سرویس: سیاسی
کد خبر: 24157
|
12:52 - 1395/09/16
نسخه چاپی

لغو سخنرانی کارشناسان و نمایندگان انقلابی در دانشگاه های سراسر کشور؛

تلاش دولتی‌ها برای حذف صدای مخالف در دانشگاه‌ها

تلاش دولتی‌ها برای حذف صدای مخالف در دانشگاه‌ها
هر ساله در 16 آذر ماه بمناسبت گرامی‌داشت روز دانشجو برنامه‌های مختلفی در دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور فعالان سیاسی برگزار می شود؛ اما آنچه از ابتدای دولت یازدهم در این ایام قابل توجه است گزینش سخنرانان مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌ها است ،مسئولان تشکل‌ها معتقدند که دولتی‌ها با گزینش سخنرانان، تنها اجازه‌ی حضور چهره‌های موافق خود در دانشگاه‌ها را صادر می‌کنند و سعی در منزوی کردن منتقدان دارند.

به گزارشايلام بيدار،تشکل‌های مختلف دانشجویی هر ساله در 16 آذر ماه و ایام نزدیک به این روز به مناسبت گرامی‌داشت روز دانشجو برنامه‌های مختلفی در دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور فعالان سیاسی و مسئولان مختلف کشور برگزار می‌کنند.

اما آنچه از ابتدای دولت یازدهم در این ایام قابل توجه است و نمود زیادی پیدا کرده، گزینش سخنرانان مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌ها است به طوری این امر موجب اعتراض بسیاری از تشکل‌های دانشجویی شده و مسئولان این تشکل‌ها معتقدند که دولتی‌ها با گزینش سخنرانان، تنها اجازه‌ی حضور چهره‌های موافق خود در دانشگاه‌ها را صادر می‌کنند و سعی در منزوی کردن منتقدان دارند.

هر چند رحمانی فضلی وزیر کشور روز گذشته اظهار امیدواری کرده بود که هیچ سخنرانی در روز دانشجو لغو نمی‌شود، اما آنچه اکنون قابل مشاهده است لغو سخنرانی‌های متعدد مسئولان و نمایندگان کنونی و سابق مردم در دانشگاه‌های سراسر کشور است.

البته رحمانی در اظهارات خود به این موضوع اشاره می‌کند که تمامی سخنرانی‌ها باید مجوز شورای فرهنگی دانشگاه‌ها را داشته باشند؛ اما آنچه مورد اعتراض دانشجویان و مسئولان تشکل‌های دانشجویی قرار گرفته است، صدور گزینشی مجوزها برای سخنرانان مراسم روز دانشجو است.

 

عدم صدور مجوز سخنرانی برای رسایی در دو دانشگاه اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک در تاریخ ۲۸ آبان ماه برای برگزاری سخنرانی حمیدرسایی به مناسبت روز دانشجو درخواستی را به دفتر تشکل های دانشگاه ارسال می کند اما علی رغم تمامی هماهنگی های صورت گرفته برای حضور این فعال سیاسی، دانشگاه در اقدامی غیر مشخص و غیرقانونی مجوز سخنرانی این برنامه را صادر نکرده است.

 این اقدام نامتعارف دانشگاه صنعتی اراک را چیزی جز بی توجهی به جایگاه آزاداندیشی نمی توان تعبیر کرد و بی تردید مسئولین این دانشگاه برای اقدامات غیر قانونی خود باید پاسخ گو باشند.

دانشگاه آزاد اراک نیز در اقدامی مشابه عدم صدور مجوز سخنرانی رسایی را در دستور کار قرار داد و برنامه را به صورت کاملاً غیر قانونی لغو کرد.

یکی از فعالان دانشجویی پپرامون اتفاقات دانشگاه آزاد اراک در مصاحبه با خبرنگار نسل فردا گفت: تشکل های انقلابی امروز، فقط چند نفر پادوی خاندان هزار فامیل  در دانشگاه های آزاد را مقابل خود نمی بینند بلکه شبکه اختاپوسی به میراث مانده از دوران کارگزاران  وظیفه خفه کردن صدای آرمان خواهی فرزندان این مرز بوم  را  بر عهده گرفته است.

وی افزود : هر چند که بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد با دعوت از احمد توکلی و پروفسور اکبرزادگان یک برنامه کاملاً علمی با محوریت اقتصاد را در ۱۶ آذر برگزار خواهد کرد لکن عدم صدور مجوز برای برنامه سیاسی بسیج مسبوق به سابقه است و در سال های گذشته نیز ریاست دانشگاه آزاد اراک علی رغم صدور مجوز هیئت نظارت، اقدام به لغو برنامه بسیج دانشجویی کرده است.

این فعال دانشجویی ادامه داد : همچنین در آخرین برنامه مناظره بسیج دانشجویی تنها به خاطر اعتراض به آقای هاشمی که چرا گفته بودند امام (ره) با شعار مرگ بر آمریکا مخالف است، یکی از مسئولان این دانشگاه با هوچی گری بین مسئولین استانی سعی در تخریب تشکل بسیج دانشجویی داشت.

وی اظهار داشت: برخی مسئولین این دانشگاه در حالی ساعت ها جوانان انقلابی را در پشت درهای اتاق خود سرپا نگه می دارند و حتی حاضر نیستند که پای صحبت آنها بنشینند که به اذعان یکی از اعضای هیئت نظارت، برخی جریان ها به راحتی در جلسات هیئت نظارت شرکت می کنند و با اعمال نظر به تمامی خواسته های خود رسیده اند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه در دانشگاه‌های آزاد وفاداری به خاندانی خاص مهمتر از نزدیکی به معیارهای انقلاب است، گفت: خطوط قرمز دانشگاه آزاد بجای مبانی انقلاب اسلامی، متاسفانه خاندان هزارفامیل است و اگر کسی کمترین پاسخی به حرف های ساختارشکنانه و غیرقانونی  این خاندان بدهد ، از طرف دانشگاه آزاد محکوم به سکوت خواهد شد.

این عدم صدور مجوزها و لغو برنامه ها در صورتی است که رهبر انقلاب صراحتاً در دیدار با جمعی از دانشجویان در سال جاری فرمودند: " وظیفه‌ی مسئولین دانشگاه این است که از مجموعه‌های انقلابی و متدیّن حمایت کنند. یعنی کسانی که با انقلاب موافقند و در راه انقلاب حاضرند فداکاری کنند ، با کسی که نسبت به انقلاب بی‌تفاوت است یا احیاناً مخالف انقلاب است یکسان نیستند. شما به‌عنوان وزیر، به‌عنوان مسئول، به‌عنوان نماینده‌ی جمهوری اسلامی می توانید با اینها به یک چشم نگاه کنید؟ در مورد حقوقِ عمومی بله، حقوق عمومی شامل همه است؛ امّا نمیشود شما نماینده‌ی نظام اسلامی باشید و از آن کسی که دفاع از اسلام انقلابی میکند حمایت نکنید، [ولی] از آن کسی که حمله‌ی به نظام اسلامی میکند یا لااقل نسبت به آن بی‌تفاوت است حمایت بکنید! نه، این قابل قبول نیست."

 

لغو برنامه‌های 16 آذر در دانشگاه آزاد کرمان

محمد رحیمی پور مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمان در رابطه با مراسم روز دانشجو در دانشگاه گفت: متاسفانه در جلسه ای که با مسؤلان تشکل ها در مورد برنامه های ۱۶آذر در دانشگاه برگزار شد مسئولین دانشگاه اصرار زیادی مبنی بر لغو برنامه های ۱۶اذر داشته اند و توجیهی که برای لغو مراسم تشکل ها داشتند این بود که برنامه دانشگاه درروز۱۶اذر به حاشیه میرود و استقبال کافی از برنامه نمیشود.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمان افزود: سوال ما از مسئولین دانشگاه این است که روز دانشجو متعلق به جنبش دانشجویی می باشد یا مربوط به مسئولین دانشگاه؟

وی با اشاره به برخی برنامه هایی که بسیج دانشجویی به مناسبت روز دانشجو در نظر داشت اظهار داشت: یکی از برنامه های بسیج دانشجویی جریان شناسی فساد اقتصادی در جمهوری اسلامی با حضور دکترپور ابراهیمی و برنامه دیگر بحث برجام با سخنرانی دکتر کریمی قدوسی بود.

رحیمی ادامه داد: در جلسه مسئولین با تشکل ها، تریبون آزاد پیشنهاد شده بود و دانشگاه بنا بود جلسه ای برای بررسی آن تشکیل دهد  اما با کارشکنی دانشگاه روبرو شدیم و هیچ جلسه دیگری برگزار نشد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمان با اشاره به لغو مراسم روز دانشجو در سال ۹۴ نیز توضیح داد: بنده سال گذشته را هم که به یاد می آورم در روز ۱۷ آذر بنا بود مناظره ای برگزار گردد اما دانشگاه اعلام کرد این روز تعطیل می باشد و ساعاتی پس از آن در سایت دانشگاه تعطیلی را لغو کردند اما به دلیل اعلام اولیه برنامه مناظره با تعداد اندکی برگزار گردید و امسال نیز برنامه های تشکل ها را کنسل کردند.

حذف سوالات بسیج دانشجویی از یک نماینده اصلاح طلب در دانشگاه آزاد برازجان

به مناسبت 16 آذر، مراسم بزرگداشت روز دانشجو با حضور محمد باقر سعادت، نماینده اصلاح طلب مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی برازجان برگزار خواهد شد.

این در حالی است که چند روز قبل از این مراسم، مسئولین دانشگاه از تشکل ها درخواست کردند که برای این مراسم فردی را به نمایندگی از خود انتخاب کنند تا سوالاتی را از نماینده دشتستان داشته باشد.

با توجه به اعلام دانشگاه، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد برازجان اقدام به طرح سوالاتی مبنی بر سرانجام برجام را برای این مراسم آماده کردند، ولی بعد از چک کردن سوالات از سوی مسئولین دانشگاه آزاد، به یکباره در اقدامی عجیب، سوالات بسیج دانشجویی حذف شد.

جالب اینجاست که مسئولین دانشگاه با هر گونه سوالی که برجام را زیر سوال ببرد، مخالفت کرده و اعلام می کنند "این سوالات مورد تایید نیست!"

حال این سوال به وجود می آید که چه سوالاتی برای مطرح شدن در مراسم روز دانشجو به مذاق مسئولین دانشگاه خوش می آید تا خدایی نکرده ذهن آقای نماینده مکدر نشود؟!

 

بایکوت زاکانی و سلیمی نمین در مشهد

علیرضا زاکانی، نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی بنا بود در ایام ۱۶ آذر در دانشگاه آزاد مشهد با موضوع «گرامیداشت روز دانشجو» سخنرانی کند ولی در چند روز اخیر مجوز این سخنرانی لغو شده است.

همچنین بنا بود مناظره عباس سلیمی نمین و ناصر آملی در دانشگاه فردوسی برگزار شود که این امر با مخالفت مسئولان با طرفین مناظره مواجه و لغو شد.

لغو سخنرانی نقوی حسینی در یاسوج

مهدی مختاری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: همه برنامه‌ریزی‌ها برای سخنرانی نقوی حسینی به میزبانی دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد در سالن شهید ایزدپناه این شهر و در برنامه جوان انقلابی انجام شده بود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اما علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته خسرو نظری رئیس دانشگاه فرهنگیان استان دستور لغو برنامه را صادر کرد.

وی به سیر برگزاری این برنامه اشاره کرد و افزود: مسؤولان دانشگاه برگزاری برنامه را به تأیید مسؤولان استانداری کهگیلویه و بویراحمد مشروط کردند که بر همین اساس شخصاً به فتاح محمدی معاون سیاسی امنیتی استاندار مراجعه کردیم.

وی افزود: به امید قول مساعد ایشان می‌خواستیم سالن را تحویل بگیریم که به ما اعلام کردند بر اساس نظر رئیس دانشگاه فرهنگیان استان سخنرانی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی لغو شده است.

مختاری با ابراز تأسف از لغو یکجانبه سخنرانی این عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: این در حالی است که آقای استاندار رئیس هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان و رئیس شورای تأمین استان است و انتظار این بود که بنا به وعده معاون محترم استاندار این برنامه برگزار شود.

وی با بیان خفقانی که در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از آزادی بیان  وجود دارد تصریح کرد: طوماری برای دفتر مقام معظم رهبری و همچنین جناب آقای مهرمحمدی ریاست دانشگاه فرهنگیان کشور تنظیم کرده‌ایم تا موضوع خفقان در دانشگاه فرهنگیان را پی‌گیری کنند.

پس از لغو سخنرانی نقوی حسینی در دانشگاه فرهنگیان، با هماهنگی بسیج دانشجویی، این مراسم در یکی از سالن‌های سپاه یاسوج برگزار شد.

 

لغو مناظره رحمانیان و رسایی در دانشگاه بوعلی‌سینا

مسئول رسانه و فضای مجازی بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا از لغو مناظره مدیران مسئول روزنامه شرق و هفته نامه ۹ دی در این دانشگاه خبر داد.

سروش بستان‌پیرا دوشنبه ۱۵ آذرماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: قرار بود مناظره بین مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق و حمید رسایی مدیر مسئول هفته نامه ۹ دی امروز در دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شود که به علت کارشکنی مسئولان دانشگاه بوعلی لغو شد.

وی تصریح کرد: بسیج طبق قانون مجوز هماهنگی با دانشگاه را داشته که برنامه پرسش و پاسخ با سخنرانی حمید رسایی برگزار شود اما با این وجود مسئولان دانشگاه مانع از برگزاری این نشست شدند.

وی افزود: چندین سال اجازه حضور و برگزاری برنامه از سوی تشکل‌ها در ۱۶ آذر به دانشجویان داده نمی‌شد امسال هم که از سوی وزارت علوم اجازه صادر شده، کارشکنی دانشگاه اجازه این برنامه را به ما نداد.

لغو سخنرانی کریمی قدوسی در خوزستان

مراسم سخنرانی جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که دارای مجوز هیئت نظارت هم بود، به دستور رئیس دانشگاه آزاد رامهرمز لغو شد.

لغو سخنرانی فریدون عباسی و شهاب مرادی

ابوذر صفره دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار داشت: مسئولان دانشگاه رازی با برخی اقدامات نشان دادند که مخالف برگزاری برنامه‌های تشکل‌های انقلابی این دانشگاه در بزرگداشت روز دانشجو هستند.

وی در مورد برنامه‌های لغو شده در دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: برنامه‌های انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی شامل مناظره سیاسی، سخنرانی دکتر فریدون عباسی و همایش ازدواج دانشجویی و برنامه جامعه اسلامی دانشجویان نیز اکران فیلم سینمایی یتیم‌خانه ایران، سخنرانی دکتر مهدی خیراللهی از اساتید نهاد رهبری و کرسی آزاداندیشی بود که همگی لغو شده‌اند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: بسیج دانشجویی دانشگاه رازی نیز برای آیین بزرگداشت روز دانشجو مراسمی با عنوان "به یاد قربانیان ارادت به آمریکا" با حضور سعید بیابانکی و محسن رضایی از فعالان دانشجویی دانشگاه رازی تدارک دیده بود که این برنامه نیز با عدم صدور مجوز لغو شد.

وی در مورد دلایل مسئولان دانشگاه رازی پیرامون مخالفت و لغو برنامه تشکل‌های دانشجویی بیان کرد: دلایل بیان شده همچون تأخیر در ارائه برنامه‌ها و عدم ارائه برنامه ترمی از سوی تشکل‌ها واهی و غیرقانونی است و از سوی دیگر نیز هیچیک از این برنامه‌ها در جلسه هیئت نظارت طرح نشده تا تمام برنامه‌های تشکل‌های انقلابی را لغو کنند.

وی افزود: استدلال مسئولان دانشگاه این است که ما باید هفت روز قبل از برگزاری مراسم درخواست خود را به هیئت نظارت دانشگاه اعلام می‌کردیم که این استدلال کمی طنزآمیز است زیرا براساس قانون پس از درخواست تشکل‌ها باید هیئت نظارت تا هفت روز پاسخ برگزاری مراسم را بدهد که این مسئله می‌تواند یک برداشت عجیب از آیین‌نامه موجود باشد.

وی با بیان اینکه برخی به‌صورت علنی به مقابله با جریان انقلابی دانشگاه می‌پردازند گفت: این عده قصد انفعال و عدم روشنگری و آگاهی بخشی به فضای دانشجویی را دارند و این دست مسائل که پیشنیه نیز دارد نشان می‌دهد که مسئولان دانشگاهی ما هنوز تحمل صدای نقد را ندارند.

علیرغم اعلام قبلی دولتی‌ها، بسیاری از برنامه‌های دانشجویی در ایام روز دانشجو توسط مسئولان لغو شده یا برای آن‌ها مجوز صادر نشده است؛ البته این لغو برنامه‌ها و عدم صدور مجوزها برای همه نیست و فقط دامنگیر تشکل‌های انقلابی شده و برنامه‌های اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به قوت خود پابرجاست و اجرا می‌شود. آنچه که می‌توان از این رفتار دولتی‌ها برداشت کرد تلاش آن‌ها برای به وجود آوردن تک‌صدایی در دانشگاه‌ها و حذف صدای مخالف است؛ اما سوالی که مسئولان باید به آن پاسخ دهند این است که چه باکی از برگزاری مراسم توسط تشکل‌های انقلابی دارند؟ مگر آنچه در این مراسمات مطرح می‌شود جز مبانی اصیل انقلاب اسلامی است؟ چرا دولتی از مطرح شدن مبانی انقلاب می‌ترسند و اجازه این کار را به تشکل‌های دانشجویی نمی‌دهند؟

 

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد