سرویس: دفاع و امنیت
کد خبر: 1402
|
12:08 - 1391/11/15
نسخه چاپی

سرلشکر جعفری در جمع خبرنگاران:

امیدواریم سوریه پاسخ تجاوز اسرائیل را بدهد/ تست موشک‌ها در تونل باد ساخت سپاه

امیدواریم سوریه پاسخ تجاوز اسرائیل را بدهد/ تست موشک‌ها در تونل باد ساخت سپاه
فرمانده کل سپاه گفت: کشور قدرتمند سوریه تاکنون در مقابل تهدیدات ایستاده و امیدواریم پاسخ تجاوز رژیم صهیونیستی را نیز بدهد.

 

به گزارش ایلام فردا به نقل از فارس، سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه در همایش تبیین مکتب دفاعی انقلاب اسلامی در آراء و اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) وامام خامنه‌ای که صبح امروز یکشنبه برگزار شد، گفت: در این همایش برای دستیابی به عمق تفکر و بینش مکتب دفاعی انقلاب از نگاه امام و رهبری تلاش شده است و به دنبال دستیابی به حقایقی هستیم که نسل امروز و آینده جهان و انقلاب به شدت به آن نیازمندند.

وی افزود: برخی ملت‌ها با الگوگیری از انقلاب اسلامی به دنبال استقلال خودشان هستند و امیدواریم نتایج این همایش برای آنها کارایی داشته باشد.

جعفری با اشاره به شروع جنگ تحمیلی در کمتر از دو سال از پیروزی انقلاب گفت: در آن زمان هنوز نیروهای دفاعی ما به خوبی مستقر نشده بودند و یکی از ویژگی‌های مکتب اسلام و انقلاب اسلامی همین اقدام امام در حفظ کردن ارتش و نیروهای نظامی بود.

وی افزود: در آن زمان ارتش دچار تغییرات اساسی در اصول و نگاه‌ها شده بود و طبیعی بود با وجود این تغییرات، آمادگی لازم برای دفاع از کشور را نداشته باشد. از طرفی هم سپاه و نیروهای مردمی به دلیل اینکه تازه تشکیل شده بودند، آمادگی نداشتند.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: مسئله دیگر، مدیریت و اداره جنگ بود که رئیس جمهور وقت با نگاهی متفاوت از اندیشه‌های اسلام و مکتب امام به جنگ نگاه می‌کرد و ما این مشکل اساسی را در 6 ماه اول جنگ داشتیم.

جعفری تاکید کرد: رئیس جمهور وقت معتقد به حضور نیروهای مردمی در جبهه و ایفای نقش آنها نبود که این درست دیدگاه مقابل حضرت امام بود و بنی صدر دستور داده بود ارتش به نیروهای مردمی کمک نکند.

وی افزود: نکته دیگر این بود که نگاه رئیس جمهور وقت که فرماندهی تام بر جنگ داشت، این بود که جنگ را باید متخصصین و با نگاه کلاسیک و اتکا به توانمندی‌های نظامی و ابزار اداره کنند و نیروهای مردمی نباید دخالت کنند. که این نگاه و تفکر فقط سه ماه در جبهه دوام آورد.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: در عملیات 16 دی 59 در هویزه که با همان نگاه و دیدگاه‌های انحرافی آقای بنی صدر طراحی شد، هیچ دستاوردی نداشتیم و موفق نشدیم. سپس بنی‌صدر به حضرت امام پیغام داد که دیگر نمی‌توانیم جنگ را پیش ببریم و باید سر میز مذاکره بنشینیم. یعنی نگاه غیر اسلامی و غیر انقلابی و دیدگاهی متفاوت از دیدگاه امام (ره) فقط به 3 الی 4 ماه اول جنگ بدون هیچ دستاوردی دوام آورد.

جعفری تاکید کرد: حضرت امام(ره) با نگاهی که داشتند این پیشنهاد را نپذیرفتند و باتوجه به توانمندی‌های موجود در کشور و نیروهای انقلابی به تقویت جبهه و تحول در ساختارهای سپاه و بسیج و فراهم کردن شرایط برای حضور آنها در جبهه پرداختند. پس از 4 الی 5 ماه از این موضوع، توان ما در جبهه‌های دفاع مقدس و عملیات‌های متناسب با واقعیت‌های انقلاب شروع شد و پس از آن امام دستور شکستن حصر آبادان را صادر فرمودند که با کمک ارتش و سپاه و نیروهای مردمی این امر صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه پیروزی ما در دوران دفاع مقدس با فتح خرمشهر انجام گرفت، اظهار داشت: یکی از نکات برجسته اندیشه دفاعی امام این بود که پس از عقب نشینی دشمن از خرمشهر، عملیات‌ها را در خاک عراق ادامه دادیم. این مسئله‌ای که خیلی‌ها قدرت تجزیه و تحلیل و درک آن را ندارند.

جعفری افزود: با شناختی که حضرت امام از دشمن و صدام داشتند، می انستند که اگر پیشنهاد صدام را بپذیرند و آتش بس انجام بگیرد تنها یک فرصت به دشمن داده شده و بدون تردید کمتر از 6 ماه مجددا صدام به ایران حمله می‌کند و فقط به دنبال فرصت برای بازسازی ارتش خود بود. این هوشمندی امام برای تامین امنیت پایدار در مرزها بود. که دستور تعقیب دشمن را دادند تا سرنوشت متجاوز و مظلومیت و حقانیت جمهوری اسلامی معلوم شود. از طرفی معلوم نبود اگر پیشنهاد صلح بعداز فتح خرمشهر پذیرفته می‌شد چه سرنوشتی داشتیم.

فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: نگاه امام به جنگ صرفا دفاع از کشور نبود همانطور که دشمن هم تنها به دنبال کشور ما نبود. آنها به دنبال جلوگیری از صادر شدن اسلام و پخش نشدن مکتب اسلام بودند. برخی‌ها در جنگ فقط خسارات مادی را می‌دیدند اما با نگاه امام ما هر روز در دفاع مقدس بهره‌های زیادی می‌بردیم.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: پیروزی‌های جنگ 33 روزه، 22 روزه غزه از پیش بینی‌های امام پس از پایان دفاع مقدس بود که امروزه محقق شده است.

جعفری با بیان اینکه اتکا به اصول معنوی و مباحث تخصصی نگاه امام در مکتب دفاعی بود،‌گفت: در طول جنگ امام به جبهه‌ها دستور دادند یک لحظه دشمن را آرام نگذارید و دائم به آن هجمه کنید امروز هم در اصول دفاعی دنیا کشوری موفق است که حالت آفندی را نسبت به دشمن حفظ کند. دستور مقابله به مثل در جنگ شهرها یک تصمیم راهبردی واستراتژیک امام در دفاع مقدس بود.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه نگاه مقام معظم رهبری پس از پایان جنگ در راستای نگاه امام در حوزه دفاعی بود، گفت: نگاه ایشان در توانمندی‌های دفاعی برای استمرار انقلاب اسلامی بود. پس از جنگ عده‌ای از مسئولین کشور در تلاش بودند ارتش و سپاه را ادغام کنند و کوچک سازی نیروهای مسلح به دلیل هزینه‌بر بودن را انجام دهند. اما مقام معظم رهبری در مقابل نگاه انحرافی ایستادند و سپاه را حفظ و ماهیت آن را نظامی تعیین کردند.

وی افزود: گسترش بخش دفاعی پس از جنگ هم در ارتش و هم سپاه با نگاه خاص مقام معظم رهبری صورت گرفت و ایشان به صورت مستمر پیگیر حفظ آمادگی‌های نظامی ارتش و سپاه بودند.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: نگاه مقام معظم رهبری این بود که نیروهای مردمی در غالب بسیج در نیروهای مسلح آموزش ببینند و در این خصوص فرمودند این موضوع برای اینست که اگر دوباره جنگی شد کمتر از 24 ساعت یگان‌های دفاعی سپاه با انبوهی از نیروهای مردمی که آمادگی نظامی دارند در جبهه حاضر شوند.

جعفری ادامه داد: مقام معظم رهبری هفته‌ای چند ساعت در جلسات، آمادگی دفاعی و نظامی را پیگیری می‌کند و اگر امروز دشمنان جرات بیان تهدید نظامی علیه انقلاب را ندارند حاصل این نگاه رهبری پس از جنگ است.

وی با بیان اینکه حمایت قاطع مقام معظم رهبری از صنعت خودکفایی در بخش دفاعی نکته بسیار مهمی است، گفت: امروز پروژه تحقیقاتی بسیار مهم طراحی و ساخت تونل باد ماورای صوت در دانشگاه امام حسین (ع) اعلام می‌شود.

وی افزود: این پروژه حاصل نگاه رهبری و امر خودکفایی است و این دستاورد امروز در اختیار صنایع فضایی کشور است.

فرمانده کل سپاه در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: تاکید بر اشراف اطلاعاتی بر دشمن نکته‌ای است که دائما از سوی مقام معظم به نیروهای مسلح اعلام می‌شود و این نگاه امروز در سپاه به خوبی دنبال می‌شود. مقام معظم رهبری بر پیگیری مستمر برای درس گرفتن و استفاده از تجربیات لبنان در دفاع مقدس و جنگ‌های منطقه تاکید دارند.

وی افزود: جنگ 33 روزه و شکست رژیم صهیونیستی نتیجه همین دستاوردها بود که به آنجا منتقل شد و باعث شد بخشی از ملت غیور لبنان در مقابل مجهز ترین ارتش منطقه ایستادگی کند و آن را در 33 روزه شکست دهد. همین طور استفاده از تجربیات و به روز کردن اطلاعات باعث پیروزی جنگ 22 روزه و غزه شد.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: مقام معظم رهبری بر تحول و به روز نگه داشتن سازمان‌ها و تغییر ماهیت تهدیدات برای دفاع در آینده و همچنین تطبیق دادن سازمان با ماموریت‌های به روز شده تاکید دارند.

وی خاطرنشان کرد: هدایت و رهبری نظام اسلامی و انقلاب اسلامی بدون توجه به ابعاد دفاعی نظام اسلامی امکان ندارد و اگر ابعاد دفاعی نظام بر پایه مکتب اسلام نبود و نباشد قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

جعفری در پایان اظهار داشت: امنیت بی‌نظیری که امروز در ایران اسلامی وجود دارد را مدیون هدایت‌های هوشمندانه مقام معظم رهبری هستیم.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب