سرویس: استان ایلام
کد خبر: 23165
|
13:36 - 1395/07/15
نسخه چاپی

واکنش ائمه جمعه استان به تئاتر جنجالی:

توجیهات اجرای تئاتر موهن در ایلام پذیرفتنی نیست

توجیهات اجرای تئاتر موهن در ایلام پذیرفتنی نیست
ائمه جمعه استان ایلام نمایش تئاتر "سزار گئو دیابث" در جشنواره تئاتر ایلام را محکوم کردند.

گروه فرهنگ و هنرایلام بیدار::در طی روزهای گذشته خبری مبنی بر "ابتذال و بی حیایی در جشنواره تئاتر ایلام" منتشر شد؛ خبری که بازتاب های زیادی را در سطح استان ایلام به همراه داشت.

موضوع از انجا شروع شد که اختتامیه جشنوار تئاتر استان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد؛ شاید مهمترین حاشیه این جشنواره انتخاب گروهی بعنوان برتر این جشنواره و معرفی آن به جشنوار تئاتر فجر بود که با اجرای حرکات ضداخلاقی که در متن تئاتر داشته توانستند این افتخار را نصیب خود کنند(!) که باید از آن بعنوان مرگ اخلاق هنری در ایلام یاد کرد.

جای تعجب از آنجا بوده که چگونه از سوی برگزار کنندگان بیشترین جوایز را به تئاتری اهداء کرده اند که بی حیایی در آن موج میزند ؟ و اینکه چرا علیرغم تذکر شورای ارزشیابی فعالیت های هنری ارشاد مبنی بر اصلاح، بدون توجه به این بازبینی اصلاحیات را اعمال نکرده و با همان سیاق قبلی روی صحنه به نمایش درآمده است.

متأسفانه این تئاتر در حالی به نمایش گذاشته شده که در بخش هایی از آن قبح شکنی هایی از جمله نمایش اختلاط و برخورد فیزیکی مرد و زن ، پوشیدن لباس های نامتعارف و نمایش حرکاتی شنیع که از بیان آن معذوریم شاهد هستیم.

همین باعث شد تا بسیاری از بزرگان استان ایلام به این موضوع واکنش نشان دهند؛ لذا موج اعتراض به این نمایش زننده در ایلام همجنان ادامه دارد.

اجرای نمایش موهن در ایلام به نیت تبلیغات انتخاباتی است

حجت الاسلام لروند، امام جمعه شهرستان ایوان در واکنش به این اجرای این تئاتر به خبرنگار ایلام بیدار گفت: احساس می شود در سال آخر دولت یکسری حرکاتی انجام می گید که کاملا بی صداقتی دولت را نشان می دهد.

وی اظهار کرد: در این میان نقش وزارت ارشاد از همه بسیار پررنگ تر بوده که متأسفانه کلمه اسلامی را هم با خود به یدک می کشد که جای بسیار تأسف دارد.

امام جمعه ایوان افزود: حرکات و برنامه هایی اخیرا در سطح کشور از جمله قزوین و قم مشاهده شده که بسیار زشت و زننده بود و در خرم آباد نیز با برنامه ای که شکل گرفت به خانواده های شهدا اهانت شد و مردم به این موضوع اعتراض کردند.

لروند ادامه داد: بدون شک این گونه برنامه ها حساب شده است و و اخیرا هم در ایلام این گونه برنامه بسیار زشت و زننده و موهن در آستانه اربعین که خیل عظیمی از عاشقان ثارالله (ع) برای حضور در کربلا از این مسیر تردد می کنند.

وی بیان کرد: در موقعی که بنا است چند میلیون زائر از این شهر عبور کنند در این موقعیت این نمایش موهون را برگزار می کنند.

امام جمعه ایوان عنوان کرد: در واقع نه تنها وظیفه مسئولان وظیفه مردم است تا در صحنه باشند و قدم به قدم و خیابان به خیابان تبرک به خون شهید است و نباید اجازه داد افرادی که به نیت تبلیغات انتخاباتی است و کاملا با بی صداقتی همراه است.

نمایش تئاتر اخیر جسارت بزرگ به خون شهدا و مردم ایلام است

حجت الاسلام امرایی، امام جمعه شهرستان چرداول نیز در این خصوص به خبرنگار ایلام بیدار گفت: در واقع جنگ هشت ساله تحمیلی با رقص و آواز و پایگوبی و موسیقی و نیز اختلاط  مدیریت نشد؛ بلکه با صداقت و پاکی و کمیل و توسل و نماز شب وگریه های سحر پشت سر ولایت فقیه این پیروزی شکل گرفت.

وی اظهار کرد: این نمایش زننده جسارت به حضرت صاحب الزمان(عج)، ولایت و انقلاب و نیز خیانت به خون شهدا است که جای هیچ گونه توجیهی ندارد.

امام جمعه چرداول افزود: مردم و به خصوص خانواده های شهدا نسبت به اجرای این نمایش گلایه داشته و به شدت ناراحت هستند؛ ممکن است عده ای رقاص و پایکوب موافق باشند اما بسیار قلیل و ناچیز هستند.

امرایی ادامه داد: وجب به وجب ایلام آغشته به خون مبارک شهدا است و در جوار عتبات عالیات است و این جسارت بزرگی به شهدا و مردم ایلام بوده است.

برخی به دنبال ترویج اباحه گری و بی دینی هستند

حجت الاسلام "سید محسن موسوی"، امام جمعه شهرستان دهلران نیز در واکنش به تئاتر جنجالی در جشنواره تئاتر استان ایلام به ایلام بیدار گفت: استان ایلام یکی از استان هایی است که سابقه درخشانش در همه دوران های نظام مقدس جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست و ولایتمداری این استان زبانزد است.

وی اظهار کرد: این سابقه درخشان در دروه هایی از جمله دفاع مقدس، ایام اربعین و برنامه های ملی مذهبی توانسته در سطح کشور بعنوان یک استان الگو و نمونه معرفی شود.

امام جمعه دهلران افزود: اما با این وجود اجرای یکسری برنامه ها این ویژگی های برجسته استان ایلام را تحت تأثیر قرار می دهد که از جمله آن می توان به تئائر اجرا شده در جشنواره تئاتر استان اشاره کرد.

موسوی ادامه داد: باید پرسید که مسئولان مربوطه چگونه اجازه چنین کاری را داده اند و این چه رفتاری است که مسئولان فرهنگی اجازه ان را می دهند.

وی بیان کرد: در واقع اجرای این گونه برنامه ها در استان متدین ایلام اباحه گری و عین بی دینی است که در حال ترویج است.

امام جمعه شهرستان دهلران با بیان اینکه این اقدام با برنامه انجام گرفته است، گفت: بایستی در اجرای این نوع برنامه ها به مسائل شرعی و فتوای مراجع عظام تقلید توجه شود.

موسوی عنوان کرد: بایستی به جای انجام این گونه برنامه ها که در برخلاف تقویت دین است باد باورهای دینی را تقویت کرد و در این راستا دولت و نظام رسالت سنگینی را بر عهده دارند.

وی با انتقاد از مسیری که در این راستا سپری می شود گفت: بدون شک چوب این ابحه گری ها را خواهیم خورد و این موضوعی است که زندگی همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد.

امام جمعه دهلران تصریح کرد: مسئولان امر و عوامل مرتبط با این اباحه گری باید پاسخگو باشند و باید با اجرای این گونه برنامه ها جلوگیری شود چرا که از کنار این موضوعات به سادگی نخواهیم گذشت.

موسوی ضمن محکوم کردن مجدد این موضوع، از دستگاه های امنینی استان از جمله نیروی انتظامی، دادگستری و اداره اطلاعات خواست تا به این موضوع ورود جدی کنند.

وی در پایان تأکید کرد: بدون شک با توجه به در پیش رو بودن محرم و اینکه مردم این شب ها و روزها در مساجد و حسینیه ها عزاداری می کنند این گونه اقدامات در راستای جریحه دار کردن مردم در این ماه عزیز است.

نمایش تئاتر اخیر توهین به مقدسات است/ ایلام جای رقص و پایکوبی نیست

حجت الاسلام و المسلمین "محمدنقی لطفی" رئیس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان ایلام در همایش ستاد احیاء با ابراز ناراحتی از نمایش چنین کارهایی در ایلام گفت: آن‌ها مقدس‌ترین جاها را برای اجرای برنامه‌های خود انتخاب می‌کنند و در شهر ایلام که نماد استقامت و پایداری است در این شهر که هر خیابان و خانه‌اش جای بمب و موشک است و خون شهیدان دفاع مقدس در آن جاری‌شده است، نباید جای رقص و پای‌کوبی شود، ما این را تحمل نمی‌کنیم و برای پاسداری از خون شهیدان با هرکسی که باشد برخورد خواهیم کرد.

نماینده ولی فقیه در استان عنوان کرد: تئاتری در یک جشنواره در این استان اجرا و به مقدسات و عاشورای حسینی توهین می کند که بنده این را در نماز جمعه این هفته اعلام و کسانی را که در پشت این قضایا قرار دارند برخورد خواهم کرد.

لطفی با بیان اینکه این گونه برنامه ها بزرگترین منکر هستند، افزود: ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر از یک جایگاه قانونی برخوردار است و این ستاد تنها تبلیغاتی صرف نیست و از مصوبه مجلس و دولت برخوردار است.

وی تصریح کرد: همه این برنامه ها زمینه سازی برای نفوذ دشمن است.

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد