سرویس: استان ایلام
کد خبر: 26264
|
06:56 - 1396/02/04
نسخه چاپی

گزارش؛

ضعف دانشگاه در تبیین شعار سال/ ارائه نشدن سرفصل اقتصاد مقاومتی در بین دانشجویان رشته اقتصاد

ضعف دانشگاه در تبیین شعار سال/ ارائه نشدن سرفصل اقتصاد مقاومتی در بین دانشجویان رشته اقتصاد
دانشجویان دانشگاه ایلام، عدم ارائه بحث اقتصاد مقاومتی در کلاس های درسی و عدم اعتقاد ونداشتن اطلاعات بسیاری از اساتید در این زمینه را دلایل بحث نکردن این موضوع در محیط دانشگاه بیان کردند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، دانشگاه‌ها به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی به طور مستقیم می‌توانند در پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه و پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان ایفای نقش کنند.

یکی از اصلی‌ترین نیازهای "اقتصاد مقاومتی" تبیین مبانی نظری آن از طریق دانشگاه‌ها است

 از آنجا که اجرای صحیح سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در مرحله اول نیازمند رسیدن به یک فهم مشترک در خصوص ضرورت و الزامات آن است و با توجه به نقش دانشگاه‌ها در تبیین مسائل و مشکلات جامعه به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها بتوانند با ایجاد یک فضای گفتمان به اجرای هرچه بهتر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کمک کنند.

از این رو یکی از اصلی‌ترین نیازهای "اقتصاد مقاومتی" تبیین مبانی نظری آن از طریق دانشگاه‌ها است، این مراجع علمی هستند که باید نسخه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی را در اختیار دولت و ملت قرار دهند تا با اجرای دقیق آن بتوان کشور را به سمت تعالی و پیشرفت سوق داد، لذا لازمه  رسیدن به این هدف این است که خود دانشگاهیان و مخصوصا دانشجویان با این مفهوم آشنا و از محورها، ارکان و اهداف این سیاست آگاهی داشته باشند.

خبرنگار ایلام رصد، با این هدف که دانشجوی امروز دانشگاه های ما چقدر با مفهوم اقتصاد مقاومتی آشنا است، و آیا قادر به تعریفی از این موضوع هست یا نه؟ با حضور در بین دانشجویان دانشگاه ایلام و مخصوصا دانشجویان رشته اقتصاد این موضوع را بررسی کرده است، اما آنچه که در این میان به دست آمد این است که جمع کثیری از کسانی که مورد خطاب این سؤال قرار گرفتند یا نمی توانستند تعریفی از اقتصادد مقاومتی ارائه دهند، یا آن را مساوی با ریاضت اقتصادی و کنار آمدن با شرایط اقتصادی کنونی می دانستند.

البته برخی نیز آشنایی مختصری با مفهوم اقتصاد مقاومتی داشتند که به گفته خود آنان یا از طریق مطالعه شخصی بوده و یا  حضور در مباحث اقتصاد مقاومتی که توسط بسیج دانشجویی ارائه شده است.

عدم ارائه سر فصل اقتصاد مقاومتی در واحدهای رشته اقتصاد

همین پرسش به صورت ویژه از دانشجویان رشته اقتصاد دانشگاه ایلام نیز پرسیده شد، که اکثر قریب به اتفاق پرسش شوندگان از عدم ارائه این بحث در کلاس های درسی و سرفصل های متون ارائه شده، عدم اعتقاد بسیاری از اساتید این حوزه به مبحث اقتصاد مقاومتی و نداشتن اطلاعات دقیقی در این زمینه و همچنین عدم مطالبه گری دانشجویان در این خصوص را دلایل بحث نکردن در این موضوع در محیط دانشگاه بیان کردند.

"عبدالله شایان"مدیر گروه اقتصاد دانشگاه ایلام، در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایلام رصد، که آیا برای تبیین مبحث اقتصاد مقاومتی در بین دانشجویان رشته اقتصاد اقدامی صورت گرفته است یا نه؟ اظهار داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مبحث علمی نیازمند کمک گرفتن از دانشگاه است، و این مراکز علمی و دانشگاهی هستند که می توانند با گفتمان سازی و تعمیق این موضوع در سطح جامعه آن را به یک دغدغه ملی تبدیل نمایند.

وی افزود: چاره ای نداریم برای اینکه مشکلات اقتصادی خود را حل کنیم باید از اقتصاد عاریتی کنونی دست برداشته و در پی نسخه ای جدید و بومی از اقتصاد باشیم.

مدیرگروه اقتصاد دانشگاه ایلام، به ضرورت برگزاری همایش های اقتصاد مقاومتی در سطح دانشگاهی در راستای تبیین و بررسی این موضوع برای دانشجویان و اساتید اشاره کرد و گفت: درس های رشته اقتصاد به صورت تخصصی و براساس سرفصل های تعیین شده از سوی وزارت علوم ارائه می شوند، و شاید درسی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی نباشد اما در سال آینده تحصیلی تلاش می شود سر فصل اقتصاد مقاومتی نیز در واحدهای ارائه شده گنجاده شود.

وی با بیان این که بسیاری از اساتید نیز به بیان این مفهوم در کلاس های درس اقدام می کنند، تصریح کرد: مباحث اقتصادی باید با نگاه علمی بررسی شوند تا علاوه بر اصلاح ساختار اقتصاد به رشد و پیشرفت اقتصادی در جهان رسیده و قدرت چانه زنی خود را در سطح بین الملل ارتقاء دهیم.

 

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب