سرویس: استان ایلام
کد خبر: 21052
|
00:52 - 1395/03/26
نسخه چاپی

گزارش/

اشتغالزایی 500 ایلامی در یک طرح اقتصاد مقاومتی

اشتغالزایی 500 ایلامی در یک طرح اقتصاد مقاومتی
یک مجری اقتصاد مقاومتی با انجام طرح اقتصاد مقاومتی روغن گیری زیتون موفق به ایجاد اشتغال برای 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام پویا، مهم ترین معضل فعلی کشور و بویژه استان ایلام در بخش اشتغال و بازار کار,  فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که پس از فراغت از تحصیل و آماده شدن برای ورود به عرصه کار و تولید، تفکر پشت میز نشینی را دارند و همین باعث افزایش تعداد بیکاران شده است درحالی که کارشناسان تاکید دارند که برای تغییر این دیدگاه باید تفکر کارافرینی میان جوانان گسترش یابد.

شکی در آن نیست که  باید برای رفع معضل بیکاری از تفکر پشت میز نشینی به فرهنگ خودباوری و عمل حرکت کرد اما آنچه حائز اهمیت است میزان استقبال از این سیاست در بین جوانان است با وجود همه تصمیمات خوبی که در راستای تحقق این تفکر صورت گرفته است متاسفانه باز هم اکثر جوانان کار را به پشت میز نشینی تفسیر می کنند و کمتر کسی است که کمی شجاعت به خرج دهد تا با استفاده از خلاقیت و پشتکار به فکر راه اندازی یک کار تولیدی و ثروت آفرین باشد.

اما دراین راستا افراد کارآفرین و خلاق که با پشتکار و ممارست موفق به این مهم شده اند کم نیستد و یکی از آنها"حجت الاسلام روح الله تاري" از فعالان اقتصاد مقاومتی شهر ایلام  است که با تکیه بر توانایی های خود و دریافت وام توانسته در راه تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشته و موفق باشد.

اقتصاد مقاومتی قوام جامعه اسلامی است که پایه و مبنای آن منابع داخلی است؛ اقتصادی که مقابل هر نوع فشار و هر نوع تحریم مقاومت کند و دچار بحران نشود .این نوع اقتصاد تکیه بر منابع داخلی چه مادی و چه انسانی و جداشدن و تکیه نکردن بر ساختارهای تک محصول و با هدایت و مدیریت صحیح اقتصادی بر تامین همه نیازهای جامعه از منابع داخلی با برنامه ریزی درست در تولید مصرف می باشد.

"حجت الاسلام روح الله تاري" از فعالان اقتصاد مقاومتی شهر ایلام  در گفتگو با خبرنگار ایلام پویا گفت: در سالی که مزین به اهمیت توجه به اقتصاد مقاومتی  از لسان رهبر معظم انقلاب و تاکید بر  رشد و بالندگی در سایه توجه به امورات و فعالیتهای داخلی و حرکت در مسیر و چشم انداز خودکفایی و تقویت استقلال بیش از پیش اقتصادی است به نظر می رسد  به ثمر نشستن طرح های اقتصاد مقاومتی خانگی و طرح های مربوط به کارگاه های زودبازده کوچک هم نویدی در مسیر اقتصاد پویا و مقاومتی است.

این فعال حوزه اقتصادی اظهار کرد: شرایط فعلی منطقه ایجاب می کند با وجود کم بودن میزان کار دولتی و استخدامی های موجود، هر جوان با استفاده از ظرفیت های محل زندگی خود درآمد زایی برای منطقه خود ایجاد و در حد توان خود به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.

تاری درمورد آشنایی خود بااین فعالیت گفت: بنده بعد از گذارندن دروس حوزوی در ایلام در شهر قم مراتب تحصیلی خود را گذراندم و درهمانجا نیز به طب سنتی علاقه مند و از دروس حوزه علمیه در این راستا بهره مند شدم.

وی افزود: با این باور که باید تغییری با مضمون زندگی به سبک اسلامی  در زندگی خود به وجود آورم به فکر فعالیتی در این راستا افتادم.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: سال 92، با خریداری 150 کیلو زیتون از باغات اطراف ایلام برای مصرف خانگی کار خود را شروع کردم.

این کارآفرین استان تصریح کرد: در اواخر سال 93 برای تولید انبوه دست به کار شدم، و اولین دستگاه ها را برای روغن گیری از ایلام و با کمک سازمان تعاون روستایی بصورت اجاره ای به کار گرفتم و زیتون تمامی باغات اطراف ایلام را خریداری کردم.

وی گفت: در اواخر سال93، 20 تن زیتون از باغداران زیتون استان خریداری شد که در واقع نتیجه اولین قدم امیدواری این باغداران بود.

این فعال اقتصادی بیان کرد: با شروع روغن گیری از مهر ماه تا بهمن ماه بالغ بر2 تن زیتون روغن گیری شد، از آنجایی که در این راه با مشکل تامین اعتبار مواجه بودم که طی رایزنی و همکاری با سازندگی سپاه موفق به دریافت تسهیلات شدم.

تاری افزود: یکی از نیازهای مهم این فعالیت داشتن سردخانه برای نگهداری محصولات و زیتون ها است که بتوان در طول سال از آنها بهره مند شد که 2 الی 3 روز بعد از چیده شدن به فساد محصول نیانجامد.

وی در ادامه از نحوه ی کار دستگاه ها گفت که نحوه ی کار آنان به سبک پرس سرد است و کیفیت روغن زیتون با این روش بسیار بالاتر از روغن گیری با پرس گرم است.

این کارآفرین موفق تصریح کرد: این فعالیت نیازمند حمایت، تبلیغ و اطلاع رسانی رسانه هاست.

وی ضمن گلایه از صدا و سیما گفت: بعد از مراجعه متعدد و صدا و سیمای ایلام اقدام به تصویر برداریاز این طرح نمود که متاسفانه تنها یکبار به صورت خلاصه برنامه در شبکه استانی پخش شد.

تاری گفت:  ایجاد کارگاه های تولیدی کوچک از جهات مختلف دارای مزیت و صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به سطح گسترده است از جمله اینکه راه اندازی این کارگاه ها به سرمایه زیادی احتیاج ندارد و برای شروع فعالیت نیز نیازی نیست تا بیرون از شهر باشید و برخی از کارگاه ها را در سطح شهر و حتی داخل منازل مسکونی راه اندازی کرد.

وی تصریح کرد: این فعالیت 3 تا 5 نفر را به صورت مستقیم، و حدود 500 نفر را هم به صورت غیر مسقیم مشغول به کار کرده است.

 

 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب