سرویس: اقتصادی
کد خبر: 19450
|
16:28 - 1394/12/23
نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران:

سکوت عافیت طلبانه دولتی ها در مبارزه با فساد اداری جای توجیه ندارد

سکوت عافیت طلبانه دولتی ها در مبارزه با فساد اداری جای توجیه ندارد
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: مبارزه با فساد هزینه های سنگینی ممکن است متوجه مدیران کند و آن ها حاضر نیستند ریسک مبارزه با فساد را تقبل کرده و هزینه های آن را پرداخت کنند.

به گزارشايلام بيدار، محمد حسین برخوردار مدیرعامل شرکت دخانیات ایران درخصوص مواجهه مدیران بنگاه های دولتی و شبه دولتی با مقوله فساد اداری و اقتصادی اظهار داشت:  شیوع فساد در دستگاه های دولتی به حدی رسیده است که باید بگوییم امروز همه صاحبنظران وظیفه دارند بعنوان یک تکلیف ملی و یک نگرش ارزشمدار به صراحت به موضوع آسیب شناسی نظام اداری و اقتصادی کشور بپردازند و مسئله فساد اقتصادی و اداری در کشور را مورد بازبینی قرار دهند. چرا که کلیه اراده هایی که معطوف به رشد و ارتقاء اقتصاد کشور هستند در مواجهه با یک معظل بزرگ به نام فساد اداری زمینگیر شده اند.


مدیرعامل دخانیات ایران ادامه داد: هرچند مدیران بنگاه های اقتصادی در بخش دولتی و خصولتی، خواستار مقابله با فساد اداری و اقتصادی در دستگاه های تحت مدیریت خود هستند ولی مسئله این است که به محض آغاز اقدام اجرایی برای بستن معابر فساد و به خطر افتادن منافع یک عده، چرخه تقسیم منافع به تحرک افتاده و مدیران را تحت فشار قرار می دهد.

به گفته برخوردار، این فشار های رسمی و غیر رسمی و کارشکنی ها در متن و حاشیه فعالیتهای بنگاه ها به حدی است که امکان تصمیم گیری های استراتژیک و راهبردی را ازمدیران سلب می کند و بروز تفرقه و تنش در داخل هیأت مدیره ها در نتیجة افشای موارد فساد اداری و خروج بنگاه ها از همگرایی، مدیران را وادار می سازد برای حفظ میز خود مجبور به غلتیدن به داخل شبکه فساد و یا چشم بستن بر رانت های موجود در ساختار اداری شوند.

وی تصریح کرد: وضعیت سیستم اداری و نظام اقتصادی حاکم بر این بنگاه ها به گونه ای است که در واقع حریم امنی برای برخی افراد داخلی و خارجی بوجود آورده است و ذی نفعان مختلف اعم از مدیران، اعضاء هیات مدیره، سهامداران،کارشناسان، پیمانکاران و حتی مدیران سابق که اکنون در بدنه سازمان وجود خارجی ندارند، با" نان قرض دادن به یکدیگر" منافع را میان خود تقسیم می کنند و فرصتی برای محدود سازی فساد باقی نمی گذارند.

برخوردار ادامه داد: هرچند عدم ثبات اقتصادی، تورم لجام گسیخته، رکود، کاهش قدرت خرید مردم، عدم عدالت اقتصادی و اجتماعی، توزیع نامناسب امکانات و تسهیلات در جامعه و امثال این موارد از عمده‌ترین ریشه‌های اقتصادی فساد اداری به شمار می‌آیند، ولی مسئله اساسی مولفه های تسهیل کننده فساد هستند.

به گفته برخوردار، تشکیلات و ساختار اداری غیرکارآمد، حجیم و نامتناسب با اهداف و وظایف، پیچیدگی قوانین و مقررات و تعداد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اداری، تعدد مدیران غیر مؤثر، فقدان نظام شایسته سالاری، وجود تبعیضات در استخدام، انتصاب و ارتقای افراد،نارسایی درنظام حقوق و دستمزد، نظام پاداش و تنبیه و بویژه نظام نظارت و ارزشیابی، ترجیح اهداف گروهی به اهداف سازمانی و ناآگاهی ارباب رجوع به فرایندهای اداری و حقوق خود از جمله عوامل اداری تسهیل کننده فساد اداری هستند.

برخوردار در پایان تصریح کرد: همه می دانیم که مبارزه با فساد هزینه های سنگینی ممکن است متوجه مدیران کند و متاسفانه آنچه که رنج آور است، آن است که به دلیل عمر کوتاه مدیریت در بنگاه های دولتی و شبه دولتی، معمولا مدیران حاضر نیستند ریسک مبارزه با فساد را تقبل کرده و هزینه های آن را پرداخت کنند و به همین دلیل سعی می کنند به منظور حفظ مشروعیت و آبروی خود و دستگاه تابعه خود از طریق مسکوت گذاردن مصادیق فساد اداری، با عافیت طلبی و تساهل و تسامح نسبت به فساد از کنار آن عبور کنند.
 
منبع:تسنیم

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب