سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 1603
|
18:10 - 1391/11/30
نسخه چاپی

رییس شوراهای حل اختلاف بخش هلیلان :

فرهنگ عشایری بستر مناسبی برای توسعه فعالیت شوراهای حل اختلاف است

فرهنگ عشایری بستر مناسبی برای توسعه فعالیت شوراهای حل اختلاف است
رییس شوراهای حل اختلاف بخش هلیلان گفت:فرهنگ عشایری بستر مناسبی برای توسعه فعالیت شوراهای حل اختلاف است.

 

به گزارش ایلام فردا،محمد حسنوند سرپرست دادگاه و رییس شوراهای حل اختلاف بخش هلیلان در گفت و گوی اختصاصی با ایلام فردا گفت:صلح و سازش براساس عدل و داد، يكي از ارزشهاي اخلاقي و از احكام اجتماعي شریعت مبین اسلام است .

وی ادامه داد:اسلام دین رأفت و عطوفت است و قوانین شرعی آن برای حفظ ارزش های انسانی و ایجاد فرصت های مناسب برای اصلاح و تزکیه نفس و خودسازی وضع شده است؛ به همین جهت در آیات و روایات متعددی بر ایجاد صلح و سازش بین مردم تأکید شده است.  

حسنوند با اشاره به اهمیت صلح و سازش در جامعه بیان کرد:اگر در همدلی و هماهنگی آحاد جامعه تزلزلی ایجاد شود بی گمان مردم از پیشرفت و حرکت تکاملی باز می مانند؛  جامعه ناهمگونی که افراد به جای همدلی در پی ویرانی یکدیگر باشند راهی به فلاح و بهروزی نخواهد برد و افزون بر واگشت و عقب ماندگی ، تحرک و پویایی خود را  نیز از دست خواهد داد.

سرپرست دادگاه و رییس شوراهای حل اختلاف بخش هلیلان  به اهمیت شوراهای حل اختلاف اشاره و گفت: مهم ترین مزیت شورای حل اختلاف بومی و مردمی بودن اعضای آن است که به خوبی فرهنگ حاکم بر جامعه را می شناسد ،در این مراکز مشکلاتی که ریشه ایجاد جرایم هستند و نهایتا منجر به زندانی شدن مجرم می شوند به سهولت قابل شناسایی می باشند.

وی ادامه داد: فرهنگ آشتی و صلح سازش در فرهنگ مناطق عشایری همچون استان ایلام ریشه ای عمیق دارد ،فرهنگ عشایری هنوز بسیاری از ارزش های اخلاقی همچون اکرام ریش سفیدان، توجه به روابط خویشاوندی، گذشت و مدارا را در بطن خود محفوظ داشته است  که این مهم وضعیت مناسبی را برای توسعه و تسهیل کار شوراهای حل اختلاف در استان فراهم آورده است .

حسنوند افزود:این ویزگی پتانسیل بالقوه ای است که در صورت بالفعل شدن می تواند تاثیر بسزایی در کاهش اطاله دادرسی و کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها داشته باشد که این امر به نوبه خود افزایش رضایت مردم ، کاهش هزینه ها ،پیگیری از تشنج جامعه ، تکرار جرایم و اجتناب از آثار سوء مجازات حبس را به دنبال خواهد داشت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد