سرویس: استان ایلام
کد خبر: 21256
|
02:57 - 1395/04/05
نسخه چاپی

کاشت دستنبو در ملکشاهی+خواص آن

کاشت دستنبو در ملکشاهی+خواص آن
کاشت دستنبو با نام محلی "گرگه دیمی" در شهرستان ملکشاهی از ظرفیتهای مناسب کشاورزی است که هنوز به خوبی بدان پرداخته نشده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازملکشاهی خبر، "گرگه دیم" بدون نیاز به آب و دیمی می روید ،صیفی ای  کوچک‌تر از  طالبی  و تقریبا به اندازه یک کف دست می‌باشد. دارای طبعی گرم و تر می‌باشد، اما شهرت آن بیشتر به واسطه بوی خوشی است که دارد. در تولید این محصول سم و کود نیاز نیست و شاید تنها میوه کاملا پاک و ارگانیک باشد که در روزهای کوتاه عمرش می تواند کام اعضای خانواده ها را شیرین کند.

این میوه در ایران بیشتر در غرب کشور یافت می‌شود ،برخی در زبان کردی کرمانشاهی به آن  ˈکا لکˈ هم می گویند. نوع ریزتر آن  معروف به نام ˈشمامهˈ وجود دارد که در بسیاری از مناطق  فقط برای استفاده از  بوی مطبوعش در فضای خانه ها استفاده می شود.

این محصول در  احتباس ادرار و یا سنگ مجاری ادراری بسیار موثر است ،افراد مبتلا به کم خونی، نقرس و روماتیسم  بهره بیشتری از مصرف این میوه خواهند برد.این میوه سرشار از پتاسیم می باشد. دستنبو  نفاخ است و در بیماران دیابتی توصیه نمی شود.

با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان ملکشاهی،کاشت این محصول جالیزی  بدون  نیاز به آبیاری و نیاز به کود و سموم  شیمیایی از ظرفیت خیلی خوبی برخوردار است و با اشاعه بذر بومی آن می توان سطح وسیع تری از مزارع دیم منطقه را به این محصول اختصاص داد.

مولوی در شعر خود  در باره بوی خوش میوه نیز چنین گفته اند:

"یار، دستنبو به دستم داد و دستم بو گرفت"

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب