سرویس: سیاسی
کد خبر: 20705
|
17:55 - 1395/03/09
نسخه چاپی

پرویز امینی:

شکست سیاست «تَکرار می‌کنم» امروز نهایی شد

شکست سیاست «تَکرار می‌کنم» امروز نهایی شد
تحلیل‌گر مسائل سیاسی با برشمردن و تحلیل 8 شکست و یک پیروزی در انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: سیاست «تکرار می‌کنم به هر دو لیست رأی بدهید» امروز شکست خورد.

به گزارشايلام بيدار،پرویز امینی تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس دهم و پیام‌های این انتخاب،‌ اظهار داشت: روز نهم خرداد روز پیروزی «معجزه لابی» و شکست بسیاری چیزهای دیگر بود؛ بنده قبلا درباره مدیریت مجلس گفته بودم چون جریان‌ها نتوانسته‌اند اکثریت را بسازند، مدیریت مجلس نیز با لابی شکل خواهد گرفت و ترکیب هیأت رئیسه نشان داد که سازوکار لابی چه معجزه‌ای می‌تواند در سیاست بکند.

*پیروزی بزرگ، پیروزی لابی در امر سیاست بود

امینی تصریح کرد: فاصله 70 رأی بین لاریجانی به عنوان نفر دوم قم با عارف به عنوان نفر اول تهران با حدود 10 برابر اختلاف رای بین این دو، نشان داد انتخابات در شکل‌دهی هیأت رئیسه مجلس موثر نبوده و لابی در تعیین ریاست اثر گذاشته است، بنابراین پیروزی بزرگ روز 9 خرداد، پیروزی لابی در امر سیاست بود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به شکست‌هایی که در این انتخابات شکل گرفت، ادامه داد: شکست اول «شکست بازیگری تاکتیکی در سیاست در برابر سیاست ورزی راهبری و استراتژیک» بود، امروز روز شکست لاریجانی هم محسوب می‌شود؛ چراکه او یک بازیگر تاکتیکی است که عقبه ایدئولوژیک و سیاسی خود در حوزه سیاسی و اجتماعی را رها کرده بود. پیش تر در تحلیلی گفته بودم، لاریجانی قهرمان تاکتیک و مغلوب استراتژیک است چرا که در مسیر سیاست ورزی، عقبه ایدئولوژیک خود را ترک کرده بود که ارزش راهبردی برای هر بازیگری در سیاست دارد. اما امروز جناب لاریجانی با حمایت و رأی همان آنها رییس مجلس شد.

*شکست فرصت‌طلبی و بی‌هویت شدن در انتخابات هیات رئیسه مجلس

امینی شکست دیگر جریان اصلاح طلبی را «شکست فرصت‌طلبی و بی‌هویت شدن» برشمرد و تصریح کرد: جریان اصلاح‌طلبی در تغییر رویه‌های خود به ویژه بعد از سال 84 از بسیاری شعارهای خود عدول کرد. ابتدا شعار «عبور از حاکمیت» و «عبور از خاتمی» مطرح شد اما در ادامه به بازگشت به سوی «خاتمی»، سپس بازگشت به «هاشمی»، «موسوی» و حتی «روحانی» تبدیل شد و در انتخابات اخیر به بازگشت به «لاریجانی» رسید.

وی افزود: این در حالی است که لاریجانی نماینده راست گراترین گروه‌ سیاسی است  و  بخشی از همراهانش در لیست اصلاح‌طلبان حضور داشتند، بنابراین اصلاح‌طلبی تحت تاثیر اپورتونیسم و قدرت‌طلبی صرف بی‌معنا شده بود. اما این مسیر قابل تداوم نبود و به شورش بدنه و بازیگرانی مثل عارف که در این فرصت‌طلبی قربانی می شدند انجامید و ناکام ماند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان انتظار داشتند در این فضای فرصت‌طلبی، عارف انصراف بدهد؛ اما به خاطر فشار افکار عمومی او این کار را نکرد، گفت: بنابراین رشد این مقدار از پراگماتیسم و عمل‌گرایی، هویت این جریان را منتفی می‌کند.

*«احساس شکست» اصلاح‌طلبان پس از انتخابات هیات رئیسه

وی «شکست ادراکی» اصلاح‌طلبان در انتخابات هیأت رئیسه امروز را شکست دیگر این جریان برشمرد و خاطرنشان کرد: پس از نتیجه انتخابات هفتم اسفند، اصلاح‌طلبان احساس پیروزی و اصولگرایان احساس انفعال داشتند؛ اما مسیری که امروز در انتخابات هیأت رئیسه مجلس طی شد، اصلاح‌طلبان را در موضع «احساس شکست» قرار داد و از این رو «پیروزی ادراکی» تبدیل به «شکست ادراکی» شد.

امینی تأکید کرد: کسانی که تا پیش از این می‌گفتند ما پیروز انتخابات هستیم، از کرسی  12 نفره هیأت رئیسه تنها 3 کرسی را کسب کردند و 9 نفر از جریان رقیب پیروز شدند؛ این به معنای شکست ادراکی در این جریان است. خصوصا بعد از نتایج انتخابات رئیس مجلس خبرگان که با مخالفت سه چهارم اعضای خبرگان(64 نفر) با هاشمی توام بود.

وی یادآور شد: احساس شکست مضاعف در این بدنه اجتماعی رقم خورد که «سرخوردگی» و «بی اعتمادی» از پیامدهای آن است.

* شکست «سیاست‌زدگی‌های تحلیلی» در انتخابات امروز

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد: شکست دیگری که در انتخابات امروز شاهد آن بودیم «شکست تحلیل‌ها» بود؛ درواقع شکست تحلیل‌های غیرواقع‌بینانه و شکست سیاست‌زدگی از مصدایق شکست‌های امروز است، چراکه جریان اصلاح‌طلب تا امروز از پیروزی خود سخن می‌گفتند، اما فاصله 70 رأی بین لاریجانی و عارف نشان داد اگر آنها پیروز انتخابات بودند، چنین نتیجه‌ای نباید شکل می‌گرفت.

وی شکست دیگر را «شکست مبناگرایی خام» عنوان کرد و اظهار داشت: برخی در سیاست آنچنان روی مبناها تأکید می‌کنند که از نتیجه و عمل سیاسی، صرف‌نظر می‌کنند و این دامنه عملشان را محدود می‌کند و زمانی که به واقعیت رجوع می‌شود ما شاهد نوعی از مبناگرایی خام هستیم که مصداق این امر، مرزبندی عمیق اصولگرایان با لاریجانی و قالیباف پیش از این و حمایت از لاریجانی در انتخابات اخیر هیأت رئیسه و پذیرفتن اوست.

* امروز سیاست «تَکرار می‌کنم» شکست خورد

امینی ادامه داد: شکست دیگر در انتخابات هیأت رئیسه امروز «شکست نمادگرایی در سیاست‌ورزی» بود که نماد آن نیز خاتمی است؛ این مسئله نشان داد سیاست، محدود به سیاست‌ورزی نمادین نیست که آقای خاتمی گفت «تکرار می‌کنم به هر دو لیست رأی بدهید» و فکر کردند پیروز انتخابات شده‌اند، اما در حال حاضر هم در خبرگان و هم در مجلس ریاست به گونه‌ای رقم خورده که نتیجه دلخواه آنها به دست نیامده است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی، سیاست را نیازمند عمل و کنش سیاسی و لابی‌گری دانست و خاطرنشان کرد: نمادگرایی در سیاست‌ورزی جزء محدودیت‌های احمدی‌نژاد و خاتمی است.

* نماد «شکست نابلدی سیاسی» عارف است

وی تصریح کرد: شکست دیگر در انتخابات امروز «شکست نابلدی سیاسی» بود و نماد این شکست نیز آقای عارف است؛ چراکه شما نمی‌توانید با ادعا و پروپاگاندا پیروز میدان عمل باشید و سیاست یک امر کاملاً حرفه‌ای است و از این رو ما دیدیم که نفر دوم شهرستان قم با فاصله 70 رأی و با غلبه بر نفر اول تهران رئیس مجلس شد.

امینی شکست دیگر در انتخابات هیأت رئیسه امروز را «شکست دوقطبی کردن و انکار تکّثر» عنوان کرد و اظهار داشت: فضای هیأت رئیسه نشان داد حضور افراد مستقل در مجلس آن قدر جدی است که آنها را در بالا و پایین آوردن موقعیت اقلیت‌های بزرگ اما شکننده دو طیف سیاسی نقش آفرین کند. مستقل‌ها در رقم خوردن نتیجه تعیین کننده بودند. از این رو ما دیدیم همزمان لاریجانی با 173 رأی رئیس مجلس شد و مطهری رأی نیاورد، اما پزشکیان با 154 رأی در ترکیب هیأت رئیسه قرار گرفت.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین رأی مستقل‌ها در مجلس دهم سرایت کرده و ما شاهد شکست تحلیل‌هایی هستیم که سعی داشتند فضای جامعه را دوقطبی کرده و به تکثر بی‌توجه باشند.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد