سرویس: سیاسی
کد خبر: 23535
|
09:42 - 1395/08/06
نسخه چاپی

سریال‌ دنباله‌دار خط و نشان‌هایی که بی‌پاسخ می‌ماند

اظهارات جان‌کری ختم برجام بود؟

اظهارات جان‌کری ختم برجام بود؟
صحبت های اخیر جان کری بار دیگر خط و نشان کشیدن برای ظریف بود. از آن جهت که در اوایل سال گذشته حین نوشتن تعهدات طرف مقابل بر روی کاغذ، ظریف در رسانه ملی گفت "اگر آمریکا هم ما را پس از برجام تحریم کند، راه به جایی نخواهد برد و کشورهای دیگر به حرف او گوش نمی دهند".

به گزارشايلام بيدار به نقل از کافه حقوق؛ ماجرا از جایی آغاز شد که تیم مذاکره کننده ایران تاکید داشت "برجام الزام‌آور نیست". خوب این سخن نتایجی دارد. وقتی از سویی می گوییم که برجام الزام آور نیست تفاوت قابل توجهی برای ما ندارد؛ چراکه ما بخش اعظمی از تعهدات خود را انجام دادیم و آنجایی را که باید بتن می کردیم، کردیم و سانتریفیوژهایی را که بخاطر جایجایی از بین می رفت، نابود شد.

اما وقتی می گوییم برجام الزام آور نیست و طرف این حرف ۵+۱ است، یعنی آن ها اگر به تعهدات خود جامه ی عمل نپوشاندند نیز کاری از دست ما بر نمی آید. گرچه اینکه ما به اندک تعهدات باقی مانده ی خود باقی نباشیم، مثلا محدودیت هسته ای وضع شده را نادیده بگیریم و دوباره به توسعه ی هسته ای بپردازیم، این اقدام مصادف با بازگشت تحریم هاست.

یعنی هر آنچه که نابود کردیم، بی فایده می شود و از دست می رود و همان احساس خسارت محض را با تقویت بیشتر حس می کنیم. همه ی این فرض ها وقتی جدی می شود که جان کری مسئول تیم مذاکره کننده ی آمریکا و بالاترین مسئول سیاست خارجی این کشور می گوید:  ”برای حل مشکلات بانکی، ایران دست از حمایت از حزب الله و بشار اسد بردارد”

حقیقت ماجرا آن است که دشمن مدت ها بود، به برجام ۲و۳ و... می اندیشد. پس از تدبیر رهبر انقلاب مبنی بر ممنوعیت مذاکره ی مستقیم با آمریکا در موضوعات غیر هسته ای، دشمن برجام را مرتبط با مسائل منطقه کرده است تا با مورد استمساک قرار دادن برجام در دیگر مسائل بتواند امتیاز بیشتری از دولت یازدهم بگیرد.

از این طرف دولت یازدهم با پیگیری سیاست به اصطلاح تنش زدایی-بخوانید تنش زدایی یک طرفه - آمریکا را به امتیازگیری بیشتر امیدوار می کند. دولت یازدهم دل خود را خوش به تحویل چند هواپیما آن هم به صورت ناقص کرده است. واقعیت آن است که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز آینده ی خوشی در مقابل برجام قرار ندارد.

سه مناظره تارمپ و کلینتون به خوبی نشان داد که دوطرف در اظهارات ضد ایرانی بر یکدیگر سبقت می گیرند و ترامپ بر پاره کردن برجام تاکید دارد و از آن سو کلینتون بر حفظ برجام و افزایش ها تحریم های موشکی تاکید دارد. همچنین کلینتون مفتخر است به اینکه در مدتی که در سناتور در مجلس شنا بوده است، به تحریم‌ها علیه ایران رای مثبت داده است.

صحبت های اخیر کری بار دیگر خط و نشانی به ظریف بود. از آن جهت این خط و نشان خطاب به ظریف است که در اوایل سال گذشته در حین نوشتن تعهدات طرف مقابل بر روی کاغذ، در شبکه یک سیما گفت که اگر آمریکا هم ما را پس از برجام تحریم کند، راه به جایی نخواهد برد و کشورهای دیگر به حرف او گوش نمی‌دهند.

ظریف از آن غافل بود که نهادهای مالی و بانکی جهان بیشتر از کشورهای خودشان گوش به صحبت‌های آمریکا دارند. ظریف هیچ وقت تجربه نمی‌گیرد نه از کودتای ۲۸ مرداد نه از دفاع مقدس و حمایت آمریکا از صدام و نه از حمله به پایگاه هواپیمایی ارتش سوریه در ایام آتش بس توسط آمریکا که شناخت سران این کشور کمی خواندن تاریخ می‌خواهد و اندکی بیشتر بصیرت.

 با اعلام نتیاج انتخابات ریاست جمهوریآمریکا که هر کدام از این دو کاندیدای مطرح (کلینتون-ترامپ) رای بیاورند، بر تحریم های ایران در خوش بینانه ترین حالت خواهند افزود و دیگر بهانه‌ها همچون موشکی و ماجراجویی در غرب آسیا، حقوق بشر و… را مطرح خواهند کرد.

همانطور که صالحی گفت که نگران برجام پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و حسن روحانی معلوم نیست که در دی ماه همزمان با سر کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا چه خواهد کرد.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب