سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20721
|
08:31 - 1395/03/10
نسخه چاپی

گزارش ایلام بیدار از بازی دولت با سلامت مردم ایلام؛

گرد و غبار، دردی که با برجام تابان هم درمان نشد

گرد و غبار، دردی که با برجام تابان هم درمان نشد
دولت تنها با پرداختن صرف به برجام آن را راهگشای تمامی مشکلات قلمداد می کند در حالی که استان ایلام نه تنها خیری از برجام تابان دولت ندیده بلکه تأثیری در کاهش گرد و غبار برای مردمان این دیار نداشته است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار:: موج های ورود گردو غبار به استان ایلام به یک داستان همیشگی تبدیل شده و در برخی از مناطق استان و شهرستان ها این داستان سر درازی داشته و دارد.

میهمان ناخوانده ای که البته برای ایلامی‌ها خوش‌یمن نیست، چرا که تنها میهمانی است که مردم تاب تحمل آن را ندارند.مردمان این دیار در حالی با این پدیده- گرد و خاکدست و پنجه نرم می‌کنند که علی‌الظاهر ورود آن به استان تمامی نداردمردمانی که در روزهای سال دفاع مقدس خاک حاصل از بمباران‌ها را تجربه کردند، در برهه کنونی نیز درگیر گردوغباری شده‌اند که وجود آن باعث آزردگی خاطرشان شده است.

 از روزهای گذشته شدت ریزگردها در ایلام کم‌کم به اوج خود رسیده و حالا میزان گرد و خاک به حدی است که با مه غلیظ اشتباه گرفته می‌شود. آیین‌نامه مصوب دولت در بحث گرد و غبار تاکنون ره به جایی نبرده و کمیته‌های امور استان‌ها، علمی و تحقیقاتی، روابط بین‌الملل، آموزش و روابط عمومی و اجرایی ذیل کمیته ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تاکنون نتوانسته‌اند برنامه‌های مدونی را برای کاهش این ریزگردها در عمل ارائه دهند.

مشکل اصلی در این حوزه ضعف مدیریتی است، چرا که حین ورود ریزگردها مسؤولان نشست‌هایی را برپا می‌کنند و تا ورود مجدد ریزگردها نتیجه نشست‌ها را به امان خدا می‌سپارند.

آیا نباید برای عدم ورود ریزگردها منشا ریزگردها، مکانیسم‌های وقوع، علل اصلی تولید گرد و غبار، شناسایی ماهیت آن و سهم هر کشور در تولید این پدیده را مورد توجه قرار داد؟

خطر سلامت مردم با ورود گردو غبار

آنچه در این میان باید به ان اشاره کرد این است که ورود این پدیده باعث ایجاد ضربه به سلامت مردم استان ایلام شده است، به خصوص در چند روز گذشته که موج جدیدی ایلام را تحت تأثیر قرار داد، در چند روز گذشته گزارشهایی از مبتلا شدن تعدادی از مردم در شهرستان های مختلف استان به بیماری سرگیجه، استفراغ و اسهال منتشر و در برخی ازمحافل علت اصلی این بیماری آلودگی آب عنوان شده بود.

راضی ناصری فر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این رابطه با بیان اینکه بیماری تب و اسهال مشاهده شده بیشتر به تغییرات فصلی مربوط است، گفت: امسال زودتر از موعد همیشگی در ایلام و همچنین شهرستانهای استان شیوع پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: وجود ریزگردها و گرد و غبار یکی از علل شیوع این بیماری است و هر ساله شاهد بروز چنین بیماری در سطح استان هستیم.

با توجه به این مهم گردو غبار باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامت مردم استان ایلام شده است و کودکان و کهنسالان ایلامی در معرض بیش از پیش این بیماری هستند.

حذف بودجه ریزگردها و بی توجهی دولت به سلامت مردم

از طرف دیگر در بودجه سال 95 چیزی به نام ریزگردها و اعتباری برای حل این مشکل نیز دیده نشده است، در ادامه این اقدام دولت حتی برخی از نمایندگان مجلس که درگیر با این پدیده هستند نیز به نوع های مختلفی اعرتاض خود را اعلام کردند که در این راستا سید شریف حسینی، رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به عدم اختصاص اعتبار به حل مشکل ریزگردها در بودجه سال ۹۵ گفت: نماینده دولت در واکنش به پیشنهاد اختصاص بودجه برای این مسئله به حالت قهر از جلسه کمیسیون تلفیق بیرون رفت.

حسینی با اشاره به حذف بودجه ریزگردها در سال 95 نیز می گوید: ما نتیجه گرفتیم توان حل این مشکل در دولت وجود ندارد، وی از استان‌های خوزستان، کرمان، ایلام، بوشهر و هرمزگان به عنوان استان‌هایی که به مسئله ریزگردها مواجه هستند، نام برد.

حذف بودجه ریزگردها نشان از بی اهمیتی دولت به مقوله سلامت به خصوص مردم استان ایلام حکایت دارد به طوری که ارزشی برای سلامت آنان قائل نیست و در این میان دولت تنها با پرداختن صرف به برجام آن را راهگشای تمامی مشکلات قلمداد می کند در حالی که استان ایلام نه تنها خیری از برجام تابان دولت ندیده بلکه تأثیری در گرد و غبار نداشته است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب