سرویس: سیاسی
کد خبر: 10531
|
10:51 - 1393/08/04
نسخه چاپی

شباهت های 2 رئیس جمهور/اقدامات احمدی‌نژاد گونه روحانی

شباهت های 2 رئیس جمهور/اقدامات احمدی‌نژاد گونه روحانی
یکسال و چند ماه از آغاز به کار روحانی در دولت می گذرد و رفتار و گفتار وی تفاوت بسیاری با آنچه که پیش از انتخابات 92 از زبان وی مطرح می شد، دارد.

به گزارش ایلام بیدار به نقل از دانا،بیست و چهارمین روز از خرداد ماه سال گذشته بود که با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد که حسن روحانی برای یکدوره 4 ساله باید جای محمود احمدی نژاد را در جایگاه ریاست جمهوری گرفته و سکان هدایت کشور را در دست بگیرد. روحانی نیز در این مسیر دولت خود را دولت تدبیر و امید نام نهاد تا به این صورت مردم را به آینده کشور امیدوار کرده و در این راه نیز قول داد تا روند طی شده در دوران احمدی نژاد و فراز و نشیب های به وجود آمده در کشور را جبران کند.

 

این در حالی است که یکسال و چند ماه از آغاز به کار روحانی در دولت می گذرد و رفتار و گفتار وی تفاوت بسیاری با آنچه که پیش از انتخابات 92 از زبان وی مطرح می شد، دارد.

 

نشانه اول- تقابل با مجلس

 

یکی از رفتارهای مورد انتقاد احمدی نژاد در طول دوران ریاست جمهوری به خصوص در دوران دولت دهم، تقابل وی با مجلس بود.  احمدی نژاد بارها و بر سر مسائل مختلف رودروی مجلس شورای اسلامی ایستاد و همین مسئله سبب شد تا چالش های بسیاری ما بین مجلس و دولت دهم به وجود آید. حتی گاهی اوقات احمدی نژاد قانون های تصویب شده از سوی مجلس را نیز اجرایی نمی کرد تا بدین صورت مخالفت خود را با این قوه نشان دهد. حالا این روزها نیز گویا حسن روحانی قصد دارد پای در همان مسیر بگذارد. یکی از نمونه های بارز این مسئله نیز ماجرای تصویب قانون امر به معروف است که از سوی مجلس در حال تصویب است اما دولت به مخالفت با آن پرداخته و حتی در سخنرانی رئیس جمهور در جمع مردم زنجان نیز این مسئله به وضوح قابل مشاهده بود.

 

نشانه دوم- شباهت در گفتار

 

احمدی نژاد همواره لحنی تند و گزنده را در پیش می گرفت و استفاده از عبارت های کنایه آمیز از جمله حربه های رئیس دولت دهم برای پیشبرد اهداف بود. حالا این روش رئیس جمهور سابق کشورمان گویا به حسن روحانی نیز سرایت کرده و گفتار رئیس جمهور دولت یازدهم را نیز تحت تاثیر قرار داده است. نمونه بارز این مسئله نیز استفاده از عبارت کنایه آمیز توبه حر بود که در سخنرانی شهر زنجان بکار گرفته شد.

 

نشانه سوم- بازگشت "بگم بگم ها"

 

بگم بگم، تیکه کلامی بود که از محمود احمدی نژاد در مواجهه با فساد برخی افراد به یادگار باقی ماند. رئیس جمهور سابق کشورمان هر کجا از طرف مقابل خود سوژه ای در دست داشت، با جمله بگم بگم، به تهدید وی می پرداخت. اقدامی که در بسیاری از موارد نیز بدون افشاگری و مطرح شدن مسائل پشت پرده به پایان می رسید. اما حالا گویا دولت روحانی و یارانش نیز این رویه را از احمدی نژاد به ارث بردند. این روزها هر جا مصاحبه ای از اطرافیان روحانی منتشر می شود، در آن از صبر حسن روحانی و سکوت وی سخن به میان می آید. این در شرایطی است که به نظر می رسد روحانی و یارانش نیز در همان مسیر گذشته قدم بر می دارند و تنها تفاوتی که بگم بگم های دولت روحانی با گذشته داشته این است که لحن عبارت های مطرح شده نرم تر شده است.

 

نشانه چهارم- بزرگنمایی آماری

 

یکی دیگر از مسائلی که همواره در دولت قبل مورد نقد کارشناسان قرار می گرفت، ارائه کردن آمارهایی غیر واقعی به مردم بود. به عنوان مثال محمود احمدی نژاد آمارهایی از اشتغال و کاهش بیکاری و تورم ارائه می کرد که هیچ اثری از آن در جامعه وجود نداشت. حالا اما دولت یازدهم نیز همان مسیر قبل را در پیش گرفته و آمارهایی را ارائه می کند که در سفره مردم بی تاثیر بوده است. حسن روحانی در همین آخرین گفتگوی زنده تلویزیونی خود در گفتگو با مردم از کاهش نرخ بیکاری، کاهش رکود اقتصادی، کاهش تورم و افزایش اشتغال سخن گفت. این در شرایطی است که وضعیت بازار همچنان نشان می دهد که رکود سر جای خود باقی مانده و قیمت کالاهای اساسی نیز هیچ تغییری نداشته است.

 

با توجه به این شرایط هر روز که بر عمر دولت روحانی افزوده می شود، شباهت های جدیدتری با دوران گذشته به چشم می خورد. این در شرایطی است که حسن روحانی یک از منتقدین اصلی تحرکات احمدی نژاد در گذشته بوده است.

انتهای پیام/ب

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب