سرویس: سیاسی
کد خبر: 11075
|
16:57 - 1393/09/02
نسخه چاپی

لحظه به لحظه با مذاکرات وین/

لحظه به لحظه با مذاکرات در روز پایانی/ «طرح جایگزین» ایران در صورت شکست مذاکرات/ گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین/ نماینده سنای فرانسه: امیدواریم این بار تحرکات تل‌آویو بر مواضع پاریس در مذاکرات هسته‌ای اثر نگذارد/کری: مذاکرات دشوار، اما در تلاشیم

لحظه به لحظه با مذاکرات در روز پایانی/ «طرح جایگزین» ایران در صورت شکست مذاکرات/ گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین/ نماینده سنای فرانسه: امیدواریم این بار تحرکات تل‌آویو بر مواضع پاریس در مذاکرات هسته‌ای اثر نگذارد/کری: مذاکرات دشوار، اما در تلاشیم
امروز سوم آذر پایان ضرب‌الاجل یک ساله ایران و ۱+۵ برای حل اختلافات است. خبرگزاری فارس،‌ گزارش‌ها، تحلیل‌ها و مواضع مقامات کشورهای مختلف درباره این مذاکرات را در قالب یک بسته خبری منتشر می‌کند.

به گزارش ایلام بیدار به نقل از فارس، شهر وین از روز سه‌شنبه - (۲۷ آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و ۶ کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) بود.
دیدار سه جانبه ظریف، کری و اشتون که طی روزهای گذشته برای چهارمین بار انجام می‌شد را می‌توان مهمترین اتفاق روز گذشته مذاکرات خواند که در کنار آن البته معاونان وزیر خارجه کشورمان نیز با همتایان اروپایی خود دیدارهایی داشت.
وزیر خارجه آمریکا گزارشی از دیدارهای خود را به مقامات ترکیه، قطر، امارات، بحرین و کویت ارائه داد و با همتای فرانسوی خود گفت‌وگویی تلفنی داشت. همچنین ظریف هم با وزرای خارجه اتریش و آلمان نیز دیدارهای دو جانبه برگزار کرد.
وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته (۱۳۹۲) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و بهمن ماه نیز مذاکرات جامع هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که تاکنون شهر وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور (نهمین دور) نیز هفته گذشته در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.
با اینکه طرفین در وین پنج کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد و حتی گفته شد که ۶۰ تا ۶۵ درصد متن مورد نگارش قرار گرفته،‌ولی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزها (جاهای خالی) زیادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.
اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای تا سوم آذر ماه را در زیر ملاحظه می‌کنید:

13:22 وزرای خارجه ایران و آمریکا برای بار دوم طی 7 روز گذشته دیدار می‌کنند.

13:21 یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که با رسیدن مهلت ۲۴ نوامبر، رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ امکان‌پذیر نیست و احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

12:52 تحلیلگر برجسته روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت، نقش ژئواستراتژیک ملت تاریخی و بزرگ ایران در آینده خاورمیانه و جنوب شرق آسیا، دغدغه غرب است.

12:44 یک شبکه رادیویی فرانسوی طی گزارشی با اشاره به بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه 1+5 در وین اعلام کرد که این مذاکرات راه به جایی نخواهد برد و حصول نتیجه و توافق قابل قبول طرفین همچنان دور از دسترس قرار دارد.

12:31 کنگره آمریکا در اقدامی تازه به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد هرگونه توافق با ایران که به تهران اجازه دهد ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را حفظ کند یا هرگونه تلاش برای لغو تحریم‌های ایران بدون تأیید نمایندگان کنگره را رد می‌کند.

12:17 وزرای خارجه گروه ۱+۵ درصدد هستند روز سه‌شنبه (امروز) به منظور گفت‌وگوهای بیشتر درباره موضوع هسته ای ایران با وزیر خارجه ایران در «وین» تشکیل جلسه دهند.

12:11 ﺩﻳﺪاﺭ ﻇﺮﻳﻒ و ﺧﺎﻧﻢ اﺷﺘﻮﻥ اﺯ ﺳﺎﻋﺖ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ اﺳﺖ و همچنین وزیر خارجه کشورمان برای دومین بار با همتای آمریکایی خود دیدار خواهد کرد.

12:05 وزیر خارجه چین بعد از دیدار با وزیر خارجه روسیه در «وین» تصریح کرد که به واسطه مشکلات فنی، زمان بیشتری را باید به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تخصیص داد.

11:38 وزرای خارجه چین و روسیه نیز درباره روند مذاکرات هسته‌ای در وین دیدار و گفت‌وگو کردند.

11:25 خبرگزاری رویترز طی گزارشی با اشاره به نقش کلیدی ایران در مبارزه با عناصر داعش و اهمیت این کشور در حفظ ثبات خاورمیانه، اعلام کرد که شکست مجدد مذاکرات عواقب سختی درپی دارد که دیپلماسی فرانسه با آگاهی از آنها نمی‌خواهد بار دیگر مسئول این شکست باشد.

11:13 وزیر خارجه چین که صبح دوشنبه به مذاکرات هسته ای ملحق شده است به خبرنگاران گفت که دو امکان وجود دارد؛ توافق یا تمدید.

11:06 وزیر خارجه آمریکا در توئیتر خود اعلام کرد که با وزیر خارجه چین دیدار می‌کند تا وی را در جریان روند مذاکرات قرار دهد. 

10:50 در آخرین روز مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 پیش از ضرب‌الاجل سوم آذر، بازارهای اروپایی چشم به نتیجه مذاکرات دوخته‌اند.

10:28 وزیر خارجه چین لحظاتی پیش در محل مذاکرات با وزیر خارجه کشورمان به گفت‌وگو پرداخت.

10:16 در هفتمین روز از مذاکرات راه‌حل جامع هسته‌ای ایران و 1+5، وزیر خارجه چین لحظاتی پیش وارد پایتخت اتریش شد تا به این مذاکرات بپیوندد و هم‌اکنون صبحانه کاری وی با وزیر خارجه ایران در «وین» در حال برگزاری است.

09:08 رئیس اسبق موساد ضمن تهدید خواندن توافق احتمالی هسته‌ای ایران با گروه 5+1 افزود که در صورت توافق اسرائیل مخالفت خود را اعلام خواهد کرد.

05:23  عضو کمیته امور خارجی و دفاعی سنای فرانسه در گفت‌وگو با فارس، گفت امیدوار است که این بار اقدامات و تحرکات تل‌آویو بر مواضع پاریس در مذاکرات هسته‌ای، اثر نگذارد.

05:01 تحلیلگر برجسته نشریه «نیویورکر» با بیان اینکه احتمال شکست مذاکرات بسیار اندک است، می‌گوید اثرات توافق احتمالی، هم برای ایران و هم برای غرب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

04:40 وزرات خارجه روسیه در بیانه‌ای تاکید کرد که وزرای خارجه روسیه و آمریکا درباره امکان رسیدن به توافق با ایران گفت‌وگو کردند.

04:25 یک مقام ایرانی به یک خبرگزاری روسیه‌ای گفته که ایران و 5+1 ترجیح می دهند در وین به توافق برسند.  

04:09 یک مقام ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، با بیان اینکه تهران در صورت شکست مذاکرات «طرح جایگزین» دارد، گفته است در آن صورت ایران همکاری‌های خود با روسیه و چین را افزایش می‌دهد.

02:17 یک دیپلمات اروپایی به پایگاه خبری المانیتور گفته است که در جریان دیدارهای روز یکشنبه پیشرفتی صورت نگرفته است.  

02:14 وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «هاآرتص»، مذاکرات را دشوار توصیف کرد، اما گفت طرفین سخت در تلاش هستند تا گفت‌وگوها به نتیجه برسد.

01:56  وزیر خارجه فرانسه پس از پایان روز ماقبل نهایی مذاکرات هسته‌ای در شهر وین اتریش، گفت توافق هسته‌ای با ایران اثرات مثبتی داشته و اجازه رسیدن به صلح را می‌دهد.

00:41 فارس در گزارشی با عنوان «چرا سعود الفیصل را به وین دعوت کردند؟» نوشت: غربی‌ها می‌خواهند بن‌بست در مذاکرات را به سعودی‌ها بفروشند و در این میان این عربستان و دیگر شیخ نشین‌ها خواهند بود که باید هزینه زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات را پرداخت کنند.

00:20 خبرگزاری تاس روسیه به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که مواضع اسرائیل و عربستان بر مذاکرات اثر گذاشته است.

00:17 مذاکرات هسته‌ای وین مانند آب و هوای این روزهای ایران بیشتر نیمه‌ابری است و همچنان خبرهای چندانی از چگونگی پیشرفت آن به گوش نمی‌رسد.

00:15 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفاکس این کشور گفته که امروز ولادیمیر پوتین و حسن روحانی گفت‌وگوی تلفنی خواهند داشت

 00:13 وزیر خارجه انگلیس که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای در وین حضور یافته، گفت طرفین همچنان اختلاف زیادی دارند و در صورتی که صبح فردا نتوانند پیشرفتی داشته باشند،‌گزینه‌های دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهند.

 00:06 یک تحلیلگر سیاست خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 گفت نتیجه مذاکرات هرچه باشد نه تنها بر ایران و 1+5 بلکه بر تمام جامعه جهانی اثرگذار است.

 00:03  فارس در تحلیلی با عنوان «مصاحبه اوباما در کشاکش مذاکرات؛ از تعریف «توافق موفق» تا قانع کردن جمهوری‌خواهان» نوشت: سوال اینجاست که آقای اوباما با چه مکانیزمی جمهوری‌خواهان را در خصوص توافق قانع خواهد کرد؟ جمهوری‌خواهان اصولا حرف‌های اوباما را به‌چیزی حساب نمی‌کنند و از ژانویه، مجلسین کنگره آمریکا را در اختیار خواهند داشت.

23:59 جان کری در پایان مذاکرات روز یکشنبه در توئیتر نوشت: داریم آرام آرام از حجم اختلافات می‌کاهیم. 1+5 متحد است

23:46 یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت: در ملاقات ظریف و کری در خصوص موضوعات مختلف هسته‌ای و همجنین راه‌حل‌های مربوط به آنها گفت‌وگو و سناریوهای مختلف نیزمورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که موضوع نحوه ادامه مذاکرات یکی از آنها بود.

23:43 یک دیپلمات ارشد غربی گفته که توافق بر سر اسناد سیاسی مربوط به توافق ایران و 1+5 از نظر فنی ممکن است ولی با گذشتن زمان لحظه به لحظه غیرممکن‌تر می‌نماید.

23:43 دیپلمات غربی رسیدن به توافق سیاسی را نامحتمل دانست.

23:35 رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه به همراه معاونانشان لحظاتی پیش پایان یافت.

23:20 یک مقام بلندپایه آمریکایی امروز یکشنبه در خصوص دیدار جان کری و محمد جواد ظریف گفت که وزیر خارجه آمریکا در این دیدار شخصاً پیشنهاد تمدید مذاکرات را به همتای ایرانی خود ارائه داده است.

23:00 خبرنگاران حاضر در وین می‌گویند که وزیر خارجه آمریکا امشب به محل اقامت سفیر انگلیس در وین می‌رود و در خصوص پرونده هسته‌ای ایران با وی گفت وگو می‌کند.

22:44 خبرنگار جورازلم پست می‌گوید که وزرای خارجه ایران و آمریکا در نشست دوجانبه امشب خود در خصوص تمدید مذاکرات گفت‌وگو کرده‌اند.

22:36 رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه به همراه معاونانشان در وین لحظاتی پیش آغاز شد.

22:14 نتانیاهو به شبکه «ای‌بی‌سی» گفت: «هر توافقی که به ایران اجازه داشتن هزاران سانتریفیوژی که می‌توانند برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده شوند بدهد، توافق بد است».

21:56 نشست معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا پایان یافت.

21:54 وزیر خارجه آلمان می گوید که ایران و قدرت‌های جهانی هنوز بر سر بسیاری از موارد مورد مذاکره با هم اختلاف دارند.

21:38 وزیر امور خارجه آمریکا بلافاصله پس از اتمام دیدار دوجانبه با محمد جواد ظریف، گفت‌وگو با همتای روس خود را آغاز کرد.

21:36 رایزنی دوجانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا لحظاتی پیش پایان یافت.

21:35 «لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه پس از ورود به محل مذاکرات هسته‌ای گفت: «همچنان اختلافات باقی است».

21:10 لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه برای پیوستن به جمع مقامات ارشد 1+5 برای بار دوم در روزهای گذشته وارد وین شد.

21:03 خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش داد که دیپلمات‌های ۱+۵ تلاش برای حصول توافق تا ضرب‌الاجل را کنار گذاشته و گفتگوهای داخلی بین خود برای تمدید مذاکرات را آغاز کردند.

20:54 شبکه‌خبری سی ان‌ان به نقل از یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که با نزدیک شدن به ضرب الاجل هسته‌ای، طرفین در حال بررسی گزینه تمدید مذاکرات برای نگه داشتن تمرکز بر روی توافق هستند.

20:49 محمدجوادظریف» و «وانگ یی» وزرای خارجه ایران و چین فردا در وین با هم دیدار و درباره مذاکرات هسته‌ای با هم رایزنی می‌کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد