سرویس: استان ایلام
کد خبر: 26472
|
08:22 - 1396/02/17
نسخه چاپی

گزارش؛

خلف وعده دولت در راه اندازی بازارچه مرزی دهلران

خلف وعده دولت در راه اندازی بازارچه مرزی دهلران
آمارها نشان مي دهد از 36 میلیون نفر جمعيت در 16 استان مرزي کشور یک میلیون و 730 هزار نفر بيکارند که بازارهاي مرزي بهترين راه توليد شغل براي آنهاست.

به گزارشايلام بيدار، با روي كار آمدن دولت يازدهم وضعيت بي كاري در مناطق مرزي به شدت افزايش يافته بود بنابراين دولتمردان قول دادند با تدابير انديشيده شده و با ايجاد بازارچه هاي مرزي به زودي ريشه بيكاري را دراين مناطق خواهند خشكاند.

با اين وجود و بعد از گذشت 4 سال و با به پايان رسيدن عمر دولت يازدهم نه تنها اوضاع دراين مناطق بهتر نشده، بلكه بيكاري به يك بحران اساسي تبديل شده است، بطوري كه به عنوان نمونه مي توان از مناطق مرزي استان ايلام نام برد كه نه تنها هیچ بازارچه مرزی جدیدی در آن ایجاد نشده بلکه روستاهای مرزی اش هم در حال تخلیه شدن است.
 
استان ایلام با داشتن 420کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی ازمناطق مهم به شمار مي آيد كه مي تواند با توجه به نياز اين كشور به كالاهاي اساسي به يكي از بازارهاي بكر از نظر توليد اشتغال براي ساكنان ماين منطقه مرزي به شمارآيد.
 
با اين وجود بي توجهي به اين مهم موجب شده تا درحال حاضر بيشتر مردم اين مناطق مجبور به كوچ از اين مناطق شوند كه اين موضوع در دراز مدت مي تواند به ايجاد بحران هاي امنيتي بينجامد.
 
در اين ميان شهرستان دهلران دراستان ايلام ازجمله مناطق مرزي به شمار مي رود كه با داشتن ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق نیازمند داشتن بازارچه مرزی است که راه‌اندازی آن نقش مهمی در بهبود معیشت مردم، اقتصاد منطقه و جلوگیری از مهاجرت معکوس مردم دارد.
 
فرماندار دهلران دراين خصوص مي گويد:« بيكاري ونبود اشتغال در اين شهرستان مردم را از نظر معيشتي تحت فشارشديد اقتصادي قرارداده است».
 
حسینعلی موسوی مي افزايد: «این شهرستان با ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق نیازمند داشتن بازارچه مرزی است که راه‌اندازی آن نقش مهمی در بهبود معیشت مردم، اقتصاد منطقه و جلوگیری از مهاجرت معکوس مردم دارد».
 
وي ادامه مي دهد : «اين موضوع مي طلبد كه براي حل مشكل بيكاري وايجاد اشتغال كه مردم منطقه به شدت نيازمند آن هستند اقدام جدي صورت بگيرد».
 
4سال وعده ووعيد
آمارهاي رسمي در سال اول دولت يازدهم نشان مي دهد، 16 استان کشور با جمعیتی بالغ بر 36 میلیون نفر در مناطق مرزی کشور واقع شده اند كه از اين تعداد ، یک میلیون و 730 هزار بیکار بوده ونيازمند داشتن شغل مي باشند.
 
درزمان روي كار آمدن دولت يازدهم، يكي از وعده هايي كه به مردم محروم مناطق مرزي داده شد ايجاد اشتغال بود كه مهترين آن ايجاد بازار هاي مرزي بود تا از اين طريق مشكلات معشيتي واشتغال آنها مرتفع شود.
 
دراين ميان، استان ايلام از جمله مناطقي بود كه بارها در فرصت هاي مختلف استاندار آن قول هايي را دراين زمينه مي داد .
 
محمدرضا مرواريد طی چهار سال گذشته در بیشتر سفرها و نشست‌های خود از ایجاد بازارچه مرزی چنگوله مهران و چیلات دهلران خبر داده بود، اما گذشت زمان نشان داد كه اين حرف ها تنها در حد شعار بوده و هيچ اقدام جدي در اين زمينه صورت نگرفته است.
 
اواخر سال گذشته بود كه استاندار ايلام دربازديدي كه ازطرح هاي شهرستان مهران داشت با اشاره به اینکه پیگیری راه ‌اندازی بازارچه مرزی چنگوله هستیم، گفت :« استان ایلام با دارابودن ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق درحال حاضر فقط دارای یک بازارچه مرزی مهران است كه در تلاش هستیم دو تا سه بازارچه دیگر در مرزهای استان فعال کنیم».
 
وی همجنين افزود:« رایزنی های بسیار خوبی با وزارت کشور و مسئولان عراقی نیز انجام ‌شده که امیدواریم در آینده این مهم محقق شود و باعث رونق فضای کسب وکار در استان شود».
 
نماینده مردم دهلران در مجلس شوراي اسلامي دراين خصوص به مي گويد: «درحالي كه سالهاست از تصويب بازارچه مرزي درايلام مي گذارد اما بنا به دلايل نامعلومي اين موضوع مهم اجرايي نشده است».
 
شادمهر کاظم زاده مي افزايد: «بيكاري و ايجاد اشتغال در استان ايجاب مي كند تا براي رفع اين معضل هرچه زودتر اقدام جدي انجام شود تا از مهاجرت مرز نشينان به ساير مناطق جلوگيري شود».
 
وي ادامه مي دهد: « به دلیل نبود کارخانه و صنایع تولیدی رشد آمار بیکاری جوانان دراستان هر روز بیشتر می شود كه اين مشكل بايد هرچه زودتر حل شود».
 
به گفته اين نماينده مجلس، به علت تکمیل نشدن زیرساخت‌ها و نبود سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادي در استان مردم مرتب اين موضوع را مطالبه كرده كه بايد به آن پاسخ قطعي وقانع كننده بدهيم.
منبع: روزنامه جوان
انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد