سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 24063
|
00:17 - 1395/09/12
نسخه چاپی

مودب: مسئولیت پذیری، وظیفه نیروی مولد فرهنگی است

مودب: مسئولیت پذیری، وظیفه نیروی مولد فرهنگی است
مدیرعامل موسسه شهرستان ادب گفت: در میدان فرهنگی، خصوصا در موقع بروز بحران، همیشه باید مسئولیت پذیر و آماده بود.

به گزارشايلام بيدار، موسسه شهرستان ادب، هر ساله با برگزاری دوره‌های آموزشی شعر آفتابگردان‌ها، استعدادهای شعر جوان را در سراسر ایران کشف کرده و طی دوره آموزشی یکساله، به تربیت هدفمند شاعران جوان می‌پردازد. بعد از هر دوره یکساله با داوری آثار جدید شاعران منتخب و ارزیابی عملکردشان در طول یکسال، تعداد محدودی به دوره تکمیلی راه پیدا می کنند.

قطار اردوهای دوره تکمیلی آفتابگردان‌ها، نهم آذر 1395 در مجتمع آموزشی فرهنگی آدینه تهران، به ایستگاه اول رسید.

همانند اردوهای دیگر آفتابگردان‌ها، این اردو نیز متشکل از چندین کارگاه نقد، کلاس آموزشی و شب شعر است. نخستین کلاس آموزشی این اردو به موضوع «جریان سازی اخلاقی، اخلاق جریان سازی» اختصاص داشت که علی محمد مودب، مدرس این کلاس بود.

علی محمد مودب، مدیر موسسه شهرستان ادب، این کلاس را با خواندن چند آیه از قرآن کریم شروع کرد و عنوان کرد، سخنانی که در این کلاس ارائه خواهد داد، حاصل تجربه بیست ساله از نفس کشیدن و کار در عرصه فرهنگ و آموزه هایی از قرآن کریم است.

اولین توصیه‌ای که علی محمد مودب به شاعران جوان داشت، مراجعت روزانه و مدد از قرآن بود.

*نیاز شدید به تولید فرهنگی بومی

مودب ادامه داد: این روزها در مورد جنگ نرم بسیار می‌شنویم و همه جناح ها و افراد بر این باور رسیده اند که ما، به تولید بومی در حوزه فرهنگ نیاز شدید داریم و باید نیروهای مولد، حمایت شوند.

وی در ادامه به فضای آماده فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: این وضعیت آماده، از جهتی تکلیف، وظیفه و سختی هایی برای ما دارد و از جهت دیگر فرصت هایی نیز در پیش روی ما ایجاد می کند.

*شناخت، ارتباط و تعامل، مراحل تولید فرهنگی

این شاعر شناخته شده به توصیف مراحل شکل گیری کار فرهنگی پرداخت و گفت: اولین مرحله در کار فرهنگی، شناخت است. شناخت اصلی ترین ثروت ماست، شناختی که منجر و منتهی به عمل شود. از دید علی محمد مودب، شناخت گلوگاهی ست که اگر کسی وارد این وادی شده و به شناخت خوبی از مسائل برسد، قادر خواهد بود تا آخر کار، به خوبی پیش رود. وی معتقد بود، شناخت رجال، چهره ها، شناخت جریان ها، شناخت قوت و ضعف خود و جبهه ای که در آن فعالیت می کنیم، از جمله زیر ساخت های رسیدن به شناخت محسوب می شوند.

ارتباط و تعامل، دومین مرحله ای بود که مدیر موسسه شهرستان ادب برای انجام کار فرهنگی برشمرد. وی به شاعران جوان گفت، ما باید حواسمان باشد که اجتماع شویم و این میسر نیست مگر با ارتباط و تعامل. از منظر وی، سه نوع نیروست که در کار فرهنگی می شود با آنها ارتباط و تعامل ایجاد کرد، نیروهای همدل، نیروهای همراه و نیروهای هم نوع. با ارتباط و تعامل با این نیروها، میشود یار گیری کرد و این یارگیری باید تبدیل به یاری گری شود، به این معنی که تعامل باید دو طرفه باشد.

*مسئولیت پذیری، وظیفه نیروی مولد فرهنگ

مودب گفت: در میدان فرهنگی، خصوصا در موقع بروز بحران، همیشه باید مسئولیت پذیر و آماده بود و برای پیشرفت در کارهای فرهنگی، باید با دشمن خود هم دوست شد.

وی ادامه داد: امروز اگر ما دید تاریخی داشته باشیم، خواهیم دید که در حال حاضر در اوج عزت زندگی می‌کنیم و در عرصه مبارزه های فرهنگی، دشواری های نسل قبل را نداریم.

شاعر مجموعه ی " دست خون" در ادامه به سخنانی در حوزه ی ادبیات پرداخت . وی اذعان داشت که استخوان بندی تمامی شاخه ها در ادبیات جمع شده و به توصیه ی اکیدش، در حوزه ی ادبیات نباید به کارهایی چون غیبت، دروغگوئی دست زد و همیشه باید اخلاق هنری رعایت شود.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد