سرویس: استان ایلام
کد خبر: 24188
|
08:09 - 1395/09/18
نسخه چاپی

شهرستان آبدانان نیازمند نگاه ملی است؛

محرومیت در اوج ثروث خدادای وانسانی

محرومیت در اوج ثروث خدادای وانسانی
شهرستان آبدانان علی رغم برخورداری از ظرفیت های بالقوه انسانی و طبیعی، از قطار توسعه و پیشرفت و عمران شهری و روستایی باز مانده است و دچار ایستایی و سکون شده است

به گزارشايلام بيدار به نقل ازآبدانان خبر، آبدانان از مناطق جنوبی استان ایلام، دارای محرومیتهای مختلفی است که یکی از آنها جاده ارتباطی است که باعث در بن بست قرار گرفتن شهرستان شده است .

شهرستان آبدانان دارای 47 هزار نفر جمعیت سه کانون شهری، شش دهستان 19روستا و 63 آبادی است و مردم این شهرستان با گویش های کردی، لری، عربی و لکی با صمیمیت هر چه تمام تر در کنار هم زندگی می کنند.
این شهرستان از غرب و جنوب با شهرستان دهلران، از شمال شرقی با شهرستان دره شهر، از جنوب شرقی درکنار شهرستان اندیمشک قرار گرفته است.
آبدنان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در میان دو کوه کبیر کوه و دینارکوه قرار گرفته است قرار گرفتن این شهرستان در میان این دو کوه بزرگ باعث عدم پیشرفت ودر بن بست قرار گرفتن آن شده است.
متاسفانه شهرستان آبدانان به خاطر موقعیت بد جغرافیایی که دارد تاکنون هیچ گونه صنایع تولیدی و صنعتی و...چه از طرف دولت وچه بخش خصوص در آن راه اندازی یا سرمایه گذاری نشده است .
تنها راه در آمد اکثرمردم این شهرستان کشاورزی و دامداری است کشاورزی در زمین های دیم که چندسال است به خاطر خشکسالی ثمر آنچنانی درپی نداشته اند و دامداران هم چندین سال است که چراگاهی برای حیات گوسفندان خود یافت نمی کنند و باخرید علوفه ،جو و نان خشک از تنها سرمایه های زندگی خود با چنگ و دندان نگهداری می کنند.
شهرستان آبدانان دارای طبیعت زیبا و روح نوازی است که در ایام نوروز گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را از دورترین نقاط ایران به آبدانان می‌کشاند.
جاده دسترسی به شهرستان آبدانان را می‌توان خواهرخوانده ی جاده چالوس نامید زیرا از نظر زیبایی و وجود پیچ‌ و خم هایی در طول مسیر شباهت زیادی با جاده چالوس دارد.
شهرستان آبدنان به خاطر داشتن منابع طبیعی وخدادادی مانند نفت ،گوگرد ، زاج وداشتن مراتع مناسب وپیوستگی درختان بلوط آن نشانگرا پتانسیل عظیم خدادی این شهرستان است این در حالی است که وجود آثار تاریخی و باستانی فراوان دراین منطقه نشان از قدمت تاریخی این شهرستان دارد چرا که تاریخ دیرینه وآثار ارزنده تاریخی سراسر آن را فرا گرفته وآثار «گورگبران» «قلعه کرودیت» وقلعه جولیان و قلعه پشت قلعه از جمله این آثار هستند که گواه بر این مدعا است
از دیگر جاذبه های طبیعی مهم این شهرستان که سالیانه خیل عظیمی از طبعیت دوستان وگردشگران بومی وغیر بومی را به سمت خود می کشاند دریاچه‌های دوقلو ی سیاه گاو است وتو.جه مسئولین برای توسعه زیر ساختها آن می تواند زمینه اشتغال جوانان جویای کار منطقه را فراهم کند .
شهرستان آبدانان علی رغم برخورداری از ظرفیت های بالقوه انسانی و طبیعی، از قطار توسعه و پیشرفت و عمران شهری و روستایی باز مانده است و دچار ایستایی و سکون شده است هر چند اقدماتی از سوی دولت ها ومسئولین انجام شده ولی ظرفیت این شهرستان بیشتر از کار های انجام شده است
آبدانان و اشتغال: واژه ای که این روزها به یکی از کابوس های هرشب فرزندان فرهیخته و تحصیلکرده آبدانانی تبدیل شده است که این مهم همت والا و نگاه ویژه ی مسئولان استانی و کشوری را می طلبد که با ورود صنایع تبدیلی و توجه به صنعت گردشگری بعنوان یک صنعت نوین و درآمد زا میشود التیام بخش این آمال بود.
آبدانان و معماری (نمای شهری):دیار جولیان دیار قلعه های تاریخی می توانست چشم اندازی زیبایی در چشمان مسئولان به نمایش بگذارد تاشایدگامی بلند برداشته شود چرا که آب وهوای معتدل گواهی بر زیبایی های بی حد این دیار است که همچنان مغفور و بدون استفاده مانده است یا به نمای معماری منازلش که می توانست بعنوان الگویی بومی در حوزه معماری سنتی زیبایی بخش آبدانان باشد.
آبدانان و راه های ارتباطی مواصلاتی: راه های ارتباطی بدون شک توسعه و آبادانی برای هر منطقه ای به دنبال دارد چرا که یکی از شاخصه های توسعه و پیشرفت هر منطقه ای برخورداری از راه های مواصلاتی استاندارد و ایمن است.
با توجه به امکان متصل شدن شهرستان آبدانان به ناوگان هوایی کشور که تمامی بسترهای لازم برای احداث فرودگاه در این شهرستان فراهم است اما متاسفانه سالهاست علی رغم وعده های مسئولان استانی و کشوری، اما هنوز مردم چشم انتظار تحقق این وعده مسئولان هستند تا شاید لبخندی بر گوشه ی لبان آنها جاری شود. ,وتسریع در تونل کبیر کوه که بیش از ۲۸۰۰متر از آن حفاری شده است می توئاند این شهرستان را از بن بست ارتباطی خارج کند
در پایان نگاه بلند و فرامنطقه ای مسولان کشوری و استانی به شهر آبدانان که می تواند بعنوان شهری استراتژیک درعلم و فناوری، کارخانجات صنعتی و قطب گردشگری این استان استفاده نمود.
 

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد