سرویس: استان ایلام
کد خبر: 26246
|
08:38 - 1396/02/03
نسخه چاپی

باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی ایلام خبر داد؛

ثبت 73 اثر فرهنگی تاریخی شهرستان آبدانان در فهرست آثار ملی

ثبت 73 اثر فرهنگی تاریخی شهرستان آبدانان در فهرست آثار ملی
باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از ثبت 73 اثر تاریخی شهرستان آبدانان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیمره خبر ، "جمال شیخی "باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی ایلام گفت: در محدوده شهرستان آبدانان 73 اثر فرهنگی تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که به دلیل وضعیت و موقعیت جغرافیایی شهرستان آبدانان بیشترین تعداد آثار ثبت شده را دارد.

باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام اظهار کرد : بیشترین آثار ثبتی آثاری هستند که مربوط به دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی است زیرا به صورت یک معبر طبیعی راه ارتباطی بین میان رودان باستان بین النهرین و عراق امروزی و محدوده فلات مرکزی ایران قرار گرفته شهرستان آبدانان است، قدمت آثار موجود در شهرستان آبدانان به بیش از 7 هزار سال می‌رسد که شاخص‌ترین آثاری که در این محدوده است مربوط به دوران ساسانی است.

وی افزود: در بخش مرکزی آبدانان قلعه قارون که مربوط به دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی است که در نزدیکی روستای قارون قرار دارد دیگر آثاری که در محدوده شهرستان آبدانان وجود دارد بقایای قلعه هزار لینی ، بقایای چهارطاقی باقرصدر، بقایای قلعه جولیان که این آثار مربوط به دوران ساسانی است، از دیگر آثار شاخص محدوده شهرستان آبدانان محوطه جولیان را می‌توان نام برد.

شیخی بیان داشت: از سری عرصه‌ها در محدوده شهرستان آبدانان شامل امامزاده‌های پیرمحمد و امامزاده سیدصلاح الدین که مربوط به قرون هفتم و هشتم هجری قمری است از دیگر آثار شاخص موجود در محدوده شهرستان آبدانان قلعه هزار درب است که یک بنای مربوط به دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی است.

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد