سرویس: استان ایلام
کد خبر: 14396
|
07:54 - 1394/03/09
نسخه چاپی

مصاحبه صریح ایلام بیدار با "عبدالرضاپورخلیل"، فعال سیاسی:

دگرگونی ملموسی در استان ندیدیم/ هدف فتنه گران در ایلام ایجاد شکاف است

دگرگونی ملموسی در استان ندیدیم/ هدف فتنه گران در ایلام ایجاد شکاف است
"عبدالرضاپورخلیل"گفت: متأسفانه انتصابات در سطح استان سیاسی و حزبی است و در برخی دستگاه ها شدت بیشتری دارد.

گروه سیاسی ایلام بیدار::قریب به دو سال از مدیریت "محمدرضا مروارید"، بر ساختمان استانداری ایلام می گذرد، با گذشت اولین سال از روی کارآمدن مروارید بسیاری بر این عقیده بودند که قضاوت در مورد وی زود است. اما در حال حاضر گر چه شاید به اعتقاد همان افراد صحبت از عملکرد دولت در استان باز زود است اما بایستی به این موضوع پرداخت.

در همین رابطه با "عبدالرضا پورخلیل"، معاون سابق فرمانداری دره شهر، مشاور استاندار و از فعالان سیاسی و فرهنگی استان به بررسی این موضوع پرداختیم. وی در این مصاحبه تفصیلی ضمن انتقاد از عملکرد دولت در استان ایلام از وجود دست هایی خبر می دهد که مانع توسعه استان می شوند.

پورخلیل می گوید: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، نخبگان و جوانان استان مورد بی مهری سیاسی قرار گرفته و بسیاری از آنها به حاشیه رفته اند.

این فعال سیاسی در ادامه عدم استفاده از زنان در پست های مدیریتی را ظلمی آشکار بیان می کند.

مصاحبه کاملایلام بیداربا "عبدالرضا پورخلیل"، از فعالان سیاسی استان را در زیر بخوانید::

ایلام بیدار:: در ابتدا ارزیابی کلی شما از عملکرد دولت یازدهم را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟

در رابطه با کار دولت ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده لازم است که کارها بر اساس اولویت بندی انجام شود، اما یکسری مشکلات و گلایه ها وجود دارد. در کل دولت هایی که بروی کار می آیند باید به شعارهای خود پایبند باشند و به شعارهای انتخاباتی که به مردم داده اند، عمل کنند و در حقیقت عامه ی مردم از دولت وفای به عهد را انتظار دارند. دولت یازدهم با نمادی از کلید گشایش مشکلات و با شعار تدبیر و امید و حل شدن مشکلات اقتصادی در فرجه زمانی 100 روزه و تهیه بسته های تحولی در اقتصاد خبر داد. اما در حال حاضر که قریب به دو سال از عمر دولت می  گذرد به صورت عملی حرکت ملموسی که مردم آن را لمس کرده و در رفاه زندگی آنان تأثیر داشته باشد مشاهده نگردیده و بالعکسعملاً شاهد رشد روزافزون و بی رویه ی تورم به انحاء مختلف در زندگی مردم هستیم

خدمات دولت برای مردم ملموس نیست

اینکه در شرایط تحریم هستیم نمی تواند دلیلی برای فرار از شعارهای اتنخاباتی باشد، بلکه باید از تحریم ها سکوی پرشی ساخت و دولت در این راستا باید به درستی وضعیت موجود را مدیریت کرده و از وضع اقتصادی و معیشتی مردم غافل نباشد.

این مهم با به کارگیری جوانان و استفاده از نیروی جوان امکان پذیر است که در این زمینه جوانان انقلابی، متعهد و تحصیلکرده کم نداریم و در صورت استفاده از این پتانسیل می توان خدمات دولت را برای مردم ملموس ساخت و طعم شیرین خدمت در نظام اسلامی را به مردم چشاند.

دولتمردان باید قدر ولی نعمتان خود را بدانند؛ مردمانی که در 8 سال دفاع مقدس از جان و مال خود مایه گذاشتند و در مناسبت های ملی و روزهای سخت پای دستاوردهای نظام و انقلاب ایستاده و همیشه حضوری پرشور در صحنه های مختلف داشته و دارند.

ایلام بیدار:: ارزیابی شما از عملکرد استانی دولت و تیم مدیریتی استاندار ایلام چیست؟

نظر به این که شخص اول مدیریتی استان فردی بومی است ضمن آرزوی توفیق برای ایشان در راستای خدمت به مردم فهیم و ولایتمدار استان عزیزمان اما متأسفانه از بدو کار شاهد انتصاب افراد تندرو و حاشیه دار در مناصب مدیریتی استان هستیم که به عقیده ی بنده وجود چنین افرادی نه تنها دردی از دردهای استانمان را درمان نمی کند بلکه منجر به سیر پسرفت و عدم شکوفایی لازم در زمینه های مختلف سیاسی اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. مضافاً اینکه نظر به شعور بالای سیاسی مردم استان و اطلاعات دقیق از افکار، عقاید و رزومه ی چنین مسؤلینی اینگونه انتصابات و اقدامات مایه یأس و دلسردی مردم از مسؤلان خواهد بود. امیدواریم با تدبیر دولت مردان استان و گزینش های دقیق در حوزه ی مدیریتی روحیه امید و نشاط در مردم متبلور شود.

دست هایی مانع توسعه ایلام هستند

مردم ما مردمی هوشیار و تیزبین هستند که دلشان برای پیشرفت و توسعه استان می تپد؛ آنچه مشهود بوده و از کلام مردم نیز رصد می شود این است که بعضی دست های پنهان در حوزه مدیریتی استان خود به شکل ایجاد مانعی در راه تعالی و پیشرفت این خطه ی عزیز قرار گرفته است. بنده تندروی را در هیچ جناحی جایز ندانسته و معیار فقط باید قانون و فرامین رهبری باشد. خصوصاً در وضعیت کنونی و تنش های ایجاد شده از سوی استکبار جهانی در منطقه می طلبد همه جناح های سیاسی دست در دست هم و گوش به فرمان ولی امر در راستای اتحاد و تلاش برای برون رفت از وضع موجود اقدام و به دور از هرگونه گرایشی از تعهد و تخصص نخبگان بومی و کشوری استفاده شود.

ایلام بیدار:: به موضوع خوبی اشاره کردید، به نظر شما دولت تا چه حد توانسته از ظرفیت نخبگان و جوانان در استان استفاده کند؟

بی مهری های سیاسی به نخبگان و جوانان ایلامی

در واقع بسیاری از جوانان استان به لحاظ تحصیلی در سطح عالی و داری پتانسیل  بالای  بالقوه ایی هستند و حرف برای گفتن دارند، اما متأسفانه مورد بی مهری های سیاسی قرار گرفته و به حاشیه رفته اند که خود موجود اتلاف سرمایه ی عظیم انسانی و ایجاد خسارات جبران ناپذیری خواهد بود که مسؤلین نباید از این مهم غافل باشند.

البته در این میان نباید از روند انتصابات غافل بود به طوری که به جای بکارگیری جوانان و نخبگان با تجربه در سطوح مدیریتی نحوه تغییر بسیار سریع و تند اتفاق می افتد، نمی گوییم تغییرات رخ ندهد اتفاقا مناسب نیز می باشد اما به شکل سیاسی تبعات منفی دارد و این مورد خود مانعی عظیم در روند پیشرفت محسوب می شود.

ایلام بیدار:: به نظر شما دولت و استانداری ایلام تا چه حد توانسته اند در راستای مشکلات استان گام بردارند؟

یکی از مواردی که توسط تیم مدیریتی استان پیگیری می شود وعده منطقه آزاد تجاری مهران است که تلاش هایی نیز صورت گرفته اما زمزمه هایی مبنی بر عدم پیگیری جدی، این قضیه وجود دارد که انتظار داریم نماینده عالی دولت در استان ضمن اطلاع رسانی لازم در این خصوص دستور به پیگیری مقتضی و به موقع صادر فرمایند.

استان پتانسیل های زیادی دارد و مرز ایلام بعنوان یکی از بزرگترین ظرفیت ها و امن ترین مرزهای کشور است که توجه ویژه به این موضوع تا حصول نهایی ضرورت دارد.

انتظاری که وجود دارد این است که مسئولان استان با جدیت تلاش خود را برای رفاه مردم و محقق شدن وعده های انتخاباتی پیگیری تا مردم خدمات دولت یازدهم را لمس و درک کنند.

موضع دیگر دغدغه ی اشتغال جوانان و آمار و ارقام تحصیل کردگان بیکار در سطح استان است که نیازمند چاره اندیشی لازم است و تأسف بارتر اینکه پدیده شوم خودکشی از دیگر فاکتورهای منفی استان است که می طلبد مسؤلین با استفاده از دانش و اندیشه ی اساتید محترم حوزه و دانشگاه و سایر ظرفیت های موجود به شکل ویژه و عاجل  در این خصوص اقدام نمایند. حضور اساتید دانشگاهی و حوزوی در شوراهای سلامت استانداری و فرمانداری ها و استفاده از نظرات ایشان قطعاً مثمر ثمر خواهد بود.

ایلام بیدار:: دولت تا چه حد توانسته در انتصابات استان شعار اعتدال را سرلوحه کار خود قرار دهد؟

استاندار ایلام تندروی ها را نپذیرد

در استان باید با دید بازتری به بحث جناح ها و احزاب نگاه کرد و استاندار ایلام در این زمنیه تندروی ها را نپذیرد، مردم ما در جنگ سهم بسزایی داشته اند، لذا در استان کمتر خانواده ای را شاهدیم که از نعمت ایثارگری برخوردار نباشد همه سرباز نظام و ولایت هستند و انتظاری که وجود دارد این است که با دید واقع بینانه تری به این مقوله نگاه کرد و بی مهری های سیاسی را کنار گذاشت و از تخصص و قابلیت های جوانان مؤمن، متعهد و وفادار به نظام و ولایت بهره گیری شود.

ایلام بیدار:: روند سیاسی و انتصابات استان را چگونه می بینید؟

همانطور که قبلاً عرض کردم متأسفانه انتصابات در سطح استان سیاسی و حزبی است و در برخی از دستگاه ها شدت بیشتری دارد و استفاده برخی از افراد حاشیه دار در پست های حساس مدیریتی استان خود شاهدی بر این مدعاست و تأسف بار تر اینکه در این مدت شاهد کم توجهی مسؤلین به برخی مناسبت های ملی مانند حماسه بزرگ 9 دی در سال گذشته بودیم. حضور برخی افراد فتنه گر و معلوم الحال در روزهای اخیر در استان و اجازه سخنرانی توهین آمیز به این افراد نیز از این مقوله مستثنی نیست.

تأسف از عدم حضور مسئولان استان در مراسم 9 دی

در مراسم 9 دی سال گذشته حضور مسئولان استان را در این مراسم ملی ضعیف مشاهده کردیم و حتی از سوی ائمه جمعه انتقادهایی نیز صورت گرفت که جای تأسف دارد، انتظار مردم در این موارد فراتر از این است اگر چه احزاب و گروها با هم در رقابت هستند اما هدف کلی آنان باید حفظ کلیت نظام و اتحاد در سایه ی پیروی از منویات مقام عظمای ولایت باشد.

قصور و کوتاهی در این باره از هیچ کسی پذیرفتنی نیست و از آنجا که مردم ایلام مردمی هوشیار و همیشه در صحنه هستند و موضوعات را رصد و با دقت زیرنظر دارند، بهتر است مسئولان استان با دقت و تدبیر بیشتری همگام و همراه با مردم حرکت کنند.

ایلام بیدار:: یکی از موضوعاتی که استان به تازگی درگیر آن شده بحث حضور عناصر فتنه است. تحلیل شما در این باره چیست؟

هدف فتنه گران در ایلام ایجاد شکاف است

همانطوری که عرض شد مردم حضور عناصر فتنه را در استان یک دست شیعه و عزیزمان بشدت محکوم و پایبندی خود را به نظام و اصل ولایت بارها ثابت کرده اند. آقایان بدانند که سکوت مردم هم در جای خود نوعی بصیرت است و در موقع لزوم واکنش مناسب خود را نشان می دهند و در صحنه حاضر و آماده اند. هدف از حضور این دست از ایادی استکبار و فتنه گر در استان ایجاد شکاف در وحدت و شبهه در عقاید مردم است که با بصیرت بالای مردم قطعاً راه به جایی نخواهند برد.

حضور فتنه گران با شعار دولت منافات دارد

باید مجدداًعرض کنم که مردم این موضوعات را رصد می کنند و معاندان نظام به موقع خود جواب محکمی خواهند گرفت. متأسفانه حضور این افراد در استان در دولت یازدهم قوت گرفته که این خود با شعار دولت منافات دارد و این تصور که با ورود عناصر فتنه به استان زمینه برای شکاف فراهم شود تا از این فرصت سوء استفاده گردد زهی خیال باطل است.

ایلام بیدار:: بفرمایید دولت تا چه اندازه به حضور زنان در عرصه مدیریتی در استان توجه کرده است؟

عدم استفاده از زنان در پست های مدیریتی ظلمی آشکار است

از دامن زن است که مرد به معراج می رود، در هشت سال دفاع مقدس نیز زنان به ویژه شیر زنان ایلامی نقش پررنگی داشته اند که نیاز به توضیح نیست، امروزه با توجه به سطح علمی ارتقا یافته بانوان و تحصیلات عالیه ی ایشان و حضور تعداد زیادی از آنان در جایگاه های علمی و دانشگاهی بدیهی است که دولت محترم از این ظرفیت استفاده کند اما همانطور که مستحضرید تغییرات آنچنانی در این خصوص مشاهده نشده و این خود ظلمی آشکار به بانوان تحصیلکرده و فرهیخته ی ایلامی است.

ایلام بیدار:: اخیرا یکی از نمایندگان سابق استان در مجلس مباحثی را در مورد اجازه دولت مبنی بازدید از مراکز نظامی ایران مطرح کرده است، نظر شما در این باره چیست؟

در رابطه با موضع گیری اخیر برخی مسؤلین سیاسی از جمله نمایندگان سابق استان در خصوص بحث هسته ای باید به این آقایان گفت: ((حب الوطن من الایمان)) تاریخ هر کشوری سرشار از فراز و نشیب هایی است که برگ های زرین و یا متأسفانه ننگین بر آن افزوده است و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و اگر آقایان تورقی در تاریخ ایران دوره قاجار داشته باشند قطعاً متوجه این نکته مهم خواهند شد.

*آقایان ابزار دست بیگانگان نباشند

امروز به برکت وجود ولایت و هوشیاری مردم و جوانان مؤمن و انقلابی ایران اسلامی نامی درخشان در جغرافیای سیاسی منطقه دارد. لذا بنا بر فرموده رهبر عزیزمان: هرگز مذاکرات زیر سایه ی زور و ستم را قبول نکرده و عزت و سربلندی کشورمان را با هیچ چیزی معامله نمی کنیم.

به آقایان متذکر می شویم که ابزار دست بیگانگان و فتنه گران نباشند و این پنبه را از گوش خود بیرون کنند که ایران ویران شود کنام پلنگان و شیران شود و هیهات من الذلة.

ایلام بیدار:: با تشکر از صبر و حوصله شما. در پایان اگر مبحثی دارید بفرمایید.

بنده هم به نوبه خودم از شما و سایت وزین ایلام بیدار که در جهت حفظ ارزش های اسلامی و دفاع از انقلاب و نظام گام برمی دارد کمال تشکر دارم؛ امید است رسانه های استان در این مسیر قدم بردارند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب