سرویس: سیاسی
کد خبر: 21876
|
09:03 - 1395/05/04
نسخه چاپی

اظهارات متناقض مسئولان هسته ای همچنان ادامه دارد؛

توجیه حذف سه هزار سانتریفیوژ در مسیر برجام

توجیه حذف سه هزار سانتریفیوژ در مسیر برجام
مسئولان هسته ای این روزها در حال توجیه دست آوردهای هسته ای در مسیر برجام هستند و سخنگوی سازمان انرژی هسته ای کاهش سانتریفیوژها به 6 هزار را حتی برای دشمن خطرناک میداند!

گروه سیاسی ایلام بیدار::یکسال از برنامه جامع اقدام مشترک (یا همان برجام) ایران و گروه 1+5 گذشته و در این مدت دستاوردهایی که قرار بود در این برنامه برای ایران صورت گیرد و انجام نگرفته، برای همگان به خوبی روشن شود.

بعد از آنکه دولت نتوانست نسبت به وعده های خود در طول این مدت آنان را محقق کند درصدد راهی برای برون رفت از این مشکل خود شد (!) مشکلی که به جای اینکه مشکلات مردم را حل کند دامن خود دولت را گرفت.

جدا از شعارهای انتخاباتی و وعده هایی که روحانی داده بود و تاکنون نیز محقق نشده اند، یکی از مواردی که دولت یازدهم آن را در پیش گرفت بحث سیاست خارجی بود که توجه دولت یازدهم به سیاست خارجی بیش از توجه به سیاست داخلی بود.

در واقع دولت رفع مشکلات داخلی را در ارتباط با خارج و امریکا دیده است و بر این باور است که مشکلات داخلی نه با توان داخل بلکه با ارتباط با امریکا قابل حل است و این را از اظهارات رئیس جمهور در طول سال های گذشته به راحتی می توان فهمید به طوری که مشکل آب خوردن را نیز به تحریم ها ربط داد.

در واقع دولت به دنبال بهانه ای برای ادامه این ارتباط بود تا در این میان برجام را بهترین راه مناسب برای این اقدام خود ببیند، البته این راه م باید اشاره کرد که دولت برای فرار از وعده های خود بنا داشت مسئله هسته ای و برجام را مطرح کند و رفع مشکلات را به ان گره بزند و از ان استفاده ابزاری کند.

دولت یازدهم نه تنها در این مسیر هسته ای هیچ توفیقی را برای ملت به دست تاکنون نیاورده بلکه با از دست دادن بسیاری از دستاوردهای هسته ای زحمات چندین ساله و خون شهدای هسته ای را نیز نایده گرفت تا تنها به فکر ارتباط با امریکا و فرار از وعده هایش باشد.

روند حرکتی دولت در زمینه انرژی هسته ای نه تنها توفیقی نداشته بلکه باعث پسرفت این عرصه در کشور شده است که شاید سالیان سال طول بکشد تا دستاوردهای از بین رفته دولت یازدهم در مبحث هسته ای دوباره تولید شوند.

از انجا که با توجه به انتخابات پیش روی امریکا و اظهارنظرهای مختلف در مورد برجام هیچ بعید نیست که با روی کار امدن دولت بعد به طور کلی کاغذ برجام پاره شود و دستاوردهای از دست رفته نیز به کلی فدای ندانم کاری ها شود.

برجام هیچ مشکلی را حل نکرد

از طرف دیگر با توجه به فضای مذاکره فشرده ایران و شش کشور دیگر جهان و نیز ارائه برجام، این انتظار که تحریم ها دیگر ادامه نداشته باشد وجود داشت اما برجام پس از یک سال نشان داد که نظام تحریمها از سوی دول غربی نه تنها تقلیل نیافته بلکه تشدید هم شده است، حال آمریکا در برجام به دنبال چه دستاورد دیگری است موضوعی است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها به ان اشاره های فراوانی داشته اند که طرف مقابل بعد از این موضوع به سراغ موشک های بالستیک، بعد از ان سراغ قانون، ولای فقیه و در نهایت تغییر حکومت را خواهان هستند.

در این مدت بعد از برجام حتی شاهد این بوده ایم تحریم هایی علیه ایران وضع شده که حتی قبل از برجام دشمن فکر ان را نیز در سر نداشت و به راحتی در پسابرجام آنان را اعمال کرد از جمله آن می توان به تحریم های موشکی اشاره کرد که بعنوان یکی از موارد مهم امنیت ملی ما محسوب می شود.

بهترین سندی که می توان از آن یاد کرد که برجام نتوانسته مشکلات را حل کند سفر اخیر ریاست جمهوری به استان کرمانشاه است آنجا که در وسط سخنان رئیس جمهور مردم با شعارهایی مانع سخنرانی وی شدند.

داده های هسته ای, سخنگوی هسته ای, کدخدا, استان ایلام, ایلام بیدار

توجیه داده های هسته ای از زبان آقای سخنگو

تمامی این شرایط در حالی است که سخنگوی سازمان انرژی اتمی برای جبران این همه هدررفت ها در موضوع هسته ای و بتن ریزی قلب راکتور اراک و نیز یکسری دیگر از موارد هسته ای به دنبال سرپوش گذاشتن و به نوعی توجیه داده هایی است که از دست داده ایم.

"بهروز کمالوندی"، معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی دیروز (یکشنبه) در یادواره دانشمند شهید هسته ای داریوش رضایی نژاد در ایلام گفت: در این مسیر چیزهایی را دادیم و چیزهایی را بدست آوردیم ولی تمامی سعی و تلاش تیم مذاکره کننده این بود تا خللی به ریشه اصلی صنعت هسته ای کشور وارد نشود
کمالوندی با بیان اینکه در این مسیر دکتر صالحی مسئولیت شرعی و فنی مذاکرات را عهده دار بودند، یادآور شد: آنچه مسلم است در حوزه فنی مساله ای که موجب خلل در صنعت هسته ای کشور شود، نداشتیم و برخی محدودیت های اعمال شده برای جمهوری اسلامی ایران نیز مقطعی است؛ امروز جمهوری اسلامی ایران به استقرار، ثبات و حفظ داشته هایش نیاز دارد و برای تحقق این مهم باید ارتباط و تعاملش را با دنیا حفظ کند
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به بمب نیاز ندارد، اظهار کرد: این مملکت حساب و کتاب دارد و مقام معظم رهبری خطوط قرمز را مشخص کرده اند و در مذاکرات هسته ای ایران با شش قدرت جهانی که بیش از 80 درصد اقتصاد و قدرت نظامی دنیا را دارند، با اقتدار وارد شدیم؛کمالوندی با بیان اینکه برای غنی سازی نیازمند مواد اولیه بودیم بنابراین با فرض اینکه هم اکنون 190 هزار ماشین صنعتی در حال کار هستند، یادآور شد: زمانی که مواد اولیه نداشته باشیم کار مثبتی انجام نمی شود
وی ادامه داد: اگر 190 هزار ماشین از نسل اول فعالیت کند تنها سوخت یکسال نیروگاه بوشهر را تامین می کند و این کفایت نمی کند، پیش از مذاکرات هسته ای 9 هزار سانتریفیوژ در کشور کار می کرد البته 20 هزار دستگاه در کشور نصب بود، اما تست هم نشده بودند و فعالیتی هم نداشتند؛در مذاکرات هسته ای تعداد سانتریفیوژها به حدود 6 هزار دستگاه و حفظ تاسیسات فردو رسیدیم و این تعداد برای این مقطع کفایت می کند و از همه مهمتر ادامه غنی سازی است
کمالوندی افزود: از دیدگاه دشمنان این تعداد یعنی فعالیت 6 هزار سانتریفیوژ برای رسیدن به بمب اتمی کفایت می کند اما این موضوع در دستور کار ما نبوده و نیست اما دشمنان خیال می کنند ما در این راه فعالیت می کنیم
وی اضافه کرد: امتیازهایی که در روند مذاکرات هسته ای توسط جمهوری اسلامی ایران اخذ شد براحتی گرفته نشده بنابراین تداوم صنعت هسته ای نیازمند ارتباط است و تعامل با دنیا است.

اینکه حذف سه هزار سانتریفیوژ و کاهش آن به شش هزار همان کار 9 هزار سانتریفیوژ را می کند تنها یک توجیه برای از دست دادن داشته هایمان است.

تعامل با دنیا یا کدخدا؟ بدون کدخدا هم صد آید هم نود

آنچه که سخنگوی سازمان انرژی اتمی از ان بعنوان تعامل با دنیا نام می برد باید اشاره شود که ایران بدون تعامل با دنیا و تنها به همت همین متخصصین داخلی موفق شد تا سوخت 20 درصد غنی سازی کند و به قول خود آقای سخنگو چون که صد آید نود هم پیش ماست دیگر چه نیاز به خارج؟

احتمالا منظور آقای سخنگو پیشتر تعامل با کدخدا است تا دنیا!

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب