سرویس: استان ایلام
کد خبر: 11578
|
21:35 - 1393/09/26
نسخه چاپی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

عربستان در دور قبلی مذاکرات مانع توافق نهایی شد

عربستان در دور قبلی مذاکرات مانع توافق نهایی شد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:عربستان در دور قبلی مذاکرات مانع توافق نهایی شد.

به گزارشایلام بیداربه نقل از پایگاه اطلاع رسانی مردمی احمد شوهانی،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:طرفین مذاکره کننده باید مذاکرات قبلی را کامل کنند و مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا به روند مذاکرات شتاب می بخشد. اگر برخی کشورهای منطقه به آمریکا فشار وارد نکنند و مسائل جدیدی را مطرح نکنند مذاکرات به خوبی پیش خواهد رفت. در مذاکرات قبل اقدامات خوبی انجام شد برخی مواضع اختلافی حل شد و موارد جزئی باقیمانده است و دستیابی به نتیجه نهایی، شدنی است.

احمد شوهانی بیان داشت:اگر تندرویان در آمریکا و کشورهای منطقه خواسته های جدیدی را مطرح نکنند، مانعی جدی برای توافق وجود ندارد. اراده سیاسی ایجاد شده است اگر این اراده نبود مذاکرات تمدید نمی شد.به نظر می رسد در مدت باقیمانده و شاید زودتر طرفین مذاکره کننده به یک نتیجه برسند. اگر ایران و آمریکا با مذاکرات مستقیم مسائل را حل کنند بقیه کشورها که عمدتا تابع آمریکا هستند کارشکنی نخواهند کرد.

نماینده مردم ایلام.ایوان.مهران.ملکشاهی وسیروان درمجلس شورای اسلامی ادامه داد:آمریکا بیشتر از ایران راغب به حل اختلافات است چون بیشتر از ایران به توافق نیاز دارد. اگرچه ایران تحریم شده است اما آمریکا در منطقه گرفتار شده است لذا در مسائل منطقه ای به جمهوری اسلامی نیاز دارد. تحریمها خواسته های غرب را برآورده نکرده است بر اساس شواهدی که است آمریکا بیشتر از ایران تمایل به حصول توافق دارد .آمریکا از تحریمها نتیجه نگرفته و جرات استفاده از گزینه نظامی را ندارد لذا مجبور است با جمهوری اسلامی کنار بیاید. گروههایی تندرو، صهیونیست ها در آمریکا ، کنگره و عربستان مخل مذاکرات هستند اما خود دولت آمریکا اراده سیاسی برای حصول توافق را دارد. هر کدام از طرفین مذاکره کننده به دنبال کسب امتیازات بیشتر هستند. جمهوری اسلامی هم درصدد آن است با کسب امتیازات بیشتر از مذاکرات پیروز شود و در راستای خطوط قرمز و منافع ملی خود حرکت می کند.

دکترشوهانی تاکید کرد:درتوافق نهایی آنچه که مربوط به دولت آمریکا است انجام می شود تحریمهایی که توسط دولت آمریکا وزارت خزانه داری و اتحادیه اروپا حتی شورای امنیت وضع شده، لغو شدنی است.اما قسمتی که مربوط به کنگره است کار سختی می باشد. دولت آمریکا باید تضمین کند و کنگره را متقاعد نماید.اختلافات جدی میان کنگره و دولت آمریکا حاکم است و دولت آمریکا در این زمینه کار مشکلی درپیش دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تاکید کرد:کشورهای عربی می توانند روند مذاکرات را کند کنند. چه بسا اگراین کشورها نبودند دور گذشته توافق انجام می شد. مخل اصلی مذاکرات قبلی عربستان بود. رژیم صهیونیستی نیز مخالف توافق است. اردن و دیگر کشورها دنباله رو عربستان هستند. روسیه هم به نوعی به دنبال راضی نگه داشتن دو طرف در مذاکرات می باشد. این کشورها می توانند روند مذاکرات را به تاخیر بیندازند و مسائل جدیدی را مطرح کنند اما نمی توانند مانع شکل گیری توافق شوند.

 

انتهای پیام/ب

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب