سرویس: اجتماعی
کد خبر: 22027
|
08:19 - 1395/05/13
نسخه چاپی

رئیس جمهور و طرح سامانه گرمسیری ایلام و خوزستان؛

کاشتند،داشتند،برداشتیم !

کاشتند،داشتند،برداشتیم !
کاش رئیس جمهور به جای پرداختن به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان های خوزستان و ایلام در برنامه های تلویزیونی خود با مردم،از برنامه های اختصاصی دولت در این مدت سه سال برای مردم سخن می گفت، اینکه در این مدت از عمر دولت یازدهم چه دستاورد خاصی برای مردم بخصوص استان ایلام به اجرا درآورده است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی آخرین گزارش ها را در مورد عملکرد دولت یازدهم به اطلاع عموم مردم رساند.

روحانی در سخنان خود به موضوعات مختلفی از جمله برجام،قاچاق کالا،فیش های حقوقی و برخی دیگر از موضوعات هم اشاره کرد.

رئیس جمهور در این گفتگوی زنده تلویزیونی برای دومین بار در طول دولت یازدهم برای نشان دادن پشرفت کارها بخصوص در بخش کشاورزی از استان ایلام نام برد؛پیش از این روحانی در 21 مهر ماه 93 به طرح آبیاری مدرن در استانهای  سیستان و بلوچستان، خوزستان و ایلام اشاره کرده و گفته بود: در این دولت در طول یکسال گذشته برنامه ریزی البته برای سال 93 این است که 284 هزار هکتار زمین را زیر طرح آبیاری مدرن قرار دهیم،در سیستان و بلوچستان، خوزستان و ایلام اعلام کردم، برنامه زیادی برای اجرای آبیاری مدرن داریم. 

روحانی به مانند گفتگوی زنده تلویزیونی دیشب خود در سال 93،باز هم به طرح 550هزار هکتاری کشاورزی اشاره و گفت: در برخی از استانها مثلا در استان خوزستان که یک طرح ویژه‌ای بود از  زمان سفر رهبری که ایشان قول داده بود و باقی مانده بود ما حدود 200 هکتار را در این دو استان خوزستان و ایلام کانال کشی کردیم و 46 هزار هکتار در منطقه سیستان در حال انجام است بنابراین امروز یک کار بزرگی در کشاورزی در حال انجام است و شما شاهد بودید که سال گذشته در بخش کشاورزی رشد بالای 5 درصد داشتیم و انشاءالله امسال در بخش گندم به نقطه‌ای می‌رسیم که دیگر نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت تا امروز حدود 9 و نیم میلیون تن از مردم خریداری شده و پیش بینی می‌شود که ما به بالا 10 میلیون تن برسیم.

همانطور که رئیس جمهور کشورمان اشاره کردند،طرح 550 هزار هکتاری زمین کشاورزی استان های ایلام و خوزستان،طرحی است که در زمان سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان در سال 75 تصویب شده و در دولت های مختلف برای اجرای آن تلاش هایی صورت گرفته است.

این طرح در  سال 87 وارد فاز اجرایی خود شده و تاکنون هم برای تکمیل آن تلاش می شود.

تعلل وزارت نیرو برای بهره برداری از طرح 550هکتاری زمین کشاورزی

حسین علاقه بند معاون اجرایی موسسه جهاد نصردر گفتگو با خبرنگار ما یکی از مهمترین موانع اجرای طرح توسعه کشاورزی مقام معظم رهبری در خوزستان و ایلام را تامین نشدن آب مور نیاز این طرح دانست و اظهار کرد: گرچه تلاش های زیادی صورت گرفته که این طرح با وسعت 550 هزار هکتار به اجرا درآید اما تا کنون تخصیص آب فقط برای 312 هزار هکتار مصوب شده است.

وی دلایل وزارت نیرو برای تخصیص ندادن آب به طرح مقام معظم رهبری را غیر قابل قبول دانست و افزود: اعتقاد داریم که 550 هزار هکتار مشکل تامین آب ندارد و بسیاری از اراضی این طرح سال های سال است که کشت آبی انجام می دهند و مجوز آب دارند.

علاقه بند مشکل آب را ترمز سرعت اجرای طرح عنوان کرد و تامین آب مرحله دوم طرح را توسط وزارت نیرو خواستار شد و تصریح کرد: رییس جمهوری به صراحت دستور داده قولی که به مردم خوزستان داده باید عملیاتی شود اما نمی دانیم به چه علت وزارت نیرو در این امر تعلل می کند.

به گفته وی در صورت تصویب سهمیه آب، تا کنون می توانستیم نیمی از طرح را اجرایی کنیم.

طرح توسعه کشاورزی خوزستان و ایلام موسوم به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سال 75به تصویب رسید اما در سال 87 اجرای آن آغاز شد و از سال 89 سرعت گرفت. 500 هزار هکتار از این طرح در خوزستان و 50 هزار هکتار آن در ایلام اجرا می شود.

این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: تا کنون 152 هزار هکتار از طرح (48 درصد فاز اول) در 18 شهرستان خوزستان و یک شهرستان ایلام اجرا شده که شامل اهواز، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، شوش، اندیمشک، دزفول، شوشتر، آبادان، خرمشهر، شادگان، امیدیه، هندیجان، بهبهان، رامشیر، رامهرمز و دهلران است.

وی اضافه کرد: این طرح اکنون 70 کارگاه اجرایی با 9 هزار و 200 نفر نیروی انسانی دارد که 88 درصد آنها نیروهای بومی هستند.

علاقه بند اظهار کرد: 84 هزار و 700 هکتار از فاز نخست طرح، در 1.5 سال گذشته که منابع مالی از صندوق توسعه ملی تامین شده، اجرا شده است.

وی با بیان اینکه 1.5 میلیارد دلار ازمحل صندوق توسعه ملی برای طرح مقام معظم رهبری تصویب شده بود، افزود: پارسال 300 میلیون دلار (معادل هفت هزار و 700 میلیارد ریال) به این طرح اختصاص یافته و امسال نیز 13 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار تصویب شده است که تا کنون چهار هزار و 400 میلیارد ریال پرداخت شده است.

آقای رئیس جمهور شما هم چیزی بکارید تا دیگران بخورند

کاش رئیس جمهور به جای پرداختن به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان های خوزستان و ایلام در برنامه های تلویزیونی خود با مردم،از برنامه های اختصاصی دولت در این مدت سه سال برای مردم سخن می گفت، اینکه در این مدت از عمر دولت یازدهم چه دستاورد خاصی برای مردم بخصوص استان ایلام به اجرا درآورده است.دولت کاری که مردم استان ایلام آن را لمس کرده باشند انجام نداده و تمامی اظهارات رئیس جمهور در خصوص این طرح در حالی است که حتی مردم نیز اجرای طرح فوق را متعلق به دولت خاصی نمی دانند بلکه از برکات سفر مقام معظم رهبری به استان همسایه جنوبی ایلام تلقی می کنند.

اگر رئیس جمهور این همه در گفتگوی های زنده تلویزیونی خود به طرح یاد شده در ایلام و خوزستان اشاره می کند پس چرا در جریان سفر به استان ایلام قولی در این باره نداد موضوعی که تنها نشان از مانور دولت به این طرح در شرایط اضطرار دارد تا حسابی وی از پاسخ ندادن به اقدامات نکرده دولت در این مدت سه سال بهره کافی و وافی را ببرد.

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب