سرویس: اقتصادی
کد خبر: 18306
|
11:20 - 1394/10/22
نسخه چاپی

شبکه خبری سی ان ان:

شرکت‌های آمریکایی بزرگترین بازندگان برجام هستند

شرکت‌های آمریکایی بزرگترین بازندگان برجام هستند
شبکه خبری سی ان ان با اشاره به این که آمریکا پس از اجرایی شدن برجام تحریم های یک جانبه خود علیه ایران را حفظ خواهد کرد نوشت: این امر سبب خواهد شد که شرکت های آمریکایی بزرگترین بازنده توافق هسته ای لقب بگیرند.

به گزارشايلام بيدار،  سی ان ان طی گزارشی نوشت: جامعه بین المللی انتظار دارد در طی هفته های آینده تحریم های اقتصادی که دهه ها اقتصاد ایران را با مشکلات عدیده مواجه کرده بود برداشته شود. اما ذوق زده نشوید. بازار ایران برای فعالیت شرکت های آمریکایی چندان هم باز نخواهد شد.

آمریکا در قالب توافق هسته ای منعقده در ماه جولای تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را لغو خواهد کرد، اما بسیاری از تحریم های تجاری همچنان پابرجا خواهند ماند. هنوز هم برای اکثر شرکت های آمریکایی حضور فیزیکی در ایران یا شراکت با شرکت های ایرانی تقریبا غیر ممکن است.
در مقابل، شرکت های اروپایی آزاد خواهند بود تقریبا هر نوع تجارتی را با ایران انجام دهند. نتیجه مشخص است: شرکت های اروپایی برنده خواهند بود و آمریکایی ها بازنده.
مجید رفیع زاده، تحصیلرده ایرانی دانشگاه هاروارد در این باره می گوید: «به نظر نمی رسد هیچ قانون جامعی که اجازه دهد همه شرکت های آمریکایی در ایران فعالیت کنند، در آینده نزدیک به تصویب برسد. این امر سبب خواهد شد که شرکت های آمریکایی بزرگترین بازنده توافق هسته ای لقب بگیرند.»
افزایش اخیر تنش ها بین ایران و عربستان می تواند آمریکا را بیش از پیش در مورد بازگرداندن تحریم های بیشتر محتاط سازد.
با اجرایی شدن برجام، ایران قادر خواهد بود بار دیگر نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند و بانک های این کشور نیز قادر به برقراری ارتباط با سیستم جهانی خواهند بود. آمریکا همچنین اجازه فروش هواپیماهای مسافربری به ایران و واردات فرش و برخی مواد غذایی از این کشور به خاک آمریکا را صادر خواهد کرد.
اما اتحادیه اروپا با آغوش بسیار بازتری به استقبال تجارت با ایران خواهد رفت. این اتحادیه قصد دارد به شرکت های اروپایی سخت نگیرد تا آنها بتوانند هر چیزی از خودرو گرفته تا ریل راه آهن و خدمات بیمه ای را به ایران بفروشند.
رفیع زاده افزود: «در حالی که بسیاری از کشورها دارند برای امضای قرارداد با ایران (پس از روز اجرا) عجله می کنند، دولت اوباما باید تصمیم بگیرد که آیا شرکت های امریکایی را در موقعیت ضرر و زیان قرار دهد یا برای آنها مجوز همکاری با ایران صادر نماید.»
شرکت های آمریکایی برای تجارت با ایران باید از وزارت خزانه داری این کشور درخواست صدور مجوز ویژه کنند.
آنطور که خزانه داری آمریکا در سایت اینترنتی خود نوشته: «به دلیل نگرانی ها در مورد مسائلی غیر از برنامه هسته ای ایران، تحریم های آمریکا حتی بعد از روز اجرا به طور کلی پابرجا خواهد ماند.»
شرکتی مانند اپل را در نظر بگیرید. این شرکت می تواند از خزانه داری آمریکا بخواهد ارسال آی پد از آمریکا به ایران را از تحریم ها معاف کند، اما این شرکت نمی تواند به مشتریان ایرانی اش خدمات ارائه دهد یا فروشگاهی در این کشور دایر کند. اپل همچنین ممکن است در صورت فروش غیرقانونی آی پد با مجازات هایی مواجه شود.
اما یکی از شرکت های تابعه اپل در اروپا ممکن است پس از روز اجرا در ایران فعالیت کند. اما این شرکت نمی تواند با مقر شرکت اپل در کالیفرنیا در مورد فعالیت هایش در ایران گفت و گو کند.
شرکت های آمریکایی تلاش می کنند بفهمند که چه کاری می توانند انجام دهند. فرهاد علوی از موسسه حقوقی آکریویس به شرکت هایی که به خزانه داری آمریکا برای صدور مجوز همکاری با ایران درخواست می دهند کمک می کند. وی از زمان انعقاد توافق هسته ای بررسی های زیادی انجام داده است علوی می گوید: «کل این قضیه یک دردسر بزرگ در زمینه تبعیت (از تحریم ها) خواهد بود.»
انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد