سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 18598
|
07:16 - 1394/11/08
نسخه چاپی

مرغ کشتار روز در آبدانان نایاب شد

مرغ کشتار روز در آبدانان نایاب شد
واحدهای صنفی عرضه مرغ کشتار روز چند روزی است که در آبدانان مغازه‌های خود را تعطیل کرده اند و در این شهر تنها بازار عرضه مرغ های زنده داغ بوده و رشد فزاینده ای دارد.

به گزارشايلام بيداربه نقل ازابدانان خبر،تعطیلی واحدهای صنفی عرضه مرغ کشتار روز در شهرستان آبدانان این روزها در حالی‌است که عرضه مرغ زنده در این شهرستان به وفور دیده می‌شود. مرغ‌فروشی‌های زنده‌ای که حتی جواز کسب نداشته و در هر نقطه‌ای از شهر آبدانان و حتی مرکز این شهر دیده می‌شود.

علی مقدمیان یکی از شهروندان آبدانانی گفت: در شهر آبدانان با این وسعت، حتی یک باب مرغ‌فروشی کشتار روز هم باز نیست که مرغ کشتار روز بخریم و مجبوریم مرغ زنده بخریم.

محمد عباسی یکی دیگر از شهروندان آبدانانی که در حال خرید مرغ زنده از مرغ‌فروش‌های غیر مجاز آبدانان بود، به گفت: وقتی قیمت فروش مرغ زنده نسبت به مرغ کشتار روز کمتر است، چرا نخریم؟ وقتی مرغ زنده می‌خریم هم مطمئن هستیم که صحیح ذبح شده و هم گوشت آن مزه بهتری دارد. پس رغبت مردم به خرید مرغ زنده به دلیل ارزان بودن قیمت، ذبح صحیح و مزه و طعم بهتر، بیشتر از خرید مرغ کشتار روز است.

مردم طرفدار مرغ تازه هستند

سبزعلی چشفر یکی از مرغ‌فروش‌های کشتار روز آبدانانی است که یک هفته مغازه‌اش را تعطیل کرده و در این‌باره به  گفت: با توجه به افزایش واحدهای عرضه مرغ زنده و عدم فرهنگ‌سازی صحیح در خرید و استفاده از مرغ کشتار روز، ذائقه‌ی مردم به سمت خرید مرغ زنده تغییر پیدا کرده است که همین امر باعث شده بازار فروش مرغ کشتار روز از رونق بیافتد.

وی با بیان اینکه در چند هفته اخیر نسبت به چند ماه گذشته، میزان خرید مرغ کشتار روز از کشتارگاه‌ها کمتر شده،‌ افزود: در شهرهای همجوار روزانه بین ۲ تا ۴ تن مرغ کشتار روز به فروش می‌رسد اما در شهر آبدانان پس از چهارم نمی‌توانیم ۴۰۰ کیلو مرغ کشتار روز بفروشیم.

چشفر اظهار کرد: باتوجه به اینکه تاریخ انقضای مرغ کشتار روز بین ۲ تا ۳ روز است نمی‌توان بیش از این زمان، مرغ کشتار روز عرضه کرد و عملاً با اتمام تاریخ انقضای آن، کسی حاضر به خرید مرغ کشتار روز تاریخ گذشته نخواهد بود و همان میزان کم خرید مرغ هم روی دستمان باقی می‌ماند.

این مرغ فروش، علت اصلی تعطیلی بازار مرغ‌فروشی‌های کشتار روز را این چنین بیان کرد: عدم فرهنگ‌سازی و ورود مرغ‌های زنده از دیگر شهرستان‌ها به آبدانان، ایجاد انبار مرغ زنده جهت توزیع در بازار شهرستان باعث شده تعداد واحدهای مرغ‌فروشی‌های زنده در این شهرستان افزایش یابد و مردم نیز مرغ کشتار روز نخرند.

علت اصلی تعطیلی مرغ‌فروشی‌ها، عرضه مرغ زنده و غیرمجاز است

مسئول اتاق اصناف آبدانان در گفتگو با  می‌گوید: علت اصلی تعطیلی مرغ‌فروش‌های کشتار روز، وجود واحد‌های غیرمجاز عرضه مرغ زنده است که ضمن تهدید بهداشت عمومی مردم، زمینه ابتلا به بیماری‌های مرتبط با طیور نیز به وجود می‌آید.

سید ایوب جمشیدی با اشاره به اینکه اتاق اصناف هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد مرغ‌فروشی‌های زنده ندارد،‌ می‌افزاید: نظارت بر سلامت گوشت سفید و قرمز در شهرستان بر عهده دامپزشکی شهرستان است که می‌بایست نسبت به تذکر و پلمپ واحدهای غیر مجاز اقدام کند.

وی تصریح کرد: سد معبر شهرداری با هماهنگی شبکه بهداشت، دامپزشکی و مراجع قانونی می‌تواند مرغ‌فروشی‌های زنده را پلمپ کند اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

۶۰ پرونده تخلف به مراجع قضایی معرفی شد

مسئول دامپزشکی شهرستان آبدانان در این‌باره به  گفت: نظارت بر سلامت گوشت سفید و قرمز که در سطح شهرستان به فروش می‌رسد بر عهده این اداره است اما برخورد با واحدهای مرغ فروشی زنده که بدون جواز کسب هستند کار را مشکل کرده که ما هم تا‌کنون بیش از ۶۰ پرونده تخلف به مراجع قضایی تحویل دادیم که منتظر رأی دادگاه هستیم.

عسگر درویشی اظهار کرد: اعتراض واحد‌های مرغ‌فروشی یک اعتراض صنفی است نه اعتراض بهداشتی و این اعتراض به حوزه اتاق اصناف و حمایت از صنوف آن بر‌می‌گردد و در این میان دامپزشکی تعهد دارد که اجازه ورود گوشت مرغ و یا گوشت قرمز بیمار و یا مریض را سر سفره مردم ندهد.

مشکلی در تأمین مرغ کشتار روز نداریم

مسئول جهاد کشاورزی آبدانان با اشاره به اینکه مشکلی در تأمین مرغ کشتار روز نداریم به گفت: تنظیم بازار و تأمین گوشت مورد نیاز مصرفی مردم بر عهده معاونت پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی است و در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی در راستای تأمین گوشت سفید و یا قرمز مورد نیاز برای مصرف مردم نداریم و مرغ کشتار روز نیز در کشتار‌گاه‌های استان موجود است اما واحد‌های صنفی مرغ‌فروشی حاضر به خرید مرغ کشتار روز نیستند.

عباس پیری با بیان اینکه فروش مرغ کشتار روز در آبدانان نسبت به دیگر شهرستان های استان و حتی مرکز استان حدود یک‌هزار تومان گران‌تر است، تصریح کرد: تعزیرات، اداره صنعت، معدن و تجارت باید با تکیه بر قانون عدم عرضه محصول توسط واحد‌های صنفی، به متخلفان تذکر دهند و یا آنان را جریمه کنند.

مسئول اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آبدانان می‌گوید: اختلاف قیمت فروش مرغ کشتار روز در آبدانان نسبت به شهرستان‌های همجوار از نظر این اداره بررسی شده و با توجه به اینکه مرغ‌فروشان آبدانانی از کشتارگاه‌های استان کرمانشاه و خوزستان مرغ وارد می‌کنند، عملاً هزینه کرایه، استهلاک و ... هم باید تأمین شود و در حال حاضر با بررسی‌های انجام شده، افزایش غیرمنطقی در قیمت‌ها وجود ندارد.

جریمه متخلفان سنگین نیست

محمود صفار با بیان اینکه جریمه متخلفان سنگین نیست، افزود: با استناد به قانون، هر واحد صنفی که محصول عرضه نکند فقط ۷۰ هزار تومان جریمه می‌شود که پروسه معرفی به مراجع قضایی و صدور حکم زمان‌بر است و همین زمان‌بر بودن زمینه تخلف روا بیشتر فراهم ‌می‌کند.

حال با این توصیف و با توجه به اینکه کشتار‌گاه‌های مختلف نرخ‌های متفاوتی در فروش مرغ کشتار روز دارند و با توجه به عدم خرید مرغ کشتار روز از یک کشتارگاه با قیمت مناسب و تأمین نیاز شهرستان، کار به جایی رسیده که دخل و خرج مرغ‌فروشی‌های کشتار روز آبدانانی با هم نمی‌خواند و حاضر به خرید و فروش مرغ نیستند چون متضرر می‌شوند که همین امر فرصت مناسبی را برای ورود مرغ زنده به بازار آبدانان فراهم کرده است.

بررسی مشکلات مرغ‌فروشی‌های آبدانان

فرماندار آبدانان به  گفت: پس از بررسی مشکلات مرغ‌فروشان، چند راهکار اساسی برای رفع این مشکل مطرح شده است.

مجید عسگری افزود: ابتدا سعی می‌کنیم که مرغ‌فروشان کشتار روز این شهرستان از یک کشتارگاه با قیمت مناسب و نزدیک به شهرستان خریداری کنند تا هزینه کرایه برای خریدار کمتر شود و در نهایت قیمت فروش مرغ کشتار روز نیز قابل کنترل باشد.

وی اضافه کرد: برای تعیین تکلیف مرغ‌فروش‌های زنده در سطح شهرستان نیز کمیته‌ای تشکیل شده که با همکاری دادستان شهرستان و مراجع قضایی سعی می‌کنیم واحدهای مرغ‌فروش غیر مجاز شهرستان را شناسایی و با قاطعیت برخورد قانونی شود.

عسگری اظهار کرد: برای جلوگیری از ورود مرغ زنده به شهرستان با هماهنگی مراجع قضایی، ورودی‌های سه گانه آبدانان از سمت دره‌شهر، میمه و سرابباغ کنترل می‌شود و هرگونه ورود مرغ زنده به این شهرستان ممنوع می‌شود.

فرماندار آبدانان با بیان اینکه در اکثر شهرهای ایران مرغ زنده جایی در سبد غذایی مردم ندارد، تصریح کرد: باید استفاده از مرغ کشتار روز در خانوارهای آبدانانی فرهنگ‌سازی و نهادینه شود تا مردم با آشنایی از مضرات استفاده از مرغ زنده و احتمال آلوده شدن به بیماری‌های مرتبط با طیور، به استفاده از مرغ کشتار روز روی آورند.

وحید حاجیان

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب