سرویس: استان ایلام
کد خبر: 24182
|
20:25 - 1395/09/17
نسخه چاپی

استاندار ایلام در نشست خبری اعلام کرد؛

تخصیص اعتبار برای اربعین در بودجه 96/ شهر زائر در مهران راه اندازی می شود

تخصیص اعتبار برای اربعین در بودجه 96/ شهر زائر در مهران راه اندازی می شود
استاندار ایلام از راه اندازی دبیرخانه دائمی ستاد اربعین در وزارت کشور برای پیگیری امور مربوط به اربعین خبر داد.

به گزارشايلام بيدار، "محمدرضا مروارید"، استاندار ایلام در نشست خبری عملکرد ستاد اربعین استان در اربعین حسینی ۹۵ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اصحاب رسانه در ایام اربعین حسینی در همه حوزه‌ها تلاش بسیار خوب داشته و همه دست‌اندرکاران رسانه در حماسه اربعین حسینی حضوری گسترده داشته‌اند.

وی، ابراز کرد: در ایام اربعین حسینی، صحنه‌های بی‌بدیلی از تلاش و گذشت افراد و اقشار مختلف جامعه در شهرستان مرزی مهران و در مسیر تردد زوار ثبت‌شده که نقش مهم رسانه‌ها در این امر بی‌نظیر بوده  و رسانه‌های گروهی در ایام اربعین سال جاری، برای پوشش این رویداد بزرگ تلاش‌های زیادی انجام دادند و صداوسیمای مرکز ایلام نیز در پوشش این رویداد بسیار کارکردند برنامه‌های زیادی تولید کردند که قابل‌تقدیر است.

استاندار ایلام، در ادامه بابیان اینکه مقدمات بازگشایی مرز چیلات در  دهلران انجام و رایزنی‌های لازم صورت گرفته است، گفت: این امر موجب می‌شود که بار ترافیکی از مرز مهران در ایام اربعین حسینی خارج شود، همچنین بودجه‌ای در سال آینده با عنوان ردیف زیرساخت‌های اربعین حسینی در نظر گرفته‌شده است که می‌تواند در ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز در مهران بسیار مؤثر باشد.

مروارید، با اشاره به اینکه یک شهر زائر با امکانات مناسب برای اربعین حسینی در مهران ساخته شود، افزود: این شهر در قالب طرح جامع اربعین حسینی برای ارائه خدمات پذیرایی و اسکان و  خدمات مناسب به زوار  ایجاد خواهد شد.

وی، تصریح کرد: در حال حاضر ایجاد ۳ بازارچه مرزی در هلاله، چم سری و خود مهران در دستور کار قرارگرفته و احداث این سه بازارچه در مسیر تصویب مجدد قرار دارد، همچنین در مرز چیلات زیرساخت‌های لازم فراهم‌شده که این مرز را در وزارت کشور و دارایی به تصویب رسانده و باید برای  نهایی شدن به تصویب نخست‌وزیری کشور عراق برسد.

استاندار ایلام، یادآور شد: استان ایلام برای کمک به راه‌اندازی مرز چیلات آماده همکاری با استان میسان عراق در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در این مرز می‌باشد، استان ایلام در چند سال اخیر در خیلی از موارد موردتوجه مسئولان کشوری قرارگرفته و مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی و حضور زائران حسینی در مرز مهران، موجب توجه بیشتر مسئولان به مرز به استان ایلام شده است.

مروارید، با اشاره به اینکه هم‌اکنون ایجاد آزادراه حمیل به استان ایلام و فراهم کردن زیرساخت‌های ایجاد ریل قطار به استان در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: با توجه به اینکه هرسال بر حضور جمعیت زائران حسینی در ایام اربعین برای تردد از مرز مهران افزوده می‌شود، لازم است که زیرساخت‌های موردنیاز در مرز مهران فراهم گردد.

 وی، تصریح کرد: در سال 92 حدود 1۶۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کرده و این میزان در سال جاری به بیش از یک‌میلیون نفر افزایش پیداکرده است و با توجه به افزایش جمعیت زوار در مرز مهران، لازم است که خدمات بیشتری در مرز مهران به زوار با ایجاد زیرساخت‌های لازم ارائه گردد.

 استاندار ایلام، در ادامه ابراز کرد: در سال جاری در برگشت زوار حدود ۲۰ درصد افزایش داشتیم که در این زمینه نیز هیچ‌گونه مشکلی در مرز مهران نداشتیم و تنها مشکل موجود در اربعین سال جاری، زائران بدون ویزا بود و گیت‌های مرز مهران ظرفیت خروج ۲۰ هزار نفر در ساعت را داشته است.

 مروارید، یادآور شد: در خصوص بخش ویزا باید گفت که ایران آمادگی لازم را برای حذف و لغو ویزا بین دو کشور ایران و عراق دارد اما این امر باید موردپذیرش کشور عراق باشد ر عراق در این خصوص باید تصمیم‌گیری لازم را انجام دهد و باید اشاره کرد که  همه مسئولان کشور بر روی مرز مهران نظر مساعدی دارند.

وی، بابیان اینکه در ایام اربعین حسینی دستگاه‌های متولی فرهنگی باید فعالیت بیشتری داشته باشند، افزود: باید بیش از گذشته در زمینه شناساندن استان ایلام با معرفی ظرفیت‌های آن در همه عرصه‌ها به‌ویژه اقتصادی،فرهنگی و گردشگری مذهبی اقدام و  بهتر از گذشته عمل شود.

استاندار ایلام، در پایان بابیان اینکه اربعین حسینی، پدیده فرهنگی جهانی است موجب همبستگی آحاد مردم و مسلمانان جهان می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم و مسئولان در برگزاری مراسم اربعین حسینی در استان ایلام نقش مشترکی داشتند که با مصوبه اخیر در مجلس در خصوص اختصاص اعتبار ویژه به زیرساخت‌های اربعین، انتظار می‌رود که در سال‌های آتی، شاهد رشد و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای استان و پایانه مرزی مهران باشیم.

 

پایان پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب