سرویس: سیاسی
کد خبر: 15498
|
13:20 - 1394/05/08
نسخه چاپی

کارشناس ارشد مسائل راهبردی:

در قطعنامه ۲۲۳۱ پنج سوپر گل خورده ایم/با ویدئو چک هم نمی توانیم کلاهی که بر سرمان رفته را برداریم

در قطعنامه ۲۲۳۱ پنج سوپر گل خورده ایم/با ویدئو چک هم نمی توانیم کلاهی که بر سرمان رفته را برداریم
کارشناس ارشد مسائل راهبردی گفت:آمریکا در قطعنامه ۲۲۳۱ پنج سوپر گل به ایران زد، با وجود آنکه برخی می‌گویند ما سه گل زده‌ایم، اما اگر حتی تمام بازی را با ویدئو چک مورد بررسی قرار دهیم، نمی‌توانیم کلاهی که بر سرمان رفته است را برداریم.

به گزارش خبرنگار سیاسیایلام بیدار،دکتر رضا سراج کارشناس ارشد مسائل راهبردی در نشست «بررسی تحولات منطقه» که روز گذشته در کارگاه جنگ نرم و با حضور۱۳۰ نفر از اساتید بسیجی سراسر کشور در مجتمع تفریحی لاله ایلام برگزار شد، با تاکید بر این نکته که آمریکایی ها برای حمله به جمهوری اسلامی ایران دو نوع جنگ را در دستور کار قرار داده اند، گفت: جنگ نرم و جنگ نیابتی در این تفسیر می گنجد، سال گذشته در حالی سپری شد که ایران با این دو عرصه دست و پنجه نرم می کرد.

وی تحکیم ساختار های درونی ایران با وجود تمام فشارها، محدودیت ها و تحریم ها را چشمگیر عنوان کرد و افزود: کشور ما در حوزه جنگ سخت با اتکا به دانش بومی به سطح مطلوبی از بازدارندگی رسیده است و پایه و اساس این بازدارندگی منحصر به فرد اقدام متقابلی است که آمریکایی ها نه می توانند حجم آن را تخمین بزنند و نه آثار و پیامدهای آن را ارزیابی کنند. بخش عمده ای از این پیشرفت در حوزه موشکی است.

توقف برنامه های موشکی ایران زمان را برای بهسازی قدرت نظامی اسرائیل فراهم خواهد کرد

کارشناس ارشد مسائل راهبردی تصریح کرد: ایران رتبه هشتم قدرت جهان در حوزه موشکی را به خود اختصاص داده است. رژیم منحوس اسرائیل برای رسیدن به این تراز از پیشرفت ایران به ۸ سال زمان نیاز دارند؛ به عبارت دیگر قدرت موشکی اسرائیل ۳۰ درصد قدرت نظامی ایران است. زمان بندی توقف برنامه های موشکی ایران که در قطعنامه ۲۲۳۱ درج شده زمان را برای بهسازی قدرت نظامی اسرائیل فراهم خواهد کرد.

دکتر سراج با بیان این که بر اساس مقالات اندیشه شده آمریکایی csis  ، ایران در حوزه ساخت سیلوهای پرتاب موشک، قدرت سوم جهان محسوب می شود، گفت: کشور ما در زمینه زیر ساخت های پیشرفت مانند امکانات ارتباطی، فناوری های پیشرفته، سرمایه گذاری و تولیدات صنایع مادر نسبت به ۱۰ سال گذشته جهش چشم گیری داشته است.

وی به ارتقاء رتبه علمی ایران از ۵۰ به ۱۶ در میان کشورهای جهان اشاره کرد و ادامه داد: فناوری های نوین را به سرعت در انحصار بومی خود درآورده ایم، در شبیه سازی حیوانات جزء پنج کشور برتر، در فناوری نیز در جایگاه پنجم، در کاشت سلول های بنیادین دارای رتبه دوم، در مقوله سد سازی حائز رتبه سوم، در بخش هوا و فضا در رتبه دهم و در تولید کامل سوخت هسته ای جزء هشت کشور برتر جهان قرار داریم.

عضو هیآت علمی دانشگاه های تهران با تاکید بر این مطلب که اگر از دانش هسته ای استفاده کنیم می توانیم از هدر رفتن ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی در کشورمان جلوگیری کنیم، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با ساخت ربات های انسان نما حائز رتبه پنجم و با ساخت کشتی های اقیانوس پیما به رتبه ۱۳ جهان دست یافته است. کشورمان با دارا بودن جوانان تحصیل کرده در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارای پتانسیل های خارق العاده است.

سراج خاطر نشان کرد: ارزیابی راهبردی کشورهای غربی این است که ایران از لحاظ قدرت منطقه ای فراتر رفته است، بنابراین باید مهار شود. کشور ایران به لحاظ استحکام ساختار درونی از نظر امنیتی به شرایط متمایزی نسبت به سایر کشور در منطقه رسیده است. در چند سال گذشته پیچ های مهم امنیتی را پشت سر گذاشته ایم، اگر این مشکلات در کشور های قدرتمند جهان حادث می شد، آن ها را با مشکل مواجه می کرد.

وی به تهدیدهای پیرامونی ایران در سال های گذشته مبنی بر وجود حزب بعث عراق و گروه های القاعده و طالبان در افغانستان اشاره کرد و گفت: آمریکا وقتی به عنوان نیروی مهاجم به عراق و افغانستان حمله کرد با صراحت گفت که آمده ایم تا ایران را به عنوان محور شرارت تادیب کنیم. دو تهدید علیه ایران به دست ایالات متحده برداشته شد، اوباما اعلام کرد: اقتصاد آمریکا تحمل جنگ دیگری ندارد، همچنین دو قدرت منطقه ای به عنوان رقیب ایران به نام ترکیه و عربستان سعودی در حال حذف خود در میدان رقابت هستند، گسل های افتراق در ترکیه به دلیل جنگ های نیابتی، بمباران کردهای این کشور توسط دولت، حمایت از تکفیری ها و همکاری با آمریکا برای حذف عناصر داعش فعال شده است. مسئولین کشورمان به اردوغان تذکراتی دادند ولی او گوشش بدهکار نبود، ترکیه از درون درگیر خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این که ترکیه قصد ایجاد کمربند اخوانی در منطقه را داشت، تصریح کرد: با اتفاقاتی که در مصر برای اخوان المسلمین پیش آمد، این هدف از سوی ترکیه محقق نشد. عربستان سعودی نیز با ورود به جنگ نیابتی با کشورهای محور مقاومت دچار بی ثباتی شده است. ورود آل سعود به جنگ نیابتی با یمن هزینه های بسیاری بر این کشور تحمیل کرده است، لذا شما در آینده خواهید دید که تمامیت ارضی عربستان با خطر جدی مواجه خواهد شد که درگیری در استان های جنوبی مؤید و مؤکد این مطلب است.

یمنی ها پاسخ رژیم مرتجع آل سعود را نه در خانه خود بلکه در خاک عربستان خواهند داد

سراج تصریح کرد: به شما قول می دهم که یمنی ها پاسخ رژیم مرتجع آل سعود را نه در خانه ی خود بلکه در خاک عربستان خواهند داد. عربستان ۲۵۰ میلیارد دلار به خودش خسارت وارد کرده است، آثار این جنگ باعث شده که حکومت آل سعود از گردونه رقابت با ایران خارج شود، این در حالی است که ما در جنگ نیابتی توانسته ایم عمق استراتژیک خود را نشان دهیم. این قدرت در مراحل نخستین به صورت نرم و هم اینک به صورت سخت ادامه دارد.

وی ادامه داد: اگر این دو روند را در کنار هم قرار دهیم شاهد شرایط استثنایی ایران و تراز بالای آن در منطقه خواهیم بود؛ بهتر است که بگویم ایران در حال تجلی به عنوان قدرت نوظهور جهانی می باشد. این مهم را آمریکایی ها به خوبی پیش بینی کرده اند. رئیس اندیشکده گروه روابط خارجی  آمریکا در ده سال گذشته در مقاله ای درج کرده بود که جهان به سمت عنصر بی قطبی- چند قطبی خواهد رفت، آمریکا در این فضا دیگر ابر قدرت نیست و قدرت های جدیدی مانند ایران خود را به جهانیان معرفی خواهند کرد.

کارشناس ارشد مسائل راهبردی با مطرح کردن این سؤال که شگرد آمریکا برای مهار قدرت های نو ظهور که دارای بستر های بااهمیت ژئوپولیتیکی، ژئواکونومیکی، ژئوکالچری هستند، چیست؟ گفت: ایران در حاشیه جنوب غربی آسیا به استحکام درونی و عمق استراتژیک دست یافته است، آیا کشوری در منطقه سراغ دارید که از این مواهب برخوردار باشد؟

سراج با اشاره به اینکه تحولات در مناطق ژئوپولیکی، نظم های جهانی را تغییر می دهند، افزود: جنگ های اول و دوم جهانی در این راستا ارزیابی می شوند. نظام سلطه جز با استفاده از قدرت سخت یا سایر توانمندی هایش راه دیگری ندارد. بدون شک بدیهی ترین راه برای اضمحلال این قدرت، جنگ سخت است، اما پس از برآورد هزینه ها این نتیجه حاصل شد که جنگ نظامی علیه ایران دو تریلیون دلار هزینه بر آمریکا تحمیل می کند، هم چنین جنگ نقطه ای نیز ۵۰۰ هزار دلار برای آمریکا هزینه دارد.

وی عدم حمله آمریکا به ایران را هراس از پاسخ گویی کشورمان اعلام کرد و اذعان داشت: مقام معظم رهبری در بیانات خویش فرمودند: دوران بزن و در رو گذشت، آن ها نمی دانند پاسخ ایران در کجا، چگونه و با چه وسعتی خواهد بود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه های تهران ابراز داشت: سخنرانی اوباما در یکی از دانشگاه های آمریکا، مرامنامه امنیتی ایالات متحده است؛ وی صراحتا اعلام کرد: به این نتیجه رسیده ایم نمی توانیم وارد جنگ مستقیم شویم، بنابراین اهداف خود را از طریق هم پیمانانمان دنبال می کنیم. سخت افزار و جنگ های نیابتی در خاورمیانه توسط عربستان و ترکیه مهیا می شود و رژیم غاصب اسرائیل نقش مغزافزار و اتاق فرمان این حربه را تشکیل می دهند.

سراج هدف جنگ نیابتی را محور مقاومت و حوزه آن را کشورهای مستعد بیداری اسلام عنوان کرد و ابراز داشت: با جنگ های نیابتی، ارتش در کشورهای مهاجم و مدافع ضعیف می شود و توانمندی آن مستهلک می گردد تا زمانی که کشور از درون تجزیه شود. در این گونه جنگ ها همان اهداف اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه برای تشکیل خاورمیانه جدید دنبال می شود.

وی با تاکید بر این که جنگ های نیابتی به دلیل ورود عربستان و خطای استراتژیک آن، به اهدافش نخواهد رسید، ادامه داد: بینی آل سعود به خاک مالیده می شود و دومینوی هزینه های این جنگ متوجه غرب خواهد شد.

آمریکا ارزش افزوده جنگ خود را در حوزه تغییر نگرش بهره برداری می کند

کارشناس ارشد مسائل راهبردی جنگ نرم را آخرین حربه دشمن برای مهار جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سال های اخیر مسئولان و مردم را متوجه این خطر کرده اند، جنگ نرم جبهه های متعددی علیه ایران باز گشایی کرده است که مهم ترین آن ها حوزه نگرش و به راه انداختن یک جنگ ادراکی تمام عیار است. متاسفانه در این میدان به توفیقاتی رسیده اند، سناریوهای آینده ادراکی و در راستای تغییر نگرش، تغییر ذائقه و سبک زندگی می باشند، آمریکا ارزش افزوده جنگ خود را در حوزه تغییر نگرش بهره برداری می کند.

سراج به مقاله یکی از نشریات معتبر آمریکایی مبنی بر هدف از تحریم ایران، تغییر نگرش مردم آن است، اشاره کرد و گفت: آمریکا در پنج سال اخیر معادله ای به نام تحریم و فناوری هسته ای را طراحی کرده است تا از طریق آن تغییر نگرش برای مهار ساختار درونی ایران و بی ثبات سازی جمهوری اسلامی را رقم بزنند.

وی تاکید کرد: معادله مذکور به دلیل سوء مدیریت دولت دهم به ویژه در دو سال آخر آن و قصوری که احمدی نژاد مرتکب شد محقق شد. به عبارت دیگر به دلیل رها شدن مدیریت تحریم ها در دوره احمدی نژاد به سناریو جنگ نرم دشمن کمک شد لذا با آمدن افرادی به انتخابات ۱۳۹۲ و سر دادن شعار هایی مبنی بر چرخش چرخ هسته ای و اقتصاد کشور، سرعت تحقق نقشه دشمن تسریع بخشیده شد.

عضو هیات علمی دانشگاه های تهران با تاکید بر اینکه ایالات متحده آمریکا به زمینه های پیش برد اهدافشان در ایران استمرار می بخشند، تصریح کرد: آمریکا در قطعنامه ۲۲۳۱ پنج سوپر گل به ایران زد، با وجود آن که برخی ها می گویند ما سه گل زده ایم، اما اگر حتی تمام بازی را با ویدئو چک مورد بررسی قرار دهیم، نمی توانیم کلاهی که بر سرمان رفته است را برداریم.

سراج با تاکید بر این مطلب که بازی آمریکایی ها در لوزان توسط رهبر انقلاب شکست خورد، ادامه داد: آن ها به این نتیجه رسید که اگر تمام تخم مرغ هایشان در سبد توافق بگذارند و به ایران تحویل دهند مورد مقبولیت قرار نخواهد گرفت، لذا با یک هوشمندی و دور زدن استراتژیک تخم مرغ هایشان را در سبدهای جمع بندی و قطعنامه تقسیم بندی کردند. سیاستمداران آمریکایی بعد از لوزان به این نتیجه رسیدند که اگر در شرایط تزاحم خطوط قرمز، مذاکره کنند به جمع بندی با ایران نخواهند رسید، این موضوع باعث توقف مذاکرات شناخته شده ایالات متحده به عنوان مسئول شناخت مذاکرات، بر هم خوردن اجماع آمریکا و ریزش تحریم ها می باشد.

وی تصریح کرد: آن ها در ارزیابی خود تاکید می کردند: اگر مذاکرات تمدید شود ستانده ای از ایران نخواهیم داشت، لذا مطامعمان را درplan A  تحمیل می کنیم و در plan B  ایران را مجبور خواهیم کرد که توافق بد را بپذیرند. زمانی که جمع بندی ها اعلام شد آمریکایی ها با عهد شکنی و بد اخلاقی دیپلماتیک به صورت تعجیلی و زود هنگام پیش نویس قطعنامه را در شورای امنیت تصویب کردند، تیم مذاکره کننده و دولت یازدهم در خلسه ای فرو رفته اند که نمی توانند بگویند ما دور خورده ایم؛ همچنین تبعات این جمع بندی را بیان نخواهند کرد.

کارشناس ارشد مسائل راهبردی با تشریح این که دو سناریو مبنی بر تحریم منوط بر محدودیت های دفاعی برای پذیرش ادراکی و لغو تحریم ها منوط بر پذیرش انتقال سلاح به متحدین منطقه ای آن هم در جنگ نیابتی در این مذاکرات طرح ریزی شدند، گفت: سناریو سوم آن ها، انتخابات است که کلید این پروژه روز گذشته توسط رادیو فردا زده شد.

سراج گل اول در قطعنامه ۲۲۳۱ را التزام برجام به قطعنامه اعلام کرد و ابراز داشت: گام دوم موضوع موشکی است، تمام سامانه های موشکی ایران کروز و بالستیک هستند، نمی توان این تمایز را ایجاد کرد که موشک های دوربرد، بالستیک هستند، شاخص حمل کلاهک هسته ای می تواند موشک های کروز را مشمول خود قرار دهد لذا تحریم تسلیحاتی تمام توان نظامی ما را زیر تیغ خواهد برد. یعنی ایران اجازه تست، تمرین و توسعه تسلیحاتی ندارد، آنچه که تاسف آور می باشد این است که دوستان دولتی ما میگویند این بندها التزام آور نیستند، چنین سخنانی نقش قرص مسکن بعد از گل خوردن را دارند.

اگر بخواهیم یک فشنگ به مدافعان حرم بدهیم باید از شورای امنیت اجازه بگیریم

وی با تاکید بر این مسئله که ما باید متحدینمان را برای شکست راهبرد مهار جمهوری اسلامی ایران که توسط محور آمریکایی– اسرائیلی– سعودی طراحی شده است، حمایت کنیم، گفت: ما اگر بخواهیم یک فشنگ به مدافعان حرم بدهیم، باید از شورای امنیت اجازه بگیریم. آقای دیپلمات با صراحت اعلام کرد: « ما می رویم و اجازه میگیریم»، اگر به کربلا، نجف و سوریه تعرض شود نمی توانیم گل شماری کنیم، تکفیری ها در روز گذشته قصد داشتند با انفجار سد سامرا، شهر بغداد را زیر آب ببرند، آیا مصلحت است که در این شرایط دست خود را ببندیم؟

عضو هیات علمی دانشگاه های تهران گل چهارم آمریکا را در موضوع داوری آژانس بین ایران و ۱+۵ اعلام کرد و ابراز داشت: نقش آژانس در برجام محدود و در قطعنامه شفاف است، گل پنجم نیز مکانیزم ماشه و تعلیق تحریم ها می باشند.

سراج با تاکید بر اینکه سناریو سوم آمریکا در آستانه انتخابات آینده عملی خواهد شد، اذعان داشت: این حربه به اسم لغو تحریم ها منوط به رعایت حقوق بشر اجرا خواهد شد. در این بخش تلاش می کنند که با القای ایجاد فضای باز انتخاباتی، جریان فتنه را به قدرت برسانند، این مهار داخلی به مهار منطقه ای منجر می شود.

وی ادامه داد: ایالات متحده با ایجاد یک امتداد در داخل کشور فضایی را ایجاد کرده است که موفقیتش را در جنگ نیابتی تضمین خواهد کرد. جان کری در روز گذشته گفت: ما باید جریانی که در داخل ایران خود را برای مذاکرات به خطر انداخته اند، تقویت کنیم؛ اگر توافق نمی کردیم این جریان به خطر می افتاد. موسسه ویلسون آمریکا در هفته گذشته اعلام کرد: جریان غرب گرا برای تکامل اجتماعی در ایران باید مورد حمایت قرار گیرند.

کارشناس ارشد مسائل راهبردی درک مبانی و استراتژی های این جریان را زمینه ای برای برنامه ریزی در راستای کنترل آن دانست و ادامه داد: شاهد بروز جریانی به نام اعتدال هستیم که ضریب موفقیت سناریوهای جنگ نرم را بالا می برد، استراتژی این جریان توسعه محوری به سیاق وابستگی است که رسیدن به پارامتر توسعه را در وابستگی کشورهای جهان سومی به کشورهای پیشرفته تفسیر می کند، از نظر کشورهای قدرتمند دنیا، ایران به دلیل قرارگیری در شاهراه جهانی بهترین پتانسیل برای سرمایه گذاری می باشد.

سراج به انفکاک مرکز مطالعات استراتژِیک از ریاست جمهوری و اتصال به مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۷۶ اشاره کرد و اذعان داشت: یک گروه در این مرکز تشکیل شد که تیم توسعه گرایی را تشکیل دادند. آن ها در صدد بودند که این توسعه را از دولت اول توسعه به دولت دوم و سپس به دولت سوم انتقال دهند تا دولت سوم کار را تمام کند. در این سال ها تئوری توسعه گرایی به استراتژی تبدیل شد. تصمیم گرفتند برای اینکه این استراتژی در جامعه پیاده سازی شود گفتمانی با این نام تشکیل دهند و آن را به مطالبه عمومی تبدیل کنند، لذا گفتمان اعتدال را برای تحقق استراتژی توسعه انتخاب کردند.

وی در تشریح مدل تئوری توسعه به کشور چین اشاره کرد و گفت: این کشور برای رسیدن به توسعه اقدام به ایجاد تحول در خارجه از طریق آرمان زدایی و ایدئولوژی زدایی پرداخت، یکی از مسائلی که گروه توسعه در ایران آن را مانع رسیدن به اهدافشان می دانستند قانون اساسی بود، بنا به گفته آقای سریع القلم، مشاور روحانی که تئوریسین این ایدئولوژی می باشد، قانون اساسی نمی تواند توسعه زا باشد و باید متحول شود.

عضو هیات علمی دانشگاه های تهران تغییر و تحول در جامعه را مستلزم تغییر در محیط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اعلام کرد و گفت: تمام این تغییرات با تحول در ساختار سیاست خارجه به وجود می آیند. آن ها قصد داشتند در انتخابات سال ۱۳۸۴ شرکت کنند که با حضور هاشمی این معادله به هم خورد. تمایل داشتند که در سال ۱۳۸۸ وارد میدان شوند اما غربی ها به دنبال سناریو دیگری بودند لذا فعالیت های خود را در قالب تزریق گفتمان به جامعه از سال ۱۳۸۶ آغاز کردند.

سراج به کنفرانس این تیم توسعه گرا در سال ۱۳۸۶ با عنوان «چشم انداز ۲۰ ساله و الزامات سیاسی خارجی توسعه گرا» اشاره کرد و ادامه داد: محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت کنونی در یکی از مقالات خود نوشته است: توسعه کشور منوط به ایجاد فضای غیرمتشنج در فضای خارجی و بهره گیری هرچه بیشتر از امکانات جهانی از تجهیزات ارتباطی، امکانات مالی و سیاست خارجی مبتنی بر تعامل سازنده با جهان آنگونه که در سند چشم انداز آمده، است و  می توان آنرا از طریق روابط متعادل و عاری از تشنج، حرکت به سوی اعتماد سازی امنیت و آرامش، فضایی مناسب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری های نوین در جهت توسعه کشور فراهم کرد.

وی اولین زهر در توسعه گرایی را ناسازگاری آرمان ها با امکانات موجود اعلام کرد و ابراز داشت: برای مثال، آزادی قدس یک آرمان است که با مقدورات ما سازگار نیست، این طیف خواهان تنزل گرایی در حوزه آرمان ها هستند.

این استاد دانشگاه های تهران «گریز از خاص بودن» را دومین هدف اعتدال گرایان عنوان کرد و افزود: آن ها می گویند بیش از آنکه غرب، امنیتی و ترسناک باشد، این ما هستیم که رعب آور می باشیم، بنابراین باید ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه را متحول کنیم. اتاق فکر استکبار برای نیل به این هدف، شبکه های اجتماعی را فعال کرده است تا جامعه را در راستای ایجاد فضای بی تعادلی ذهنی برای اغتشاش افکنی فکری، شبکه ای و مدیریت کنند.

سراج خاطرنشان کرد: در عرصه فرهنگی از اباهی گری و تقلیل گرایی دینی به صورت همزمان حمایت می کنند، در بعد سیاسی به اسم آشتی جویی و صلوات فرستادن بر گذشته ها به برهم زدن مرزبندی خودی و غیرخودی می پردازند، این تحولات با لایه های مختلف جنگ نرم هم پوشانی دارد.

وی توجه به فرمایشات ولی فقیه را فصل الخطاب و برهم زننده تمام استراتژی ها و ایدئولوژی ها معاندین خارجی و عمال آن ها در داخل کشور عنوان کرد و گفت: باید عقلانیت در استکبارستیزی برای مردم تبیین شو. مانع تحریف مکتب امام (ره) شویم، مقام معظم رهبریبه بیان مدل بومی از پیشرفت می پردازند که زیرساخت های فرهنگی و سیاسی کشورمان را استحکام می بخشد؛ لازمه تحقق این مهم پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد