سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 23421
|
12:43 - 1395/08/01
نسخه چاپی

جای خالی ادبیات بومی و موج‌سواری با ترجمه‌ کتاب‌های عامه پسند

جای خالی ادبیات بومی و موج‌سواری با ترجمه‌ کتاب‌های عامه پسند
برخی از ناشران با ترجمه آثار به تعبیری عامه‌پسند که در نوع خود طیفی از مخاطبان را پوشش می‌دهد موج سواری می‌کنند و این برای ناشران و مولفان داخلی زنگ خطری است که باید به فکر تامین مخاطب خود با ادبیات بومی باشند.

به گزارشايلام بيدار، هفته پایانی مهر 95 مصادف بود با دهه دوم مهر الحرام که این مسئله سبب شده تا کتاب‌های مرتبط با قیام تاریخ‌ساز حسینی در صدر توجه قرار بگیرد و پرفروش شوند.

یکی از کتاب‌هایی که چند سالی از انتشار آن می گذرد ولی همچنان با استقبال روبر می‌‌شود رمان «شماس شامی» اثر مجید قیصری است که نشر افق آن را منتشر کرده است.

این رمان از زاویه دیدی بدیع و بکر به بخشی از قیام اباعبدالله الحسین(ع) می‌پردازد که شاید خواننده کمتر به آن نگریسته باشد. یک راوی مسیحی که اصلا شناختی نسبت به اسلام ندارد در جستجوی ارباب گمشده خود در جریان ماجرای انتقال خاندان امام حسین(ع) از کوفه به شام قرار می‌گیرد و همین موجب جذاب شدن روایت مجید قیصری شده است. این کتاب یکی از کتاب‌هایی بود که در هفته گذشته در میان پرفروش‌ها دیده شد.

هفته چهارم مهر 95 در واقع هفته پرفروش شدن کتاب‌های معرفی شده از سوی ششمین پویش مطالعاتی «روشنا» بود. این پویش در این دوره 3 کتاب به خوانندگان خود معرفی کرده که هر سه کتاب توانست در این هفته در میان پرفروش‌ها قرار بگیرد.

ردیفعنوان
پرفروش اولرحمت واسعه
پرفروش دومسقای آب و ادب
پرفروش سومبچه‌های عاشورا - نامیرا

نکته حائز اهمیت در پرفروش‌های این هفته قرار گرفتن کتاب «نامیرا» اثر صادق کرمیار در میان پرفروش‌ها بود. این کتاب سال گذشته و در چهارمین دوره پویش مطالعاتی روشنا به مخاطبان معرفی شده بود و این نشان دهنده از میزان اثرگذاری این پویش در میان مخاطبان دارد.

پرفروش شدن برخی آثار آن هم به صورت مقطعی نشان دهنده پایدار بودن آن کتاب در بازار کتاب نیست و شاید بتوان گفت که آثاری است بازاری که پس از اندکی فراموش می‌شود. اثاری که از «جوجو مویز» ترجمه و به صورت سریالی نیز منتشر می‌شود یکی از این آثار است که برای نمونه کتاب «هری پاتر و فرزند نفرین شده» را نیز می‌توان اثری دیگر از این دسته قلمداد کرد. البته نباید فراموش کرد که مخاطب به این نوع آثار نیاز دارد و ناشران داخلی باید آثار بومی متناسب به این نوع مخاب تولید کنند.

در این هفته نویسنده‌های پرفروش نیز بیشترشان به واسطه پویش کتابخوانی «روشنا» توانستند در میان پرفروش‌ها دیده شوند.

ردیفعنوان
نویسنده اولآیت‌الله بهجت - سیدمهدی شجاعی
نویسنده دومصادق کرمیار - طاهره ایبد
نویسنده سوماصغر طاهرزاده - جوجو مویز

کتاب‌های «نامیرا»، «سقای آب و ادب» و «آفتاب در حجاب» که دو کتاب آخر متعلق به سید مهدی شجاعی است هر سه را انتشارات «کتاب نیستان» منتشر کرده که همین سبب شده این ناشر به عنوان پرفروش‌ترین ناشر هفته پایانی مهر معرفی شود.

ردیفعنوان
ناشر اولکتاب نیستان
ناشر دومدفتر تنظیم و نشر آثار آیت‌الله بهجت
ناشر سومبه نشر - دفتر نشر معارف

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب