سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 23001
|
11:00 - 1395/07/07
نسخه چاپی

گفتگوی تفصیلی ایلام بیدار با نویسنده دفاع مقدس؛

"وده س په تی" بیانگر مظلومیت مردم دهلران در جنگ است

"وده س په تی" بیانگر مظلومیت مردم دهلران در جنگ است
کتاب "وده س په تی" مظلومیت مردم شهرستان دهلران را در روزهای آغازین جنگ تحمیلی روایت می کند.

گروه جهاد و مقاومت ايلام بيدار::جعفر نظری ، زاده شهرستان دهلران بوده که دوران جنگ تحمیلی را در سنین کودکی ونوجوانیش درک کرده است.

وی بخشی از عمر اداریش را بعنوان پاسدار رسمی سپاه و بیشترین طول مدت خدمتش را در فرمانداری دهلران واستانداری ایلام پشت سر گذاشته که مدتی از آن را در جبهه ها حق علیه باطل گذرانده است.

عضویت در گروه تفحص پیکر مطهر شهدا در مناطق غرب وجنوب و همچنین مسولیت یادمان شهدای شرهانی نشان از این دارد این رزمنده دفاع مقدس هنوز آن دوران را فراموش نکرده است.

در این سال های نظری با توجه به ذوق نویسندگی و اشرافیتی که بر وقایع و حوادث مرز استان ایلام بخصوص شهرستان مرزی دهلران داشته تالیفاتی را در این زمینه به ثمر رسانده که از جمله آنها می توان به کتاب آن سوی فکه ،تاریخ شفاهی وپژوهش های دفاع مقدس و همچنین نیز مقالات ودست نوشته هایی در رسانه های محلی و کشوری اشاره داشت.

اما آنچه که خبرنگار جهاد و مقاومت ایلام بیدار را برای این مصاحبه تشویق نمود جدیدترین اثر جعفر نظری با عنوان "وده س په تی" (با دست خالی) بود که که در پنجم مهرماه امسال با حضور سردار نقدی فرمانده بسیج مستضعفین رونمایی شد کتاب وده س په تی است .
متن کامل مصاحبه خبرنگار ایلام بیدار با این نویسنده و رزمنده دفاع مقدس را در در زیر بخوانید.

 ايلام بيدار:: چه شد که نام وده س په تی را برای کتاب تان انتخاب کردید؟
جعفر نظری::
ضمن تبریک هفته دفاع مقدس وگرامیداشت یاد امام وشهدای عزیز، شاید تمام مردم شریف استانمان معنی لغوی "ده س په تی" را بدانند ، با گویش زیبای کردی ده س همان دست وپه تی یعنی خالی ودر واقع معنای لغوی آن  "دست خالی" می شود. 
اما هدفم از این نامگذاری عنوان کردن رشادت های دوران دفاع مقدس و همچنین وبیان یک حقیقتی است که پذیرش آن شاید اگر بازگو نشود  وبوسیله نسل کنونی مستند نگردد برای نسل های آینده به افسانه تبدیل خواهد شد.

.در قواعد نظامی وجنگی شاید قابل قبول نباشد که لشکر 10 مکانیزه وزرهی عراق با همه سازوبرگ های نظامی به مدت 18 روز در مقابل تعداد حدود 200 مرد غیرنظامی وآموزش ندیده که فقط برخی از آنها اسلحه برنو یا ام یک داشته باشند وبرخی حتی این سلاح را نداشته باشند زمین گیر شود.
"وده س په تی" یعنی پیروزی حق بر باطل اگر چه که حق از نظر مادی وامکانات و تدارکات در اقل باشدوباطل به ظاهر قوی وشکست ناپذیر باشد

 ايلام بيدار::  از محتوای کتاب برایمان بگویید؟
جعفر نظری::
این کتاب روایت گری اقشار مختلفی از شهروندان دهلرانی اعم از نظامی ، شخصی ، فرهنگی ، کشاورز، کسبه و همچنیین رزمندگان وشاهدان صحنه های اولین روزهای دفاع مقدس است که از سینه آنها استخراج تا برای تاریخ درخشان انقلاب ودفاع مقدس مردم دهلران را معرفی نمایم.

این تاریخ شفاهی با مصاحبه های متعدد در سال های گذشته جمع آوری و به سبک جدیدی بطوریکه مخاطبان مختلف بتوانند آن را مطالعه کنند تدوین شده است .

در این نوشته ها  به دوهفته اول جنگ یا مقاومت 18 روزه در دهلران و لحظات سخت وحال واحوال آن روزها اشاره و پس از آن بصورت مختصربه پیشینه انقلابی ومذهبی دهلران پرداخته شده است . 
 ايلام بيدار::  در مورد مقاومت 18 روزه دهلران توضیح دهید؟
جعفر نظری::
لشکر 10 مکانیزه وزرهی عراق با تمام محاسبات نظامیش تنها باید با چند ساعت حرکت از شهر موسیان ودهلران وحرکت ستونی از مسیر جاده عین خوش دشت عباس خود را به شمال خوزستان برساند بدون اینکه هیچ نیرویی در مقابل خود تصور نماید اما در یک شرایط پیش بینی نشده تعدادی افراد محلی بدون سازمان ونداشتن تجهیزات انفرادی وسلاح مدرن وحتی ابتدایی با لباس غیر نظامی با دستانی خالی و سلاح هایی نیمه خودکار ، فرسوده وناکارآمد وفشنگ هایی که در جیبشان قرار داده اند در جلوی آنها سبز شود وتمام معادلات آنها را بهم م یزنند و18 روز تمام نگذاشتند از این سد آهنین عبور کنند.

این حرکت از شوی مردمی صورت گرفت که نه تنها خود به تنهایی در گیر جنگ نبودند بلکه خانواده هایشان در معرض مستقیم هجوم زمینی وهوایی دشمن قرار داشتند ودر واقع باید نگران خانواده های آواره خود باشند .

امااین وضعیت در روحیه انقلابی ومقاومت جانانه آنها بی تاثیر بود ودشمن را به زانو درآوردند. 

 ايلام بيدار::  از مردم دهلران برایمان بگو واین کتاب چه نقشی در معرفی دهلران دارد؟
جعفر نظری::
کتاب "وده س په تی" مظلومیت مردم شهرستان دهلران را در روزهای آغازین جنگ تحمیلی روایت می کند.

شاید گزاف نباشد اگر بگویم مردم دهلران معادلات ارتش بعثی را در تصرف سه روزه خوزستان به هم زدند زیرا اگر مقاومت 18 روزه این غیور مردان نبود و ارتش بعثی در زمان تعین شده از رودخانه کرخه عبور می کرد و شمال خوزستان وشهرهای مهم دزفول واندیمشک وشوش به تصرف در می آمد و عملا دفاع در خرمشهر بی اثر بود و خوزستان پهناور وجاده تهران به اهواز قطع می گردید.

اما مردم دهلران در یک حرکت خودجوش با همکاری یک گروهان از تیپ 84 خرم آباد وتعدادی از پاسداران که هنوز هم بصورت کامل آرایش نظامی نداشتند به موسیان رفتند وتا 13 روز اجازه عبور تانک ونفربرهای عراقی را از این شهر را ندادند و با وجودیکه مردم وخانواده ها مستقیم در معرض چنگ قرار داشتند ولی آنها از تجاوز دشمن غافل نشدند.

این مقاومت در حالی صورت گرفت که دشمن به انواع سلاح از زمین وهوا مجهز بود اما مردم حتی یک قبضه خمپاره هم نداشتند و به عدد انگشتان یک دست آرپی چی در اختیار نیروهای پاسدار نبود .

موقعیت جغرافیایی شهرستان دهلران با نقاط مرزی دیگر خیلی تفاوت دارد 220 کیلومتر مرز مشترک با عراق یعنی بیش از یک ششم کل مرز ایران وعراق وهمچنین قرار گرفتن در حدمابین غرب وجنوب و این یعنی حلقه اتصال این دو محور ، وهجوم از غرب وشرق وجنوب به این شهرستان ونبود هیچ راه ارتباطی به شهرستانی دیگر یک محاصره کامل را برای این شهرستان رقم زده بود.
دهلران با مرکز استان حدود 230 کیلومتر فاصله دارد وراه ارتباطی به مرکز استان قطع شده بود وامکان خدمات دهی وجود نداشت وراه دهلران به خوزستان همینطور ، مردم دهلران نه تنها روزهای اول دفاع مقدس بلکه تا پایان جنگ در محاصره بودند ومقاومت نمودند .

بسیاری از جنگ زدگان این مردم از ساختمان های مصادره شده وسازمانی در شهرها استفاده نکردند وتا پایان جنگ یا در روستاهای متروکه بدون آب وبرق و مرزی که خود بعنوان خط مقدم جبهه از آنها یادمی شد ویا در کپرهایی که نامشان اردوگاه جنگ زده بود در حاشیه شهرآبدانان و پهله هشت سال تمام سپری کردند. 

 

 ايلام بيدار:: از پیشینه انقلابی مردم دهلران نیز بگویید؟
جعفر نظری::
پیشینه انقلابی ومبارزات مردم دهلران در هنگام شکل گیری انقلاب هم زبان زد است.

بصیرت سیاسی در آن دوران ووجود علمایی که در این شهرستان اقامت چندین ساله داشته اند ومقابله رژیم شاه با این مردم و وجود ساواکی قوی که هنوز ساختمان ها وسلول های انفرادی ومخوف آن موجود است همه حکایت از آگاهی مردم وسرکوب آنها توسط حکومت فاسد شاه دارد.

مردم دهلران براساس اسناد ساواک در تظاهراتها و پخش اعلامیه های حضرت امام خمینی (ره) پیش قدم بوده اند وساواک تمام فعل وانفعالات آنها را رصد کرده و از طرفی ستمگری مامورین شاه نسبت به عشایر ومرزنشینان نشان از عداوت حاکمان پهلوی در این منطقه دارد. 

 ايلام بيدار:: چه عاملی باعث گردید که موضوع این کتاب را مقاومت 18 روزه انتخاب نمودید؟
جعفر نظری::
با وجود مشغله های کاری وبا توجه به اینکه در دایره کار اداری قرار دارم همواره سعی نموده ام وظیفه ام را در انتقال فرهنگ دفاع مقدس که مد نظر حضرت امام خامنه ای می باشد ایفا نمایم تا این فرهنگ دچار فراموشی نشود .

از دهلران نوشته ام چون تصور می کنم مقاومت 18 روزه در طول تمام حدود 1200 کیلومتر مرز خاکی ایران وعراق ومناطق عملیاتی دیگر وآن هم در روزهای نخستین جنگ تحمیلی که هنوز آمادگی برای دفاع نبود بی نظیر است . 
مظلومیت این مردم در این است که نقش آنها در دفاع مقدس بازگو نشده، بعد مسافت با استان و عدم پردازش برخی ازاصحاب فرهنگی ومتولی استان حتی سبب شده که بارها شاهد عدم آگاهی ساکنین استان نسبت به دهلران باشیم ودر معرفی مناطق جنگی دهلران وعملیات های مهمش همچون فتح المبین ومحرم ومناطق مطرحش در کشور مانند موسیان ، عین خوش ، دشت عباس ، فکه وچیلات قصور وبی توجهی شود.

 شاید اگر یادمان شرهانی که ابزاری برای بیان رشادت دهلران بوده با تلاش ودلسوزی برخی از دوستان وحمایت مسولین استان نبود، اصلاً به کل جنگ تحمیلی را در دهلران انکار میکردند لذا این کتاب میتواند زمینه ای باشد برای بیان ویژگی های منحصر به فرد مردم دهلران در دوران دفاع مقدس وتشویقی برای صاحبان قلم تا خاطرات آن دوران را ثبت نمایند. 

 ايلام بيدار::  نکته پایانی؟
جعفر نظری::
ضمن تقدیر از پایگاه خبری ایلام بیدار که الحق و الانصاف در بحث جهاد و مقاومت و توجه به ایثارگری های مردم استان در دفاع مقدس پیشرو بوده ، لازم می دانم بصورت ویژه از همه برادران وخواهرانی که با بیان خاطرات خود بنده را در خلق این آثار یاری کردند تقدیر نمایم همچنین از فرمانده محترم سپاه امیرالمومنین (ع) استان ومدیر محترم حوزه هنری وفرهنگی استان وهمه دوستان عزیزم که زمینه چاپ ونگارش آن را بوجود آوردند قدر شناسی نمایم .
دوم اینکه بی شک در متن ومحتوای این آثار ممکن است نواقصاتی وجود داشته باشد و یا به موضوع خاصی کمتر پرداخته شده، ضمن پوزش ودعوت همه برادران وخواهران برای نقد وبیان اشکالات امیدوارم بتوانم در چاپ های بعدی اصلاح نمایم. 

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب