سرویس: استان ایلام
کد خبر: 23033
|
06:45 - 1395/07/10
نسخه چاپی

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با ایلام بیدار:

بنای قراردادهای جدید نفتی خام فروشی نیست/ ایرادات حقوقی IPC باید برطرف شود

بنای قراردادهای جدید نفتی خام فروشی نیست/ ایرادات حقوقی IPC باید برطرف شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ipc در حوزه مناطق حوزه مشترک نفتی جوابگو است.

"سلام امینی"، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادیایلام بیداردر خصوص قراردادهای جدید نفتی معروف بهipcاظهار کرد: در واقع این نوع از قرارداد جدید جایگزین قراردادهای بیع متقابل شده است که قراردادهای نفتی قبلی ایرادات زیادی داشت.

وی گفت:ipcهم یک قرارداد است و هر قراردادی بی عیب نبوده و ایراداتی دارد، قراردادهای جدید نفتی یا همانipcآنگونه که بیان شده غیرمحرمانه نبوده و در حد محرمانه است؛ در حال حاضر 15 ایراد از این قرارداد توسط مشاورهای مقام معظم رهبری مشخص شده و این جای خوشحالی دارد که رهبری در جریان امر قرار دارند و این گونه در مسائل ریز آگاهی کامل دارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: لذا از طریق دفتر یا شخص مقام معظم رهبری این پرونده به ریاست جمهوری ارجاع و بعد از آن به ریاست مجلس و سپس کمیسیون انرژی مجلس ارسال شد.

امینی افزود: در این کمیسیون نیز این موضوع در دستور کار بررسی قرار گرفت و اشکالات و ایرادات موردنظر برطرف شده اما باز برخی ها از این موضوع ایراد و اشکال می گیرند.

وی بیان کرد: در شرایطی که تحریم هستیم و فقط در ادبیات و ظاهر تحریم ها برداشته شده باید به یکسری مسائل توجهات ویژه داشت؛ حوزه نفتی ما بر دو قسمت است؛ اول داخلی و دوم مناطق نفتی مشترک که در حوزه مناطق مشترک نفتی از جمله آن می توان به میادین نفتی استان ایلام در حوزه چنگوله و مهران اشاره کرد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در واقع طرف مقابل با توجه به سیاست هایی که در کشور عراق حاکم است قبل از ما اقدام به برداشت مواد نفتی می کنند و براساس آخرین آمار و اطلاعاتی که بده دست آورده ام روزانه بالغ بر 150 هزار بشکه در طول روز برداشت می کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اشاره کرد: در این میان اما در طرف ما هنوز که هنوز کار برداشت در این مناطق آغاز نشده و این گذر زمان بر ضرر کشور و استان خواهد بود.

امینی عنوان کرد: در استان ایلام اما شرکت "سروک" آذر علیرغم شروع فعالیت از چهار الی پنج سال گذشته اما براساس آخرین اخبارها قرار است تا پایان سال تولیدات را شروع کند.

وی تأکید کرد: بر همین اساس روی این حساب اگر در حوزه مشرک این گونه برخورد کنیم ضرر خواهیم دید و سرمایه از بین خواهد رفت و برای این کار نیاز است تا به تکنولوژی روز دست یابی پیدا کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: برای مثال اگر از سطح زمین شروع کنیم باید تا عمق 4900 متر به نفت در مهران دست یابی پیدا کنیم اما با استفاده از تکنولوژی روز می توانیم تا 50 کیلومتر به صورت مورب برداشت کنیم و از طرفی از کجا معلوم که طرف  مقابل از این تکنولوژی روز استفاده نکند با توجه به امکاناتی که کشورهای غربی در اختیار آنان قرار می دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تعلل و زمان کشی بیش از این جایز نیست وipcدر مناطق حوزه مشترک نفتی می تواند جوابگو باشد؛ البته این سخنان بنده مربوط به این زمان کنونی است و در مورد آینده نمی توان قضاوت کرد.

وی در ادامه در رابطه با اینکه در این قراردادها خام فروشی صورت می گیرد نیز گفت: بنا نیست در این قراردادها خام فروشی نفت صورت بگیرد لذا تنها تمام اختیارات به مجری مربوطه که شرکت های خارجی است برمی گردد و بنا بر این است تا به صورت مشترک بین ایران و شرکت نفتی خارجی انجام گیرد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: با این اقدام هم بخشی از تکنولوژی روز و هم دانش مورد نظر به کشور اضافه می شود وهم باعث ایجاد اشتغال در منطقه خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: بنده این نوع قرارداد را به صلاح کشور می دانم اما باید در ابتدا تمرکز بر روی حوزه مناطق مشترک نفتی باشد و سپس مناطق داخلی.

امینی یاداور شد: اگر چه ممکن است ایراداتی هم داشته باشد اما بسیاری از این ایرادات برطرف شده و تنها از نظر حقوقی احساس خطر دارد اما اینکه برخی ها با بیان عباراتی آن را زیر سوال می برند منطقی نیست چرا که شرکت های خارجی حساب دو دو تا چهار تا را به خوبی بلدند و این گونه نیست تا با این قرارداد چاه های نفتی ما تخریب شوند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب