نجومی را هم چون آقای روحانی گفت آقای جهانگیری هم شما از این واژه ستفاده کردید و هم آقای روحانی، شما زمین گرفتید و در شهرک غرب متری 3 هزار تومان خریداری کردید آن هم 800 متر، زمین به مساحت 385 متر گرفتید بعد می‌آید به دیگران تهمت می‌زنید و تا فساد جمع نشود مشکل حل نخواهد شد.

وی افزود: بنده ابتدا اجازه می‌خواهم چون در مناظره قبل به مردم عزیزمان قول دادم در مناظره امروز لیست اموالم را اعلام کنم، چون معتقد بودم شفاف‌سازی مهم‌ترین موضوع برای رشد اقتصادی است، گفتم خوب است که همه ما نامزدها اموال خودمان را براساس قانون به اطلاع مردم برسانیم، البته قانون می‌گوید باید به قوه قضاییه اعلام کنیم اما معتقدم باید به مردم اعلام کنیم.

* کل دارایی‌ خودم و بستگانم را طبق قانون در کانال تلگرامی‌ام گذاشته‌ام

قالیباف با اشاره به اینکه کل دارایی‌ خودم و بستگانم را طبق قانون در کانال تلگرامی‌ام گذاشته‌ام تا معلوم شود دارایی من کجاست و چه میزان است، این موضوع اگر اتفاق بیفتد می‌تواند بسیار مؤثر باشد، گفت: حتماً در موضوع کشاورزی و امنیت غذایی و امنیت ملی ما حتی با محدودیت‌هایی که در حوزه آب داریم، باید به سمتی برویم که در اقلام ویژه و حیاتی خودکفا باشیم، لذا این برنامه کاملاً پیش‌بینی شده است، سیاست‌های کلان‌مان را هم مشخص کرده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ما همان سند چشم‌انداز 20 ساله و برنامه ششم توسعه را برای کشاورزی دنبال می‌کنیم، مخصوصاً برای روستاها و برای آن یک میلیون و 200 هزار شغلی که اشاره کردم باید در روستاها ایجاد شود، در روستاها با همین نگاه کشاورزی و صنایع کوچک و صنایع خانگی این کار انجام خواهد گرفت.

* تا زمانی که در مبارزه با فساد و رانت حل نشود چه در هیچ حوزه‌ای موفق نخواهیم شد

وی همچنین عنوان کرد: معتقدم تا زمانی که در مبارزه با فساد و رانت حل نشود چه در حوزه کشاورزی، چه در حوزه صنعت و چه در حوزه صنایع دیگر، حتماً موفق نخواهیم شد که به نقطه کامل خودکفایی کامل برسیم و بتوانیم کار صادرات را هم انجام بدهیم که بنده در این زمینه نکاتی دارم که در جمع‌بندی نهایی در حوزه شفاف‌سازی آنها را مطرح خواهم کرد.

قالیباف با اشاره به اینکه دوست داشتم در پایان مطلبی را خدمت ملت ایران مطرح کنم، گفت: اما چون جناب آقای روحانی و جناب آقای جهانگیری مطالبی را گفتند، بنده باید پاسخ دهم، چرا باید بگویم، چون فکر می‌کنم اگر به این موارد اشاره نکنم حق این مردم محروم و مظلوم و حق همه ایرانی‌ها را در حقیقت ضایع کردم، این موارد باید روشن شود.

* آقای روحانی! حتماً با داشتن زمین 800 متری دیگر شجاعت برخورد با متخلفان را نخواهید داشت

وی با بیان اینکه امروز مشکل اساسی عدم رشد اقتصادی کشور «فرصت‌های نابرابری» است که در حوزه اقتصادی و اجتماعی پیش آمده است، تصریح کرد: جناب آقای روحانی! جنابعالی می‌فرمایید هر کسی هست با او برخورد شود، خوب اولین برخورد را خود شما انجام دهید، شما که مطلع هستید که بستگان شما در کنار شما امروز در حوزه‌های مالی، اقتصادی و بانکی چه می‌کنند، بنده مطمئنم شما (آقای روحانی)‌ مطلع هستید، چرا برخورد نمی‌کنید چون خود شما هم از این رانت استفاده می‌کنید، وقتی استفاده کردید قطعاً دیگر نمی‌توانید برخورد کنید.

قالیباف برهمین اساس اضافه کرد: آقای روحانی! جنابعالی وقتی که زمین حدود 800 متری به قیمت 2.5 میلیون تومان به عبارتی متری 3 هزار تومان را در سال 70 می‌گیرید، حتماً دیگر شجاعت برخورد با متخلفان را نخواهید داشت، این درد کشور است.

وی یادآور شد: جناب آقای جهانگیری! شما باز می‌گویید نمی‌خواهم بگویم، اما باز دروغ‌تان را مطرح می‌کنید، به مردم بگویید که 385 متر زمین را در دهه هشتاد به متری 140 هزار تومان در ونک از بیت‌المال گرفتید، بعد می‌آیید به ما می‌گویید املاک نجومی؟! چرا به مردم بدبخت نمی‌دهید، چرا اینگونه زمین‌ها را به مردم نمی‌دهید، آن هم به نقد و اقساط، شما می‌خواهید با فساد مبارزه کنید، درد ما این موارد است.

* 6 میلیون بیکار در کشور هم‌اکنون چه کار کنند؟

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: بنده اگر حق مردم مطرح نبود حتماً اینگونه مسائل را مطرح نمی‌کردم، ما هر آنچه را از دولت شما می‌گوییم، این را می‌فهمیم که یا می‌گویید نداریم، یا می‌گویید نمی‌شود و یا می‌گویید نمی‌توانیم.

وی اضافه کرد: بنده اسنادی که مربوط به زمین‌های آقای روحانی و آقای جهانگیری است، آورده‌ام که به نام شخص هر دو این بزرگواران است؛ به همین دلیل است که می‌گویید نمی‌توانیم، نداریم، نمی‌شود؟! پس این 6 میلیون نفر بیکار کشور و سالانه یک میلیون بیکار دیگری هم که اضافه می‌شوند، چه کار کنند؟

قالیباف اظهار داشت: ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم، یک درصد خاک دنیا را و 5 درصد منابع دنیا را در اختیار داریم، چرا نمی‌توانید اداره کنید و مردم ما در این سرزمین (با این همه منابع) فقیرانه زندگی‌ می‌کنند، به خاطر اینکه مدیریت نداریم، به خاطر اینکه این فساد وجود دارد.

کاندیدای دوازدهمین دوره اتنخابات ریاست‌جمهوری در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: ما سیستم‌ها را هوشمند نمی‌کنیم، اصلاح ساختاری نمی‌کنیم، من نمی‌خواهم این را بگویم، هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به آن روزی که بگندد نمک؛ ما باید شجاعانه بایستیم، با فساد مبارزه کنیم، حق مردم را بدهیم، به مردم خدمت کنیم؛ ما بر این باوریم حتماً همه ما ان‌شاءالله دلسوز مردم خواهیم بود.

 

 

هاشمی‌طبا: چگونه از 114 اسکله رسمی قاچاق وارد می‌شود؟

سیدمصطفی هاشمی‌طبا کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سخنان اسحاق جهانگیری اظهار داشت: بسیار متأسفم در کشوری که تضمین شده توسط رزمندگان، شهدا و مرزداران هستند، تا این حد کالای قاچاق وارد کشور می‌شود.

*چگونه برخی افراد از اسکله‌های رسمی قاچاق وارد کشور می‌کنند؟

هاشمی‌طبا با اشاره به برخی از اطلاعات در روزنامه‌ها گفت: از 114 اسلکه اصلی قاچاق وارد کشور می‌شود، چگونه برخی افراد از اسکله‌های رسمی قاچاق را وارد حیطه کشور می‌کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه می‌گویند گمرک ایران مبادی را جلوگیری از قاچاق محکم کرده است‌،گفت: از مناطق آزاد 450 میلیون دلار قاچاق وارد کشور می‌شود؛ باید مشخص شود چه کسانی از 114 اسکله کشور قاچاق وارد می‌کنند و چرا این افراد تا کنون شناخته نشده‌اند و چرا به مردم معرفی نمی‌شوند؟

هاشمی طبا در پاسخ به اظهارات میرسلیم اظهار داشت: خوشحالم که سه سال یعنی از سال 67 تا 72 در مرکز توسعه صادرات بودم و این امر را به وضوح دیده و لمس کرد‌ه‌ام، آن زمان تعداد صادرات ما از 400 میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار رسید و 50 نمایشگاه در داخل برگزار شد و در نمایشگاه خارجی نیز شرکت داشتیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز صادرات ما به 45 میلیارد دلار رسیده که بخشی از این صادرات مربوط به خدمات مهندسی به ارزش افزوده 100درصد است و این افتخار برای جمهوری اسلامی است که مهندسین ما در 500 کشور دنیا وجود دارند.

وی با تأکید بر اینکه ما باید بهترین کالا را برای صادرات تولید کنیم، گفت: نباید اول بگوییم صادرات بعد مصرف داخل چرا که همین مسئله باعث می‌شود مصرف داخل بر صادرات بچربد.

*با مشاغل زود‌بازه نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را محقق کرد

هاشمی طبا همچنین معتقد است که با مشاغل زود‌بازه نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را آنگونه که باید و شاید محقق کرد.

*بدون تردید مشکلات بانکی از دولت‌های قبلی به ارث رسیده است

هاشمی طبا در پاسخ به اظهارات روحانی گفت:‌ بدون تردید مشکلات بانکی از دولت و دولت‌های قبلی به ارث رسیده است اینکه نگوییم دولت قبل جه کرده است مراجعه به تاریخ را معوق کرده‌ایم. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ طبیعتاً آنچه در گذشته در کشور رخ داده، تأثیر مستقیم بر شرایط فعلی دارد.

*نظام بانکداری فعلی ما یک نظام بانکداری اروپایی است

وی با بیان اینکه نظام بانکداری فعلی ما یک نظام بانکداری اروپایی است، گفت: ما عقود اسلامی را بر بانک‌ها سوار کرده‌ایم و از آن به  عنوان یک پوشش استفاه می‌کنیم و مسئولان بانک‌ها دقیقا نمی‌دانند چه چیزی را امضا می‌کنند؟

به اعتقاد هاشمی طبا اگر قرار است بانک به تولید، کشاورزی و صادرات کمک کند، باید شفاف باشد بنابراین یعنی موضوع قرض دادن و وام دادن به طور شفاف باید از سوی بانک‌ها مطرح شود. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد:امروز بانک‌های ما به موسسات سرمایه‌داری تبدیل شده‌اند و حتما باید در قانون بانک‌داری تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

هاشمی طبا در پاسخ به این پرسش که «برنامه دولت شما برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در صنعت کشاورزی، خدمات برای جوانان و فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی چیست»،‌گفت: طبیعی است که عظمت و استدلال و آینده ایران باید بر اساس تولید و ایجاد امکانات مختلف فراهم شود.

وی زیربنای حل همه مشکلات را حفظ ایران عنوان کرد و با طرح این پرسش که ما پس از 8 سال دفاع مقدس برای ایران چه کردیم، گفت: نفت، گاز، آب، خاک، جنگل، هوا و رودخانه‌های ایران را در اختیار داشتیم و ما دست به تخریب آنها زدیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: اولین تلاش برای این مسئله احیا و کشاورزی مدرن است چرا که من اصلاح سرزمین ایران را مهمتر از هر اقدام صنعتی می‌دانم.

*حیات ایران به اصلاح  کشاورزی و سرزمینی برمی‌گردد

هاشمی طبا با بیان اینکه بنده خودم یک مدیر صنعتی هستم،‌گفت: حیات ایران ما به اصلاح  کشاورزی و سرزمینی برمی‌گردد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، اصلاح نظام بانکی، استفاده از نیروهای کارآفرین و تولید اکسپروت اورینتت را مهمترین امر در اقتصاد مقاومتی و تولید عنوان کرد. 

وی با بیان اینکه کارآفرینی و تولیدات کار هر کسی نخواهد بود، گفت: شاید این کارآفرینان و صادرکنندگان ما جز همان 4 درصد باشند اما تجمیع سرمایه ضروری و مفید است.

هاشمی طبا با تأکید بر اینکه باید تولید خود را صادرات‌محور کنیم،‌ گفت: تولیدات بر اساس صنایع زودبازده جواب نمی‌دهد بلکه صنایع باید ریشه داشته باشد تا بتوانیم رونق صنعتی و تولیدی در کشور ایجاد کنیم.

هاشمی طبا در ادامه سخنان خود خطاب به مصطفی آقامیرسلیم گفت: ایشان 15 سال رئیس هیأت مدیره یک شرکت موتورسازی در شمال ایران بودند توضیح دهند که در این 15 سال چه تحولی ایجاد کرده‌اند و اکنون آن شرکت در چه وضعی قرار دارد؟

*اگر صنعت بر مبنای صادرات شکل نگیرد، محکوم به فناست

وی تأکید کرد:بنده بارها با توجه به سابقه خود تأکید داشتم که اگر صنعت بر مبنای صادرات شکل نگیرد، محکوم به فناست.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌چرا بسیاری در مجلس و نقاط مختلف چراغی که به خانه رواست را چرا به دست استکبار جهانی می‌دهند؟ چرا باید کارگر ایرانی زحمت بکشد و کار بکند اما برای خارجی‌ها بفرستید و آنها از آن استفاده کنند.

هاشمی طبا افزود: صنعت ما باید بر اساس تولید بزرگ‌تر و صادرات قابل قبول شکل بگیرد اما امروز فقط بر مبنای رفع نیاز داخلی است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد تعطیلی برخی از کارخانه‌ها و مراکز تولیدی گفت بسیاری از این کارخانه‌هایی که تعطیل شده‌اند دچار استهلاک فنی هستند.

وی در این قسمت از سخنان خود مجدداً با تأکید بر اینکه با صنعت و کشاورزی نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد، اظهار داشت: ایجاد اشتغال درست، تنها از طریق صنعت توریستم صورت می‌گیرد.

*تولید باید قابل صادر کردن باشد

وی ادامه داد: برخی‌ها می‌گویند که ما سالی یک میلیون شغل درست می‌کنیم، بنده هم قول می‌دهم که در هر ماه یک میلیون شغل تولید می‌کنم یعنی یک شرکت خشت‌سازی تولید می‌کنم و به جوانان می‌گویم که قالب خشت درست کنند در حالی که تولید باید قابل صادر کردن باشند.

هاشمی طبا با تأکید بر اینکه ما در صنایع وابسته صنعت خودرو و وابسته به ساختمان دچار مشکل هستیم، گفت: تمام شرکت‌های ایرانی باید بدانند که نمی‌توانند فقط در ایران محصولاتشان را بفروشند بلکه باید در بازارهای جهانی نیز مشتری پیدا کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی‌ها با هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی در مطبوعات مخالفت می‌کنند، تصریح کرد: هر قراردادی که نوشته می‌شود می‌گویند استعماری است اگر قرار است آنها سرمایه بیاورند باید منافع آنها هم حفظ شود نه اینکه فقط به منبر برویم و حرف‌های بیخود بزنیم و بعد انتظار داشته باشیم صنعت کشاورزی شکوفا شود.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سیدابراهیم رئیسی گفت:‌آقای رئیسی در مورد یارانه‌ها می‌گوید «برخی منابع تعیین شده» ایشان بفرمایند کدام منابع تعیین شده وجود دارد؟

هاشمی طبا افزود: در دولت نهم و دهم با یارانه نقدی مسکن سه برابر، میوه 10 برابری و بنزین 8 برابر شد. یعنی ما به مردم گفتیم که 45 هزار تومان در جیب شما قرار می‌دهیم اما 500 هزار تومان به خاطر 36 درصد تورم از جیبشان درآوردیم. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معتقد است که اگر بخواهیم دوباره یارانه را سه الی چهار برابر کنیم، به جای 250 هزار تومان پولی که به مردم می‌دهیم 800 هزار تومان از آنها دریافت خواهیم کرد.

*یکی از توفیقات دولت یازدهم کنترل تورم بوده است 

وی با تأکید بر اینکه یکی از توفیقات دولت یازدهم کنترل تورم بوده است،‌اظهار کرد:‌این نباید فراموش شود به خاطر رأی‌‌آوری، رأی دادن مردم به یارانه بدون اینکه منابع را معرفی کنیم اعلام کنیم که منابع تعیین شده‌اند. مگر قرار است یارانه و منابع از آسمان ببارد؟ 

هاشمی طبا با اشاره به درآمدهای دولت گفت:‌ مالیات، مابه‌التفاوت ارز، گمرک و  فروش عامل‌های انرژی چهار منابع درآمدی دولت هستند بنابر این منابع دیگر از کجا تعیین شده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به قالیباف گفت: سند 1404 اهداف بسیار والایی دارد اما واقعیت این است که ما به حرف اقتصاددان‌ها که راه حل علمی می‌دهند گوش فرا نمی‌دهیم و بر اساس داده‌هایی که به ما می‌رسد می‌خواهیم علم را تغییر دهیم.

وی افزود: ما باید در مقابل تحریم‌کنندگان کمربند خود را محکم می‌بستیم و با بسیج نیروهای مردمی حرکت متقابل در برابر تحریم‌کنندگان انجام می‌دادیم اما از تحریم‌کنندگان کالاها را گران‌تر خریدیم و به مملکت رنگ و روغن زدیم.

به اعتقاد هاشمی طبا توسعه، تولید و پیشرفت به جز تمرکز سرمایه راه‌حل دیگری ندارد و با سیاه‌نمایی و گفتن اینکه همه چیز خوابیده توسعه ایجاد نمی‌کند چرا که امروز مردم و بسیاری از کارخانه‌ها در حال فعالیت هستند. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یک فیلم در خارج از کشور از سوی یک ایرانی ساخته می‌شود و همه می‌گویند این ضد انقلاب است،‌گفت: ما از این تریبون بدترین سیاه‌نمایی‌ها را اکنون در کشور انجام می‌دهیم بنابر این اگر می‌خواهیم کاری صورت گیرد باید به اقتصاددان‌ها و بازرگانان باتجربه توجه کنیم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید از همه چیز خود بگذریم و در راه توسعه بگذاریم. چرا که با فراخنای و شعار راحت‌طلبی به سند 1404 نمی‌رسیم و با این روند در 1424 هم به سند 1404 نخواهیم رسید.

هاشمی طبا در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای اصلاح نظام مالیاتی کشور و حمایت از تولید و اشتغال دارید،‌گفت: من با اعلام دارایی‌ها مخالف هستم و هیچ قانونی نیز در این زمینه وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه ملاک پول داشتن و یا نداشتن افراد نیست،‌گفت: چه بسا کسانی باشند که فقیر باشند اما کیسه بدوزند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به بقیه نامزدها پیشنهاد داد: نامزدها نسبت به اعلام منابع پولی ستاد خود به طور مشخص با ارائه‌دهندگان یعنی نام آنها را نیز ببرند اهتمام داشته باشند و مخارجی که انجام دادند را اعلام کنند.

هاشمی طبا با تأکید بر اینکه باید در خصوص مالیات، افراد را مثل کشورهای اروپایی رصد کنیم، گفت: باید درآمدهای واقعی را رصد و سیستم جامع مالیاتی را اجرا کنیم.

وی با تأکید بر اینکه 40 درصد از افراد مالیات پرداخت نمی‌کنند، گفت: باید جامعه مالیاتی را طراحی و اجرا کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حمایت از تولیدگران گفت: این قشر فشار بسیار زیادی را تحمل می‌کنند و باید از طریق بیمه‌های اجتماعی  نسبت به کسانی که تولیدات صادراتی دارند معافیت تولیدی در نظر گرفت.

 

روحانی: اگر کالا در داخل ارزان تولید شود دیگر شاهد کالای قاچاق نخواهیم بود

حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره زنده تلویزیونی، اظهار داشت: در مسأله قاچاق و مفاسد اولین توجه ما باید این باشد که ما باید به ریشه‌های مسأله بپردازیم و چرا اصلاً قاچاق به وجود می‌آید، ما اگر بتوانیم کیفیت تولید داخل را بالا ببریم و بتوانیم با قیمت ارزان کالا تولید کنیم دیگر قاچاقی نخواهد آمد. هم اکنون در دنیا دیگر کالای قاچاق معنا ندارد. قاچاق در جهان به معنای قاچاق اسلحه، مواد مخدر یا انسان و قاچاق کالا به این صورت که گفته می‌شود در جهان نداریم. 

وی در ادامه افزود: ما باید در کشور رقابت آزاد ایجاد کنیم و برای اینکه این مهم تحقق یابد باید به بخش خصوصی مهلت دهیم نه اینکه خصولتی‌ها بیایند و همه فضا را بگیرند،‌همچنین گروه‌هایی که حامی امنیتی و سیاسی دارند نگذارند رقابت آزاد ایجاد شود، با رقابت آزاد است که ما می‌توانیم کالای خوب تولید کنیم و جلوی قاچاق را از ریشه بگیریم. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: روستاهای مرزی ما باید تبدیل به مراکز تولیدکننده شوند همچنین استان‌های مرزی نیز باید به استان‌های صادرکننده تبدیل شوند و اگر این محقق شود جلوی بسیاری از کالاهای قاچاق گرفته خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه ما باید شفاف‌سازی کنیم،‌گفت: ما باید به رسانه‌ها اجازه دهیم حرف بزنند اگر رسانه‌ای حرفی زد و گفت چرا فساد در املاک نجومی به وجود آمده و این املاک به چه کسانی داده شد فوری نرویم او را دستگیر کنیم و آزادش بگذاریم تا حرفش را بزند تا بدین وسیله جلوی مفاسد گرفته شود.

وی تأکید کرد: ما باید دولت الکترونیک ایجاد کنیم تا همه چیز شفاف و جلوی قاچاق گرفته شود.

*این دولت بازار صادرات را با برجام باز کرد

روحانی خطاب به میرسلیم،‌ گفت: مسأله صادرات مسأله بسیار مهمی است و این دولت افتخارش این است که بازار صادرات را با برجام باز کرد، پتروشیمی ما که در انبارها مانده بود و نمی‌توانست صادر شود، صادر شد همچنین میعانات ما که ماه‌ها بر روی آب‌ها باقی مانده بود صادر شد، نفت خامی که آقای میرسلیم اشاره کرد این صادرات نفت خام بر اساس قانون مجلس و چارچوب سیاست‌های کلی است و از ایشان متعجبم. 

وی ادامه داد: ما منبع‌های مشترک داریم، در پارس جنوبی علاوه بر گاز نفت هم داریم که برای اولین بار امسال شروع کردیم به استخراج نفت خام که ایشان می‌گویند ما این را استخراج نکنیم و بگذاریم قطری‌ها استخراج کنند همچنین ما در غرب کارون امروز 300 هزار بشکه می‌توانیم نفت صادر کنیم که قبلا حدود 50 یا 60 هزار بشکه بود لذا این مسیر را باید تا 700 هزار بشکه ادامه دهیم، ایشان می‌گویند در غرب کارون نفت استخراج نکنیم تا عراقی‌ها ببرند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: قدرت اقتصادی ما در دنیای امروز یک بخشی از آن به خاطر حضور ما در بازار نفت است. یکی از افتخارات ما این است که در دیپلماسی نفتی و در اوپک توانستیم حق خودمان را پس بگیریم و بدین ترتیب بازار خودمان را پس بگیریم، بازار ما را عربستان استفاده می‌کرد و ما این بازار را از عربستان در اوپک پس گرفتیم و همه کشورها تولید نفتشان را کاهش دادند به جز ایران که تولید نفت خودش را افزایش داد اما اکنون میعانات ما از این به بعد در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پالایش خواهد شد و ما دیگر نیازی نیست که میعانات در سال‌های بعد صادر کنیم. 

روحانی در پاسخ به این سؤال که مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه‌ای برای تسهیل ارائه وام‌های هدفمند به تولید،‌خدمات و مسکن و ازدواج جوانان و غیره دارید؟، گفت: یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردای ما بانک‌ها هستند، تصمیم ما در حوزه عمرانی این است که این بودجه را با همکاری و تقویت بانک‌ها بتوانیم افزایش دهیم، با همکاری هم بتوانیم طرح‌های عمرانی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند، برخی از مؤسسات غیرمجاز در دولت قبل به وجود آمدند که بخشی از وقت ما را در دولت یازدهم همین‌ها گرفت که چگونه اصلاح کنیم و چگونه پول‌ها را برگردانیم و چه اقداماتی را انجام دهیم کار زیادی که برای همین بانکی که مربوط به دستگاه آقای رئیسی یعنی میزان می‌شود که تلاش زیادی شد تا ما بتوانیم آن مشکلات را حل کنیم، برای اینکه بانک‌های ما تقویت شوند تقریباً سرمایه بانک‌های دولتی را دو برابر کردیم برای اینکه بتوانند در قبال مسائل اقتصادی تلاش کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: بانک‌ها را اولاً ما برای تولید نیاز داریم و در سال 95 نیز به 24 هزار واحد تولیدی تسهیلات پرداخت شد که این تسهیلات باعث شد که این بنگاه‌های کوچک و متوسط که برخی از آنها تعطیل شده بود و یا بخشی از آنها از نصف توان بهره‌مند بودند امروز به طور کامل فعال شوند. 

روحانی با بیان اینکه ما از طریق بانک‌ها می‌توانیم سرمایه خارجی را جذب کنیم، گفت: ما  اگر بخواهیم در کشور وضع زندگی و معیشت مردم درست شود و فقر ریشه‌کن شود و اقتصاد ما به عنوان قدرت بزرگ ملی ظهور پیدا کند یکی از راه‌هایش تقویت بانک‌ها و گرفتن اعتبارات از بانک‌های مختلف است. امروز خوشحالم که بگویم ما با یکی از بانک‌های خارجی برای 10 میلیارد دلار به منظور سرمایه‌گذاری در ایران به توافق رسیدیم لذا اگر می‌خواهیم کشور را به رونق برسانیم باید از سرمایه داخلی و خارجی استفاده کنیم و اتفاقاً برای تحول در زندگی مردم هم نیاز داریم صادرات را افزایش دهیم. 

*در طرح تحول سلامت داریم یارانه پرداخت می‌کنیم

وی گفت: دوستان ما مرتب می‌گویند ما به مردم برای شغل پول می‌دهیم و یا برای یارانه به مردم پول می‌دهیم و نمی‌ گویند این پول را از کجا می‌آورند آیا از بانک مرکزی می‌گیریم و پرداخت می‌کنیم و این به معنای این است که از یک جیب مردم می‌گیریم و به آن جیب مردم می‌گذاریم یعنی تورم 50 و 70 درصد، لذا ما این پول را از کجا می‌خواهیم بیاوریم چرا نمی‌گویند منابع آن کجا است و از کجا به دست می‌آید، اکنون 70 میلیارد منابع یارانه ما است که طبق قانون مجلس دارد به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی تقسیم می‌شود و اکنون مردم ما یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت؟ 

روحاین ادامه داد: ما در طرح تحول سلامت داریم یارانه پرداخت می‌کنیم و همچنین برنامه ما برای شغل روستایی در دولت بعد این است که به هر روستایی که برای اشتغال خود سرمایه بیاورد ما بتوانیم دو برابر آن از طریق بانک‌ها به او تسهیلات پرداخت کنیم تا شغل روستایی راه بیفتد.

روحانی تأکید کرد: آقای رئیسی تاکنون چند بار گفته‌اند که خوب است بین دولت فعلی و دولت گذشته مناظره شود، ما با خود آقای رئیسی مذاکره کنیم چرا که همه آن افراد دولت قبل اکنون در ستاد ایشان هستند و همه آنها هم برای ایشان برنامه می‌نویسند. عیبی ندارد ما حاضریم با آقای رئیسی نسبت به همه مسائل موضوعی کشور گذشته و آینده مذاکره بگذاریم با حضور همه خبرنگاران تا موضوعات روشن شود. 

وی افزود: ایشان درباره گذشته تأکید داشتند مگر شما آن زمان در قوه قضاییه نبودید و در دولت قبل؟ چطور رسیدگی نکردید؟ چطور 3.6 میلیارد دلار پول مردم ایران را آمریکایی‌ها توانستند ضبط کنند در حالی که در سال 86 الی 87 ما 10 ماه فرصت داشتیم که تمام این پول و اوراق را برگردانیم،‌قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی و شما که در بازرسی کل کشور بودید چه کار کردید؟ در آن دولت که نفت به یک آدم فاسد داده شد شما چه کار کردید؟ 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اضافه کرد: در همین تأمین اجتماعی که یکی از دوستان قضایی شما در آنجا بود و بسیاری از مفاسد نفتی از همان تأمین اجتماعی شروع شد و اکنون 3.8 میلیارد دلار پول مردم ایران معلوم نیست کجاست و با امضای چه کسانی اینها داده شد، برخی از‌ آنها را آقای رئیسی کاملاً می‌شناسد به هر حال ایشان در قوه قضاییه و سازمان بازرسی بودند چطور اینها در دولت قبل رسیدگی نشد؟ مگر دولت قبل سازمان بازرسی و قوه قضاییه نداشته، چطور اکنون کوچک تخلفی رخ می‌دهد سخنگوی قوه قضاییه فوری می‌آید می‌گوید که البته کار خوبی هم می‌کند و اگر عادلانه باشد بسیار خوب است. این سخنگوی قوه قضاییه در دولت قبل کجا بود در شرایطی که برای مردم پیش آمد؟ 

وی تأکید کرد: اینکه دارو در خیابان نبود و مردم برای تهیه آن صف بسته بودند و اینکه در بیمارستان‌ها وسایل جراحی و سوزن جراحی نبود شماها مگر آن زمان مسئول نبودید و نظارت نمی‌کردید؟ چرا نیامدید به مردم بگویید و اعلام کنید و اکنون دارید این صحبت‌ها را می‌کنید. 

روحانی با بیان اینکه در سخنانتان می‌گویید به آینده حواله می‌دهیم،‌ تأکید کرد: مگر کشاورزی در آینده خوب می‌شود؟ ما در زمینه گندم دو سال است که خودکفا شده‌ایم و مگر می‌شود آن را به آینده حواله داد. ما 21 میلیون تن مواد غذایی‌مان در این دولت افزایش یافت مگر می‌شود آن را به آینده حواله داد. کشاورزان ما پول گندم را در سال جاری 17 برابر سال 91 پرداخت کردند مگر ما این کار را حواله به آینده می‌توانیم بدهیم، نه این طور نیست البته نمی‌توانیم بگوییم وضع کشاورزان بدون نقض و اشکال است لذا باید اشکالات رفع شود و مسائل را بیشتر رفع کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در گذشته حدود 15.1 درصد میزان معوقات بانکی بوده که امروز این معوقات حدود به 10 درصد رسیده است ما توانسته‌ایم بانک‌ها را در مسیر درست قرار دهیم،‌ نظارتی که امروز بر بانک‌ها می‌شود اصلاً با دولت قبل قابل مقایسه نیست، خود آقای قالیباف می‌داند در بانک خودشان نظارت بانک مرکزی ما امروز خیلی بهتر از سال‌های قبل شده البته کمک کردیم و مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده همچنین دستور رهبری بوده و همه هم کمک کرده‌اند. در سال گذشته 9 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کردیم و 17 هزار میلیارد تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت کردیم و به طور کلی 43 درصد بیشتر تسهیلات پرداخت شد. 

وی گفت: لذا ما نباید غیراخلاقی حرف بزنیم،‌ آقای قالیباف چرا غیراخلاقی و کلام غیراخلاقی به کار می‌برید شما که به این نیاز ندارید شما در طول این 4 سال با همه امکاناتتان علیه این دولت کار کردید و هر روز تخریب کردید،‌ شما و دوستانتان در شمال تهران ساختمان‌های مجلل گرفتید، شبانه‌روز علیه دولت فیلم درست کردید،‌ در روزنامه‌های خودتان تمام تیترها علیه دولت بوده و اکنون دیگر بیش از این نیازی به تخریب نیست، هم اکنون شبانه دوستان شما سی‌دی و جزوه پخش می‌کنند که البته فکر می‌کنم نیازی به این حرف‌ها نباشد شما به اندازه کافی تخریب کرده‌اید و مردم در روز جمعه 29 اردیبهشت تصمیم خودشان را اعلام خواهند کرد.

روحانی خطاب به هاشمی‌طبا، اظهار داشت: یکی از راه‌های رونق تولید سرمایه‌گذاری است البته ما در مسأله فناوری هم باید بسیار کار کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان در این دولت بسیار موفق بوده و 300 شرکت در این زمینه به خوبی دارند فعالیت می‌کنند و راه دوم سرمایه است،‌ ما با موفقیت در توافق هسته‌ای درآمدمان در سال جاری 20 میلیارد اضافه می‌شود و تصمیم ما بر این است که این 20 میلیارد دلاری که از پول نفت و میعانات اضافه می‌شود را چون به هر حال فروش ما دو برابر نسبت به گذشته شده است از این 20 میلیارد دلار می‌خواهیم 15 میلیارد آن را با همکاری بانک‌ها برای توسعه سرمایه‌گذاری تخصیص دهیم و این اشتغال که می‌گوییم می‌خواهیم درست کنیم باید راه‌حل آن را پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: راه‌حل ما برای اشتغال این است و در برنامه دولت دوازدهم هم به تفسیر آورده‌ایم که از این 20 میلیارد درآمدی که خواهیم داشت 15 میلیارد آن را برای توسعه و سرمایه‌گذاری با همکاری بانک‌ها، خواهیم گذاشت و 3 تا 5 میلیارد هم برای حمایت از محرومین و قشرهای آسیب‌پذیر می‌گذاریم و اکنون لایحه 1.5 میلیاردی هم به مجلس برده‌ایم برای توسعه اشتغال و این کار را ادامه می‌دهیم تا روستاییان و مناطق محروم ما بتوانند با پولی که می‌آورند و دو برابر آن پول که دولت می‌دهد بتوانیم مشاغل برای آنها را ایجاد کنیم. 

*یک عده‌ای به دنبال بازگشت به 4 سال قبل هستند

روحانی خطاب به رئیسی، گفت: بسیار مهم است که مردم بدانند یک عده‌ای به دنبال بازگشت به 4 سال قبل هستند و خیلی روشن دارند می‌گویند که همانطور که آن دولت پول پخش می‌کرد ما هم بیشتر می‌خواهیم پول پخش کنیم این مسیرش کاملاً روشن است. آن زمان 17 هزار میلیارد تومان می‌توانستند برای یارانه پرداخت کنند که 42 هزار میلیارد تومان دادند و تخلف کردند و پرونده‌هایشان هم موجود است و امروز هم 70 هزار میلیارد تومان وجود دارد که می‌توان همه اینها را به پول تبدیل کرد و به مردم داد و بهداشت و درمان را به شرایط سابق برگردانیم و گازرسانی به روستاها را متوقف کنیم، یارانه مربوط به کشاورزان را متوقف کنیم و این کارها را می‌شود کرد لذا ما معتقدیم یارانه‌ای که فعلاً وجود دارد ادامه پیدا می‌کند همین یارانه‌ای که وجود دارد برنامه ما این نیست که این یارانه را بخواهیم قطع کنیم، برخی ستادهای انتخاباتی که تبلیغ می‌کنند نادرست می‌گویند.

وی افزود: برنامه یارانه تنها کافی نیست بلکه ما به دنبال نظام تأمین اجتماعی جامع هستیم که در برنامه دولت دوازدهم آورده‌ایم؛ قدم اول این است که مستمری افراد کم درآمد را 3 برابر کردیم و از همین حالا هم پرداخت‌ها را شروع کردیم.

وی ادامه داد: قدم دوم این است که افرادی که کف درآمدی‌شان در حد فقر مطلق است همه آنها در یک سایتی نام‌نویسی کنند و به همه آنها حقوقی در حداقل زندگی پرداخت شود. افرادی که در کشور ناتوان از کار هستند باید غذا، مسکن و ضروریتشان را تأمین کنیم و افرادی که اشتغال ندارند باید برایشان شغل درست کنیم و افرادی که شغل دارند اما حقوقشان کم است باید حقوقشان را اضافه کنیم کما اینکه حداقل حقوق را بالای یک میلیون و صد هزار تومان بردیم و حداقل حقوق بازنشستگان را هم افزایش دادیم و به یک میلیون و 150 هزار تومان رساندیم.

روحانی در پاسخ به قالیباف: سوالم این است راجع به رشد اعلام کردند درآمد ملی کشور را دو و نیم برابر می کند معنی اش رشد ۲۶ درصدی است؛ در هیچ کجای دنیا سابقه چنین رشدی را سراغ نداریم؛ وی بگوید در کدام کشور چنین بوده است.

وی اظهار داشت: ایشان می گویند پتروشیمی راه می اندازند و مشکل اشتغال را حل می کنند، ما امروز ۵۴ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می کنیم. کجاست این اشتغال؟ شغل مستقیم و غیرمتسقیم که پتروشیمی در دنیا ایجاد می کند ۱۵ هزار نفر است؛ در ایران ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر است. 

وی افزود: رشد از طریق بهره‌وری و اشتغال است و باید بگویند چه مقدار ایجاد می کنند؛ در این دولت برای اولین بار بعد از سند چشم انداز به رشد بالای ۸ درصد رسیدیم. 

سوال:فرصت‌ها و تهدیدات رشد نقدینگی چیست اگر رئیس جمهور شدید چه برنامه‌ای برای مدیریت و مهار این موضوع دارید؟

روحانی در پاسخ به این سؤال گفت: قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهم به نکته‌ای که برادرم آقای رئیسی اشاره کردند پاسخ می‌دهم، ایشان می‌گوید من چرا در ماه‌های آخر برای افتتاح به استان‌ها رفته‌ام، بعد می‌گوید چرا رفتید مصوبات گذراندید، ما مصوبه را 4 سال پیش گذراندیم و 4 سال هم کار کردیم و در این سفرها رفتیم و افتتاح کردیم و شما از افتتاح ناراحت هستید.

وی تأکید کرد: شما می‌گویید چرا ما قانون را اجرا کردیم، در ماه‌های اولیه 96 و می‌گویید این کار برای انتخابات است در حالی که ما این قانون را در شهریور پارسال نوشتیم و دی ماه تقدیم مجلس کردیم و مجلس هم تصویب کرد و ما هم آیین‌نامه آن را نوشتیم و تصویب کردیم و موظفیم به اجرای آن، شما ظاهراً با مسائل قانونی آشنا نیستید با اینکه ادعا دارید یک مقداری هم حقوق خواندید.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: شما هنوز هم یک قاضی هستید، شما این گونه به مردم تهمت می‌زنید؟ شما می‌خواهید رئیس جمهوری شوید که از حقوق ملت ایران دفاع کنید؟ شما چرا اتهام می‌زنید بدون دلیل و دادگاه، بنده با هیچ کس عهد اخوت ندارم و هر کسی در هر کجا تخلف کرده باید با ا شد مجازات با او برخورد شود و هیچ کس مانع این کار نشده، شما دارید کارهای انتخاباتی می‌کنید، آقای رئیسی اگر شما با فساد مخالفید در آن پرونده 12 هزار میلیاردی که یک سمتش آن قاضی بود که میلیاردها تخلف کرده و عزل شد و یک سمت هم همکار شما در آن جای محترم بود که الان فرار کرده و یک سمت آن نیز آن مقام ولتی بود که الان در ستاد شما است.اگر شما واقعا با فساد مخالفید چرا فساد روشن پرونده‌ای که شما از آن مطلع هستید چرا پس از همان اشخاص استفاده می‌کنید. من نمی‌خواستم اینها را بگویم اما شما آغاز کردید لازم بود این نکات را بگویم.

روحانی درباره موضوع نقدینگی گفت: در مسأله نقدینگی مهمترین مسأله موضوع تورم است که باید مراقبت کنیم تورم افزایش نیابد.

روحانی در سخنان جمع‌بندی خود اظهار داشت: بنده برخی از نکات را مایل نیستم مطرح کنم اما خب مجبورم به مردم شریف ایران اعلام کنم من اگر پرونده سال 84 آقای قالیباف که دست من بود و نگذاشتند منتشر شود و با برخی‌ها در دبیرخانه دعوا کردم که موقع انتخابات نباید از این موضوع هیچ کس مطلع شود و من اگر آن مردانگی را نکرده بودم شما الان اینجا ننشسته بودید. آقای قالیباف شما که طرحت همیشه لوله کردن بودن، شما هر وقت به دبیرخانه می‌آمدی می‌گفتی بگذارید من این دانشجویان را ظرف دو سال لوله می‌کنم، من اگر جلوی شما نایستاده بودیم همه دانشگاه‌های ما الان پر لوله بودند، آقای قالیباف شما نمی‌خواهد راجع به املاک و اموال مردم صحبت کنید و بگویید، ما که همه  اموال خود را به قوه قضاییه داده‌ایم، شما می‌بایستی طبق قانون لیست اموالت را به قوه قضاییه می‌دادی چرا نداده‌ای؟ الان آمده‌اید اینجا و ریاکاری می‌کنید.

وی تأکید کرد: بنده اگر در تهران هر زمانی یک خانه اگر بیشتر داشتم مال شما و اکنون هم اگر یک خانه بیشتر دارم مال شما و اگر جایی تخلف شده شما بروید شکایت کنید و دنبال کنید و آن زمینی را شما می‌دانید که چه بوده و خبر دارید و الان دارید به گونه‌ای دیگر مطرح می‌کنید، شما اگر برای زمین خیلی ناراحت هستید به طرقبه هم رسیدگی کنید و ببینید بستگان شما آنجا چه کار کرده‌اند. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نکته‌ای هم بنده برای آقای رئیسی دارم، آقای رئیسی شما راجع به بنده هر چه می‌خواهید بگویید هر تهمتی هم می‌خواهید بزنید آزادید به هر حال شما قاضی هستید و دست شما باز است و همه کار می‌توانید بکنید، دادستان روحانیت هم هستید می‌توانید همه علما را دستگیر کنید و باید پرسید که علما چه از شما کشیده‌اند اما یک چیز از شما تقاضا دارم خواهش می‌‌کنم امام رضا (ع) را برای مردم بگذارید، امام رضا (ع) تو را به خدا جناحی نکنید، امام رضا (ع) را حزبی نکنید امام رضا افتخار همه ایرانیان است، امام رضا افتخار همه شیعیان و مسلمانان است. اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید به روستاها بفرستید اینها را بگذارید برای بعد از انتخابات، اکنون جلویشان را بگیرید.

روحانی ادامه داد: آقای رئیسی آنهایی که با اتوبوس از شهرها برای شما جمعیت می‌آورند بپرس، این نهادهای به اصطلاح انقلابی و امنیتی که این آدمها را می‌آورند بپرسید که پولش را از کجا می‌آورند و دارند از پول بیت‌المال این کارها را می‌کنند، شما که قاضی هستید باید برخورد کنید و چرا برخورد نمی‌کنید. 

وی خطاب به ملت ایران، گفت: مردم عزیز ایران ما با یکدیگر 4 سال پیش عهدی بستیم، با هم در آن عهد جلو رفتیم، ما در برابر تحریم‌ها ایستادگی کردیم و تحریم را شکاندیم، ما آن بهانه‌ای که می‌توانست هر روز برای ما جنگ درست کند یعنی PMD که بهانه جنگ بود آن بهانه را از بین بردیم.

*عهد بستیم که از رکود خارج شده و به رشد اقتصادی برسیم که رسیدیم  

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تأکید کرد: بنده اکنون به ملت ایران می‌ گویم که آمادگی دارم در 4 سال بعد غیر از تحریم‌های هسته‌ای که در این 4 سال برداشم مابقی تحریم‌های ملت ایران را هم به خوبی و با قدرت بردارم و عزت و منفعت ایران را به ملت ایران برگردانم. 

روحانی افزود، ملت ایران ما با یکدیگر عهد بستیم که از رکود خارج شده و به رشد اقتصادی برسیم که رسیدیم و این مسیر را ادامه خواهیم داد، ما با یکدیگر تعهد کردیم که بتوانیم تورم را کاهش داده و تک رقمی کنیم که این کار را انجام دادیم.

وی خطاب به کشاورزان،‌گفت: کشاورزان ایران ما با یکدیگر تعهد کرده بودیم در گندم خودکفا شویم که شدیم، 21 میلیون تن مواد غذایی اضافی را شما تولید کردید و ما به این عهد و راهمان ادامه می‌دهیم، ما آب‌های مرزی را به سرزمینمان برگرداندیم و امسال پاییز مردم غرب کشور با این آب زراعت خواهند کرد،ما برای کنترل آب‌های مرزی و نجات کشور از خشکسالی با هم قدم برمی‌داریم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یادآور شد: مردم ما با یکدیگر توانستیم کاری کنیم که جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را بگیریم اگر کار دولت یازدهم نبود امروز دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده بود و یک طوفان می‌تواند 14 میلیون نفر از مردم را در غرب کشور تحت تأثیر قرار دهد. 

روحانی خاطرنشان کرد: مردم بنده به شما وعده دادم که به ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا توجه بیشتر کنم که در این دولت مطالبات باقیمانده خانواده‌های ایثارگران از سال 76 تا 94 را پرداخت کردیم.

وی در خاتمه گفت: با ملت ایران این جمله را می‌گویم که عهد من با شما راستگویی، صداقت و کار با یکدیگر است.

 

میرسلیم: آقای جهانگیری! برنامه شما برای مشکل قاچاق چیست؟/ در این 4 سال چه تمهیداتی برای قاچاق اندیشیده‌اید؟

سید مصطفی میرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره سوم که با حضور دیگر کاندیداها و با موضوع اقتصادی در صداوسیما برگزار شد، در نقد اظهارات اسحاق جهانگیری دیگر نامزد انتخابات با بیان اینکه جنابعالی که به آقای رئیسی به خاطر برنامه‌اش اعتراض می‌کنید، خودتان محل سوال هستید،‌ تصریح کرد: اول شما برنامه‌ات را اعلام بکن و بعد از دیگران ایراد بگیر. نه اینکه به دیگران ایراد بگیرید که برنامه ندارند. لطف بفرمایید در 5 دقیقه بعدی برنامه خودتان را اعلام کنید.

وی افزود: موضوع 12 میلیارد دلار قاچاق، موضوع سبکی نیست که شما از آن عبور می‌کنید،. فرض می‌کنیم این رقم درست باشد. بفرمایید که چه خسارتی به کشور تحمیل کرده و چه بلایی در کشور ایجاد کرده است؟ بفرمایید چرا در اوایل سال جاری مسئولان گمرک متوجه می‌شود که وسایلی وجود دارد که می‌شود به وسیله آنها تشخیص داد که قاچاق چگونه انجام می‌گیرد. در این 4 سال خواب بودید؟ حواستان جمع نبود که قاچاق چگونه انجام می‌گیرد و الان متوجه شده‌اید که قاچاق چگونه انجام می‌شود؟ این چه دقت نظری است که شما دارید.

میرسلیم با بیان اینکه 4 سال آزگار قاچاق، کشور را بیچاره کرده است، گفت: قاچاق، آثار وحشتناکی از خود به جا گذاشته و حالا می‌فرمایید که دیگران برنامه بدهند؟ خود شما بگویید که چه برنامه‌ای داشتید تا این اتفاق نیفتد؟

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شما برای ردگیری مالی چه راه حلی پیشنهاد می‌دهید و چگونه می‌خواهید قاچاق را پیگیری کنید؟ در دولت شما چگونه رهگیری مالی انجام خواهد گرفت و چقدر به درست بودن 12 میلیارد اعتماد دارید و چگونه می‌خواهید کالا را رهگیری کنید.

در ادامه این مناظره، میرسلیم در پاسخ به این سوال مجری که برنامه شما برای افزایش صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی چیست، اظهار داشت: برنامه بسیار مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی طراحی شده این است که ما به نفت به عنوان یک ماده خامی که می‌تواند تولید کننده مواد میانی و محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا باشد نگاه می‌کنیم.

وی افزود: بنابراین خام فروشی نفت باید تحت الشعاع استفاده از نفت قرار بگیرد؛ آن هم برای تامین کالاهای میانی و کالاهای اساسی کشور.

میرسلیم با بیان اینکه با توجه به ارزش افزوده‌‌ای که کالاهای میانی و اساسی دارند استفاده بهینه و درست از نفت ما را وادار نمی‌کند که مخازن نفتی خودمان را به طور غیر صیانتی استحصال کنیم، خاطرنشان کرد: این مساله خود موجب افزایش طول عمر استفاده از این منابع نفتی کشور  خواهد شد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: روشی که دولت اتخاذ کرده و به آن افتخار نیز می‌کند که توانسته خام فروشی را از یک میلیون بشکه در روز به 2.5 میلیون بشکه برساند روشی است که برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و ابداً جای افتخار ندارد. این نحوه خام فروشی موجب می‌شود که ما بیشتر وابسته به خارج شویم. ای کاش می‌توانستیم درآمدهای حاصل از نفت را در کشورمان به راحتی مورد استفاده قرار دهیم و مجبور نمی‌شدیم در بانک‌های خارجی ذخیره کنیم و ناچار شویم از کالاهایی استفاده کنیم که موجب کاهش امکان تولید در کشور و فشار آمدن به جوانانمان در زمینه اشتغال شود.

میرسلیم افزود: توسعه صادرات نیازمند مقررات گمرکی است و باید توجه کنیم که تسهیل صادرات باید به گونه‌ای باشد که مانع تقویت صدور کالاهای ما و گسترش آنها در کشورهای هدف ما بشود.

وی افزود: در حال حاضر تعرفه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده است که برخی از کالاهایی که ما صادر می‌کنیم با توجه به مناسباتی که با کشورهای همسایه داریم باعث می‌شود که سود آن را کشوری که وارد کننده کالا است ببرد و بتواند غیرمستقیم به کشوری مثل عراق که در همسایگی ما قرار گرفته صادر کند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این نحوه صادرات به شکلی نیست که بتواند ما را در جهت صادرات تقویت کند. بنابراین باید صادرات مورد تشویق قرار گیرد و به گونه‌ای باشد که ما بتوانیم جبران برخی از مشکلات تولید در کشور را که گران تمام می‌شود بکنیم.

وی افزود: از موارد مهمی که باید به آن دقت کرد این است که دولت باید حتماً برای افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری کالاها تشویق کننده باشد. از برنامه‌های مهم ما این خواهد بود که تولیدکنندگان را به تحقیقات در زمینه کیفیت و تولید کالاهای رقابت‌پذیر تشویق کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این مناظره و در پاسخ به نقدهای رقبای انتخاباتی خود با تاکید بر تمرکز مناظره بر روی بحث صادرات، خطاب به روحانی و جهانگیری خاطرنشان کرد: قرار ما بر این نبود که افزایش صادرات نفت خام داشته باشیم اینکه می‌فرمایید، «مخازن مشترک» بله،‌من هم متوجه آن هستم و هفته پیش نیز عرض کردم که سستی ما در سیاست خارجی که ابداً نخواستیم با کشورهایی مثل عراق و قطر مذاکره کنیم که چرا باید مخازن مشترک را چرا باید به نفع کسانی که بدخواه ما هستند استخراج کنیم.

وی با انتقاد از اینکه شما این را تعبیر به استفاده از مخازن مشترک می‌کنید و آن را به فرماندهی متصل می‌کنید، تصریح کرد: این چه فرماندهی است؟ این سستی است آقای جهانگیری! فرماندهی این است که ما بدانیم چگونه می‌توانیم با همسایگان‌مان کار کنیم و به آنها بفهمانیم که به نفع هر دوی ما است که مخازن را به صورت صیانتی استخراج کنیم و این فرماندهی درست است نه زودتر خالی کردن مخازن.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اصل صادرات ما به این برمی‌گردد که مواد خام را صادر کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما به جای اینکه خودمان را به صادرات به چند کشور محدود کنیم طبق آن کاری که دولت فعلی انجام می‌دهد باید صادرات را گسترش دهیم کما اینکه قرارمان نیز همین بوده است. دوم نیز اینکه باید برای توسعه صادرات برنامه‌ریزی عمومی داشته باشیم چون اکنون صادرکنندگان مانده‌اند و نمی‌دانند چه کار باید انجام دهند باید قاعده و مبنایی برایشان گذاشت که تکلیفشان روشن شود.

وی افزود: دولت هر سال مقررات واردات و صادرات را تغییر می‌دهد در حالی که باید ثباتی به وجود بیاید تا صادرات و واردات به درستی انجام شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به روحانی و جهانگیری با طرح این سوال که آیا از برجامی که اینقدر سنگش را به سینه می‌زنید درست به نفع بازرگانی خارجی استفاده کرده‌اید، خاطرنشان کرد: دلیلش نیز این است که شما هیچ کاری انجام نداده‌اید ما از فرصت استفاده خواهیم کرد تا از همان چیزی که در برجام وجود دارد به نفع صادرات خارجی استفاده کنیم.

میرسلیم افزود: چرا از زمینه‌هایی که به کشورمان برمی‌گردد و مزیت نسبی ما است و می‌توانیم با عبور دادن کالا و استفاده از راه‌آهن و ترابری دریایی و زمینی استفاده کنیم چرا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و چرا دولت فعلی برنامه‌ای برای آن نداشته است ما برایش برنامه خواهیم داشت. 

وی در عین حال خاطرنشان کرد: من اگر به موضوع خام فروشی اشاره می‌کنم دلیلش این است که می‌دانم نیازی نیست که این همه نفت‌مان را استخراج کنیم و اگر یک دهم آن در پتروشیمی استفاده شود، فقط 5 درصد از خوراک نفتی کشور صرف آن خواهد شد.

میرسلیم با بیان اینکه برای تولیدات پایین‌دستی هیچ کاری نکرده‌اید و حلقه‌های ناقص‌تان نیز برقرار است، خاطرنشان کرد: همین الان هم صنعت کشور می‌خواهد استفاده کند نمی‌تواند چون باید حلقه میانی را از هند وارد کند. به جای تکمیل آن فقط آمدید و گفتید ما افزایش تولید داده‌ایم در حالی که هیچ فایده‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه برخی محصولات پتروشیمی دهها برابر از فروش نفت خام ارزش افزوده دارد، گفت: از ترس اینکه عراقی‌ها و قطری‌ها خالی کنند ما نیز این منابع را خالی کردیم پس عقلمان کجا رفته است، سیاست خارجی صحیح این بود که شما می‌نشستید مذاکره می‌کردید و منافع مشترک را با هم تامین می‌کردید نه اینکه مخازن مشترک را زودتر خالی کنید.

میرسلیم ادامه داد: باید برنامه‌ریزی‌مان اینگونه باشد که به سراغ بهبود کیفیت برویم و فناوری‌های جدید را استفاده کنیم اگر می‌خواهید به صادرات بهتر دسترسی داشته باشید باید در این زمینه کار کنید.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید از قراردادهای استعماری چون IPC باید خودداری شود، تصریح کرد: این قرارداد به نفع ما نیست و به ما خسارت می‌زند. محصولاتی که ما تولید می‌کنیم متاسفانه با محصولات خارجی کیفیتش ضعیف‌تر است و باید سعی کنیم کیفیت‌بالاتر باشد و کیفیت بالاتری را تولید کنیم و الا صادرات جایگاهی نخواهد داشت.

میرسلیم در ادامه مناظره و در انتقاد نسبت به اظهارات حسن روحانی با بیان اینکه بانکداری یکی از نقاط ضعف دولت است، گفت: لااقل برنامه‌ای برای اصلاح آن ارائه دهید.

وی خطاب به روحانی افزود: باید در مساله بانکداری جدی باشیم با این اختلاف‌های کلان که صورت گرفته است چگونه می‌خواهید برخورد کنید. چون از بدهکاران اصلی کشور از نورچشمی‌های دولتی بودند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی از دولتمردان دولت یازدهم در بانک‌ها شریک هستند تصریح کرد: چه کاری در این مورد می‌خواهید انجام دهید. بانکداری شما اکنون بانکداری رباخواری است در حالی که قرار بود بانکداری بدون ربا باشد و کلاه شرعی برایش درست کرده‌اند و رباخواری می‌کنند و مراجع ممنوع کرده‌اند ولی شما گوش نمی‌کنید و روز به روز بدتر می‌شود. با این قضیه باید جدی باشید.

وی با طرح این سوال که چگونه می‌خواهید با غارتگرانی که منابع ملی را برده‌اند برخورد کنید خاطرنشان کرد: این بدهکارانی که شما دارید و کارخانه‌هایی که ورشکسته شده‌اند و نتوانسته‌اند اقساط را پرداخت کنند و از آن طرف بهره یاد مردم داده‌اید و بانک ‌ها را به ورشکستگی رانده‌اید چه کار می‌خواهید بکنید.

وی افزود: بانک صادرات،‌بانک ملت و تجارت همه گرفتار هستند و اگر مردم متوجه این گرفتاری‌ها شوند سلب اعتماد خواهد شد و شما چه کار می‌خواهید با این مساله بکنید باید مقداری جدی‌تر برخورد کرد و گرنه مشکلات حل نمی‌شود و به جایی نمی‌رسیم.

میرسلیم با انتقاد از اینکه برای پرداخت وام‌‌های کوچک مصوبات زیادی برای مردم تصویب می‌شود ولی وام‌های بزرگ راحت به افراد متعلق می‌گیرد، خاطرنشان کرد: دلیلش این است که درونش زد و بند است در حالی که راه درستی نیست و اینها اصلاحات می‌خواهد اینکه به کشاورز روستایی بگویید از شهر یک وثیقه پیدا کن و برایم بیاور آیا درست است.

وی با تاکید بر اینکه این شیوه‌ها ما را به جایی نخواهد رساند، تصریح کرد: اگر می‌خواهید اصلاح کنید بفرمایید چه کار می‌خواهید انجام دهید شما روی روند قبلی کارمزد بانکی ایستاده‌اید و تورم را زیر 10 درصد کشانده‌اید اینها تناقض است و نمی‌شود تورم زیر 10 درصد باشد و قبول کنید که بهره بانکی‌تان 18 درصد باشد. این تناقض را چگونه می‌خواهید حل کنید و خودتان ذی‌نفع هستید.

میرسلیم در ادامه و در نقد اظهارات هاشمی‌‌طبا با طرح این پرسش که علت واقعی خوابیدن صنعت و تولید کشور چیست خاطرنشان کرد: به فرمایید با توجه به موضوع رکود دولت آمده تورم را محاسبه کند و گرفتار رکود شده است. 70 درصد شهرک‌های صنعتی خوابیده‌اند و چه کار می‌خواهید در این زمینه انجام دهید. چگونه می‌خواهید تولید را سرپا کنید و من متوجه آن چیزی که شما فرمودید نشدم و بگویید راه حل‌تان چیست.

وی افزود: آیا راه حل واردات بی‌رویه را چه چیزی می‌دانید چون در دولت فعلی بیشتر از دولت قبل واردات از چین انجام می‌شود. همچنین از کشور ترکیه نیز بیشتر از دولت قبل جنس وارد می‌کنیم و این واردات باعث خوابیدن تولید شده است.

میرسلیم با بیان اینکه دولت شما چه عرضه‌ای می‌خواهد در برخورد با واردات بی‌رویه انجام دهد افزود: شما موضوع بهره‌وری را ذکر نکردید و شما با این بهره‌وری ضعیف چه کار می‌خواهید انجام دهید. دوستان درمورد سرمایه‌گذاری خارجی صحبت می‌کنند در حالی که به همین سرمایه‌گذاری که راکد خوابیده است نمی‌پردازند. سرمایه‌گذاری داخلی که تضمینش بهتر است و می‌توانیم انجام دهیم را به فکرش نیستند و می‌گویند برجام باید درست شود که در سایه آن باید بتوانیم محصولات خارجی وارد کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شما با این تعاونی چه کار می‌خواهید کنید گفت: تعاونی در کشور خوابیده در حالی که در قانون اساسی اول تعاونی بعد بخش خصوصی و بعد بخش دولتی ذکر شده است. 85 درصد تولید شما دولتی است و چگونه می‌خواهید قانون اصل 44 را اجرا کنید. کاری که دولت فعلی نتوانست و اصلا موفق نبود و شکست خورد و هیچ کاری نیز نکرد و فقط ادعا کرده که دولت قبلی نتوانسته در حالی که خودش نیز نتوانست انجام دهد.

همچنین در ادامه مناظره انتخاباتی، میرسلیم در پاسخ به اظهارات رئیسی با بیان اینکه درآمد یارانه‌ها به طور سالیانه 80 هزار میلیارد تومان است گفت: در دولت قبلی و در دولت فعلی حدود 35 هزار میلیارد تومان را تقدیم ملت می‌کردو سوال من درمورد مابقی این مبلغ است. هنر آقایان فقط این بوده که مثل دولت قبلی پول را مستقیما به مردم داده‌اند و تولید انگار نه انگار.

وی افزود: آقای نعمت‌زاده می‌گوید من فقط سه درصد برای تولید دریافت کردم در حالی که باید 30 درصد دریافت می‌کردم و شما نیز می‌خواهید چنین کاری انجام دهید. اگر تولید درست شود و مردم کالاهای اساسی به وفور در اختیارشان باشد و قیمت‌ها درست شود منافع‌اش بسیار بیشتر از این است که پول را همینطوری به آنها بدهید.

میرسلیم افزود: به جهانگیری در جلسه مجمع گفتم که بیایید فکر کنید که از این مبلغ درست استفاده کنیم و آیا برای رأی آوردن فقط باید همینطور بین مردم پخش کنیم. باید با مردم صادق باشیم و بگوییم برای تولید نداده‌ایم و نتوانستیم به دلایلی بدهیم هر چند می‌شد داد و برای خدمت به تولید ملت باید می‌دادند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نباید اینطور باشد که شب انتخابات 5 هزار میلیارد تومان پول بدهند خاطرنشان کرد: این راهش نیست و باید اینها را طبق برنامه و اصول انجام داد و باید فارغ‌ از برخوردهای سیاسی شب انتخاباتی انجام داد گفت توریسم خسارت خورده و نتیجه آن را می‌بینیم که رکود و بیکاری است و کارخانه‌ها ورشکسته شده‌اند. اینها را چطور می‌توانید حل کنید و فقط به این نپردازید که ما به فقرا یارانه خواهیم داد  هرچند خوب است و باید داد ولی برای بقیه چه می‌خواهید انجام دهید.

میرسلیم در پاسخ به اظهارات محمدباقر قالیباف با بیان اینکه ما دوازده سال از اهداف چشم‌انداز عقب مانده‌ایم، خاطرنشان کرد: بگویید در هشت سال چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ به نظرم باید به دو نکته توجه کنید اول اینکه اگر ما مماشات کنیم و اصل 44 را مثل دولت یازدهم اجرا نکنیم به هیچ جایی نخواهیم رسید.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: 15 سال یک شرکت خوابیده بود و من به آقای جهانگیری گفتم تکلیف این شرکت را مشخص کن چون متعلق به سازمان گسترش بوده و باید به بخش خصوصی واگذار می‌شد و باید اصلاح کنید چون ابلاغیه آمده است. یکسال دولت بحث و جدل کرد و چیزی نیز از درونش درنیامد. آیا با این وضع کار پیش می‌رود دولت به چه حقی موتور فروشی می‌کند و باید دولت کار خود را انجام دهد. یکسال وقت تلف کردند.

وی با بیان اینکه باید دقت کنیم چون اصل 44 را پیاده نکنیم به جایی نمی‌رسیم گفت: همینطور شرکت دولتی را به خصولتی تبدیل کردند و وقتی پشتش را نگاه می‌کنی می‌بینی فلان کس است و به صراحت می‌گویم با چنین وضعی به اهداف چشم‌انداز نمی‌رسیم.

میرسلیم با اشاره به اقتصاد مقاومتی و هسته‌های دانش بنیان خاطرنشان کرد: ما زحمت کشیدیم و خودروی برقی را خدمت آقای روحانی بردیم و ایشان سوار شدند و بعد انگار نه انگار و به حالش خودش رها کردند و اجازه واردات از ژاپن دادند آیا این طرز کار کردن است و اینطور می‌خواهید به سند چشم‌انداز برسید.

وی افزود: دولت اصلا نفهمید با اقتصاد مقاومتی چه باید بکند و چه کاری با اصلا 44 انجام دهد.

میرسلیم با بیان اینکه چگونه می‌خواهید با  فساد اداری مقابله کنید گفت: اگر  فساد اداری اصلاح نشود به جایی نمی‌رسید و اگر فکری به حال عدم شفافیت نکنید به جایی نخواهید رسید.

وئی تصریح کرد:‌ادعا می‌کنند که دولت الکترونیک درست کردند و هیچ چیز شفافیت ندارد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم این مناظره و در پاسخ به این سوال که برنامه دولت شما برای رشد کسب و کارهای دانش بنیان و گسترش و تحکیم پیوست صنعت و دانشگاه چیست اظهار داشت: یکی از مسائل خیلی مهم برای رشد این است که ما همکاری بین صنعت و دانشگاه را برقرار کنیم.

وی افزود: چیزی که من به ملت ایران عرض می‌کنم مبتنی بر تجربه خودم است ما با استفاده از جوانان مستعدی که در دانشگاه داریم هسته علمی را در صنعت ایجاد کردیم و نسبت به نیازی که در صنعت وجود داشت اقدام کردیم. بر مبنای تشخیص آن نیاز مبادرت به طراحی کردیم و بعد از طراحی کار بومی‌سازی را انجام دادیم و پس از آن موارد تولید انبوه شدیم.

میرسلیم با بیان اینکه این نمونه اقداماتی که در هسته اقدامات مقاومتی انجام گرفته است گفت: ما این را در دانشگاه‌‌ها با کمک دانشجویانی ایجاد کردیم که آماده بودند با همکاری استادانشان در زمینه چاره‌جویی مسائلی که صنعت دارد فعال باشند.

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد می‌توان به شکل مناسب بین دانشگاه برقرار کرده و چاره‌جویی مسائل اساسی را کرد و دولت نیز باید از اینها پشتیبانی کند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت یازدهم فرصت لازم را پیدا نکرد و یا فرصت را سوزاند و به جای اینکه این هسته‌هایی را که ما تشکیل دادیم تقویت کرده و از آنها به عنوان الگو استفاده کند همین فرمانده اقتصاد مقاومتی (جهانگیری) استفاده نکرد و کار را به جایی رساند که جوانانی را که می‌توانستیم از آنها استفاده کنیم از دست دادیم. در حالی که می‌توانستیم از آنها برای رشد صنعت کشور و تقویت آموزش‌ها دانشگاهی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی این اقدامات انجام نگرفت جوانان ما تمایل پیدا می‌کنند که به سمت خارج از کشور روند و در آنجا با حضور در شرکت‌هایی که رقیب ما هستند باعث افزایش فاصله بین ما و آنها شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی این مناظره و در زمان باقی مانده خود خطاب به ملت ایران، خاطرنشان کرد: من شخصاً ادعای معجزه برای رفع مشکلات را ندارم مگر با یاری خود شما و با ادعای داشتن برنامه‌ای مستقل و عزمی جزم برای باز کردن گره‌ها.

وی افزود: مهمترین مساله امروز کشور ما فساد است که آن هم فساد در دستگاه‌های اجرایی است و سایر مفاسد نیز ناشی از فساد دستگاه‌های اجرایی است.

وی با بیان اینکه من با رباخواری در دستگاه‌های اجرایی که باعث بیچارگی خانوادگی‌ کثیری شده است جنگ خواهیم کرد، تصریح کرد: مبارزه قاطع با فساد در دستگاه‌های اجرایی خواسته شما و مقام معظم رهبری است که از آن جز با انتخاب افرادی خود فسادستیز و پاکدست باشند میسر نخواهد بود.

میرسلیم ادامه داد: دولت من،‌ دولت مردان کاسب نخواهد بود مهار تورم با ایجاد رونق اقتصادی و افزایش تولید کالا و خدمات هنر است.

وی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم با ایجاد رکود تورم را کاهش داده است که عین بی‌هنری است تصریح کرد: این اقدام کمر مردم و اقتصاد را شکسته است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با شناختی که از دفاترمان در سراسر کشور داریم برنامه‌ای فوری برای توسعه بخش کشاورزی با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب کشور داریم. ما برنامه فوری نجات صنعت خودروسازی که موجب بحران اقتصادی و محیط زیستی و نارضایتی عمومی شده است و شایسته مردم نیست را داریم.

وی خاطرنشان کرد: رسیدگی فوری به وضعیت کارکنان دولت و کارگران که عده‌ای کثیری از آنها قراردادی هستند و تامین شغلی آنها میسر نیست و گرفتاری مالی آنها را رنج می‌دهد در برنامه ما است همچنین توجه به روستاییان و عشایر از اولویت‌های برنامه ما است.

میرسلیم در همین راستا خاطرنشان کرد: تامین مالی صنایع کوچک و متوسط که بخش عمده‌ای از صنایع ما را تشکیل می‌دهد و ایجاد بازار صادراتی برای آنها جزو برنامه‌های اصلی است و ما برنامه‌ای دقیق برای ایجاد اشتغال نیروی جوان و تحصیل کرده‌ بر مبنای شرکت‌های دانش‌بنیان داریم و امروز می‌خواهم سلام این جوانان عزیز را در دانشگاه‌ها به خدمت همه نامزدها برسانم و بگویم آنها منتظر اجابت دعوت شما برای حضور در میانشان هستند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان با بیان اینکه نکات تکمیلی دیگر خود را در برنامه مستقیم با مردم خواهم گفت خاطرنشان کرد: امیدوارم با هماهنگی که بین افراد شایسته انتخاب شده دولت پاکدست وجود دارد بتوانیم از پس وظایف مهمی که به عهده ما برای خدمت به مردم و تعالی کشور و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران برآییم.

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد