سرویس: استان ایلام
کد خبر: 15598
|
11:53 - 1394/05/13
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد/

شرایط حاکم بر خطوط هوایی،بر خلاف وعده های پساتحریمی دولت؛آسمان زمین گیر شد

شرایط حاکم بر خطوط هوایی،بر خلاف وعده های پساتحریمی دولت؛آسمان زمین گیر شد
کشورهای 1+5 در توافق ژنو به ایران تعهد دادند که در قبال برخی محدودیت هایی که جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته ای خود اعمال می کند،تا صدور مجوز تأمین و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران (مانند هواپیمایی هما و دیگر هواپیمایی‌های تحریم‌نشده ایران) و گواهی تعمیر و بازرسی ایمنی و خدمات وابسته در ایران را بدهند.

گروه اجتماعیایلام بیدار::طی هفته های اخیر کاهش پروازهای شرکت مسافربری آسمان در فرودگاه شهدای ایلام برای مسافران این خط پروازی گرفتاری هایی را بوجود آورده بطوریکه که مجبور به استفاده از خطوط پروازی استان های همجوار شده اند.
پبگیری های خبرنگار ایلام بیدار از فرودگاه شهدای ایلام و شرکت آسمان برای پیگیری و علل این کاهش پروازی کار به جایی پیش نبرد و مسئولین با انداختن توپ در زمین قسمت‌های مختلف عملا از پاسخگویی به خبرنگار ما طفره رفتند.
براساس برخی اطلاعات شرکت هواپیمایی آسمان بدلیل زمین گیر شدن تعدادی از هواپیماهای فوکر این شرکت مجبور به کاهش پروازی در کشور شده است.
برخی آگاهان این کاهش پروازی و زمینگیر شدن هواپیماهای شرکت آسمان را از نبود قطعه بدلیل تحریم های غرب علیه ایران بیان کردند.

این در حالی است که در مذاکرات هسته ای، کشورهای 1+5 در توافق ژنو به ایران تعهد دادند که در قبال برخی محدودیت هایی که جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته ای خود اعمال می کند، تا صدور مجوز تأمین و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران (مانند هواپیمایی هما و دیگر هواپیمایی‌های تحریم‌نشده ایران) و گواهی تعمیر و بازرسی ایمنی و خدمات وابسته در ایران را بدهند.

اما با نهایی شدن توافق هسته ای ما بین کشورهای 1+5 و ایران ،شرایط حاکم بر خطوط هوایی،برخلاف وعده های داده شده پساتحریمی همچنان نامناسب بوده و بسیاری از خطوط پروازی از جمله شرکت هواپیمایی آسمان با تحریم قطعات دست و پنجه نرم کرده و مجبور به کنسل کردن پروازی های برخی از خطوط خود در استانها از جمله،ایلام،تبریز،؛ارومیه و ... شده است.

مشکل اصلی صنعت هواپیمایی کشور عدم ورود قطعه به کشور است

 مسیبی، کارشناس رسانه در حوزه صنعت هواپیمایی کشور در گفتگویی با اشاره به وجود تحریم های صنعت هواپیمایی می گوید: یکی از نکات دیگری که باید متذکر شد این است که در حال حاضر یکی از اصلی ترین نیازهای کشور خرید قطعات است که مربوط به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران می‌شود.

وی ادامه می دهد:هر قطعه هواپیمایی برای خود یک دفترچه خاص داشته که همه این قطعات دارای شماره سریال و کد مخصوص به خود هستند که تاریخ تولید آنها هم مشخص است.

مسبی می افزاید: مشکل اصلی صنعت هواپیمایی کشور عدم ورود قطعه به کشور است؛ چرا که قطعات باید با همان شماره سریال و کد وارد کشور شده و جایگزین قطعات قبلی شوند؛ شاید خیلی از این قطعات را بتوان در داخل کشور هم ساخت اما کارخانه سازنده اجازه این کار را به ما نمی‌دهد.

اعمال تحریم هواپیمایی و بخصوص قطعات هواپیما علیه ایران در دو دهه اخیر نشان داده است در حالی که دولت امریکا خود را منادی حقوق بشر و توجه به قوانین بین المللی معرفی کرده است، این کشور با اعمال این تحریم های غیرقانونی منجر به نقض گسترده حقوق بشر و بی توجهی به حقوق بین الملل در زمینه حمل و نقل هوایی شده است

آمریکا با تکیه بر اهرم تحریم در چند دهه گذشته تـلاش داشـتـه مـانـع از بهره‌مندی ایران از برخی فرصت‌های مهم اقتصادی و سیاسی شود و ورود ایران را به برخی میادین و بازارهای پر رقابت تجارت با مشکل مواجه سازد. در عرصه‌ای که سیاست، اقتصاد و حتی فرهنگ کشورها اکنون به سمت جهانی شدن پیش می‌روند، تحریم‌ها می‌توانند تأثیرگذارتر از گذشته باشند و با اعمال تحریم هایی در زمینه های مختلف سعی داشته است فشارهای اعمالی به ایران را با هدف تغییر رفتارهای آن افزایش دهد.
شرایط حاکم برپروازهای استان ایلام با توجه به عدم وجود حمل و نقل ریلی و همچنین نامناسبی جاده های دسترسی و در بن بست قرار گرفتن این استان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

همچنین با توجه به در دست اقدام بودن تصویب منطقه آزاد مهران و لزوم توجه به زیرساخت های لازم که یکی از از مولفه های اصلی آن دسترسی های مناسب برای حمل و نقل اعم از مسافر و کالا بوده، مسئولان استان در این خصوص وارد عمل شده و استان را با توجه به کوهستانی بودن و لزوم وجود خطوط هوایی مناسب از بن بست هوایی خارج کنند.
قبلا استاندار ایلام از افزایش پروازهای استان و همچنین خرید هواپیمایی اختصاصی استان خبر داده بوده که این خود گواهی بر اهمیت داشتن خطوط هوایی ایلام است.

براساس نظر مسئولان فرودگاهی، استان ایلام با توجه به اینکه در طول سال وضعیت مسافری مناسبی داشته می توان از این امتیاز و با رایزنی های لازم با مسئولان کشوری از سایر شرکت های هوایی برای حضور در استان استفاده کنند.
 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب